Gå til innhold

Dette batteriet gjør gamle røykvarslere smarte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal vi se nå...

Mange "billige" røykdetektorer som selges idag kan alrede kommunisere med hverandre.

Angående "plagsomme" lyder - tja...

Mobilnotifikasjoner... greit nok, men hva skjer videre? Regner med at siden man ikke er hjemme er dette litt relevant. Men hva gjør du da? Ringer brannvesenet? Hva hvis mobilen er tom for strøm eller man er uten dekning?

 

Men for ca 400 i måneden kan du få komplett sett med røykvarslere, varmedeteksjon for kjøkkenet, GF-godkjent og alt, med tilknytning og vekterutrykning, og bevegelsessensorer som har innebygd kamera slik at situasjoner kan løses fortere og mer effektivt.

 

Dette *kunne* vært noe på 90-tallet, men ikke idag.

 

Jeg vil også tillate meg selv en liten avsporing fra artikkelen for å si følgende: nettet kryr idag av all slags Kickstarter prosjekter o.l. Masse dill-dall, der 99% er enten rettet mot nisjebrupper, er i seg selv nisjeprodukter, og/eller er såpass ubrukelige at den eneste grunnen de holder hodet over vannet er pga mange er glad i alle slags gadgets. Pluss husk en ting - slike prosjekter klarer ofte å enten levere et dårlig produkt, eller leverer den utrolig sent, eller som Oculus og utallelige andre leverer på en måte der alle som har proppet seg selv fulle av falske håp og overdrevne forventninger blir meget skuffet etterpå.

Dette er på sett og vis en kombinasjon av moderne kapitalisme, samtidig total mangelfull av ansvar og uhørt spredning av finansiell risiko som ofte kan beskrives som svindel. Mine 0.02$ i alle fall.

Lenke til kommentar

Ps:

Bildet i artikkelen viser det som er tilsynelatende er en dummy - hjemmelaget papiretikett limt over et vanlig batteri. På siden deres viser de et mer firkantet batteri (Såkalt "lithium pile", de dyre, kraftige batteriene"), og ingen steder viser de en batteri som fungerer, altså på video i det minste.

Også hvordan de skal klare å kommunisere med detektoren (den sender ingen signaler *tilbake* til batteriet), og hvordan det internet volumet i batterien skal resuderes pga en innebygget krets med prosessor og wifi antenne... og samtidig ha nok strøm til begge tingene...

 

Ikke misforstå meg nå, dette er ikke pessimisme, dette er bare sånn typisk kickstartet greie - enten ingen produkter vises, eller 3d modeller, eller gimmicks. Artikkelen nevner en "prototype". Kan du si Finn Jarle siden jeg antar du var tilstede - fikk du sen den fungere i praksis, eller var det bare slik som på videoen - beskrivelse av funksjoner uten å vise de frem?

Lenke til kommentar

Ang pris - Dingsen er først og fremst interessant dersom de skulle etablere seg i europeiske butikker, slik de snakket om at de ønsket. 40 dollar med frakt, mva og Postens (ofte) forvanskende tollgebyr (de virker å rote bort dokumentasjon oftere enn vaskemaskinen min roter vekk sokker) vil, slik flere har sagt, gjøre konseptet helt uinteressant.

 

Sammenlikning med nettverkskoblede røykvarslere blir ikke helt riktig. Disse har blitt veldig billige nå, men a) de forteller deg ikke når det er på tide på bytte batteri på samme måte som disse gjør, og det er nok derfor gunstig å bytte batteri årlig eller, hvis batteriet skal ha spesielt lang varighet, omtrent når den utløper. b) De forteller deg heller ikke hvor det brenner i en app. De gir dog ekstra trygghet, siden det piper i hele huset når det først piper.

 

Idéen er smart, og interessant dersom den kommer til veil pris i Europa, eller dersom noen lager sin egen europeiske variant, slik vi ofte ser skje med produkter som blir værende i USA eller Asia.

 

nessuno: Nupp, vi fikk ikke se batteriet fungere i praksis. Det kan meget vel være at det er snakk om dummies. Den opprinnelige formfaktoren skulle imidlertid ikke være mulig å skille fra ordinære 9V-batterier. Endringen i formfaktor skal ha kommet til i etterkant fordi kjøpere ønsker å ta vare på elektronikken, og bare bytte selve batteridelen. Det skulle ifølge representanten være det nye batteriet som er synlig på hjemmesidene. Det kan altså deles i to ved skifte av strømkilde.

Lenke til kommentar

[...]

Mobilnotifikasjoner... greit nok, men hva skjer videre? Regner med at siden man ikke er hjemme er dette litt relevant. Men hva gjør du da? Ringer brannvesenet? Hva hvis mobilen er tom for strøm eller man er uten dekning?

[...]

 

En ting er om en ikke er hjemme, men den gjennomsnittlige forbrukeren har skiftet telefon minst to ganger i løpet av lovet batteritid. Husker man å få inn denne app'en på de nye telefonene? Hva om man ikke har en app, vil røykvarselen pipe som normalt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

[...]

Mobilnotifikasjoner... greit nok, men hva skjer videre? Regner med at siden man ikke er hjemme er dette litt relevant. Men hva gjør du da? Ringer brannvesenet? Hva hvis mobilen er tom for strøm eller man er uten dekning?

[...]

 

En ting er om en ikke er hjemme, men den gjennomsnittlige forbrukeren har skiftet telefon minst to ganger i løpet av lovet batteritid. Husker man å få inn denne app'en på de nye telefonene? Hva om man ikke har en app, vil røykvarselen pipe som normalt?

 

 

Ja, det vil den jo, dette er jo ett batteri, den eneste påvirkningsmuligheten den har ovenfor den opprinnelige røykvarslerens funksjon er å kutte strømmen.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

30sj0jl.jpg

Smarte batterier i røykvarsleren er bare for at NSA/CIA/illuminati skal kunne skru de av. Sikkert mulighet for at de kan få de til å ta fyr også. Jeg har ihvertfall pakket både skallen og røykvarsleren inn i aluminiumsfolie slik at de ikke skal lese tankene mine eller ta livet av meg med såkalte "smarte-batterier".

Lenke til kommentar

Tenk langt inn i framtiden når dem finner ut en teknologi som kan forvandle høy strøm 230v til 9v.

 

Mener å huske jeg så en episode på startrek der dem kunne justere strøm mengden, men husker ikke om det var snakk om volt osv.

 

I dag vet jeg at strømverkene bare leverer 230v, å det finnes noen dyre transformatorer i datamaskinene våre (derfor dem er så store) som kan lage utganger som heter usb) jeg mener å huske å lese en forskningsrapport der det sto 230 til 12v er det minste man kan klare å krympe en strømmingang, ellers så kreves det en form for transformator som er nesten like stort som ett hus for å få utgangsstrøm på 9v fordi dem må bruke spesial maskiner som bruker 115v derfra blir det bare 115v fra 230v, som det er lettere og halvere til 9.2v

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig i det hele tatt, PSUer i pcer (som er ganske kompatek og effektive tatt i betraktning effekten), leverer 12VDC, 5VDC og 3,3 VDC, det hadde ikke vært noe problem å levere 9VDC.

 

Røykvarslere som tar 230 VAC inn er jo dessuten allerede svært vanlig.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det er ikke riktig i det hele tatt, PSUer i pcer (som er ganske kompatek og effektive tatt i betraktning effekten), leverer 12VDC, 5VDC og 3,3 VDC, det hadde ikke vært noe problem å levere 9VDC.

 

Røykvarslere som tar 230 VAC inn er jo dessuten allerede svært vanlig.

 

AtW

 

Tror ikke du har forsket på dette, 5 og 3,3 er ikke mulig å lage utgang på, somsakt det er snakk om å dele 230v på 2 og 3, men for å forminske til 12 til utgangs bruk så må det spesielle transformatore til, teknologien blir mindre og mindre, men det er en grunn til at maskinen har maks 2-3 usb utganger! ellers må man kjøpe en tillegs usb (extern) å bruke.

Lenke til kommentar

Tror kanskje du må "forske" litt mer selv gitt. Det er mye mere kraft i 5V-linja på en strømforskyning enn 2-3 USB-porter, og dessuten har nesten alle ATX-hovedkort mye mer enn 2-3 USB. Og se på strømforskyningen til din eksterne USB, den gjør også om 230 VAC til 5VDC, den er ikke i nærheten av noen hus-størrelse.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...