Gå til innhold

Slik tar du best vare på batteriene dine (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange batteriapper på telefoner og nettbrett er giret inn mot å skvise mest mulig ytelse der og da ut av de, ikke å få best mulig levetid ut av de.

 

Om den appen du lastet ned i håp om at den på magisk vis skulle gjøre batteriet bedre ber om "trickle charge" eller noe slikt så vil det senke levetiden på batteriet, ikke øke den. Sikkert kjekt for den lange flyturen hvor du ikke har tilgang på lader og vil skvise inn maksimal kapasitet, men ellers er det å skyte seg selv i foten.

 

Skal du ha en batteriapp så finn heller en app som plinger når batteriet er ved 90% eller noe, slik at du kan røske ut laderen før den når 100%. Det vil faktisk spare batteriet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På ThinkPad kan man velge om man vil prioritere maksimal batterikapasitet (timer og minutter) eller om man vil ha lengre batterilevetid (år og måneder). Velger man batterilevetid så lades ikke batteriet hele tiden, så lenge det er over 96% kapasitet så blir det ikke ladet til 100%. Dette er sparer batteriet når man bruker maskinen på strømnettet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

På ThinkPad kan man velge om man vil prioritere maksimal batterikapasitet (timer og minutter) eller om man vil ha lengre batterilevetid (år og måneder). Velger man batterilevetid så lades ikke batteriet hele tiden, så lenge det er over 96% kapasitet så blir det ikke ladet til 100%. Dette er sparer batteriet når man bruker maskinen på strømnettet.

 

Samme system på Sony VAIOen min. Laptopen ble 3 år i November i fjor og jeg klarer fremdeles å få ut over 8 timer på én lading om jeg bruker medfølgende slice. Her topper ladinga på 80%. Siden jeg er ferdig med studiene trenger jeg ikke max tid fra én lading, og vil heller ta vare på batteriet, da VAIO-maskiner ikke er noe en kan oppdrive lenger... :( *angry fist shake at Sony*

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...