Gå til innhold

Stortinget åpner for kraftig nedsalg i Telenor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tydelig at Høyre & Frp nå ønsker å hjelpe sine rike venner etter at de fikk makta , greit nok at de har argumenter for det , men jeg mener at tidspunktet for å selge er svært svakt og Telenor er jo tross alt et selskap som går med solid overskudd...

 

Jeg synes det er trist at noe som Norges befolkning har vært med å bygge opp ved å legge de første kobberledningene til telefondrift i siden ca 1900 til 2000 og som har vært med på å finansiere Telenors investeringer i både land og utland nå skal få lov til å bli privatisert og eid av private investorer sånn at vi mister mye av makten og innflytelsen som vi hadde i selskapet.

 

Nei, jeg støtter i alle fall ikke salget av Telenor...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Mindre statlig kontrol over selskapet som vi til tross har vært med på å opparbeide gjennom de siste 100 årene. Et selskap som har vokst sterkt i utlandet og som tjener mye penger og som har sysselsatt svært mange Nordmenn.

Med mindre statlig kontroll vil man i utgangspunktet stå friere til å sysselsette mindre Nordmenn og etter hvert outsource mer av bedriften, fortsetter det sånn vil vi tape mange arbeidsplasser mens "infraestrukturen" er igjen...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tydelig at Høyre & Frp nå ønsker å hjelpe sine rike venner etter at de fikk makta , greit nok at de har argumenter for det , men jeg mener at tidspunktet for å selge er svært svakt og Telenor er jo tross alt et selskap som går med solid overskudd...

 

Jeg synes det er trist at noe som Norges befolkning har vært med å bygge opp ved å legge de første kobberledningene til telefondrift i siden ca 1900 til 2000 og som har vært med på å finansiere Telenors investeringer i både land og utland nå skal få lov til å bli privatisert og eid av private investorer sånn at vi mister mye av makten og innflytelsen som vi hadde i selskapet.

 

Nei, jeg støtter i alle fall ikke salget av Telenor...

 

På samme måte som de rødgrønne ønsket å hjelpe sine rike venner da de solgte seg ned i nettopp Telenor, i tillegg til blant andre Statoil og DNB?

 

Staten skal fungere som regulator. Det gjøres vanskelig når de har betydelige eierinteresser i et av de konkurrerende selskapene.

Lenke til kommentar

Tydelig at Høyre & Frp nå ønsker å hjelpe sine rike venner etter at de fikk makta , greit nok at de har argumenter for det , men jeg mener at tidspunktet for å selge er svært svakt og Telenor er jo tross alt et selskap som går med solid overskudd...

 

Jeg synes det er trist at noe som Norges befolkning har vært med å bygge opp ved å legge de første kobberledningene til telefondrift i siden ca 1900 til 2000 og som har vært med på å finansiere Telenors investeringer i både land og utland nå skal få lov til å bli privatisert og eid av private investorer sånn at vi mister mye av makten og innflytelsen som vi hadde i selskapet.

 

Nei, jeg støtter i alle fall ikke salget av Telenor...

Hvilke rike venner er det Høyre og FRP hjelper ved å selge seg ned i Telenor, og hvilken relevans har det for et eventuelt salg at Telenor går med solid overskudd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Staten bør ikke være eier i et selskap som er i konkurranse med andre selskaper og selskapene bør konkurrere på helt like vilkår. Det gjelder teleselskaper, tv-selskaper, matprodusenter og flyselskaper.

Ja, for god konkuranse og privat eierskap hjelper mye? Ser jo hva som skjedde med strømprisene etter Statsnett solgte alle kraftstasjonene over hele landet.. På 80tallet var det flat pris på strøm og samme pris over hele landet uansett hvor man bodde... Nå driver selskapene med dundrende overskudd og selger til utlandet og vi forbrukere får nesten ikke en krone igjen for det..

 

Synest internett, tv, strøm og kloakk burde vært en fast kommunal avgift.. for å så vært ferdig med det.. Enkelt å greit..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes det er trist at noe som Norges befolkning har vært med å bygge opp ved å legge de første kobberledningene til telefondrift ...

Det er utrolig hvor mange som fortsatt henger seg opp i dette.

-Telenor betalte staten 10 milliarder for nettet da det ble AS.

-Lite av det gamle kobberet er fortsatt i bruk.

-Over 99% av Telenors kunder er mobilkunder.

Lenke til kommentar

 

Synest internett, tv, strøm og kloakk burde vært en fast kommunal avgift.. for å så vært ferdig med det.. Enkelt å greit..

Du vil forby private TV-selskaper og teleselskaper? Det er helt fritt for deg å flytte til Nord-korea når du måtte ønske det.

 

Snakker ikke om å forby, kommunalt/statlig tilbud.. Om de private ønsker å konkurere skal de få lov til det.. Men det klarer de jo ikke, da staten alltids leverer bedre tilbud..

Lenke til kommentar

 

 

Synest internett, tv, strøm og kloakk burde vært en fast kommunal avgift.. for å så vært ferdig med det.. Enkelt å greit..

Du vil forby private TV-selskaper og teleselskaper? Det er helt fritt for deg å flytte til Nord-korea når du måtte ønske det.

 

Snakker ikke om å forby, kommunalt/statlig tilbud.. Om de private ønsker å konkurere skal de få lov til det.. Men det klarer de jo ikke, da staten alltids leverer bedre tilbud..

Men du ønsker altså altså tvinge folk til å betale for det statlige tilbudet? Og hvorfor tror du et tilbud uten reelle konkurranse vil bli bra?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nordmenn er allerede tvunget til å betale for det statlige tilbudet i TV, kloakk og strøm, og ingen har noensinne kommet med en alternativ løsning. Tror du virkelig det er noe å tjene på å legge tre-fire kloakkrør inn til huset ditt så du har "reell konkurranse"?

 

Nei? Så hvorfor skal Internett være forskjellig - alle sammen er like viktig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt logikken. Er jo kun snakk om en fornuftig invistering å beholde telenor. Vi invisterer masse i utenlandske selskaper gjennom oljefondet, men norske selskaper som går i overskudd skal vi selge?

En ting er hvis det går dårlig og et privat selskap tror de kan gjøre det bedre, men det er det jo ikke snakk om her.

Mobilmarkedet er allerede overfyllt av forskjellige selskaper som konkurrerer om kundene, tror de virkelig at det å selge 20% av telenor vil gjøre så stor forskjell i markedet?

Lenke til kommentar

Staten skal fungere som regulator. Det gjøres vanskelig når de har betydelige eierinteresser i et av de konkurrerende selskapene.

 

Ser ikke helt for meg at NKM bryr seg så veldig mye om staten har aksjemajoritet eller ikke, Telenor er et AS og stiller likt som alle andre i markedet.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er trist at noe som Norges befolkning har vært med å bygge opp ved å legge de første kobberledningene til telefondrift ...

Det er utrolig hvor mange som fortsatt henger seg opp i dette.

-Telenor betalte staten 10 milliarder for nettet da det ble AS.

-Lite av det gamle kobberet er fortsatt i bruk.

-Over 99% av Telenors kunder er mobilkunder.

 

 

Nå er det ikke kun kobberet vi Nordmenn har vært med på å bygge opp men hele infraestrukturen og selskapet Telenor. Å selge Telenor stykkvis er et langsiktig tap til hele Norge og er på ingen måte med på å sikre arbeidsplasser eller sørge for at prisene på de tjenestene som leveres er til en viss grad under kontroll.

 

Det er heller ikke snakk om noe mangel på konkurranse for Telenor , vi har nå svært mange aktører på markedet som har fått sin del av kaka i form av enten mobile nettverk , fiber nettverket , tv tjenester og lignende , med en gang vi kvitter oss med en betydelig andel av et såpass stort selskap står man plutselig med langt mindre handlekraft til å kunne regulere markedet uten å måtte gripe alt for mye inn rent statlig i form av avgifter og lover og reguleringer i tilfelle ting sklir helt ut.

 

Og jeg mener at vi bør ta vare på både firmaer som går med et grundig overskudd og firmaer som ikke gjør det , ulempen om vi ikke gjør det er trolig større arbeidsledighet over tid pga av tapte arbeidsplasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 








Synest internett, tv, strøm og kloakk burde vært en fast kommunal avgift.. for å så vært ferdig med det.. Enkelt å greit..

Du vil forby private TV-selskaper og teleselskaper? Det er helt fritt for deg å flytte til Nord-korea når du måtte ønske det.

Snakker ikke om å forby, kommunalt/statlig tilbud.. Om de private ønsker å konkurere skal de få lov til det.. Men det klarer de jo ikke, da staten alltids leverer bedre tilbud..

Men du ønsker altså altså tvinge folk til å betale for det statlige tilbudet? Og hvorfor tror du et tilbud uten reelle konkurranse vil bli bra?


Så du tror at konkuransen i markedet har sitt hold i hvem som er eiere? Det som vil utgjøre en forskjell i forhold til eiere er hvordan bedriften drives og hvor griske eierne er. Det virker ganske klart for meg at det private markedet er mye mer kynisk, aggresivt og ønsker mer penger.

Mange vil ha færre arbeidere til å gjøre den samme jobben for å tjene mer. Posisjonen staten er i så kan de velge å beholde arbeidsplasser og heller ha et noe mindre overskudd, dette vil være mye bedre for samfunnet og de pengene som blir mindre i overskuddet får staten igjen i form av skatt.

Hvis jeg skulle velge så hadde jeg heller latt staten eie mye mer. En grunn til at de gjør dette er at de ikke vil virke kommunistiske og heller gjøre som resten av verden for å ikke tape ansikt. En annen grunn kan jo også være organisering, det er mye arbeid som kreves for å organsiere eierskap av mange bedrifter, men dette burde ikke ha noe å si.

Husk også at staten får mindre skattepenger på aksjeutbytte som tas fra overskuddet.

Jeg skulle ønske at vi kunne få se alle tall og faktorer som spiller inn på dette valget/ salget ( :p ), det kan hende staten har bedre grunner enn det som kommer frem i media, økonomiske grunner da selvfølgelig.

Det er også viktig å nevne at kommunisme ikke er en redningsvei for fattige/ skakk-kjørte land. For at kommunisme skal funke så må det starte fra et alerede stabilt land med bra infrastruktur og økonomi. Neste steg fra sosialisme er kommunisme. Det trenger heller ikke være udemokratisk, kommunismen gjør bare at staten har mer kontroll på arbeidsplasser og ressursfordeling. Ingen av landene i verden som har hatt/ fortsatt har kommunisme har faktisk vært det.

Norges stat og regjering er redde for noe, de tør ikke ta dristige valg som velgerne muligens ikke liker, men kan komme alle til gode. Denne saken er skummel og gir meg større grunn til å frykte for landets fremtid som et sosialistisk demokrati der vi har god levestandard, sikkerhet og statlig kontroll slik at alle innbyggere er mer eller mindre sikret og trygge.

 

Skummelt dette her, men jeg leser kanskje for mye mellom linjene, skjer for ofte egentlig :p:D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...