Gå til innhold

Nå kan det bli bedre å være Nikon-eier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De burde være mer åpen om fastvaren. For eksempel åpne for rooting med egenvalgt og optimert fastvare slik som på mange telefoner og som Magic Lantern er for Canon. Helst med enkel reset slik Magic Lantern har så man ikke roter til noe uopprettelig eller som er vanskelig å resette. Bare tenk hvor vanskelig det er å skifte fra kinesisk menyspråk på mange kamera. Roter man det skikkelig til bør det være enklere å resette.

 

 

Apropos oppdateringer, er det noen som ikke har fått med seg den imponerende oppdateringen til Samsung NX1? Dette burde alle produsentene ta lærdom av.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var også rykter om at Fujifilm skulle ha lignende løsning med betaling for firmware. Men blir nok ikke noe av hos dem, og dette er allerede i utgangspunktet et av de merkene jeg synes er flinke til å oppdatere modeller med nye funksjoner (ikke bare kompabilitet for en ny telekonverter. Også eldre, som x-pro1 x-e1 o.l) Så ikke umulig at det blir betaling for firmware hos nikon, spekuleres i allefall i det hos nikonrumors.com. Kan absolutt være verdt ¨betale, men da bør det være litt endringer.

Endret av kornelen
Lenke til kommentar

Samsung pleier også å være flink til å komme med oppdatert firmware, NX300 har fått minst 12 oppdateringer i løpet av 2 år. Dette har vært både fiksing av bugs, nye funksjoner og støtte for nytt utstyr som har blitt lansert etter NX300 ble lansert.

Innovative produsenter er nødt til å levere oppdatert firmware, mens produsenter som hvert år lanserer kamera med kun symbolske endringer kan droppe dette, spesielt hvis de er markedsledende...

Jeg har ikke sjekket dette, men regner med at Canon eller Sony er på bunn i å levere firmware-oppdateringer til kameraene sine?

 

Å betale for ny firmware føles ikke naturlig mens produktet er i salg, men hvis vi kunne fått oppdatert gamle kamera med funksjoner som neste modell lanseres med så ville det ikke vært galt å kjøpe en slik oppdatering.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Samsung pleier også å være flink til å komme med oppdatert firmware, NX300 har fått minst 12 oppdateringer i løpet av 2 år. Dette har vært både fiksing av bugs, nye funksjoner og støtte for nytt utstyr som har blitt lansert etter NX300 ble lansert.

 

Jeg har ikke sjekket dette, men regner med at Canon eller Sony er på bunn i å levere firmware-oppdateringer til kameraene sine?

 

Nja, Canon er flink til og oppdatere produkter i de øvre segmenter, se på 7D foreksempel som ble et helt nytt kamera etter en oppdatering, de kunne like greit lansert et nytt kamera med de oppdateringene og forbrukere hadde synes det var greit.

 

Edit:

Grunnen for at de store produsentene ikke behøver og gi ut opptil 12 oppdateringer kan være at de har testet ut kameraene og luket ut alle barnesykdommene før de gjør kameraene tilgjengelig på markedet.

Så mange oppdateringer kan bety at produsentene tar ansvar og fikser alle feilene de kunne ha oppdaget ved litt mer testing, men er mer ivrig på og på produktet ut på markedet for og tjene inn kostnadene.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Få oppdateringer er ikke negativt i utgangspunktet, for det betyr gjerne at programvaren er godt testet og har få feil.

 

Det jeg syns kameraprodusentene burde begynne med, er å lage et åpent api for plugins, slik at tredjepart kan lage egenutviklet funksjonalitet som er kjører kontollert uten mulighet for å ødelegge noe. Her kunne også kameraprodusentene sett sitt snitt til å øke sin inntjening ved å lansere egne plugins mot betaling.

 

Mulighetene er uendelige, funksjonalitet spesielt rettet mot videoopptak, avansert timelapse, vilt-kamera (bevegelsesstyring), bytte raw-konverter, innebygd GPS og WIFI gir også at lite hav av ekstra muligheter innen geo, synkronsiering og kommunikasjon. Man kan f.eks. tenke seg at flere kameraer snakker sammen og lager bilder og video som ikke lar seg gjøre med bare ett kamera.

Endret av tech8
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Få oppdateringer er ikke negativt i utgangspunktet, for det betyr gjerne at programvaren er godt testet og har få feil.

 

Det jeg syns kameraprodusentene burde begynne med, var å lage et åpent api for plugins, slik at tredjepart kan lage egenutviklet funksjonalitet som er kjører kontollert uten mulighet for å ødelegge noe.

Tja, både og.

Forstår godt at produsentene vil beskytte sitt produkt, mye av delene som blir brukt på et kamera er det ikke tatt ut det fulle potensiale på så de kan "oppdatere" delene til neste generasjon kamera uten alt for mye utvikling. Irriterende for de som liker og fikle med ting og det koster nok produsentene ganske mye penger i og utvikle nye blokader så det er vanskelig og knekke programmene.

 

Canon har latt ML "Magiclanter" holde på uten og prøve å stoppe de med mer avanserte programmer eller juridisk dilldall, men det ser ut til og være slutt nå, neste oppdatering "2.0.7" som blir tilgjengelig til 5D mkIII blokkerer for ML og ML har ikke klart og løse dette ennå.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Fastvaren på mitt Nikon D300s har vært så dønn stabil at jeg ser ikke nytten. Dette åpner kun for at de kan lansere kameraer tidligere med dårligere utviklet fastvare med feil, for så å gjøre kundene fornøyde med å rette feilene og gjøre forbedringer på ting som egentlig burde ha vært på plass fra starten av.

 

Ellers er jeg den heldige eier av et Fujifilm X100. Et veldig spesielt kamera med en stor fin sensor og god optikk. Autofokusen var ubrukelig i dårlig lys i versjon 1.00. Dette har bedret seg vannvittig siden, men burde ha vært på plass fra starten av.

 

Dette handler i grunn kun om markedsføring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...