Gå til innhold

Dagens elektronikkpriser minner om 80-tallet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Men det skal ikke nødvendigvis bety at vi må klare oss med fjorårets mobil i år."

 

Kikket i uthuset til foreldrene mine i går. Så mye elektronikkræl vi har akkumulert. Fullstendig ubrukelig i dag. Ting vi betalte skjorta for den gangen. Så enorme berg av søppel det må bli om man ganger det opp med antall mennesker...

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Eg synst det har blitt for billig. Vi kjøper jo så mykje billige ting vi eigentleg ikkje treng, og så er dei billige tinga som oftast av dårleg kvalitet. Men den knallharde konkurransen har gjort at det har blitt slik.

mener du at det egenlig ikke finnes skikelige kvalitet innenfor forventetet pris ?

Man bør vel alltid forvente en viss sammenheng mellom pris og kvalitet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser jo selv at man blir vant til å betale mindre og mindre for elektronikk. En TV kostet i 1978 tilsvarende kr 28.000,- i dag. Dvs at TV koster nå 80% mindre enn 1978, dvs kr 5.600,-

Vi betaler i dag 60-80% mindre for elektrovarer enn på 70-tallet. Altså har vi mye sterkere kjøpekraft til slikt i dag.

 

Konsumprisindekskalkulator hos ssb er til hjelp, tast inn det som var prisen den gang og se hva det tilsvarer i dag.

http://www.ssb.no/kpi

 

Det er en grunn til at unge i dag har annet syn på forbruksvarer. Hadde det vært 30.000 for basic PC, 25.000 for en TV osv. nå, så hadde man lettere forstått hva foreldregenerasjonen hadde råd til. En TV var et halvt års lønning, TV i dag,2-7 dagers lønning...

 

Så med priser 60-80% ned og lønning som er maaaaaangedoblet, så jobber man nå svært kort tid for elektrovarer. Tenk om billigste TV (kr 3000 for 46 tommer) var mer enn halve årslønninga di i en full jobb.

Eller TV og en PC betydde hele inntekten fra jobb i ett år.

 

Noen eksempler fra 80-tallet og prisen i 2015 pris:

Videospiller 28.000

TV 21.000

Vel nå skal jeg ikke lage et laang innlegg her, runder av nå.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nå alltid et men med slike prissammenligninger.

man sammenligner neppe med noe annet en gjennomsnittlønningene .

her er det også slik at noen ligger langt under gjennomsnittet og andre ligger langt over

da må man sammenligne på flere felt .

 

hva med arbeids innsats pr time for både høytlønte og lavlønte ?

Lenke til kommentar

Det er nå alltid et men med slike prissammenligninger.

man sammenligner neppe med noe annet en gjennomsnittlønningene .

her er det også slik at noen ligger langt under gjennomsnittet og andre ligger langt over

da må man sammenligne på flere felt .

 

hva med arbeids innsats pr time for både høytlønte og lavlønte ?

Riktig, min sammelingning i arbeidstid er lavtlønt, altså under 400.000 i året.

Selv lavtlønte har veldig bedre råd i dag enn før, så lenge man ikke har problemer med å styre økonomien sin.

 

Som du sier arbeidsinnsats per vare er beste målestokk. Hvor lenge man må jobbe for standardutgave av en vare nå forhold til før...

Det er en grunn til at man ikke reparerer så mange varer lenger også, det koster ikke så mye med nytt.

 

En link til....http://m.tu.no/t2/2013/06/29/sa-mye-billigere-er-forbrukerelektronikken-blitt

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

hvilken løsenivå er det man egentlig sammenligner etter her ?

 

Mange av de lavlønte har mange ganger ganske intense arbeidsdager og da for andre personer

andre plasser det laderen kan ta det rolig og likevel tjene mere.

 

rent lønnsmessig ( i pengeverdi) har arbeidsinnsats ikke så alt for mye å si .

Da er viktigheten for stillingen som betyr mere

 

hvis man bruker løingen som utgangspunkt her så blir det lett skjevheter i den statistikken

 

joda det meste var dyrere før , men ikke alt

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

For å ikke spore helt av i en diskusjon rundt lønninger :

 

Personlig er jeg av det inntrykket at levetiden på dagens produkter er langt lavere enn det man fikk før , husker vi kjøpte en miele maskin i 86 og den fungerer helt perfekt den dag i dag hos foreldrene mine.

 

Farmor hadde også en helt perfekt vaskemaskin fungerende når hun døde som faktisk var fra sent på 60 / midten av 70 tallet i 2007 , derimot så har jeg selv opplevd følgende levetid på nyere produkter :

 

*Whirlpool Vaskemaskin og tørketrommel litt over 5 år og nesten 6 år. Vaskemaskina gikk istykker pga plastikken som holdt på plass balanseelementet under (stor stein) knakk , Tørketrommelen sluttet bare å virke og det ser ut som den elektroniske kretsen rett og slett døde.

 

*LG Lcd skjerm : nøyaktig 5 år og 2 uker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man har i svært lang tid brukt et gjennomsnittlig lønnsnivå for å gi en indikasjon på kjøpekraft. Industriarbeiderlønn har vært en slags indeks.

 

Samtidig er det alltid noen som vil tjene mindre enn dette og noen som vil tjene mer.

 

Kjøpekraften har uansett gått opp, og prisene har (på de fleste varer) relativt sett gått ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høyere produksjon- kvantitet pr dags dato kontra tidligere tider -bruk og kast

Lavere produksjonskostnader pr enhet gir lavere priser -greiere å gi ny på feil eller mangler utad til salgsstedene ikke kundene -

Smådeler billig som bare det arbeidet dyrt som helvete ved service og repp + tilleggs materialer eventuelt tilbehør

Lenke til kommentar

 

 

Når det er tilnærmet fri konkurranse blir mer avansert teknologi og bedre kvalitet billigere for forbrukeren. Mens i monopol-bransjer (som feks helsevesenet) blir mer avansert utstyr og bedre kvalitet dyrere for forbrukeren.

Kanskje når du vokser litt til, så vil du forstå at verden ikke er så enkel

Bruker du nedlatende hersketeknikker mot familiefedre du møter i virkeligheten også, eller er det bare på nettet du kan anta at samtlige er vesentlig yngre enn deg selv?

 

For å komme tilbake til saken: Øyeoperasjon er vanligvis ikke dekket av helseforsikring, og har derfor vært utsatt for konkurranse. Det har ført til mer avansert utstyr og bedre kvalitet til stadig lavere priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å ikke spore helt av i en diskusjon rundt lønninger :

 

Personlig er jeg av det inntrykket at levetiden på dagens produkter er langt lavere enn det man fikk før , husker vi kjøpte en miele maskin i 86 og den fungerer helt perfekt den dag i dag hos foreldrene mine.

 

Farmor hadde også en helt perfekt vaskemaskin fungerende når hun døde som faktisk var fra sent på 60 / midten av 70 tallet i 2007 , derimot så har jeg selv opplevd følgende levetid på nyere produkter :

 

*Whirlpool Vaskemaskin og tørketrommel litt over 5 år og nesten 6 år. Vaskemaskina gikk istykker pga plastikken som holdt på plass balanseelementet under (stor stein) knakk , Tørketrommelen sluttet bare å virke og det ser ut som den elektroniske kretsen rett og slett døde.

 

*LG Lcd skjerm : nøyaktig 5 år og 2 uker.

 

Det blir litt feil å bare telle år, man bør også telle driftstimer.

I dag går noen vaskemaskiner flere timer hver dag, og TV står påslått 8 timer.

Før vasket man ikke like mye, og vi hadde kun en kanal slik at TV kun ble brukt en time eller to.

Lenke til kommentar

 

For å ikke spore helt av i en diskusjon rundt lønninger :

 

Personlig er jeg av det inntrykket at levetiden på dagens produkter er langt lavere enn det man fikk før , husker vi kjøpte en miele maskin i 86 og den fungerer helt perfekt den dag i dag hos foreldrene mine.

 

Farmor hadde også en helt perfekt vaskemaskin fungerende når hun døde som faktisk var fra sent på 60 / midten av 70 tallet i 2007 , derimot så har jeg selv opplevd følgende levetid på nyere produkter :

 

*Whirlpool Vaskemaskin og tørketrommel litt over 5 år og nesten 6 år. Vaskemaskina gikk istykker pga plastikken som holdt på plass balanseelementet under (stor stein) knakk , Tørketrommelen sluttet bare å virke og det ser ut som den elektroniske kretsen rett og slett døde.

 

*LG Lcd skjerm : nøyaktig 5 år og 2 uker.

Det blir litt feil å bare telle år, man bør også telle driftstimer.

I dag går noen vaskemaskiner flere timer hver dag, og TV står påslått 8 timer.

Før vasket man ikke like mye, og vi hadde kun en kanal slik at TV kun ble brukt en time eller to.

 

Tankekorset her er at det som burde være mindre holdbart før var relativt enkelt å reparerer når det gikk i stykker.

Riktignok laget man man tingene med tanke på holdbarhet før

 

I dag er det bestemt at ting skal gå i stykker etter en forutbestemt utvikling uansett hva de koster.

Enkelte jukser til og med . for noen år siden var det en stor sak der samsung la inne "feil" i noen av tv skjermene sine .

Meningen var at skjermen skulle slutte å fungere så snart reklamasjons tiden / garantien var gått utt

uheldigvis for samsung så har vi 5 ikke 3 års reklamasjonsrett her i landet . så når tv skjermen ryker etter 3.5 år så har man rett på på få den reparert gratis eller ny tv

 

Det er uansett feil at man skal satse så ekstremt på bruk og kast .

Hva med alle materialene som det er begrensinger på , blir de gjenbrukt god nok her

 

hvis en fabrikk ikke klarer å overleve uten at kundene må kjøpe moe nytt hvert 3je år har de da livets rett ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

hvis en fabrikk ikke klarer å overleve uten at kundene må kjøpe moe nytt hvert 3je år har de da livets rett ?

Det er et relevant spørsmål, men det er så mange interessenter som stiller krav til lavere priser at det ikke er lett å si hvem som "har skylda"...

 

Ta for eksempel elektroverktøy. Det er så billig at enkelte håndverkere heller kjøper et helt nytt sett med verktøy til et byggeprosjekt enn å kjøpe noe som holder i lang tid. Billig elektroverktøy er sagt å skulle ha en estimert levetid på ti - 10 - timer!

 

Alle bransjer sliter med det samme, spesielt nå i en globalisert verden der kunder leter med lys og lykte etter produkter som koster noen få kroner mindre hvis man kan kjøpe de fra et land langt unna...uten å tenke på at det kan være dyrt å kjøpe billig...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...