Gå til innhold

– Windows 10 får helt ny nettleser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg en mini-laptop av type Asus X200, med Celeron-prosessor og 4 GB RAM.

Den har Windows 8.

Jeg tenkte at hastighet ikke er kritisk i en ultraportabel.

Men Internet Explorer er knapt brukbart!

 

Jeg hadde virkelig bestemt meg for å gi IE en sjanse.

Jeg "elsker å hate" Internet Explorer, men jeg vil jo ikke være urettferdig. Kanskje reklamen stemmer, og IE virkelig har blitt bra i de nye versjonene?

 

Nei. Den tar flere sekunder fra jeg laster inn en nettside, og til jeg klarer å scrolle ned til dit jeg vil..

IE er fremdeles treig.

La inn Opera, og det gikk mye raskere, men den var fremdeles treig.

 

La inn Linux og testet Firefox. Lynrask.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Syntes ikke Internet Explorer 11 er noe tregere enn Google Chrome og Mozilla Firefox på mine maskiner, men det er par irritasjonsmomenter som gjør at jeg ikke klarer å bruke den som primærnettleser;

 

- Linjeavstand ved bruk av Disqus.. Når jeg skriver kommentarer i Disqus så vil alt av linjeavstand forsvinne så fort jeg legger inn en kommentar. Hvorpå jeg manuelt må gå inn å redigere i etterkant, og når jeg da klikker lagre så er linjeavstanden der. Om jeg kopierer testen inn i Notepad, eller bare skriver teksten i Notepad først og kopierer den inn i Disqus så fungerer det fint. Noe merkelig med tekstformateringen her.

 

- Stavekontroll.. Stavekontroll i Internet Explorer baserer seg på språkinnstillingene i Windows. Dette er til stor irritasjon da jeg skriver mye på både norsk og engelsk. Det vil si at jeg må inn i innstillingene og sette opp to oppsett, en Engelsk (United Kingdom) - International (English) Keyboard og en Norsk (Bokmål) - Norwegian Keyboard og switche mellom disse. Setter man opp tastatursnarvei fro bytte mellom disse så er jo ikke dette så ille, men Windows 8.1 er dessverre så "smart" at så fort du har Norsk satt som språk så begynner alt mulig rart av installasjoner og annet ræl og velge norsk som standard noe jeg overhode ikke er interessert i.

 

- GUI. Syntes ikke GUI-et til Internet Explorer er fleksibelt nok. Det ser helt ok ut, men burde og kunne vært noe mer minimalistisk. Det kastes bort endel vertikal skjermplass på toppen til meningsløst tomrom. Hvorfor skal det være så mye tomrom over tilbake / fremknappen og adresselinja? Kan de ikke få minimert / maksimer / lukk knappen ned på samme linje som tilbake / frem og adresselinja? De kan også med fordel fjerne konstant visning av scrollebar til høyre og underkant av vinduet, disse burde kun vises når du faktisk tar musepeker over så det ikke kaster bort både vertikal og horisontal skjermplass konstant.

 

Hva som verre er at jeg som bruker 1Password ikke kan få en snarvei til bruk av 1Password uten å aktivere visning av "command bar" selv om det er bøttevis med dødplass til å ha dette til høyre for adresselinja. Vips så har jeg en helt ny rad som kaster bort vertikal skjermplass bare for visning av et enkelt ikon..

 

EDIT: Modern UI varianten av Internet Explorer er enda mer ekstrem, måten den insisterer på å benytte bøttevis av plass nederst for visning av faner osv konstant er helt forferdelig.

 

- Bedre løsning for add-ons / extensions / utvidelser.

 

- En litt mer moderne, oversiktlig og brukervennlig måte å endre innstillinger på. Den løsningen vi har per i dag har vi hatt i evigheter, og den virker forferdelig utdatert, rotete og jævlig.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte meg en mini-laptop av type Asus X200, med Celeron-prosessor og 4 GB RAM.

Den har Windows 8.

Jeg tenkte at hastighet ikke er kritisk i en ultraportabel.

Men Internet Explorer er knapt brukbart!

 

Jeg hadde virkelig bestemt meg for å gi IE en sjanse.

Jeg "elsker å hate" Internet Explorer, men jeg vil jo ikke være urettferdig. Kanskje reklamen stemmer, og IE virkelig har blitt bra i de nye versjonene?

 

Nei. Den tar flere sekunder fra jeg laster inn en nettside, og til jeg klarer å scrolle ned til dit jeg vil..

IE er fremdeles treig.

La inn Opera, og det gikk mye raskere, men den var fremdeles treig.

 

La inn Linux og testet Firefox. Lynrask.

 

Rart at jeg har samme PC og Chrome laster inn sidene på 1 sek da?

Lenke til kommentar

I så fall er det kanskje håp for min også. Har bare testet med IE og Opera foreløpig. Skal teste Chrome.

Har du re-installert Windows på denne, eller kjører du installasjonen som kom fra fabrikken?

Jeg har ikke re-installert, bare slettet litt bloatware som det medfølgende antivirusprogrammet osv. (og selvsagt lagt inn Avast.)

Har også AdBlock.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er pussig og kan være til iritasjon er at man sjelden klarer seg med bare en nettlser

 

For det er altid noe som ikke virker på en nettlser som virker på en annen

 

Nå trodde jeg at det var krav om at alle nettlsere skulle støtte alle nettsider

 

Dette har ingenting med at man før i tide måtte bruke IE for være sikker på at nettsiden virket

For det kan være den som svikter på enekelte sider

 

på andre sider kan de være chrome som svikter

og atter andre kan det være firefox

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en mini-laptop av type Asus X200, med Celeron-prosessor og 4 GB RAM.

Den har Windows 8.

Jeg tenkte at hastighet ikke er kritisk i en ultraportabel.

Men Internet Explorer er knapt brukbart!

 

Jeg hadde virkelig bestemt meg for å gi IE en sjanse.

Jeg "elsker å hate" Internet Explorer, men jeg vil jo ikke være urettferdig. Kanskje reklamen stemmer, og IE virkelig har blitt bra i de nye versjonene?

 

Nei. Den tar flere sekunder fra jeg laster inn en nettside, og til jeg klarer å scrolle ned til dit jeg vil..

IE er fremdeles treig.

La inn Opera, og det gikk mye raskere, men den var fremdeles treig.

 

La inn Linux og testet Firefox. Lynrask.

 

La inn Linux... Testet du ikke Firefox og Chrome på Windows først? Litt urettferdig å sammenligne nettlesere når du også bruker et annet OS

Lenke til kommentar

Kjørte bare Ubuntu fra minnepinne, har ikke installert det.

 

Jeg antok at Opera var den raskeste nettleseren etter at de byttet ut Presto med Blink, og jeg ville ha den raskeste. Mange sier jo at Firefox og Chrome er blitt litt bloated.

 

Jeg kunne selvsagt ikke teste ytelsen til Internet Explorer i Linux.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Microsoft Security Essentials er ikke like bra som det var, alle rapportene fra AV-Comperatives og de fleste andre i løpet av 2014 har vel vist temmelig skuffende og svake resultater. Er vel et par løsninger som utrolig nok legger beslag på mindre systemressurser også.

 

Men Avast har jeg aldri vært noen større fan av, og om det er snakk om gratisutgaven så kan man vel like så greit forholde seg til Windows Defender (Windows 8 / 8.1) eller Microsoft Security Essentials / Forefront.

Lenke til kommentar

There is no cure for stupid ... :ph34r:

 

Malware beskytter man seg best mot med NoScript (evt. NotScript på Chrome). Ulempen er at man fort kan bli lei av å se hvor mange 3.parts websider det hentes inn "skit" fra, og måtte si ja/nei til hver enkelt av disse på midlertidig eller permanent basis. AdBlock er også en god ting, selv om det f**ker opp pengestrømmen til en del websteder.

 

Og hvis man får med Google Toolbar hver gang man oppdaterer Flash Player, så vet jeg ikke hva slags råd jeg skal gi ... :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I så fall er det kanskje håp for min også. Har bare testet med IE og Opera foreløpig. Skal teste Chrome.

Har du re-installert Windows på denne, eller kjører du installasjonen som kom fra fabrikken?

Jeg har ikke re-installert, bare slettet litt bloatware som det medfølgende antivirusprogrammet osv. (og selvsagt lagt inn Avast.)

Har også AdBlock.

 

Ikke reinstallert, bare lagt inn Norton. Klikket feil, så du fikk en "liker" med på kjøpet å :pMen siden jeg betalte kun 1700 kroner for denne PC'en helt ny, så kan man ikke forvente lik ytelse som mine litt dyrere PC'er.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Fattern har aldri hatt så mye malware som da jeg anbefalte ham å bytte fra Norton til MS Security Essentials. Det virker bare ikke.

 

Hva er bra, da? Alle anbefaler jo Avast.

 

Norton. Ingen av de PC'ene jeg vedlikeholder i min omgangskrets har hatt noe som helst problemer med virus på årevis. Kjører selvfølgelig også en scan med Malwarebytes en gang iblandt.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Norton er jo kjent for å spise ressurser, og denne Celeron-prosessoren har ikke mye ytelse i utgangspunktet.

 

Jeg kjøpte den fordi det er kjekt å ha en ultraportabel.

Noen ganger er selv en 13" Mac litt for stor.

 

Det er også nyttig å ha tilgang til Windows av og til. Noen sære programmer krever det.

Men jeg planlegger å dual-boote med Ubuntu.

 

Når jeg skal kjøre Windows er det nyttig å kunne gjøre den litt raskere enn den er ut av boksen. Jeg er villig til å gi IE en ny sjanse, men tror jeg vil installere Windows rett fra Microsoft uten bloatwaren som Asus legger ved.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok på tide å oppdatere seg litt der, Norton har vel ikke vært spesielt systemkrevende siden 2008, det er hele 6 år siden. En evighet i dette markedet. Siden 2012 så har vel Norton stort sett vært på toppen hva gjelder lav footprint og minimalt med systemforbruk. Norton er jo en av de sikkerhetspakkene som er testet til å gjøre Windows 8 / 8.1 raskere enn å kjøre innebygget Windows Defender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Resultater fra syntetiske tester som brukes for å rangere AV-produkter har faktisk fint lite med virkeligheten å gjøre. Det blir som å stole blindt på benchmark scores.

 

Men, hvis man føler seg tryggere av å velge noe som står høyt oppe på en liste, så er det bare å kjøre på.

 

 

Da er jeg veldig spent på hva som gjør at du mener / vurderer / kan konkludere med at Microsoft Security Essentials / Windows Defender / Forefront er så mye bedre enn alt annet? Den er utrolig passiv og maser aldri hull i hode på deg, men er temmelig mye (ikke nødvendigvis virus) men mye malware som går rett forbi MSE for å si det mildt.

 

I kombinasjon med en aktiv Malwarebytes Premium, eller Emisoft Anti-Malware så fungerer det nok mye bedre men ser ikke helt hvorfor du betrakter MSE som den hellige gral her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...