Gå til innhold

Intel stapper mer kraft inn i knøttemaskinen sin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke i7 jeg har venta på nei.

 

14nm og hdmi 2.0.

 

14nm er kommet, men hva med hdmi 2.0?

hvorfor? DP støtter da mye større kapasitet enn hdmi 2.0 gjør det ikke?

 

DP: 4 kanaler a 8.1 Gbit/s

Hdmi 2.0: 4 kanaler a 6.0 Gbit/s

 

Noe jeg har oversett? har ikke brukt hdmi på årevis jeg.

Endret av Henrik2k
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har en Intel NUC D54250WYKH, Core i5-4250U

 

Vel så bra, men alt er ikke supert med disse NUCene. F.eks, siden det bare er USB 3.0 porter så er det nesten håpløst å få et trådløst tastatur/mus til å fungere på pcen.

Du må jo nesten sitte oppå pcen for at den skal ta signalet. På min egen NUC fant jeg ut at mitt trådløse tastatur/mus fra 2006-2007, med senderen plassert bak, i alle fall fungerer passe greit, men ikke optimalt.

 

Dette er en kjent feil, og Intel har ikke gjort noe for å fikse den. Nå har jeg bestilt en slik... som jeg skal putte i USB 2.0 kontakten inne i pcen, og så sette senderen til det trådløse tastaturet der, så får vi se om det blir bedre. Burde fungere i teorien i alle fall..

 

Den andre NUCen jeg fikk tilgang på, samme type og alt, kjøpt samme sted, bare et par uker senere, fikk jeg nok et kjent problem, at BOOT device / HDD bare forsvinner ved omstart.

Den virker litt, så er den borte igjen, så kommer den tilbake, så forsvinner den. Så hver omstart var som lotto, enten virket pcen eller ikke. Også et kjent problem, omtalt på Intels forum siden sommeren, fortsatt ikke fikset. (prøvde selvsagt nyeste BIOS osv)

 

Også den andre NUCen hadde problemer med trådløst tastatur. Her hadde broren min kjøpt et tastatur som står på listen over "godkjente" produkter til NUC hos Intel. Likevel, null rekkevidde.

 

Så vel å bra at Intel kommer med kraftigere saker, men de burde jo ha greid å fikse de "små" problemene som har vært kjent i 6 måneder+.

 

Ellers fungerer min NUC supert, sammen med SSD disk så er den super kjapp. Og jeg bruker den som stue pc, spiller av alt fra .mkv, til rene kopier av DVD plater og Bluray plater.

Så ikke bare negative ting med den. Men klager litt over at Intel ikke greier å fikse simple problemer på over 6 måneder etter de selv har bekreftet feilen(e)

Lenke til kommentar

Jeg har også en Intel Haswell NUC som stuepc, opplever ikke samme problemer som myhken. Det var noen småproblemer i begynnelsen, men etter nooen bios og driveroppdateringer så har den vært stabil lenge nå. Jeg har den høye utgaven og bruker en vanlig 2.5" SATA SSD disk, og et trådløst Logitech Dinovo mini og edge tastatur usb dongle, ingen rekkeviddeproblemer med min.

 

Jeg vurderer å oppgradere til i7 Broadwell NUC'en ovenfor om jeg kan få den til å kjøre 4k oppløsning i 60Hz. Det greieste hadde vært om den hadde hatt hdmi 2.0, men virker ikke som det er tilfelle, må nok via DP til HDMI (HDMI 2.0 inn i tv'en).

Lenke til kommentar

 

Er ikke i7 jeg har venta på nei.

 

14nm og hdmi 2.0.

 

14nm er kommet, men hva med hdmi 2.0?

hvorfor? DP støtter da mye større kapasitet enn hdmi 2.0 gjør det ikke?

 

DP: 4 kanaler a 8.1 Gbit/s

Hdmi 2.0: 4 kanaler a 6.0 Gbit/s

 

Noe jeg har oversett? har ikke brukt hdmi på årevis jeg.

Vel og greit at den har DP, og man kan kjøre med DP - HDMI, men enn så lenge er det jo greit å ha mulighet til HDMI rett til TV, siden NUCs gjerne brukes som HTPC. Ikke minst om man vil kjøre den via DP mot PC-skjermen i samme slengen.

 

HDMI 2.0 er ganske aktuelt til disse 4K-UHD-TVene som nå er i ferd med å ta over for 1080P-TVene. Har ikke selv sjekket hvor mange TVer som kommer med DP-inngang.

 

Om det ikke blir noe krøll med lyd når man benytter DP med passiv overgang, så vil det nok være mer en greit nok å ha kun dette som utgang for bilde og lyd.

Lenke til kommentar

 

Er ikke i7 jeg har venta på nei.

 

14nm og hdmi 2.0.

 

14nm er kommet, men hva med hdmi 2.0?

hvorfor? DP støtter da mye større kapasitet enn hdmi 2.0 gjør det ikke?

 

DP: 4 kanaler a 8.1 Gbit/s

Hdmi 2.0: 4 kanaler a 6.0 Gbit/s

 

Noe jeg har oversett? har ikke brukt hdmi på årevis jeg.

Noen av oss ønsker faktisk å overføre lyd og bilde til en TV. Da er det helt klart en fordel med HDMI framfor DP. DP til hdmi-overgang jeg prøvde meg med på min PC overførte kun bilde, ikke lyd. Dette var fra et eksternt grafikk-kort. Vet ikke om interne DP porter også overfører lyd slik HDMI gjør?

Lenke til kommentar

 

 

Er ikke i7 jeg har venta på nei.

 

14nm og hdmi 2.0.

 

14nm er kommet, men hva med hdmi 2.0?

hvorfor? DP støtter da mye større kapasitet enn hdmi 2.0 gjør det ikke?

 

DP: 4 kanaler a 8.1 Gbit/s

Hdmi 2.0: 4 kanaler a 6.0 Gbit/s

 

Noe jeg har oversett? har ikke brukt hdmi på årevis jeg.

Noen av oss ønsker faktisk å overføre lyd og bilde til en TV. Da er det helt klart en fordel med HDMI framfor DP. DP til hdmi-overgang jeg prøvde meg med på min PC overførte kun bilde, ikke lyd. Dette var fra et eksternt grafikk-kort. Vet ikke om interne DP porter også overfører lyd slik HDMI gjør?

 

hmm, aldri hatt noe problem med lyd over DP jeg men krøll kan jo alltids oppstå. Mulig hdmi grensesnittet er mere strømlinjeformet sånn sett.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er ikke i7 jeg har venta på nei.

 

14nm og hdmi 2.0.

 

14nm er kommet, men hva med hdmi 2.0?

hvorfor? DP støtter da mye større kapasitet enn hdmi 2.0 gjør det ikke?

 

DP: 4 kanaler a 8.1 Gbit/s

Hdmi 2.0: 4 kanaler a 6.0 Gbit/s

 

Noe jeg har oversett? har ikke brukt hdmi på årevis jeg.

Noen av oss ønsker faktisk å overføre lyd og bilde til en TV. Da er det helt klart en fordel med HDMI framfor DP. DP til hdmi-overgang jeg prøvde meg med på min PC overførte kun bilde, ikke lyd. Dette var fra et eksternt grafikk-kort. Vet ikke om interne DP porter også overfører lyd slik HDMI gjør?

 

hmm, aldri hatt noe problem med lyd over DP jeg men krøll kan jo alltids oppstå. Mulig hdmi grensesnittet er mere strømlinjeformet sånn sett.

 

 

 

 

 

Er ikke i7 jeg har venta på nei.

 

14nm og hdmi 2.0.

 

14nm er kommet, men hva med hdmi 2.0?

hvorfor? DP støtter da mye større kapasitet enn hdmi 2.0 gjør det ikke?

 

DP: 4 kanaler a 8.1 Gbit/s

Hdmi 2.0: 4 kanaler a 6.0 Gbit/s

 

Noe jeg har oversett? har ikke brukt hdmi på årevis jeg.

Noen av oss ønsker faktisk å overføre lyd og bilde til en TV. Da er det helt klart en fordel med HDMI framfor DP. DP til hdmi-overgang jeg prøvde meg med på min PC overførte kun bilde, ikke lyd. Dette var fra et eksternt grafikk-kort. Vet ikke om interne DP porter også overfører lyd slik HDMI gjør?

 

hmm, aldri hatt noe problem med lyd over DP jeg men krøll kan jo alltids oppstå. Mulig hdmi grensesnittet er mere strømlinjeformet sånn sett.

 

 

Har du prøvd å koble til flere skjermer som støtter lyd? Da har du et problem med DP. Du må da ha et aktivt adapter, fremfor et passivt, ihvertfall med ATI-kort.

 

Vil tro det gjelder flere produsenter, ihvertfall når du bruker flere enn to skjermer.

 

DP skal i alle fall ikke ha noe problem med å sende lyd også så problemet ligger nok en annen plass enn hos teknologien.

 

Jo, dette har alt med teknologien å gjøre. Det går delvis på hvordan DP gjenkjenner signalet og svarer på dette. Det er grunnlaget for at man må bruke aktive adaptere i flere/alle av tilfellene, når man kobler til flere skjermer med støtte for lyd..
Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Ett annet problem, i forhold til HDMI 2.0, er jo at U-cpuene som sitter i de, ikke støtter 4k@60hz. De klarer max 30hz så lenge det er Intel Iris-skjermkort.

Sikker på dette? Det er i så fall en showstopper for min del.

 

Ser dette står hos Ars:

Update: Some answers from Intel: GT3 and GT2 can drive a 3840×2160 display at 60Hz over DisplayPort 1.2 where Haswell could only manage 30Hz. GT1 cannot. All Core-branded CPUs should be capable of 4K H.265 encoding and decoding at up to 30 frames per second, and as of Broadwell the low-end Pentium and Celeron SKUs now support the Wireless Display and Quick Sync video features.

Kilde:

http://arstechnica.com/gadgets/2015/01/broadwell-u-arrives-faster-laptop-cpus-and-gpus-from-core-i7-to-celeron/

Endret av Spectre
Lenke til kommentar

 

Ett annet problem, i forhold til HDMI 2.0, er jo at U-cpuene som sitter i de, ikke støtter 4k@60hz. De klarer max 30hz så lenge det er Intel Iris-skjermkort.

Sikker på dette? Det er i så fall en showstopper for min del.

 

Ser dette står hos Ars:

Update: Some answers from Intel: GT3 and GT2 can drive a 3840×2160 display at 60Hz over DisplayPort 1.2 where Haswell could only manage 30Hz. GT1 cannot. All Core-branded CPUs should be capable of 4K H.265 encoding and decoding at up to 30 frames per second, and as of Broadwell the low-end Pentium and Celeron SKUs now support the Wireless Display and Quick Sync video features.

Kilde:

http://arstechnica.com/gadgets/2015/01/broadwell-u-arrives-faster-laptop-cpus-and-gpus-from-core-i7-to-celeron/

 

Nice nice! Da var det Haswell-problem bare da.

Lenke til kommentar

Har en Intel NUC D54250WYKH, Core i5-4250U

 

Vel så bra, men alt er ikke supert med disse NUCene. F.eks, siden det bare er USB 3.0 porter så er det nesten håpløst å få et trådløst tastatur/mus til å fungere på pcen.

Du må jo nesten sitte oppå pcen for at den skal ta signalet. På min egen NUC fant jeg ut at mitt trådløse tastatur/mus fra 2006-2007, med senderen plassert bak, i alle fall fungerer passe greit, men ikke optimalt.

 

Ble kvitt problemet ved å hekte en 30cm lang USB-forlengerkabel mellom USB3-porten og trådløsdongelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ble kvitt problemet ved å hekte en 30cm lang USB-forlengerkabel mellom USB3-porten og trådløsdongelen.

 

 

Det skal prøves. På tastaturet broren min kjøpte, fulgte det med en slik kabel, og etter litt søking på nett, fant vi ut at den løste akkurat dette problemet. Men det var etter pcen var levert inn til retur for oppstartsproblemene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...