Gå til innhold

Snart kan du spille uten riving og hakking på laptop-en også


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hæ...bærbar utgave ?

Hva hindrer egentlig produsenter i å benytte den "stasjonære" utgaven av de respektive teknologiene på en laptop skjerm ?

AMD benytter jo sågar bare definerte standarder i displayport protokollen så der burde enhver skjermfabrikant kunne få noe til, uavhengig av størrelsen på skjermen.

Kanskje AMD & nVidia frem til nå ikke har hatt dette med i driverne sine til "M" versjonene av GPU'ene eller noe i den dur...

 

Uansett er jo problemet mindre på en bærbar siden GPU'ene jevnt over yter dårligere. Problemet oppstår bare når kortet feeder raskere enn skjermen tar unna.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

siden en bærbarpc skjerm ikke akkurat er koblet til med en "vanlig" kabel så er dette vel ikke så vanskelig siden da kan g-sync delen være integrert i grafikkkortet

Kabelen er nok forskjellig, men signaleringen må jo være lik. Ellers må skjermkortene (GPU'ene) spesiallages for hver laptop type og det har jeg ingen tro på at kan være tilfelle.

Lenke til kommentar

Laptoper bruker gjerne eDP, en variant av LVDS eller lignende, avhengig av paneltype og hvor driverkretsene er plassert. eDP støtter dette allerede i teorien, så det er opptil driverkretser og skjermkortdrivere å ta det i bruk. Noen husker kanskje at nettopp tidlige versjoner av Adaptive Sync var utformet for bærbare for å spare energiforbruk.

F.eks. GM204 støtter: LVDS, TMDS/HDMI 2.0, DP 1.2, eDP 1.4

Endret av efikkan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tearing er veldig godt synlig så lenge V-Sync eller Adaptive Sync ikke brukes, så det skal alle oppmerksomme merke godt.

 

Sensitivitet for stuttering er mer individuell. Mange er så vant med uresponsive spill og ujevn bildeflyt at de ikke tenker over det.

Bruker ikke V-sync med mindre jeg får latterlig høy fps, som i Minecraft f,eks hvor jeg får 5-800fps.

Jeg spiller mye FPS så jeg burde nå ha merket det godt visst jeg hadde hatt tearing eller stuttering, men som sagt så har ikke jeg opplevd det noen gang. Har en 144Hz monitor med 1ms input lag, kan det være derfor jeg ikke har opplevd tearing eller stuttering?

Lenke til kommentar

 

Tearing er veldig godt synlig så lenge V-Sync eller Adaptive Sync ikke brukes, så det skal alle oppmerksomme merke godt.

 

Sensitivitet for stuttering er mer individuell. Mange er så vant med uresponsive spill og ujevn bildeflyt at de ikke tenker over det.

Bruker ikke V-sync med mindre jeg får latterlig høy fps, som i Minecraft f,eks hvor jeg får 5-800fps.

Jeg spiller mye FPS så jeg burde nå ha merket det godt visst jeg hadde hatt tearing eller stuttering, men som sagt så har ikke jeg opplevd det noen gang. Har en 144Hz monitor med 1ms input lag, kan det være derfor jeg ikke har opplevd tearing eller stuttering?

 

Jeg regner med at du sikter til 1ms "Gray-to-Gray"-responstid(dvs. etterslep), ikke input lag, og ingen av delene har noe som helst med tearing å gjøre. Så lenge bildefrekvensen ikke er synkronisert med skjermen eller motsatt så vil det være synlig tearing. Noen ganger kan du være heldig og at denne tearingen er øverst i bildet eller lignende, men som regel flytter det seg avhengig av bildefrekvensen.
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Man kan allerede pröve ut "beta" G-sync på ASUS G751 med hacked Nvidia drivere. De som har prövd det rapporterer om barnesykdommer (svart skjerm hvis fps dropper under 30 fps) men at det foruten barnesykdommene er en herlig opplevelse og fps dropper aldrig under 30fps på den maskinen så fremt man ikke har gjort noe fel i spillets settings. GTX 980M og i7 4710HQ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...