Gå til innhold

– PC-ene i skolen må tåle juling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller bare la de bruke penn og papir, kanskje de ikke blir like distrahert. Bruk heller pengene på Wifi/3G/4G jammers i klasserommet.

 

Hva med å heller gi barn en trygg og god opplæring i IKT? Heller det, fremfor å nekte dem bruk av det til de kommer opp på høyere nivå/arbeidsliv, og plutselig må kunne alt. Om du gir folk opplæring mens de er unge, og under kontrollerte forhold, vil jeg tro det bare gjør det enklere å danne et godt grunnlag for å bruke teknologi på en vettig måte senere i livet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Eller bare la de bruke penn og papir, kanskje de ikke blir like distrahert. Bruk heller pengene på Wifi/3G/4G jammers i klasserommet.

Hva med å heller gi barn en trygg og god opplæring i IKT? Heller det, fremfor å nekte dem bruk av det til de kommer opp på høyere nivå/arbeidsliv, og plutselig må kunne alt. Om du gir folk opplæring mens de er unge, og under kontrollerte forhold, vil jeg tro det bare gjør det enklere å danne et godt grunnlag for å bruke teknologi på en vettig måte senere i livet.

 

 

Nei, jeg sier ikke at de skal nektes IKT opplæring. Jeg sier de ikke skal ha en personlig utlevert datamaskin. Brukt heller datalabber til IKT relevant pensum. Hvis du har gått på VGS i tiden vi hadde personlige datamaskiner tror jeg du er fullstendig klar over hvor ekstremt mye den suger av oppmerksomhet uten at den nødvendigvis gir så mye tilbake.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er klart det kan være et problem at det suger oppmerksomhet vekk. Absolutt en utfordring. Jeg er likevel enig i at man bør lære opp ungene i IKT. Å ikke ha tilgang til en PC kan være en stor hemsko det også.

 

Lærer man ungene touch tidlig, så vil ihvertfall jeg tro at nesten ingen av dem ønsker seg tilbake til papir og blyant.

 

Det er mer vesentlig at man får bukt med "løsdriften" som kan være svært ødeleggende. Kom tilbake til et mer strukturert opplegg. At lærere knappt har lov å være strenge med elevene er et betydelig større problem. Nei, jeg vil ikke tilbake til spanskrøret. Men, jeg husker når jeg kom opp i ungdomsskoleårene, og videregående så hadde man ikke løsdrift, og mange hadde faktisk respekt for lærerne.

 

Det viktigste er å ha et par-tre lærere i klasserommet, eller senke mengden elever ned til en 10-15 stykk. Det hadde elevene hatt litt igjen for.

 

Bortvisning fra klasserommet til rektor eller en annen under ham som sitter vakt, burde vært tatt i bruk vesentlig oftere. Å bli bortvist må ikke bli en belønning, men noe som er kjedeligere (en form for gjensitting) enn å være i klasserommet. Kan hende man må pense slike elever over i spesialskolering.

 

Jeg har hørt fra lærer i barneskole at man må leve med utagerende oppførsel i det lengste før disse urokråkene blir tatt hånd om på skikkelig vis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fantastisk om man får slike tablets inn i skolen.

 

Var selv del av et prøveprosjekt i fjor hvor vi fikk utlvert hver vår iPad. For noe drit. Umulig å gjøre noe jobb på de.

I år gikk vi tilbake til 5cm tykke HP-maskiner + 15 blytunge bøker. Selv om det er mer produktivt, er det virkelig ikke helsemessig forsvarlig å måtte bære alt det der rundt.

 

Gi oss en skikkelig tablet, fullverdig Windows, godt tastatur og en penn til OneNote. Bruk Brettboka for eBooks. Da er vi set. Da blir det bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller bare la de bruke penn og papir, kanskje de ikke blir like distrahert. Bruk heller pengene på Wifi/3G/4G jammers i klasserommet.

 

Alle i klasserommet mitt er totalt avhengig av WiFi for at undervisningen skal fungere. hadde vært artig å ta en jammer å koble på et bilbatteri for å se hva som er plan-b.

Lenke til kommentar

 

Eller bare la de bruke penn og papir, kanskje de ikke blir like distrahert. Bruk heller pengene på Wifi/3G/4G jammers i klasserommet.

Alle i klasserommet mitt er totalt avhengig av WiFi for at undervisningen skal fungere. hadde vært artig å ta en jammer å koble på et bilbatteri for å se hva som er plan-b.

 

Alle i klasserommet? Altså læreren? De kan da lett bruke kabel?

Lenke til kommentar

Jeg går i 8. klasse, her bruker ALLE elever PCen i over halvparten av timene, og lærerne i nærmest alle timer. Flere som har skrivevansker skriver på PC i alle timene, og ettersom vi bruker Google Apps for Education og skriver alt online trenger vi WiFi. Vi har også tillatelse til å skrive notatene være på mobilen, og der er en god del av notatene koblet opp mot f.eks. OneNote og Evernote.

Jeg er for å bruke jammers når det er prøver, men i vanlige timer er det betydelig høyere produktivitet med PCer, vi har også Brettboka og Smartbok for div. fag.

Det er deilig å kunne jobbe på skoleoppgaver og lekser uten en eneste bok i sekken på vei hjem :w00t:

Lenke til kommentar

Eller bare la de bruke penn og papir, kanskje de ikke blir like distrahert. Bruk heller pengene på Wifi/3G/4G jammers i klasserommet.

 

Det er ikke å komme bort fra at det er mange utfordringer ved bruk av PC i undervisningen, men det er også mange fordeler.

 

Selv har jeg alltid hatt problemer med hånleddene og fingrene noe som gjør at notater jeg skriver i timen ikke kan leses etterpå, men jeg noterer fordi det hjelper på fokus. Likevel er det ting jeg går glipp av som ikke er beskrevet på samme måte i pensum eller på PowerPoint presentasjoner.

 

Det er også et velkjent fenomen at læreren skal gå videre til neste lysbilde i presentasjonen og det er en eller to elever som ikke har fått notert alle punktene. Dersom elevene hadde hatt denne tilgjengelig på egen PC kunne de ha brukt tiden på å skrive ned tilleggsinformasjonen i stedet for punktene som står fra før og dette ville ikke sinke undervisningen.

 

Dersom læreren kan styre hvilke programmer som er åpne er det ikke noe stort problem med hva datamaskinen kan brukes til.

 

I tillegg skal det nevnes at jeg har lang erfaring fra å delta i undervisning uten PC og det skal nevnes at en elev/student som ikke er motivert til å følge med i undervisningen vil ikke følge med i undervisningen enten de har PC eller ikke.

 

Bruk av PC i undervisning må integreres bedre før det er en fullgod løsning, dette høres ut som et skritt i riktig retning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er mer vesentlig at man får bukt med "løsdriften" som kan være svært ødeleggende. Kom tilbake til et mer strukturert opplegg. At lærere knappt har lov å være strenge med elevene er et betydelig større problem. Nei, jeg vil ikke tilbake til spanskrøret. Men, jeg husker når jeg kom opp i ungdomsskoleårene, og videregående så hadde man ikke løsdrift, og mange hadde faktisk respekt for lærerne.

 

Det viktigste er å ha et par-tre lærere i klasserommet, eller senke mengden elever ned til en 10-15 stykk. Det hadde elevene hatt litt igjen for.

 

Bortvisning fra klasserommet til rektor eller en annen under ham som sitter vakt, burde vært tatt i bruk vesentlig oftere. Å bli bortvist må ikke bli en belønning, men noe som er kjedeligere (en form for gjensitting) enn å være i klasserommet. Kan hende man må pense slike elever over i spesialskolering.

 

Jeg har hørt fra lærer i barneskole at man må leve med utagerende oppførsel i det lengste før disse urokråkene blir tatt hånd om på skikkelig vis.

 

Helt enig med det at skolen og lærere har fått for strenge regler på å være strenge (pun intended). Da jeg gikk på ungdomsskolen så var jeg lei av skole, jeg ble bråkete i klasserommet pga kjedsomhet og lav interesse.

 

Jeg endte opp hos rektor ofte. Løsningen ble til slutt at jeg fikk lov å gå ut av klasserommet når jeg fikk lopper i rompa og startet å bråke, uten å få fravær eller anmerkning. Dette kan virke som en belønning, men det var det ikke. Når jeg trengte 5 minutter så kom jeg tilbake etterpå og klarte å konsentrere meg bedre. Det viktigste med denne avtalen var dog at mine medelever fikk mindre bråk og læreren fikk da gjøre jobben sin bedre. De slapp å konsentrere seg om å kjefte på meg.

 

Denne avtalen/ straffen gagnet mine medelever veldig og det er ofte det som er grunnen til avstraffing (dårlig ord kanskje) og bortvisning. Bedre at en elev som ikke bryr seg mister noe av skoletimene enn at en hel klasse gjør det pga bråk fra en enkeltelev.

 

Synd at slike ting nesten ikke kan gjøres mer pga at de skadelidene nå blir lærerne. Hva er viktigst, at elevene får bedre forhold og opplæring eller at lærerne er redde for å ta tak i problembarn?

 

Og jeg er IKKE stolt av meg selv pga dette, i ettertid angrer jeg og har dårlig samvittighet, mest pga mine medelever. Jeg har dog ikke havnet i møkka pga dette da jeg skjerpet meg når jeg kom til VGS.

Lenke til kommentar

 

 

 

Eller bare la de bruke penn og papir, kanskje de ikke blir like distrahert. Bruk heller pengene på Wifi/3G/4G jammers i klasserommet.

Hva med å heller gi barn en trygg og god opplæring i IKT? Heller det, fremfor å nekte dem bruk av det til de kommer opp på høyere nivå/arbeidsliv, og plutselig må kunne alt. Om du gir folk opplæring mens de er unge, og under kontrollerte forhold, vil jeg tro det bare gjør det enklere å danne et godt grunnlag for å bruke teknologi på en vettig måte senere i livet.

Nei, jeg sier ikke at de skal nektes IKT opplæring. Jeg sier de ikke skal ha en personlig utlevert datamaskin. Brukt heller datalabber til IKT relevant pensum. Hvis du har gått på VGS i tiden vi hadde personlige datamaskiner tror jeg du er fullstendig klar over hvor ekstremt mye den suger av oppmerksomhet uten at den nødvendigvis gir så mye tilbake.

Dette er opp til eleven individuelt. Hvis eleven bruker all tiden i klassen på facebook, så stryker eleven faget. Dette er politikken vi kjører i Akershus skolene.

Lenke til kommentar

 

 

Eller bare la de bruke penn og papir, kanskje de ikke blir like distrahert. Bruk heller pengene på Wifi/3G/4G jammers i klasserommet.

Hva med å heller gi barn en trygg og god opplæring i IKT? Heller det, fremfor å nekte dem bruk av det til de kommer opp på høyere nivå/arbeidsliv, og plutselig må kunne alt. Om du gir folk opplæring mens de er unge, og under kontrollerte forhold, vil jeg tro det bare gjør det enklere å danne et godt grunnlag for å bruke teknologi på en vettig måte senere i livet.

 

 

Nei, jeg sier ikke at de skal nektes IKT opplæring. Jeg sier de ikke skal ha en personlig utlevert datamaskin. Brukt heller datalabber til IKT relevant pensum. Hvis du har gått på VGS i tiden vi hadde personlige datamaskiner tror jeg du er fullstendig klar over hvor ekstremt mye den suger av oppmerksomhet uten at den nødvendigvis gir så mye tilbake.

 

Jeg går 2. året nå, og bruker skole-PCen i skrivende stund ;)

Det er da ingen som sier at hver elev må ha sin egen PC før VGS. Men, som jeg skrev tidligere: Om man lærer barn gode vaner i bruk av IKT fra ung alder, vil de jo sannsynligvis få en mye bedre holdning til bru kav det. Og da skulle jeg tro at "suget" av oppmerksomhet du sier PCen gir dempes en god del.

Lenke til kommentar

 

 

 

Eller bare la de bruke penn og papir, kanskje de ikke blir like distrahert. Bruk heller pengene på Wifi/3G/4G jammers i klasserommet.

Hva med å heller gi barn en trygg og god opplæring i IKT? Heller det, fremfor å nekte dem bruk av det til de kommer opp på høyere nivå/arbeidsliv, og plutselig må kunne alt. Om du gir folk opplæring mens de er unge, og under kontrollerte forhold, vil jeg tro det bare gjør det enklere å danne et godt grunnlag for å bruke teknologi på en vettig måte senere i livet.

Nei, jeg sier ikke at de skal nektes IKT opplæring. Jeg sier de ikke skal ha en personlig utlevert datamaskin. Brukt heller datalabber til IKT relevant pensum. Hvis du har gått på VGS i tiden vi hadde personlige datamaskiner tror jeg du er fullstendig klar over hvor ekstremt mye den suger av oppmerksomhet uten at den nødvendigvis gir så mye tilbake.

Dette er opp til eleven individuelt. Hvis eleven bruker all tiden i klassen på facebook, så stryker eleven faget. Dette er politikken vi kjører i Akershus skolene.

 

 

:green: Det burde være en stor oppvekker for foreldrene det. Spesiellt om eleven må ta et helt år skolegang om igjen, dersom gullungen i foreldres øyne var en aspirerende legekandidat :rofl:

 

 

 

 

 

Eller bare la de bruke penn og papir, kanskje de ikke blir like distrahert. Bruk heller pengene på Wifi/3G/4G jammers i klasserommet.

Hva med å heller gi barn en trygg og god opplæring i IKT? Heller det, fremfor å nekte dem bruk av det til de kommer opp på høyere nivå/arbeidsliv, og plutselig må kunne alt. Om du gir folk opplæring mens de er unge, og under kontrollerte forhold, vil jeg tro det bare gjør det enklere å danne et godt grunnlag for å bruke teknologi på en vettig måte senere i livet.

 

 

Nei, jeg sier ikke at de skal nektes IKT opplæring. Jeg sier de ikke skal ha en personlig utlevert datamaskin. Brukt heller datalabber til IKT relevant pensum. Hvis du har gått på VGS i tiden vi hadde personlige datamaskiner tror jeg du er fullstendig klar over hvor ekstremt mye den suger av oppmerksomhet uten at den nødvendigvis gir så mye tilbake.

 

Jeg går 2. året nå, og bruker skole-PCen i skrivende stund ;)

Det er da ingen som sier at hver elev må ha sin egen PC før VGS. Men, som jeg skrev tidligere: Om man lærer barn gode vaner i bruk av IKT fra ung alder, vil de jo sannsynligvis få en mye bedre holdning til bru kav det. Og da skulle jeg tro at "suget" av oppmerksomhet du sier PCen gir dempes en god del.

 

 

Tja både og. Jeg vil si at en del folk sliter med avhengighet og tillærte vaner (facebook med mere).

 

Det er mye artigere å snakke tverrs over klasserommet via et sosialt medie enn å ikke kunne ha kontakt hele tiden, med en medelev som man har et godt forhold til.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...