Gå til innhold

Får du Apple-skjermpenn med din neste iPad?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er dt da ikke bare å lage en pen som støttes av alle IPader ?

må de lage en egen Ipad bare for at det skal fungerer ?

Nå tror jeg kanskje man skal vente til det faktisk kommer før man konkluderer med hvordan det virker og ikke virker. Men HVIS de lager noe som krever ny teknologi i begge ender, så er det vel egentlig helt greit. Da kommer kanskje fremtidige produkter med denne støtten...

Lenke til kommentar

er dt da ikke bare å lage en pen som støttes av alle IPader ?

må de lage en egen Ipad bare for at det skal fungerere ?

 

Slik pennen til Note virker, er den bare kompatibel med Note enheter. Galaxy Note lager et EM-felt som legger seg over skjermen, og det er dette som gjør at pennen oppdages over skjermen, og er helt uten batteri. Hvis de bruker samme patent som Samsung så kan den umulig virke til andre enheter. Med mindre de tilfeldigvis bare har EM-felt rundt alle iPadene sine for ingen grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hadde ikke overrasket meg om de på magisk vis hadde fått patent på dette og sagsøkt Samsung for plagiat..

etter at Samsung allerede har noen enheter ( mobiler ) som bruker en penn ?

Det har ikke stoppet Apple før; å saksøke andre produsenter som har brukt teknologien i mange år før, eller eventuelt har sittet på lignende løsninger som det Apple har prøvd å patentere som noe nytt og revolusjonerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

er dt da ikke bare å lage en pen som støttes av alle IPader ?

må de lage en egen Ipad bare for at det skal fungerere ?

 

Aktive penner, som de vi finner på diverse wacom devicer, Surface pro og enkelte andre devicer krever et eget lag på skjermen, eller en sensor om du vil. Enheter som ikke har denne må benytte seg av capacitive penner, altså slike som fungerer på samme måte som fingeren på skjermen.

 

Om jeg ikke husker helt feil er det Wacom som står bak det meste av teknologien som benyttes i devicer med aktive penner. Usikker på hvordan det ligger ant med patenteringen.

Lenke til kommentar

 

er dt da ikke bare å lage en pen som støttes av alle IPader ?

må de lage en egen Ipad bare for at det skal fungerere ?

 

Slik pennen til Note virker, er den bare kompatibel med Note enheter. Galaxy Note lager et EM-felt som legger seg over skjermen, og det er dette som gjør at pennen oppdages over skjermen, og er helt uten batteri. Hvis de bruker samme patent som Samsung så kan den umulig virke til andre enheter. Med mindre de tilfeldigvis bare har EM-felt rundt alle iPadene sine for ingen grunn.

Bare for å spesifisere litt ekstra; Det er faktisk Wacom som står bak teknologien i Note serien til Samsung. Wacom er svære på active digitizer fronten og har blitt brukt i flere år av svært mange enheter. Mange av dagens tablet-pcer bruker Wacom, også Surface Pro (foruten 3, som bruker N-Trig teknologi). Dermed kan man ofte bruke pennene om hverandre på forskjellige enheter, så jeg kan f.eks bruke pennen til min Lenovo Thinkpad pc på en Galaxy note.

 

 

Forøvrig så er det fantastisk at Apple endelig tenker nytt (dvs. veldig gammelt). Jeg har brukt tablet pc på skole og universitet i over 5 år for å skrive notater digitalt med penn, og må si det er fantastisk å fremdeles kunne søke i notater fra flere år tilbake. Dette tror jeg kommer til å føre til utrolig mange fordeler for studenter og andre som tar nytte av å håndskrive. Synd det ikke har kommet i rampelyset tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ditt sannsynligvis litt syrlige innlegg viser jo nettopp poenget. Apple klarer å skille mellom iPhone og iPad og hva som passer til hver av dem. Grensesnittet skiller til og med mellom 6 og 6+ på enkelte områder. Å tenke at en god tablet rett og slett er en større mobil er ikke nødvendigvis særlig gunstig.

 

 

 

Nå må du ikke forrutse at jeg skriver et negativt innlegg fordi jeg la ut en video fra 07, Genser. Skulle gjerne hatt en "s-pen" lignene på min ipad.

Lenke til kommentar

Forøvrig så er det fantastisk at Apple endelig tenker nytt (dvs. veldig gammelt). Jeg har brukt tablet pc på skole og universitet i over 5 år for å skrive notater digitalt med penn, og må si det er fantastisk å fremdeles kunne søke i notater fra flere år tilbake. Dette tror jeg kommer til å føre til utrolig mange fordeler for studenter og andre som tar nytte av å håndskrive. Synd det ikke har kommet i rampelyset tidligere.

 

Apple er vel de som "drepte" skjermpennen i 2007, så at de lar det gå litt tid før de eventuelt innfører den på nytt er ikke så overraskende. Hvis dette stemmer gleder jeg meg til å se hva de gjør. Apple pleier ikke innføre gammel teknologi uten å gjøre etellerannet "nytt" som "unnskylder" at de kommer med det først nå.
Lenke til kommentar

 

 

Denne hadde jeg ikke sett på en stund, men det er kult å se Steve. Karismatisk, entusiastisk og visjonær. En av de absolutt beste og viktigste personer i IT-historien. Håper det kommer flere som han.

Du skrev selger feil.

Skrev vel egentlig ikke Selger i det hele tatt, men det burde jo stått der. Han var en svært dyktig selger. Det finnes heller ikke så mange dyktige selgere, og det er et viktig fag å være god i.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...