Gå til innhold

HP lanserer skjerm med 5K-oppløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Simen1

Kan man ikke sette oppløsningen i skjermkortdriveren til 3840*2180, om du har høyere støttet oppløsning på skjermen du velger deg ut?

 

Altså er det noe i veien for å kjøre den ønskede oppløsningen på la oss si en 5K skjerm?

Endret av G
Lenke til kommentar

@Simen1

Kan man ikke sette oppløsningen i skjermkortdriveren til 3840*2180, om du har høyere støttet oppløsning på skjermen du velger deg ut? Altså er det noe i veien for å kjøre den ønskede oppløsningen på la oss si en 5K skjerm?

Ja, det er noe i veien for det: Skaleringsproblematikk for 4K kildemateriale. Hvis du har prøvd å kjøre 1600*900 på en 1920*1080 skjerm så vet du sikkert hvordan det tar seg ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor bommer de stadig vekk på meg? Jeg vil ha 32-35" 3840*2180 16:10 IPS/IGZO med minst 60 Hz, 12 bit/farge og FreeSync.

 

IGZO er jo Sharp, og de fleste monitorene av denne typen som kommer nå er jo LG. Sikkert disse skjermene og. Det kommer vel gjerne en slik skjerm en gang i 2015, nå som 16:9 4K er mer og mer vanlig. Til den tid har nok en del skjermer FreeSync også regner jeg med.

 

Personlig ville jeg helst at de skulle lansert en OLED monitor. Den hadde feid alt av banen, og slått VA i sortnivå og kontrast, TN i responstid, samtidig som den hadde slått IPS på de områdene den er sterkest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor bommer de stadig vekk på meg? Jeg vil ha 32-35" 3840*2180 16:10 IPS/IGZO med minst 60 Hz, 12 bit/farge og FreeSync.

 

Har virkelig 20 ekstra pixellinjer så mye å si? På 16:10 skjermer i 1920 oppløsing så er vel den vertikale oppløsningen 1200, så da burte vel oppløsningen du nevner vært 3840x2400? Som gir 240 ekstra linjer som kan ha noe å si?

 

Men er det ikke også slik at når man får såpass høye oppløsninger så forsvinner noe av det behovet for 16:10 formatet? (Som jeg kunne skjønne på lavoppløste skjermer)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager tastefeil, det skulle selvsagt være 2160 og 16:9.

 

Du har helt rett angående behovet for 16:10 på høye oppløsninger, selv om jeg godt kunne tenkt meg 3840*2400 16:10 fordi det er nærmere det formatet jeg fotograferer i (3:2), samtidig som det kan vise 4K-materiale med 1:1 pikselmapping.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...