Gå til innhold

Nå blir appene dyrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Irlandske aviser kan dog ha svaret på hvorfor prisene går opp i hele EU / EØS - nye EU-lover om innkreving av mva basert på kjøperens land istedenfor butikkens land. Mer komplisert, koster mer og dermed får forbrukerne kostnadene...

 

http://www.irishtimes.com/business/retail-and-services/vat-on-digital-goods-to-be-levied-locally-under-new-eu-rules-1.2049880

 

Høres ikke ut som noe som er en nevnverdig kostnad per app for en så stor aktør.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Altså helt normalt. Men det er jo fint med artikler om normale ting og, ikke bare "sensasjoner"...:-)

 

Når ble prisene i appstore satt opp sist?

 

AtW

Prisene i AppStore ligger vel mellom 0-50 kroner, så de er litt for lave til at det er interessant å følge med på. Nå stiger kanskje den populære prisen 7 kroner helt opp til kanskje 8 eller 9...

 

Men det er ganske normalt, uansett utsalgssted og leverandør, å gjøre prisjusteringer ved større valutaendringer eller avgiftsendringer. Det ligger ingen sensasjoner i det...

Lenke til kommentar

 

 

Altså helt normalt. Men det er jo fint med artikler om normale ting og, ikke bare "sensasjoner"...:-)

Når ble prisene i appstore satt opp sist?

 

AtW

Prisene i AppStore ligger vel mellom 0-50 kroner, så de er litt for lave til at det er interessant å følge med på. Nå stiger kanskje den populære prisen 7 kroner helt opp til kanskje 8 eller 9...

 

Men det er ganske normalt, uansett utsalgssted og leverandør, å gjøre prisjusteringer ved større valutaendringer eller avgiftsendringer. Det ligger ingen sensasjoner i det...

 

 

Det er jo ikke normalt om dette er første gang det er gjort i app-store, valutaer endrer deg hele tiden. Derfor kommer spørsmålet mitt, når ble de satt opp sist? (eller ned?). Jeg vet ikke, men det virker ikke som du gjør heller, og din påstand om at dette er "helt normalt", virker til å være basert på heller lite.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Altså helt normalt. Men det er jo fint med artikler om normale ting og, ikke bare "sensasjoner"...:-)

 

Når ble prisene i appstore satt opp sist?

 

AtW

Prisene i AppStore ligger vel mellom 0-50 kroner, så de er litt for lave til at det er interessant å følge med på. Nå stiger kanskje den populære prisen 7 kroner helt opp til kanskje 8 eller 9...

Men det er ganske normalt, uansett utsalgssted og leverandør, å gjøre prisjusteringer ved større valutaendringer eller avgiftsendringer. Det ligger ingen sensasjoner i det...

Det er jo ikke normalt om dette er første gang det er gjort i app-store, valutaer endrer deg hele tiden. Derfor kommer spørsmålet mitt, når ble de satt opp sist? (eller ned?). Jeg vet ikke, men det virker ikke som du gjør heller, og din påstand om at dette er "helt normalt", virker til å være basert på heller lite.

 

AtW

AppStore ble vel etablert i 2007 når iPhone kom. I de årene har valutakursen vært stabil, så mitt tips er at prisene har vært stabile og slik utviklerne har satt dem siden 2007. Men du har helt rett, jeg har ikke fulgt med på disse småprisene. Igjen, mitt innlegg refererer til at det er vanlig med prisjusteringer når valutakursen endrer seg utover normalen.

Lenke til kommentar

...men vi kan gjerne flisespikke på dette vi... :)))

 

Noen kaller forskjellen mellom "Helt vanlig" og "aldri skjedd før", flisespikk, for meg er det en relativt vesentlig forskjell å finne ut av.

 

Forøvrig gikk dollar opp ca 30% midt i 2008, om valuten var "stabil" da, så er den "stabil" nå.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Altså helt normalt. Men det er jo fint med artikler om normale ting og, ikke bare "sensasjoner"...:-)

Når ble prisene i appstore satt opp sist?

 

AtW

Prisene i AppStore ligger vel mellom 0-50 kroner, så de er litt for lave til at det er interessant å følge med på. Nå stiger kanskje den populære prisen 7 kroner helt opp til kanskje 8 eller 9...

 

Men det er ganske normalt, uansett utsalgssted og leverandør, å gjøre prisjusteringer ved større valutaendringer eller avgiftsendringer. Det ligger ingen sensasjoner i det...

Det er jo ikke normalt om dette er første gang det er gjort i app-store, valutaer endrer deg hele tiden. Derfor kommer spørsmålet mitt, når ble de satt opp sist? (eller ned?). Jeg vet ikke, men det virker ikke som du gjør heller, og din påstand om at dette er "helt normalt", virker til å være basert på heller lite.

 

AtW

Apple justerte prisene blant annet i juni 2011. Da steg de fra 6 til 7kr:

http://www.macrumors.com/2011/07/13/apple-adjusts-international-app-store-prices/

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Altså helt normalt. Men det er jo fint med artikler om normale ting og, ikke bare "sensasjoner"...:-)

Når ble prisene i appstore satt opp sist?

 

AtW

Prisene i AppStore ligger vel mellom 0-50 kroner, så de er litt for lave til at det er interessant å følge med på. Nå stiger kanskje den populære prisen 7 kroner helt opp til kanskje 8 eller 9...

 

Men det er ganske normalt, uansett utsalgssted og leverandør, å gjøre prisjusteringer ved større valutaendringer eller avgiftsendringer. Det ligger ingen sensasjoner i det...

Det er jo ikke normalt om dette er første gang det er gjort i app-store, valutaer endrer deg hele tiden. Derfor kommer spørsmålet mitt, når ble de satt opp sist? (eller ned?). Jeg vet ikke, men det virker ikke som du gjør heller, og din påstand om at dette er "helt normalt", virker til å være basert på heller lite.

 

AtW

Apple justerte prisene blant annet i juni 2011. Da steg de fra 6 til 7kr:

http://www.macrumors.com/2011/07/13/apple-adjusts-international-app-store-prices/

 

 

Takk for info, til informasjon var juni 2011 en periode rett etter en relativt kraftig styrking av den norsk kronen. Vet du om det har skjedd andre ganger?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Irlandske aviser kan dog ha svaret på hvorfor prisene går opp i hele EU / EØS - nye EU-lover om innkreving av mva basert på kjøperens land istedenfor butikkens land. Mer komplisert, koster mer og dermed får forbrukerne kostnadene...

 

http://www.irishtimes.com/business/retail-and-services/vat-on-digital-goods-to-be-levied-locally-under-new-eu-rules-1.2049880

 

Høres ikke ut som noe som er en nevnverdig kostnad per app for en så stor aktør.

 

AtW

 

..og Norge er ikke en del av EU, og deres regler for merverdiavgift er ikke EØS-relevant. Norge innførte merverdiavgift på salg av elektroniske tjenester i 2011, og Apple har følgelig krevd inn merverdiavgift (norsk nivå) siden da.

 

Endring på de norske prisene vil derfor kun være relatert til valutaendringer, evt generell prisøkning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Så lenge en app koster mindre enn en brus gir jeg blaffen. Det fine med apper til smarttelefoner er at vi har fått et velfungerende marked for småting til mobilen, og en lav terskel for å kjøpe en liten app i gave til seg selv.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

 

...for meg er det en relativt vesentlig forskjell å finne ut av.

 

...og da syns jeg du skal grave skikkelig i dette. For min del er en App så billig at det faktisk er flisespikk om de går opp en krone eller to.

 

 

Det er greit nok, det som ikke burde være flisespikk er å komme med påstander uten dekning dog.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...