Gå til innhold

NÅ: Elon Musk skal bygge «transportrevolusjonen»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ekstremt ambisiøst, og det skal nok mye mer til enn fantasifulle skisser for å få dette til.

I tilleg har jeg tro store tvil om det hele: farten og energikilden. Jeg vet Musk elsker batterier og eldrift, men en kompressor som skal sørge for nok kraft for en slik løsning skal nok kreve en del mer en bare en beskjeden batteripakke.

En annen sak er at en fart på 1200km/h er i såkalt transsonisk område (tror den er fra ca 0,9-1,6M) som betyr at den kan aldri være så effektiv som for eksempel enten 900km/h eller godt over 2000km/h. Ved en slik fart vil det alltid oppstå "lommer" med luft der sann lufthastighet er supersonisk, dermed skape et stort hodebry i form av større belastning, motstand og/eller vibrasjoner.

I tillegg å ha dette i et lukket rørsystem betyr veldig begrensede rednings/rømningsmuligheter, og en eventuell "avsporing" vil nok være katastrofal.

 

Personlig har jeg mye mer tro på Maglev tog og fly.

Lenke til kommentar

Ekstremt ambisiøst, og det skal nok mye mer til enn fantasifulle skisser for å få dette til.

I tilleg har jeg tro store tvil om det hele: farten og energikilden. Jeg vet Musk elsker batterier og eldrift, men en kompressor som skal sørge for nok kraft for en slik løsning skal nok kreve en del mer en bare en beskjeden batteripakke.

En annen sak er at en fart på 1200km/h er i såkalt transsonisk område (tror den er fra ca 0,9-1,6M) som betyr at den kan aldri være så effektiv som for eksempel enten 900km/h eller godt over 2000km/h. Ved en slik fart vil det alltid oppstå "lommer" med luft der sann lufthastighet er supersonisk, dermed skape et stort hodebry i form av større belastning, motstand og/eller vibrasjoner.

I tillegg å ha dette i et lukket rørsystem betyr veldig begrensede rednings/rømningsmuligheter, og en eventuell "avsporing" vil nok være katastrofal.

 

Personlig har jeg mye mer tro på Maglev tog og fly.

 

Det du skriver her er ganske interessant. Det finnes en effekt, husker ikke navnet på den, som innebærer at supersoniske dyser vil ha en "selvekspanderende" effekt. Tenk deg en dyse på eksempelvis en rakettmotor eller en jetmotor. Dersom luften/gassen er supersonisk ut av dysen vil den ikke yte mottrykk. Dermed vil gassmolekylene "møte vakuum" i dysen og derved får man en slags akselererende effekt. Jeg har hele tiden trodd at det er denne effekten de tenker å utnytte, og jeg synes ikke det virker mindre sannsynlig nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du skriver her er ganske interessant. Det finnes en effekt, husker ikke navnet på den, som innebærer at supersoniske dyser vil ha en "selvekspanderende" effekt. Tenk deg en dyse på eksempelvis en rakettmotor eller en jetmotor. Dersom luften/gassen er supersonisk ut av dysen vil den ikke yte mottrykk. Dermed vil gassmolekylene "møte vakuum" i dysen og derved får man en slags akselererende effekt. Jeg har hele tiden trodd at det er denne effekten de tenker å utnytte, og jeg synes ikke det virker mindre sannsynlig nå.

 

Jeg kan helt ærlig si at jeg skjønner ikke noe av det du skriver. Kanskje pga måten du skriver det på.

Mener du deLaval dysen? I såfall ser jeg lite sammenheng her.

 

Og generelt sett det er så lite informasjon i hele artikkelen at det virker som ren gjetting både fra Musk sin side og fra oss som leser denne. Dette er per def ikke noe konsept engang, for det er blitt vist frem noen få skisser som utgjør kanskje 5% av hele bildet.

Lenke til kommentar

Ekstremt ambisiøst, og det skal nok mye mer til enn fantasifulle skisser for å få dette til.

I tilleg har jeg tro store tvil om det hele: farten og energikilden. Jeg vet Musk elsker batterier og eldrift, men en kompressor som skal sørge for nok kraft for en slik løsning skal nok kreve en del mer en bare en beskjeden batteripakke.

En annen sak er at en fart på 1200km/h er i såkalt transsonisk område (tror den er fra ca 0,9-1,6M) som betyr at den kan aldri være så effektiv som for eksempel enten 900km/h eller godt over 2000km/h. Ved en slik fart vil det alltid oppstå "lommer" med luft der sann lufthastighet er supersonisk, dermed skape et stort hodebry i form av større belastning, motstand og/eller vibrasjoner.

I tillegg å ha dette i et lukket rørsystem betyr veldig begrensede rednings/rømningsmuligheter, og en eventuell "avsporing" vil nok være katastrofal.

 

Personlig har jeg mye mer tro på Maglev tog og fly.

 

Husk at ting endrer seg en god del inne i en tunell, og der selve kjøretøyet modifiserer luftstrømmen, jeg skal ikke si at jeg kan si noe veldig fornuftig iogmed at aeordynamikk ikke er mitt fagfelt, og detaljene er få, men dette er ganske langt unna situasjonen til et fly i "friluft".

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en fyr! Skyhøye ambisjoner kombinert med "nok" bakkekontakt og gjennomføringsevne. Trur nok at Hyperloop trenger mye forskning og investering før vi ser resultater, kanskje vil resultatet bli noe helt annet enn det Musk ser for seg, men kjør på! Vi trenger denne forskningen og satsingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom man stapper en rekke kapsler i ett rør, der kvar enkelt kapsel syg inn luft forran og etterlater denne lufta rundt + bak seg...

Er det ikkje då rein logikk at kvar enkelt kapsel bidrar til å:

a) Suge til seg den kapselen som ligg forran

b) Skubbe fra seg kapselen som ligg bak.

 

Mulig det berre er meg som ikkje ser heile bildet her, men ser ikkje den store energibesparelsen :/

Lenke til kommentar

Ekstremt ambisiøst, og det skal nok mye mer til enn fantasifulle skisser for å få dette til.

I tilleg har jeg tro store tvil om det hele: farten og energikilden. Jeg vet Musk elsker batterier og eldrift, men en kompressor som skal sørge for nok kraft for en slik løsning skal nok kreve en del mer en bare en beskjeden batteripakke.

En annen sak er at en fart på 1200km/h er i såkalt transsonisk område (tror den er fra ca 0,9-1,6M) som betyr at den kan aldri være så effektiv som for eksempel enten 900km/h eller godt over 2000km/h. Ved en slik fart vil det alltid oppstå "lommer" med luft der sann lufthastighet er supersonisk, dermed skape et stort hodebry i form av større belastning, motstand og/eller vibrasjoner.

I tillegg å ha dette i et lukket rørsystem betyr veldig begrensede rednings/rømningsmuligheter, og en eventuell "avsporing" vil nok være katastrofal.

 

Personlig har jeg mye mer tro på Maglev tog og fly.

 

 

Det burde gå an å lagre energi i bakken. Altså ved luftkompressjon. Har hørt om et slikt konsept før.

 

Da er det revnende likegyldig hvilken energikilde som står for påtrykket av kompressjonsstempelet. Det kan gjerne være elektrisk. Man må samle nok elektrisk energi til at et nytt triggerpunkt, og et steg fram skal kunne bli til utførelse. Denne kraften påføres så den større stempelinnretningen, som igjen er med på å bygge opp trykket.

 

Man har jo i dag allerede nok teknologiske oppfinnelser til å kunne lage mateenheten til dette. Alt fra banale tannstenger, til gudene vet hva. Samt ymse tilbakeslagsventiler og andre hydrauliske og pneumatiske innretninger.

 

Tilbakeslagsventil:

https://www.google.com/search?q=tilbakeslagsventil&oq=tilbakeslagsventil&aqs=chrome..69i57j0l5.3088j0j7&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8

 

Tannstang med mothaker, eller egentlig det som måtte fungere bedre blant slike oppfinnelser:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Gear

 

https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=pulley

 

Prinsippet finnes ihvertfall - så får man velge det som egner seg:

https://www.google.com/search?q=boat+winch&espv=2&biw=1440&bih=799&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Vwa5VNPkF6XN7Qal_4Bw&ved=0CAcQ_AUoAg

Endret av G
Lenke til kommentar

Ganske festlig å lese kritiske kommentarer fra folk som stiller spørsmålstegn ved energiforbruk, hastighet, luftmotstand, batteri etc etc. Hva med å lese http://www.spacex.com/sites/spacex/files/hyperloop_alpha-20130812.pdffør man uttaler seg??? Elon Musk er jo ikke akkurat en idiot og svaret på slike spørsmål står meget godt beskrevet i originaldokumentet om Hyperloop (linken over, fant den i denne artikkelen)

Lenke til kommentar

 

Jeg kan helt ærlig si at jeg skjønner ikke noe av det du skriver. Kanskje pga måten du skriver det på.

Mener du deLaval dysen? I såfall ser jeg lite sammenheng her.

 

Ja, det var det den het. Om du ser på molekylhastigheten i ekspansjonen vil du se at den ikke følger tradisjonell ekspansjon. Derimot vil molekylene akselerere ut av dysen. Dette passer med både kjørehastighet, kompresjonsforhold, og det faktum at han tilsynelatende ikke ser for seg en isentropisk ekspansjon.

 

Og generelt sett det er så lite informasjon i hele artikkelen at det virker som ren gjetting både fra Musk sin side og fra oss som leser denne. Dette er per def ikke noe konsept engang, for det er blitt vist frem noen få skisser som utgjør kanskje 5% av hele bildet.

 

 

Hvis du er snill skal du også få lov til å åpne linken til det eksterne dokumentet.

Lenke til kommentar

Ekstremt ambisiøst, og det skal nok mye mer til enn fantasifulle skisser for å få dette til.

I tilleg har jeg tro store tvil om det hele: farten og energikilden. Jeg vet Musk elsker batterier og eldrift, men en kompressor som skal sørge for nok kraft for en slik løsning skal nok kreve en del mer en bare en beskjeden batteripakke.

En annen sak er at en fart på 1200km/h er i såkalt transsonisk område (tror den er fra ca 0,9-1,6M) som betyr at den kan aldri være så effektiv som for eksempel enten 900km/h eller godt over 2000km/h. Ved en slik fart vil det alltid oppstå "lommer" med luft der sann lufthastighet er supersonisk, dermed skape et stort hodebry i form av større belastning, motstand og/eller vibrasjoner.

I tillegg å ha dette i et lukket rørsystem betyr veldig begrensede rednings/rømningsmuligheter, og en eventuell "avsporing" vil nok være katastrofal.

 

Personlig har jeg mye mer tro på Maglev tog og fly.

 

Hvorfor tror du de dekker rørene i solcellepaneler? Induksjon + Strøm = Trådløs kraftoverføring.

 

Og angående hva du prater om, med fart, så tar du ikke hensyn til det reduserte trykket i røret (ned til 0.5 bar elns om jeg ikke husker feil)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...