Gå til innhold

– Flere utgivere likte ikke at vi har en kvinne i hovedrollen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange utgivere vil ikke ha en kvinne i hovedrollen fordi de kun ser på spillene som en kilde til inntjening og ikke som et kreativt uttrykk som skal ha en viss integritet. Det er denne typen holdninger som bidrar til å holde den kulturelle statusen til spillmediet nede. Nå er ikke Square-Enix noen gullgutt her heller, men de har såpass mange kvinnelige fans at det neppe ble sett på som et risikomoment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi husker fortsatt remember me, og det var ikke kvinnelig hovedrolle som var problemet, det var bare rett og slett ett dårlig spill. At dere nå kjører samme regla igjen sier da bare til meg at det kommer igjen ett dårlig spill og dere vil ha noen sympatisalg :nei:

Sympatisalg? Haha, det er det dummeste jeg har hørt på lenge. At en kvinnelig hovedperson i et spill er kontroversielt er det som burde være meget kontroversielt.

Endret av Sir-Allistair
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sympatisalg? Haha, det er det dummeste jeg har hørt på lenge. At en kvinnelig hovedperson i et spill er kontroversielt er det som burde være meget kontroversielt.

 

Kvinnelig hovedperson er kontroversielt? Har jeg gått glipp av masse når jeg ikke har fått med meg alle som kritiserte Lara Croft for å være kvinne, eller alle de som klaget på at man bare kunne spille Jade i Beyond good and evil, for ikke å snakke om massene som klaget på at Bayonetta var en kvinne, eller for å ta det litt mer hjemmelige når det var underskriftskampanje for å fjerne Zoë fra Drømmefall.

 

Eller er det slik at gode spill får den anerkjennelsen de fortjener selv om det er en kvinnelig hovedperson, for det er hva som skjer her i den virkelige verden.

 

Med unntak av noen hysteriske feminister er det ingen som klager på de kvinnelige hovedrollene vi har i spill.

 

Og hvem utgir disse nevnte spillene, nyeste Tomb raider ble gitt ut av Squinex men gjennom historien har Eidos som en annerkjent utgiver laget rom for spillene, Beyond good and evil er Ubisoft, Bayonetta er Sega/Nintendo, Drømmefall er jeg usikker på men det har da utgiver det og...

 

Gode spill finner utgivere, fordi de er gode spill.

 

Dontnod har vist oss hva de kan gjøre og mange synes det er mye som mangler der, at utgivere velger bort det neste fra disse folkene fordi hovedpersonen er kvinne høres latterlig ut når vi ser på hvor mange andre mer sansyndlige grunner en utgiver har til å ikke støtte de, også ser vi jo at utgivere ikke har noe problem med kvinnelige hovedroller bare ved å se på de spillene som er tilgjenglig for oss nå i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ettersom målgruppen er menn så er det egentlig litt rart utgiverne ikke presser frem kvinnelige hovedroller.

 

Da en ganske liten andel av målgruppen er homofile tenker jeg.

Ikke egentlig, da man skal kunne relatere til den man spiller som.

 

Jeg relaterer godt med kvinnelige karakterer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det holder at man synes en karakter er tiltrekkende for å kunne relatere til personen. For å relatere til en karakter er det nødvendig å føle at man har noe til felles med personen, det blir vanskeligere hvis karakteren er av motsatt kjønn, derimot er det bare en fordel å ha en kvinnelig karakter som side-kick og kjærlighetsinteresse, da det er selvbekreftende for en mannlig spiller som for en stakket stund kan late som om han er attraktiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sympatisalg? Haha, det er det dummeste jeg har hørt på lenge. At en kvinnelig hovedperson i et spill er kontroversielt er det som burde være meget kontroversielt.

 

Kvinnelig hovedperson er kontroversielt? Har jeg gått glipp av masse når jeg ikke har fått med meg alle som kritiserte Lara Croft for å være kvinne, eller alle de som klaget på at man bare kunne spille Jade i Beyond good and evil, for ikke å snakke om massene som klaget på at Bayonetta var en kvinne, eller for å ta det litt mer hjemmelige når det var underskriftskampanje for å fjerne Zoë fra Drømmefall.

 

Eller er det slik at gode spill får den anerkjennelsen de fortjener selv om det er en kvinnelig hovedperson, for det er hva som skjer her i den virkelige verden.

 

Med unntak av noen hysteriske feminister er det ingen som klager på de kvinnelige hovedrollene vi har i spill.

 

Og hvem utgir disse nevnte spillene, nyeste Tomb raider ble gitt ut av Squinex men gjennom historien har Eidos som en annerkjent utgiver laget rom for spillene, Beyond good and evil er Ubisoft, Bayonetta er Sega/Nintendo, Drømmefall er jeg usikker på men det har da utgiver det og...

 

Gode spill finner utgivere, fordi de er gode spill.

 

Dontnod har vist oss hva de kan gjøre og mange synes det er mye som mangler der, at utgivere velger bort det neste fra disse folkene fordi hovedpersonen er kvinne høres latterlig ut når vi ser på hvor mange andre mer sansyndlige grunner en utgiver har til å ikke støtte de, også ser vi jo at utgivere ikke har noe problem med kvinnelige hovedroller bare ved å se på de spillene som er tilgjenglig for oss nå i dag.

 

Du har rett i at det ikke er kontroversielt blant folk generelt, men jeg kan forstå hvorfor spillutgivere ikke insisterer på kvinnelige hovedrollefigurer for å si det slik. Likevel, gode spill er gode spill som du sier, og Mirrors edge er en av mine favoritter fra forrige generasjon. Jeg reagerte mest på insinueringen din om at Dontnod har dame i hovedrollen kun som et slags billig salgstriks for å kompensere for manglende kvalitet. Hvis du ikke antydet det så belager jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...