Gå til innhold

Netflix slår ned på VPN-bruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til dere som har lest denne artikkelen og som nå sitter der uten helt å vite hva dere skal gjøre kan jeg tipse dere om Overplays Smart DNS løsning.


Min kollega har skrevet om denne på sin blogg HER


"SmartDNS fungerer slik at du surfer helt vanlig rundt om på nettet, men hvis du endre opp på en av sidene som står på den voksende whitelisten til OverPlay så vil du fremstå som om du er fra det landet den siden er satt opp mot. Med andre ord, ønsker du å få med deg lit britisk humor på BBC sin iPlayer vil du oppfattes av den internettsiden som om du er lokalisert i UK, eller om du ønsker å se de ferkeste filmene på den amerikanske streamingsiden Netflix så vil du fremstå som om du er i USA. Og dette uten at det tar noe av båndbredden din."


Endret av CynicalDuck
Lenke til kommentar

Finnes det opprop mot slik blokkade. Bruker ikke VPN mot Netflix fordi jeg har greid meg med norsk Netflix. Men, tanken har streifet meg mer enn en gang, for å si det sånn. Men, foreløpig er jeg den "perfekte kunden" til filmindustrien. :hmm:

Lenke til kommentar

Hvis Netflix blokkerer all VPN er ikke Nettflix verd noe for meg, og mange andre jeg kjenner. Men tror ikke dette blir noe problem, det finnes ALLTID en vei inn bakdøra. Og finnes den ikke, tar det kanskje en til to uker før ti nye tjenester er på plass med ny VPN løsning.

Lenke til kommentar

Grådigheten til filmselskapene har ingen bunn. Hadde de vært litt oppegående så hadde de solgt rettigheter til visning av en film til netflix og gitt faen i hvilket land filmen blir sett fra. Men uten at jeg har dyp kjennskap til hvordan systemet fungerer- så tipper jeg de tar seg mer betalt jo flere land netflix vil gjøre filmen tilgjengelig til, dermed så må netflix begrense seg og gjøre markedsundersøkelser om interesse i diverse land osv før de kjøper rettigheter?

 

Har vært netflixbruker de siste 3 årene, og jeg har fortsatt ikke dårlig samvittighet for de gangene jeg velger å laste ned en film via torrent iallefall.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Dette rammer da flere enn abonneneter som benytter VPN for å få tilgang til kunstig begrenset innhold. Amerikanere som bruker VPN vil jo nødvendigvis bli utestengt. Og nordmenn som bruker VPN med utløp i Norge? Med andre ord vil det bli slutt på å kunne se Netflix rundt Webfilter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk klager på om de innfører det. Det har jo stått helt klart og tydelig i betingelsene man "skriver" under på når man oppretter Netflix kontoen. 27.februar 2014 sendte de også ut en epost til alle kunder (som var kunde da) der skriver de bl.a

 

Du kan kun se filmer eller TV-serier via Netflix-tjenesten i det landet der du registrerte kontoen din, og kun i områder hvor vi tilbyr tjenestene våre og har lisensiert disse filmene eller TV-seriene. Innholdet som er tilgjengelig for visning vil variere etter geografisk område. Netflix vil bruke teknologiske løsninger for å verifisere din geografiske plassering. Antallet enheter som du kan se på samtidig er begrenset. Du finner informasjon om antallet enheter som du kan se på samtidig under "Din konto", under informasjonen om hvordan du endrer abonnementet ditt. Antall enheter tilgjengelig for bruk, og hvor mange enheter du kan strømme på samtidig, kan endres fra tid til annen og etter vårt eget skjønn.

 

Er jo ikke noe vanskelig å skjønne hva som står der???

 

Så å klage på noe man har godtatt ved å bli kunde blir jo for dumt.

 

På den andre side, det har vært veldig kjekt å kunne bruke VPN på for å se på USA innhold.

Jeg bruker Astrill, og er vel sikker på at når ikke Kina greier å blokkere Astrill VPN, så greier ikke Netflix det heller. Men andre VPN tjenester som har dårligere tilbud/teknologi enn Astrill kan jo slite.

 

Uansett, slutt å klag på ting som man har "skrevet" under på. Hvis det kunne se på innhold i land som du ikke registrerte kontoen din i, så skulle du jo ikke trykket "jeg godtar" TOS og jeg vil ha Netflix.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jaja.. blir vel slutt på Nettflix kontoen min da..

Norsk netflix suger balle..

 

Eller bare vente å se, og så ev. bare bytte VPN leverandør til en som ikke blir berørt. Vedder mye på at Astrill kunder, i alle fall dem med StealthVPN aktivert, ikke vil bli berørt av dette uansett.

Men det er jo bare å vente. De tester sikkert ut noe, så hører de nok på folket, og så vurderer de om det er verdt å sette igang med blokking av VPN løsninger.

Lenke til kommentar

Er synd om det skjer..men ikke uventet og langt ifra uforståelig. Jeg er super fornøyd med innholdet jeg får i Norge så jeg kommer ikke til å kutte ut tjenesten for å si det slik...

 

Men dette vil nok bare få en gruppe mennesker til å ty til mer piratkopiering. Så jeg skjønner ikke at bransjen bare lar det være slik det er.

Lenke til kommentar

De blir garantert presset fra filmbransjen på dette. Bare se hvordan NRK reagerte da Netflix la ut hele Sesong 3 av Lillyhammer i USA, da den gikk på TV her hjemme.

Det er slike rettigheter Netflix kjemper mot over hele verden, over hver film og serie. Så har de bare rettighetene så og så lenge i de og de landene. Og de har også bare rettigheter til å vise en bestemt film i så mange land samtidig. Derfor forandrer jo innholdet seg hele tiden på Netflix, og noe du fant for en måned siden, finner du kanskje ikke nå, for nå er det kanskje Tyskland som har rettighetene.

Det er filmbransjen som må gjøre om betingelsene sine, så kunne vi fått en type Netflix (eller noe annet) som kunne vise alle filmer som fantes og alle TV serier som lages på ett og samme sted, for en og samme pris.

 

Men tviler vel på at jeg får oppleve det. Det er for mye penger i spill for filmbransjen (og nå TV bransjen) til at de vil kunne bli enige om en plattform for alt i hele verden.

 

Men kult hadde det vært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk klager på om de innfører det.

 

Folk klager fordi de ikke får noen alternativ. Det er en løsning som blir tredd over hode på oss.

Hva hadde du sagt/gjort om det ble forbudt å vise alle utenlandske filmer i Norge?

 

Hvis man slutter å klage og påpeke feil og mangler så blir det heller ingen endring eller forbedring.

Lenke til kommentar

 

Folk klager fordi de ikke får noen alternativ. Det er en løsning som blir tredd over hode på oss.

Hva hadde du sagt/gjort om det ble forbudt å vise alle utenlandske filmer i Norge?

 

Hvis man slutter å klage og påpeke feil og mangler så blir det heller ingen endring eller forbedring.

 

 

Men å ha en VPN løsning er jo ingen folkerett. Og man visste jo om betingelsene for bruk av Netflix da man ble medlem, for man leste vel de betingelsene man krysset av for at man hadde lest vel?? ;)

Så de trer ikke noe over hodet på noen, som man ikke var klar over da man kjøpte produktet.

 

Blir som å klage på at bilen du kjøpte er rosa, men du forventet svart. Men i papirene på bestillingen av bilen krysset du av på at du ville ha rosa farge.

 

Netflix leverer nøyaktig det de lover, de gir deg muligheten til å se de filmene og seriene som er tilgjengelig i det landet du har Netflix kontoen. De har aldri lovet noe mer. Derfor blir det rart for meg at folk klager over dette her.

 

Om folk (som kanskje meg selv ;) ) har en gang i tiden opprettet en Netflix USA konto for å betale mye mindre enn her i Norge, så visste jeg nøyaktig hva jeg gjorde. Så om jeg ikke får tilgang til den noe mer, så har jeg hatt god nytte av den i den tiden jeg hadde den. Men jeg er veldig klar over at jeg burde kjøpt Norsk Netflix.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...