Gå til innhold

GUIDE: Introduksjon: Digitale smarthjem, del 1 (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt for å slippe å reise seg opp fra sofaen sier jeg. Snart blir det slik at barna sender melding til foreldrene som endrer temperaturen deres på rommet via en app.

 

Gjelder å spare på disse dyrebare kaloriene som kreves for å dimme et lys manuelt og åpne døra når kjente kommer på besøk. For vi lever jo i et fattig samfunn uten tilgang på mat. Oh wait..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Alt for å slippe å reise seg opp fra sofaen sier jeg. Snart blir det slik at barna sender melding til foreldrene som endrer temperaturen deres på rommet via en app.

 

Gjelder å spare på disse dyrebare kaloriene som kreves for å dimme et lys manuelt og åpne døra når kjente kommer på besøk. For vi lever jo i et fattig samfunn uten tilgang på mat. Oh wait..

 

Med den tankegangen klarer du deg vel fint uten elektrisitet også.

 

Ærlig talt, det at slike ting eksisterer betyr ikke at du, herr PgUp, er nødt til å ta det i bruk. Jeg derimot elsker teknologi som dette, og jeg synes det er svært interessant!

Lenke til kommentar

 

Alt for å slippe å reise seg opp fra sofaen sier jeg. Snart blir det slik at barna sender melding til foreldrene som endrer temperaturen deres på rommet via en app.

 

Gjelder å spare på disse dyrebare kaloriene som kreves for å dimme et lys manuelt og åpne døra når kjente kommer på besøk. For vi lever jo i et fattig samfunn uten tilgang på mat. Oh wait..

Med den tankegangen klarer du deg vel fint uten elektrisitet også.

 

Ærlig talt, det at slike ting eksisterer betyr ikke at du, herr PgUp, er nødt til å ta det i bruk. Jeg derimot elsker teknologi som dette, og jeg synes det er svært interessant!

 

herr PgUp hahaha. Er det hersketeknikker ute å går? :p Klarer meg fint uten elektisitet ja, har gått uker uten. Poenget er at jeg ikke ser poenget med at alt skal gjøres digitalt, litt av en stråmann du kommer med når du påstår jeg ikke trenger elektrisitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

Alt for å slippe å reise seg opp fra sofaen sier jeg. Snart blir det slik at barna sender melding til foreldrene som endrer temperaturen deres på rommet via en app.

 

Gjelder å spare på disse dyrebare kaloriene som kreves for å dimme et lys manuelt og åpne døra når kjente kommer på besøk. For vi lever jo i et fattig samfunn uten tilgang på mat. Oh wait..

 

Med den tankegangen klarer du deg vel fint uten elektrisitet også.

 

Ærlig talt, det at slike ting eksisterer betyr ikke at du, herr PgUp, er nødt til å ta det i bruk. Jeg derimot elsker teknologi som dette, og jeg synes det er svært interessant!

ja, og hvis noe gjør at ting tar kortere tid, kan man bruke den tiden på å gjøre noe annet, til og med noe nyttig.(eks. lære noe eller trene).

Lenke til kommentar

 

 

Alt for å slippe å reise seg opp fra sofaen sier jeg. Snart blir det slik at barna sender melding til foreldrene som endrer temperaturen deres på rommet via en app.

 

Gjelder å spare på disse dyrebare kaloriene som kreves for å dimme et lys manuelt og åpne døra når kjente kommer på besøk. For vi lever jo i et fattig samfunn uten tilgang på mat. Oh wait..

 

Med den tankegangen klarer du deg vel fint uten elektrisitet også.

 

Ærlig talt, det at slike ting eksisterer betyr ikke at du, herr PgUp, er nødt til å ta det i bruk. Jeg derimot elsker teknologi som dette, og jeg synes det er svært interessant!

ja, og hvis noe gjør at ting tar kortere tid, kan man bruke den tiden på å gjøre noe annet, til og med noe nyttig.(eks. lære noe eller trene).

Ved å spare 8 sekunder daglig ved å slippe å fiske opp husnøkkelen, skru opp varmepumpa med fjernkontrollen og trykke på lysbryteren så skal jeg få bedre tid til å trene?

Å gi podene en 4-sifret kode til huset virker også kjempelurt... tar ca 2 timer før hele skolen har tilgang til huset - OG alarmen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ja, og hvis noe gjør at ting tar kortere tid, kan man bruke den tiden på å gjøre noe annet, til og med noe nyttig.(eks. lære noe eller trene).

 

Realiteten for folk flest er vel at man får mer tid til å slappe av i sofaen og være lat, enn mer tid til "viktigere" ting. Selv om produsentene sikkert vil ha deg til å tro noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor er fokuset på sikkerheten? Hva er poenget med en alarm hvis potensielle hackere skulle klare å komme seg inn på sentralen - eller ved bruk av fiendtlige apper? Hadde vært skeptisk til å gå "commando" i stua med et kamera i stua. Noen alarmleverandører er strenge på personvernet - andre bortimot reklamerer med at man kan spionere på kona hjemme.

"Slå på kaffetrakteren på vei hjem!" skurrer også veldig i mine ører...

Lenke til kommentar

Hva har dette med intelligent hjem å gjøre? Jeg leser bare at det er andre måte å slå av og på lys m.m. For meg er et intelligent hjem et hjem som vet hva vi trenger av varme og annet behov når vi kommer hjem fra jobb/tur/skole. Som vet at det er vi og de som vi har tiltro til som kan komme inn. Og som vet når jeg står opp og slår på lyset og allerede varmet opp rommene som skal brukes om morgenen. Og som slår av lysene og låser døren når jeg går og legger meg eller går på jobb. Gjerne med en hyggelig hilsen også med noen utdrag fra nyhetsbilde på badet. Gir meg advarsel om noe uforutsett oppstår (brann, høy belastning på komponenter, eller de slutter å virke). Dette er et smart hjem for meg. Hun snakker engelsk og heter Klara. Fortiden veldig lite mobil der hun ligger i flere deler fordelt på diverse rom i huset vårt.

Lenke til kommentar

 

I stedet for å ha 200 forskjellige apps på telefonen, hvorfor ikke bare bruke AMX eller lignende produkter og kjøre alt på en og samme app?

 

Her er en liten smakebit av AMX og deres muligheter.

 

Virker som et ganske begrenset system i forhold til konkurransen basert på det jeg så etter et kjapt overblikk på nettsiden.

 

AtW

 

Kan du utdype? Nettsiden til AMX er ganske så mangelfull da man blir videreført til leverandører av produktet omtrent uansett hva man gjør. Så du videoen? Hva mener du konkurenten gjør bedre siden du nevner at det er mangelfull? Grei ut.

Lenke til kommentar

En ting dere bør fokusere på er å ikke ha hundre forskjellige ting som må styres med hver sin app, man "må" ha et felles system som styrer alt, eller forsvinner mye av poenget.

 

Amen!

Uten en sentral hjerne ender man bare opp med en drøss funksjoner som styres via en mobil på en eller annen måte. Det er gøy i rundt 2 dager, ikke noe særlig mer.

 

Som sagt mange ganger før: Man gidder ikke fiske opp telefonen fra lomma, vente til WiFi kobler til, finner nødvendig app, starter nødvendig app, og finner nødvendig funksjon og trykker på den, bare for å skru på et lys i et rom.

Lenke til kommentar

Enig!

 

Mener uansett at bare fordi man kan justere ting med en app er det ikke "smarthome". Smarte hjem kommer til å bli hjem som lærer seg hvordan temperatur, lys, strøm etc oppfører seg basert på personene.

Har du allerede sensorer for alarm, er det ingen grunn til at ikke lyset kan justeres utifra mennesker i rommet på f.eks. kjøkken.

Telefonen ser at du drar fra jobb og du ikke har noe planlagt for ettermiddagen i kalenderen, skrur opp temperaturen til "innemiljø" i påvente av hjemkomst. Når du låser deg inn, skrus relevante lys på. Når du skrur på tven, justeres lyset deretter, starter du NetFlix, sier tven i fra om det, og det dimmes til filmtitte-modus.

Jeg har 1000 slike eksempler på hvordan huset reagerer på oppførsel, men poenget er at smarte hjem lærer og styres enkelt, ikke med at du kan starte en app for å sette lyspæren til å lyse rødt istedet for hvitt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Imponerende at noen er negativ til noe de lett bare kan ignorere.

 

Jeg selv har telldus som styrer alt lys osv vie tlf. Logitech Harmony styrer hele stereo og hjemmekino på tlf.

 

Hvor nyttig det er er egentlig uinteressant. Det er dritkult og det argumentet holder i milevis.

 

Har ingenting å gjøre med at man ikke gidder å reise seg. Jeg er rimelig sikker på at dere som sier det har fjernkontroll til tv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...