Gå til innhold

- Virtual Reality er framtiden for film


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VR er uten tvil fremtiden for film, jeg drar fremdeles på kino for kinoopplevelsen. Jeg er ikke villig til å investere i verken bilde eller lydutstyr for å få til dette hjemme, for ikke å snakke om at det helst krever dedikert rom med god akustikk, lydisolering osv..

 

Det er en del filmer som rett og slett gjør seg bedre på kino, som blant annet Gravity, Interstellar osv.. Også har man filmer hvor jeg rett og slett ønsker å støtte filmprodusenten med litt kinopenger.

 

Men med VR så tror jeg det blir noe helt annet.. VR kan by på en innlevelse og en opplevelse som jeg tror overgår kino, og hva gjelder lyd så skal man ikke undervurdere hva et sett med skikkelig hodetelefoner, god lydvirtualisering og en ekstern DAC / effektforsterker kan få til. Da slipper man også alt maset med å dra på kino, de absurde billettprisene osv..

 

 

En ting kino sliter noe alvorlig med for tiden er bildekvaliteten, det at filmene fremdeles på død og liv skal leveres i 2K er jo temmelig absurd. Det er jo ikke en overdrivelse når jeg sier at en god 1080P video med god båndbredde (ikke noe streaming tullball..) ser bedre ut på 50" Kuro-en hjemme enn hva jeg blir servert på kinolerreter disse dager.. Og det gjør prisene enda mer absurd.

 

 

Og nå som Sony blant annet skal gå inn for å skreddersy filmopplevelser for VR så åpner vel det opp for perspektivfilming så vi faktisk kan endre på perspektiv og synsvinkler underveis i filmer, dette igjen er jo et potensiale for innlevelse som kinoer ikke har mulighet til å matche.

Lenke til kommentar

Godt poeng ang kinoer. Man kunne eventuelt introdusert kino med VR briller og headsett tilkoblet stolene slik som på fly. Forsterkede utgaver av brillene og headsettene som er lenket fast til stolen feks.

 

Da vil hvermannsen slippe å måtte kjøpe briller, men bruker kinopengene til å "leie brillene" på kinoen. Kunne vært fet. Og alle vil få en forskjellig opplevelse avhengig av hvor de retter blikket under filmen. Men dette er nok forbehold en 15-20 år frem i tid vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Godt poeng ang kinoer. Man kunne eventuelt introdusert kino med VR briller og headsett tilkoblet stolene slik som på fly. Forsterkede utgaver av brillene og headsettene som er lenket fast til stolen feks.

Apropos fly så skulle jeg gjerne sett noen VR-filmer som tidsfordriv på lengre turer, og hatt muligheten til å veksle mellom filmen og utvendige 360-grader kameraer på flyet så jeg kunne sett omgivelsene alle veier og opplevd at jeg flyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må vel si at jeg er skeptisk.

 

VR har feilet, og 3D på kino (og TV for den saks skyld) har feilet.

 

Er dette virkelig noe "folk flest" vil ha? Jeg har mine sterke tvil om det.

 

Tvilen blir enda sterkere når de begynner å snakke om at seeren må gjøre ting selv. Selv om det kanskje bare er å se seg rundt. Det virker som det de skaper er noe slikt som lite interaktive spill.

Lenke til kommentar

Jeg må vel si at jeg er skeptisk.

 

VR har feilet, og 3D på kino (og TV for den saks skyld) har feilet.

 

Er dette virkelig noe "folk flest" vil ha? Jeg har mine sterke tvil om det.

 

Tvilen blir enda sterkere når de begynner å snakke om at seeren må gjøre ting selv. Selv om det kanskje bare er å se seg rundt. Det virker som det de skaper er noe slikt som lite interaktive spill.

 

 

Tror ikke jeg har sett en så uriktig påstand på lenge her inne.

 

1. VR har ikke feilet men er på strake veien opp. Oculus har fått så mange bestillinger at de har ligget 2-8 uker i rest i 1,5 år i strekk. Google Cardboard har solgt over en halv million, Samsung VR er det stor hype for nå om dagen og Microsoft sin Hololens har tatt helt av. Jeg har kjøpt Oculus Rift DK2 selv og etter kort testing forstod jeg at realismen og wow faktoren ikke kan beskrives med ord, det må oppleves!

 

2. 3D på kino er mer populært enn noen gang, det lages dyrere og dyrere 3D filmer og de fleste har en 3D projektor og/eller TV i hjemmet sitt. Jeg har 3D projektor i kinoen min og klarer nesten ikke å gå tilbake til 2D etter en god 3D film. Tilstedeværelsen og dybden gir filmen helt nye inntrykk.

 

3. 3D TV-er fungerer veldig bra for mange. En av filmene som virkelig åpnet øynene til folk for 3D i hjemmet var Cloudy with a Chance of Meatballs.

 

4. Selv om jeg liker 3D betyr ikke det at 3D er populært hos alle. Men selv om du ikke liker det betyr det ikke at det er upopulært hos alle, tvert imot. Statistikk er i favør av 3D og VR, og det har hatt en fin og stabil kurve oppover de siste 5 årene.

 

Kanskje litt ydmykhet og vilje til å sette seg inn i det du snakker så betvilende om hadde fått deg til å se annerledes på saken selv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg må vel si at jeg er skeptisk.

 

VR har feilet, og 3D på kino (og TV for den saks skyld) har feilet.

 

Er dette virkelig noe "folk flest" vil ha? Jeg har mine sterke tvil om det.

 

Tvilen blir enda sterkere når de begynner å snakke om at seeren må gjøre ting selv. Selv om det kanskje bare er å se seg rundt. Det virker som det de skaper er noe slikt som lite interaktive spill.

 

Skjønner ikke hvordan du kan se deg omkring? Eneste må være at filmen skytes i større format en brillene viser så du kan se kantene ved å snu deg.

 

Interaktiv film har floppet før og vill floppe igjen. Blir kunstig og lagt på da du ikke kan ha mange valg da det vil øke total spilletid masse.

 

Å bruke vr briller til å se film burte funke greit, de gir inntrykk av en stor skjerm samt at du slipper problemet med å følge hodes bevegelser slik du må i spill.

Lenke til kommentar

 

Jeg må vel si at jeg er skeptisk.

 

VR har feilet, og 3D på kino (og TV for den saks skyld) har feilet.

 

Er dette virkelig noe "folk flest" vil ha? Jeg har mine sterke tvil om det.

 

Tvilen blir enda sterkere når de begynner å snakke om at seeren må gjøre ting selv. Selv om det kanskje bare er å se seg rundt. Det virker som det de skaper er noe slikt som lite interaktive spill.

 

Tror ikke jeg har sett en så uriktig påstand på lenge her inne.

 

1. VR har ikke feilet men er på strake veien opp. Oculus har fått så mange bestillinger at de har ligget 2-8 uker i rest i 1,5 år i strekk. Google Cardboard har solgt over en halv million, Samsung VR er det stor hype for nå om dagen og Microsoft sin Hololens har tatt helt av. Jeg har kjøpt Oculus Rift DK2 selv og etter kort testing forstod jeg at realismen og wow faktoren ikke kan beskrives med ord, det må oppleves!

 

Hvor mange bestillinger har Oculus fått totalt da?

 

En halv million? Det er et særdeles lavt tall, og viser at den på ingen måte har nådd "folk flest".

 

Jeg bryr meg ikke om hype. Vis meg salgstall. Det er det jeg snakker om.

 

2. 3D på kino er mer populært enn noen gang, det lages dyrere og dyrere 3D filmer og de fleste har en 3D projektor og/eller TV i hjemmet sitt. Jeg har 3D projektor i kinoen min og klarer nesten ikke å gå tilbake til 2D etter en god 3D film. Tilstedeværelsen og dybden gir filmen helt nye inntrykk.

At det lages dyrere 3D-filmer betyr ikke i seg selv at 3D-filmer er en suksess. Jeg prøvde å søke litt på nettet, og alt jeg finner ser ut til å bekrefte at 3D på kino har floppet:

3. 3D TV-er fungerer veldig bra for mange. En av filmene som virkelig åpnet øynene til folk for 3D i hjemmet var Cloudy with a Chance of Meatballs.

Men likevel er det en flopp på den måten at "folk flest" ikke bryr seg:

4. Selv om jeg liker 3D betyr ikke det at 3D er populært hos alle. Men selv om du ikke liker det betyr det ikke at det er upopulært hos alle, tvert imot. Statistikk er i favør av 3D og VR, og det har hatt en fin og stabil kurve oppover de siste 5 årene.

Hva jeg liker personlig er ikke spørsmålet. Det jeg snakker om er hva massemarkedet velger.

Kanskje litt ydmykhet og vilje til å sette seg inn i det du snakker så betvilende om hadde fått deg til å se annerledes på saken selv?

Hvis du kan komme med noe konkret som tilsier at massemarkedet har godtatt 3D så skal jeg se på det. Men det jeg finner så langt tyder på at 3D flopper.
Lenke til kommentar

Hvor mange bestillinger har Oculus fått totalt da?

 

En halv million? Det er et særdeles lavt tall, og viser at den på ingen måte har nådd "folk flest".

 

Jeg bryr meg ikke om hype. Vis meg salgstall. Det er det jeg snakker om.

 

Felles for de fleste som sier VR vil floppe er at 90% av de ikke har prøvd DK2.

 

Jeg er dritt lei å lese av at folk sier VR vil floppe fordi det har floppet før, eller fordi 3D er dritt.

 

Ja alt må jo floppe når det har floppet før eller: ?

 

microsoft-tablets-old.jpg

 

Inntill dere har prøvd DK2 så har dere ihvertfall null grunnlag til å spre negativteten deres omkring VR, ferdig med den saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvor mange bestillinger har Oculus fått totalt da?

 

En halv million? Det er et særdeles lavt tall, og viser at den på ingen måte har nådd "folk flest".

 

Jeg bryr meg ikke om hype. Vis meg salgstall. Det er det jeg snakker om.

 

Felles for de fleste som sier VR vil floppe er at 90% av de ikke har prøvd DK2.

 

Jeg er dritt lei å lese av at folk sier VR vil floppe fordi det har floppet før, eller fordi 3D er dritt.

 

Ja alt må jo floppe når det har floppet før eller: ?

 

microsoft-tablets-old.jpg

 

Inntill dere har prøvd DK2 så har dere ihvertfall null grunnlag til å spre negativteten deres omkring VR, ferdig med den saken.

 

Vis meg tallene. "Nå skal 3D virkelig bli stort" har man hørt mange ganger før, men det feiler hver gang. Jeg klarer ikke å se hvordan dette skal bli noe annerledes.

Lenke til kommentar

 

Vis meg tallene. "Nå skal 3D virkelig bli stort" har man hørt mange ganger før, men det feiler hver gang. Jeg klarer ikke å se hvordan dette skal bli noe annerledes.

 

Hva i all verden skal du bruke de tallene til, sammenligne de med andre selskaper som selger uferdige beta produkter? Riften passerte 100K salg i juli 2014, og det er et salgstall for et produkt som i praksis ikke er ferdig eller kan kjøpes i noen butikker, derav sammenlignbart med svært lite.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvorfor 3D blir trukket inn i diskusjonen i det hele tatt? 3D har jo ikke gagnet forbrukere på noen nevneverdig måte, det forbedrer ikke filmopplevelsen i det hele tatt (spør du meg).

 

VR blir jo noe litt annet da det vil legge til rette for en mer "immersive" filmopplevelse enn hva vi er vandt meg per i dag. De fleste som drar på kino disse dager dra ditt på grunn av stort lerret som gir økt innlevelse og god lyd, men VR-headsett så vil du få en enda større innlevelse og det vil dekke hele synsfeltet (altså bedre enn kino gjør per i dag) og du vil ha bedre bildekvalitet enn du opplever på dagens kinosaler og med gode hodetelefoner så kan du også få temmelig solid lydopplevelse, alt dette hjemme i eget hus uten å måtte dra på kino i det hele og store.

 

Videre så eksperimenteres det med muligheten for å legge opp til fritt perspektiv i filmer så du med VR kan styre perspektivet ditt i filmen på egenhånd. Hvorvidt det blir en stor og ny greie, eller om det blir en ny "gimmick" ala 3D vil jo tiden vise, men det er jo et morsomt konsept med mye potensiale.

 

 

 

Men først og fremst så ligger ikke fremtiden i VR for film i det at vi skal få en ny form for teknologi ala 3D som skal forandre måten vi se på film. Det VR først og fremst sikrer er at du via et VR-headsett vil ha en langt større innlevelse og opplevelse av filmen som vises da det dekker 100% av synsfeltet og isolerer alt annet ute så det vil overgå det vi opplever på kino. Hvorfor dra på kino om du kan få en bedre og mer immersive filmopplevelse hjemme i eget hus? Ikke krever det noe triks heller, du spiller bare av helt vanlige Blu-Ray, MKV / MP4 video som vanlig, eventuelt streaming (tror dog den komprimerte kvaliteten blir veldig tydelig med VR) og du er good to go.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

 

Vis meg tallene. "Nå skal 3D virkelig bli stort" har man hørt mange ganger før, men det feiler hver gang. Jeg klarer ikke å se hvordan dette skal bli noe annerledes.

 

Hva i all verden skal du bruke de tallene til, sammenligne de med andre selskaper som selger uferdige beta produkter? Riften passerte 100K salg i juli 2014, og det er et salgstall for et produkt som i praksis ikke er ferdig eller kan kjøpes i noen butikker, derav sammenlignbart med svært lite.

 

Poenget er at du spår at dette vil bli stort, men jeg har gjort rede for hvordan 3D ikke er noe forbrukerne har kastet seg over med stor iver. Derfor mener jeg at du bør kunne vise til noe konkret og ikke bare ønsketenkning.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...