Gå til innhold

Nå kan du laste ned Windows 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man bør også vurdere om man syntes dette er greit før man prøver en test versjon:

"When you acquire, install and use the Program software and services, Microsoft collects information about your use of the software and services as well as about the devices and networks on which they operate. Examples of data we may collect include your name, email address, preferences and interests; location, browsing, search and file history; phone call and SMS data; device configuration and sensor data; voice, text and writing input; and application usage."

 

Kilde: https://insider.windows.com/Home/PrivacyStatement?Length=4

 

NB! Disse betingelsene er spesielt for preview versjoner så gjelder ikke for retail versjoner

Shit! Det er jo temmelig inngripende overvåkning. Da forsvant lysten min til å prøve dette. Jeg som var innstilt på å installere Win10 så snart det ble tilgjengelig. *Skuffet* Får vurdere å teste det uten tilkobling til nettet men det er jo ganske kjipt så spørs om jeg gidder. Får heller begynne å tenke ut hvilken ny linux-distro jeg skal ha på den maskina.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man bør også vurdere om man syntes dette er greit før man prøver en test versjon:

"When you acquire, install and use the Program software and services, Microsoft collects information about your use of the software and services as well as about the devices and networks on which they operate. Examples of data we may collect include your name, email address, preferences and interests; location, browsing, search and file history; phone call and SMS data; device configuration and sensor data; voice, text and writing input; and application usage."

 

Kilde: https://insider.windows.com/Home/PrivacyStatement?Length=4

 

NB! Disse betingelsene er spesielt for preview versjoner så gjelder ikke for retail versjoner

Waow. Takk for heads up. Det var ikke lite heller maa jeg si.

 

Maa nok si som Simen over at da blir det ikke noe testing av dette. Synd siden jeg begynte og glede meg litt for a se noe nytt.

Endret av FullColor
Lenke til kommentar

Man bør også vurdere om man syntes dette er greit før man prøver en test versjon:

"When you acquire, install and use the Program software and services, Microsoft collects information about your use of the software and services as well as about the devices and networks on which they operate. Examples of data we may collect include your name, email address, preferences and interests; location, browsing, search and file history; phone call and SMS data; device configuration and sensor data; voice, text and writing input; and application usage."

 

Kilde: https://insider.windows.com/Home/PrivacyStatement?Length=4

 

NB! Disse betingelsene er spesielt for preview versjoner så gjelder ikke for retail versjoner

Det er en BETA! Hele poenget med å slippe en beta, er jo for å få feedback før release. Og da må de selvsagt få hente div. info fra maskinen din, og deriblant kunne finne epostadressen din, om de trenger ytterligere info. Selvsagt skal du være forsiktig å bruke den på en maskin i daglig drift, og garantert ikke på en maskin der du har sensitiv info.

 

Nei, synes du dette var skremmende, så er ikke beta-programvare for deg, så vent til den ferdige utgaven er der.

 

For alle andre, test hardt og omfattende, og stress gjerne OS'et skikkelig. så alle får glede av en versjon med færre bugs og bedre opplevelse når beta-perioden er over.

 

Og til deg Simen1, så er jeg overrasket over at du blir skremt av dette. Trodde du var oppegående nok til at dette var "common knowledge" for deg, tatt i betraktning dine mange og gode innlegg på forumet, som viser at du har ganske god kunnskap på mange områder...

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en BETA! Hele poenget med å slippe en beta, er jo for å få feedback før release. Og da må de selvsagt få hente div. info fra maskinen din, og deriblant kunne finne epostadressen din, om de trenger ytterligere info. Selvsagt skal du være forsiktig å bruke den på en maskin i daglig drift, og garantert ikke på en maskin der du har sensitiv info.

Men hvorfor skal Microsoft Windows 10 lese telefonmeldingene mine hvis jeg kobler til telefonen? For å stressteste OS-et? Og hvorfor skal de scanne nettverket etter nettverksdisker, andre maskiner osv fra innenfor brannmuren? Det også for å stressteste OS-et? Og drive keylogging? Osv? Synes du ikke dette høres ganske ekstremt ut og langt utenfor det å teste OS-et?

Lenke til kommentar

Men hvorfor skal Microsoft Windows 10 lese telefonmeldingene mine hvis jeg kobler til telefonen? For å stressteste OS-et? Og hvorfor skal de scanne nettverket etter nettverksdisker, andre maskiner osv fra innenfor brannmuren? Det også for å stressteste OS-et? Og drive keylogging? Osv? Synes du ikke dette høres ganske ekstremt ut og langt utenfor det å teste OS-et?

 

Om jeg skulle gjette ville jeg tippet det er ting som _kan_ være inneholdt i f.eks crashdumps, og også derfor ordlyden er "may collect".

Lenke til kommentar

 

Det er en BETA! Hele poenget med å slippe en beta, er jo for å få feedback før release. Og da må de selvsagt få hente div. info fra maskinen din, og deriblant kunne finne epostadressen din, om de trenger ytterligere info. Selvsagt skal du være forsiktig å bruke den på en maskin i daglig drift, og garantert ikke på en maskin der du har sensitiv info.

Men hvorfor skal Microsoft Windows 10 lese telefonmeldingene mine hvis jeg kobler til telefonen? For å stressteste OS-et? Og hvorfor skal de scanne nettverket etter nettverksdisker, andre maskiner osv fra innenfor brannmuren? Det også for å stressteste OS-et? Og drive keylogging? Osv? Synes du ikke dette høres ganske ekstremt ut og langt utenfor det å teste OS-et?

 

 

OSet skal fungere med et høyt antall forskjellige enheter, og oppsett-kombinasjoner. Det er gjerne dårlige drivere/programvare til perifere enheter som fører til systemkrasj, så da vil jeg anta at det er grunnen til at de vil søke både bredt og dypt, og at de i den sammenhengen må sikre seg i "hue og r?vva" for ikke å havne i juridisk konflikt med sine brukere/testere.

 

Så kort fortalt, nei. Jeg er hverken sjokkert eller rystet. Hadde de derimot bedt om rett til dette i release-versjonen, så hadde jeg nok hatt et helt annet synspunkt på akkurat det punktet.

 

Problemet her er egentlig amerikansk lovgivning, der man må spesifisere hver eneste detalj de ber om rettigheter til, fremfor hvordan f.eks. norsk lovgivning fungerer, der man kan være mer runde i formuleringene og likevel inkludere ting som ikke spesifikt er nevnt. Begge deler har sine fordeler og ulemper, men i mine øyne så ser man ulempene i hver eneste EULA som skrives.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...