Gå til innhold

I kveld får vi vite mye mer om Windows 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som vil komme er trolig dx12, endret GUI og en plattform som vil gi felles applikasjoner på toppen, som vil dekke de forestående Windows-versjoner på annen hardware. Tradisjonell Windows (NT) vil gi det samme. Alt pakket inn i en greit presentert pakke.

Jeg ser mest fram til å få tilbake et fornuftig grensesnitt for oss som er opptatt av desktop. Vekk ned w8 flisene der disse ikke er relevante.

Windows 10 blir sikkert svært greit. Det som er mest spennende er om MS klarer å få nok trykk på deres felles plattform. Om ikke er de ute å kjøre i forbrukermarkedet etterhvert.

Trur eg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig spent på om de skal vise noe demo av dette "kode en applikasjon, få den klar til alle plattformer" løsningen sin. Er fremdeles veldig skeptisk til hvordan de skal klare å utføre overgangen fra desktop (stor skjerm + mus og tastatur), bærbar (mindre skjerm + touchpad / trackpoint), nettbrett (touch på større skjerm) og mobil (touch på mindre skjerm) med tanke på effektivt og godt optimalisert UI og UX.

 

Sist jeg sjekket så var vel Xbox også inne i bildet? Det legger eventuelt til enda en plattform som skal ta høyde for at en applikasjon skal brukes fra større avstand, på en stor TV med relativt lav PPI ved bruk av håndkontroller og eventuelt voice og kameragestures via Kinect.

 

 

Alt dette høres jo fint og flott ut, men jeg er veldig interessert i å se dette i praksis. For det at en utvikler skal kunne mer eller mindre ved å trykke på en knapp gjøre en applikasjon skrevet for Windows (desktop) klar til alt fra bærbar, nettbrett, mobil og Xbox er jeg svært skeptisk til før jeg ser det i praksis. Det betyr vel eventuelt at alle utviklere som går for denne løsningen vil ende opp med helt generisk UI og UX-design som baserer seg på en eller annen algoritme Microsoft har klekket ut og mener skal passe til de forskjellig plattformene?

 

 

 

Også veldig spent på å se om vi for første gang skal få noen radikale forandringer på UI og UX til Windows. Det har vært mye det samme siden Windows 95. Kan jo argumentere for at Windows 8 / 8.1 forsøkte å gjøre noe i form av Modern UI, men selve Desktop UI og UX var jo fremdeles mer eller mindre det samme som vi har hatt siden Windows 95. Håper hvertfall på enda mer strømlinjeformet og mer minimalistisk, ser jo allerede i Technical Preview at de har gått bort ifra å kaste bort masse piksler på tykke rammer rundt applikasjonsvinduer, noe jeg har etterlyst i en årrekke da det er totalt bortkastet skjermplass til absolutt ingen nytte. Ikke ser et spesielt bra eller moderne ut heller. Håper de fortsetter den trenden.

 

For de har vel sagt at det vi har sett via Technical Preview, akkurat som med Windows 8 som ikke hadde noe tegn til Modern UI i Technical Preview at selve desktop UI og UX forandringene ikke er å finne i Technical Preview så her kan det jo skje mye rart og spennende.

 

 

Håper også at de skal vise frem litt av Windows Phone 10 / Windows 10 Mobile eller whatever, og at de endelig får på plass ting som burde vært der fra dag nummer en som støtte for VPN med SSTP osv.. Temmelig absurd at Microsoft selv ikke legger opp for bruk av sine egne proprietære løsninger.

 

 

 

Sist men ikke minst! Gi oss ny Windows Server build.. Technical Preview av nye Windows Server har enda ikke sett en eneste oppdatering og er fremdeles på build 9841 og den fungerer ikke i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Jeg vil også ha minimalistisk, og en av mine ideer er at verktøylinjen er eller kan enkelt gjøres sånn at det kun er symboler som er der, uten bakgrunnen. men at man uansett kunne ha den hvis man ville.

Lenke til kommentar

Veldog fornøyd! Jeg var ikke så misfornøyd med windows 8 måtte bare unngå startskjermen, ellers var det supert. Blir fett med cortana, spartan ser faktisk lovende ut og delingen av apper gjør det mye mer sannsynlig at min neste mobil blir en Windows phone. Men må ærlig si at gameren i meg er den som er mest fornøyd, direct x og jeg kan streame spillene til laptopen i stua fra xbox-en min? JA TAKK. I tillegg kan jeg game med kompiser på vosse titler som ikke har xbox?! I'm so in. Well done microsoft, very well done. Hadde lett punga ut 1k for dette, men så er det gratis på toppen av det hele, ms gjorde ikke bare alt bra igjen, de er 5 steg foran konkurrenten.

Endret av mrdalesen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...