Gå til innhold

Massemordspillet Hatred stenges ute av Steam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samtidig som det er helt greit å selge Postal og Manhunt på Steam.

 

De er såppas gamle at grafikken gir dem mer en retro 70/80 talls slasher film feeling enn skikkelig voldelig.

 

Hatred derimot må prøves selv før jeg kan si om det faktisk er så voldelig som det er blåst opp til eller om det bare prøver å holde seg i livet på den edgy'e stilen sin for å så falle flat på kjedelig repetitiv gameplay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Samtidig som det er helt greit å selge Postal og Manhunt på Steam.

 

De er såppas gamle at grafikken gir dem mer en retro 70/80 talls slasher film feeling enn skikkelig voldelig.

 

Hatred derimot må prøves selv før jeg kan si om det faktisk er så voldelig som det er blåst opp til eller om det bare prøver å holde seg i livet på den edgy'e stilen sin for å så falle flat på kjedelig repetitiv gameplay.

At grafikken til nevnte spill som Postal og Manhunt er gammel er ikke et argument som er verdt å bruke. Spillenes innhold i seg selv er brutale, uavhengig av grafisk kvalitet, så den kan man dra lengre ut på landet.

 

For meg virker det bare rart å forby et spill som Hatred på Steam. I forhold til hvor åpenlyst man kan se vold i diverse medium og underholdningsmedium i dag er det ikke særlig effektivt å skåne folk for et slikt spill, da det er like fort å kunne se relativt likt innhold et annet sted. La nå spillet få komme ut, så kan man bedømme dets gameplay og innhold til den tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er drap på sivile så er vel GTA serien et godt eksempel på noe som ikke er bannlyst enda.

 

Du hadde rampage missions i gamle GTA, men da fikk du ikke motstand tilbake. Nå i GTA5 er det trevor som har 4 rampage missions og i alle dem så sloss de du skal drepe tilbake.

 

Om du bynner å skyte ned sivile så er det du selv som har gjordt valget og aldri spillet som har gidd deg mission om å gjøre det.

 

I Hatred så går hele spillet ut på å skyte ned sivile. Til og med Postal 2 hadde missions som du skulle gjøre og å bynne å skyte ned folk var valgfritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utvikleren burde tatt en prat med GOG.

For meg er dette spillet helt uproblematisk. Har lest verre tekster på diverse Death Metal plater, sett verre filmer og lest bøker som er verre...det gjør meg ingenting at spillsjangeren har sine egne "grusomme\onde" spill. Men klart, folk må bare ta avstand hvis de vil. På samme måte som Valve kan gjøre som de vil, det er deres butikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Om det er drap på sivile så er vel GTA serien et godt eksempel på noe som ikke er bannlyst enda.

Du hadde rampage missions i gamle GTA, men da fikk du ikke motstand tilbake. Nå i GTA5 er det trevor som har 4 rampage missions og i alle dem så sloss de du skal drepe tilbake.

 

Om du bynner å skyte ned sivile så er det du selv som har gjordt valget og aldri spillet som har gidd deg mission om å gjøre det.

 

I Hatred så går hele spillet ut på å skyte ned sivile. Til og med Postal 2 hadde missions som du skulle gjøre og å bynne å skyte ned folk var valgfritt.

Ser ikke problemet med å skyte sivile i et spill. To stk tre stk. tusen stk.. Spiller det egentlig noen rolle? Det er...et spill. Det er ikke ekte altså, jeg lover. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om det er drap på sivile så er vel GTA serien et godt eksempel på noe som ikke er bannlyst enda.

 

Du hadde rampage missions i gamle GTA, men da fikk du ikke motstand tilbake. Nå i GTA5 er det trevor som har 4 rampage missions og i alle dem så sloss de du skal drepe tilbake.

 

Om du bynner å skyte ned sivile så er det du selv som har gjordt valget og aldri spillet som har gidd deg mission om å gjøre det.

 

I Hatred så går hele spillet ut på å skyte ned sivile. Til og med Postal 2 hadde missions som du skulle gjøre og å bynne å skyte ned folk var valgfritt.

 

Så det eneste de reagerer på er at de faktisk er navngitt sivile.

Om det hadde vært navigitt terrorister eller hva som helst annet ville det vært ok. Skjønner ikke helt poenget med dette da dreping er dreping uansett- Og det er nok sant som du sier at du skyter folk i GTA på egen handling, men det er ingenting som stopper deg.

Lenke til kommentar

Ser ikke den prinsipielle forskjellen på dette og andre spill hvor gameplayet er det samme, men som foretar en flortynn rasjonalisering av hvorfor det er greit at du dreper masse folk. Hatred hopper bevisst over det, og illustrerer dermed hykleriet andre spill og de som kritiserer Hatred på bakgrunn av innholdet driver med.

 

Iallefall ville jeg tenkt det, om jeg ikke også mistenkte at det er en veldig generøs tolkning av noe som like gjerne kan være at utviklerne prøver å dekke over manglende talent og originalitet ved å bevisst flørte med kontroverser. Så langt har det jo gitt dem uttelling, å sparkes av Greenlight er det beste de kunne håpet på.

 

I alle tilfeller bestemmer jo Valve selv hva de vil selge. Selvsagt.

Endret av Zealuu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ser ikke problemet med å skyte sivile i et spill. To stk tre stk. tusen stk.. Spiller det egentlig noen rolle? Det er...et spill. Det er ikke ekte altså, jeg lover. :p

 

Helt enig der. Sku selv hadd telling på hvor mange jeg har skutt ned i de mangfoldige skytespillene jeg har spilt av typen GTA, Postal, Saints Row, Watch Dogs, Hitman hvor masseslakting av sivile er mulig.

 

Har likevel ikke gjordt meg noe voldeligere i tilværelsen.

 

Har såppas vett at hode mitt klarer å flire av å masseslakte ned folk ettersom jeg vet at de jeg gjør det med er satt sammen av polygoner, teksturer og lydfiler og ingen jeg skyter blir faktisk skadet i virkeligheten.

 

Eneste om man spiller på nett er det mulig å skade følelsene til andre eller sørge for en knust kontroller i verste fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første så undergraver Steam hele sitt Greenlight opplegg ved å ignorere hva deres kunder ønsker. Og for det andre så er Steam her med på å sende et signal om at når det kommer til spill så er ikke kreativ frihet tillatt. En snakker hele tiden om at spill ikke er et modent medium. At spill ikke er kultur,kunst og voksent.

 

Og det blir jo bare forsterket når både spillere,utviklere og utgivere skal sensurere og prøve å gi restriksjoner på spill. Dette er noe en i stor grad hadde med bøker,musikk og filmer opp igjennom tidene før det ble et voksent og akseptert medie.

 

For det andre så setter det Steam i veldig dårlig lys. Dem har XXXXXXXXXXX spill hvor om vi skraper bort en pubertal historie. Har et spill hvor kjernemekanismen er å drepe,drepe,drepe og drepe. Gjerne så detaljert som mulig.

 

Om Steam skal bli moralens vokter og passe på at voksne mennesker ikke blir utsatt for innhold dem mener er støtende. Så må dem nesten også nekte GTA5 å komme ut på Steam. Det er et mye mer virkelighetstro spill med mange flere tråder til virkeligheten.

 

Men det vet vi jo aldri kommer til å skje. Her er det snakk om penger. En stor utvikler vil dem aldri nekte og sensurere. Et lite studio som folka bak Hatred derimot...

 

Men når alt kommer til alt så er dette bare med på å bygge opp hype og er gratis PR for Hatred.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ikke kjempevanskelig å gjøre Greenlighting av Hatred til en skandale-overskrift, særlig siden det allerede er på radaren.

 

 

"Leading digital marketplace promotes white supremacist-developed school shooting simulator", f.eks. Det behøver ikke reflektere virkeligheten mer enn sånn passe, muligheten og implikasjonen er nok.

 

Litt politisk nærsynt å tro at dette "reflekterer dårlig på Steam" heller enn å spare Valve for mye hodepine med mainstream-media, bare på bekostning av en ganske liten gruppe blodfans.

Lenke til kommentar

For hvert meningsløst "ultra" voldelig spill som selges i underholdningens navn for at ymse personer skal tjene penger så vil det alltid komme et nytt spill som skal overgå det neste.

Så kan man diskutere om det er heldig at et slikt spill faller i hendene på en person som blir "inspirert" av det.....

 

Personlig blir jeg aldri å spille dette og det vil aldri falle i spill listen til sønnen min heller. Har heller ingen protester på at Valve viser en anelse integritet og moralsk ansvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For hvert meningsløst "ultra" voldelig spill som selges i underholdningens navn for at ymse personer skal tjene penger så vil det alltid komme et nytt spill som skal overgå det neste.

Så kan man diskutere om det er heldig at et slikt spill faller i hendene på en person som blir "inspirert" av det.....

 

Personlig blir jeg aldri å spille dette og det vil aldri falle i spill listen til sønnen min heller. Har heller ingen protester på at Valve viser en anelse integritet og moralsk ansvar.

For noe tull.

At folk blir påvirket har ingenting med spillet eller deres utviklere å gjøre, det har kun med hvor lett personen blir påvirket.

At du ikke vil spille det er en annen sak, er heller ikke noe spill jeg ser frem til for å si det slik, er mange titler som kommer fremfor denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...