Gå til innhold

Forrige gang de gjorde dette, brøt deler av Internett sammen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

hmm, lurer på hva jeg skal bruke det ekstra sekundet til :hmm:

 

Jeg skal bruke det til å sjekke om klokkene mine faktisk viser 23:59:60. DET er jeg egentlig litt spent på.

Lenke til kommentar

Om USA er imot skuddsekund er det nesten garantert riktig å ha det, er det noe man kan stole på så er det USAs evne til å ha et verre system når det gjelder måleenheter.

 

Ellers er jeg lite sympatisk for argumentet "å nei, vi må gjøre jobben vår å sørge for at systemene justerer klokka", ansvaret for tidtakerne er å ha riktig tid, da får de som jobber inn mot vårt normale tidtakningssystem tilpasse seg, eller finne på noe eget, istedet for å stikke kjepper å hjulene fordi de ikke klarer å lage skikkelige systemer.

 

AtW

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

hmm, lurer på hva jeg skal bruke det ekstra sekundet til :hmm:

 

Jeg skal bruke det til å sjekke om klokkene mine faktisk viser 23:59:60. DET er jeg egentlig litt spent på.

Jeg og er litt spent på det. Men hvis du har norsk tid så vil den aldri vise 23.59.60, men heller som han nevner i siste settning 01.59.60 ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenkte meg det måtte være noe spesielt med måten dette var implementert på. Hvis man slår av NTP litt før det inntreffer og skrur den på igjen etterpå er man reddet for de serverene som måtte være sårbare. Gode gamle lowtech. Minner meg om dem som satte NT-servere på automatiske tidsur slik at de fikk "strømbrudd" og en reboot hver natt.

Lenke til kommentar

Bra GPS-satelittene er sikret iallefall. 1 sekund feil er katastrofalt mye på dem, og navigasjonssystemer verden over ville vært ubrukelig unøyaktige.

 

Det hjelper ikke at GPS-satellittene er nøyaktige hvis produsenten av GPS-mottakeren ikke takler skuddsekundet.

For tre år siden fungerte ikke TomTom på vei hjem fra Danmark. Hastigheten var korekt, men den bommet på posisjonen med omtrent 100 meter. Ofte trodde den at vi var utenfor veien eller på en annen vei en den vi kjørte på, og vi måtte finne frem Navigon GPS som fungerte uten problemer.

Lenke til kommentar

 

Bra GPS-satelittene er sikret iallefall. 1 sekund feil er katastrofalt mye på dem, og navigasjonssystemer verden over ville vært ubrukelig unøyaktige.

 

Det hjelper ikke at GPS-satellittene er nøyaktige hvis produsenten av GPS-mottakeren ikke takler skuddsekundet.

For tre år siden fungerte ikke TomTom på vei hjem fra Danmark. Hastigheten var korekt, men den bommet på posisjonen med omtrent 100 meter. Ofte trodde den at vi var utenfor veien eller på en annen vei en den vi kjørte på, og vi måtte finne frem Navigon GPS som fungerte uten problemer.

Dette er urelatert til leap-second. Posisjons setningene i NMEA strengen blir regnet ut ifra GPS tid. Og skulle det være at de ikke bruker NMEA, men ett eller annet proprietært format, så brukes fremdeles ikke UTC tid for posisjonering. Jeg klarer ikke helt å se hvordan en manglende "almanac" oppdatering skulle påvirke selve navigasjonen. Spesielt siden GPS tid ikke har skuddsekund... Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

 

 

Bra GPS-satelittene er sikret iallefall. 1 sekund feil er katastrofalt mye på dem, og navigasjonssystemer verden over ville vært ubrukelig unøyaktige.

Det hjelper ikke at GPS-satellittene er nøyaktige hvis produsenten av GPS-mottakeren ikke takler skuddsekundet.

For tre år siden fungerte ikke TomTom på vei hjem fra Danmark. Hastigheten var korekt, men den bommet på posisjonen med omtrent 100 meter. Ofte trodde den at vi var utenfor veien eller på en annen vei en den vi kjørte på, og vi måtte finne frem Navigon GPS som fungerte uten problemer.

Dette er urelatert til leap-second. Posisjons setningene i NMEA strengen blir regnet ut ifra GPS tid. Og skulle det være at de ikke bruker NMEA, men ett eller annet proprietært format, så brukes fremdeles ikke UTC tid for posisjonering. Jeg klarer ikke helt å se hvordan en manglende "almanac" oppdatering skulle påvirke selve navigasjonen. Spesielt siden GPS tid ikke har skuddsekund...

 

 

http://www.bbc.com/news/technology-17599701

 

All affected devices contain the same gps chip, the SirfStar III, which uses a proprietary QuickGPSfix format, called packedephemeris.ee. This file predicts the position of the satellites in the sky for the next seven days after it was created. It seems (we still need to get an official response from the supplier, hopefully this evening) that they made a mistake in their prediction in the way they take the leap second into account. For some reason, this results in bad positioning both before and after the leap second changeover at midnight (UTC) of 30th june (saturday).

 

The result is a fix in the wrong location that is nevertheless interpreted as a valid and accurate position. The consequence of that is that the system will never recover. Moreover, even after you remove the file, the problem remains. So apparantly, the chip caches this prediction data somewhere, and removing the file is not enough. Even pin reset and/or factory reset doesn't always solve the problem. I've had some success with repeated pin resets and factory resets, but I've yet to come up with a sequence that reliably removes this cache data.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...