Gå til innhold

PODKAST: Hva er det som gjør Final Fantasy VII så spesielt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Cloud har fått et litt ufortjent rykte. "

Nei, ryktet hans er at han er en bad-ass ex-Soldier og det er fult fortjent.:D

 

Musikken, characters, story,cinematics, grafikken og alt av items, materia, oppgradering av våpen igjennom spillet og videre og videre og videre.

 

FF VII er det ingen FF-spill som klarer å røre en gang, VIII og IX kom nærme, men really Squall og Cidane er ikke i nærheten av å være like stor helt i spillet som Cloud var, og derfor blir det litt kjedelig.

 

Yuna, Lightning og de online-greiene blir for tullete, brått har du 80248518457 Sephiroths løpende rundt.

 

Å JA, FF VII hadde spill-verdenens bøseste bad-guy, når målet er å utslette verden kan du virkelig kalles bøs bad-guy, og der slår Sephiroth alle sammen.

Lenke til kommentar

"Cloud har fått et litt ufortjent rykte. "

Nei, ryktet hans er at han er en bad-ass ex-Soldier og det er fult fortjent.:D

 

Musikken, characters, story,cinematics, grafikken og alt av items, materia, oppgradering av våpen igjennom spillet og videre og videre og videre.

 

FF VII er det ingen FF-spill som klarer å røre en gang, VIII og IX kom nærme, men really Squall og Cidane er ikke i nærheten av å være like stor helt i spillet som Cloud var, og derfor blir det litt kjedelig.

 

Yuna, Lightning og de online-greiene blir for tullete, brått har du 80248518457 Sephiroths løpende rundt.

 

Å JA, FF VII hadde spill-verdenens bøseste bad-guy, når målet er å utslette verden kan du virkelig kalles bøs bad-guy, og der slår Sephiroth alle sammen.

 

Garnet får en summon så sterk at den kan ødelegge halve planeten i slutten av spillet. Og Zidane sloss mot en gud i slutten av spillet. mer badass kan det ikke bli.

 

Og FF9 har tidenes kuleste twist på disc 3.

Lenke til kommentar

Samspillet mellom karakterne gjorde at FF7 traff en større brukerbase enn de andre. Du brydde deg om karakterne. Sephiroth er en du så opp til men samtidig var spillets boss. Læregutten mot mesteren .... vanvittig kult husker jeg.

 

Tror ikke det har vært et annet spill med bedre karakterer egentlig og historie. FF7: Advent Children er egentlig et testament til det. Fanbasen er ufattelig stor.

 

Er det eneste FF spillet jeg har likt, FF8 var litt kult men så dalte det rett nedover fra å styre dyr til girl power spill med FFX.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange gode poeng her. Mine egne:

 

* Kanskje den sterkeste historien i serien. Den største fordelen her er at spillet bruker mye tid på å bygge opp antagonisten og forholdet ditt til ham, noe som gir ham langt større tyngde enn de fleste FF-skurkene, som har en tendens til å komme ut av det blå uten noen særlig forklaring på hvorfor de vil ødelegge alt og alle. Dette er kjempestor svakhet man finner i historien til de aller fleste rollespill, men ikke her.

 

* Materia-systemet. Det at du fritt kan flytte skills rundt og trene dem opp uavhengig av hvilken karakter de er festet til gir en stor grad av fleksibilitet og forhindrer grinding. Det beste character customization-systemet i noe rollespill, etter min mening. Alle andre systemer er enten for tungvine (drawing i FF8 f.eks.) eller basert på at man grinde skills inn hos hver enkelt karakter (FF6, FF9).

 

* Perfekt balansert tempo. Man tilbringer aldri for lang tid med å passivt se på sekvenser, eller med å utkjempe random battles i dungeons. Her feiler de aller fleste rollespill, der all dialogen kan bli så overveldende at man begynner å hamre på knappen for å komme seg videre og kanskje går glipp av viktig informasjon, eller går dønn lei av kampsystemet pga. lange og forvirrende dungeons med altfor høy frekvens av random encounters.

 

Det er selvfølgelig mye annet som er bra med spillet, men dette er de tre punktene som gjør at det hever seg et hode over de aller fleste andre rollespill, som totalt sett kanskje også er solide spill, men som altfor ofte feiler på disse tre punktene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Musikken, historien, karakterene, grafikken, cinematis.. alt er bra med Final Fantasy VII i mine øyne. Man binder seg så veldig til karakterene, og når Aeris døde så blir man helt satt ut. Man får så vondt av Cloud som virkelig har begynt å forelske seg i Aeris. Og etter det går det kun nedover psykisk for Cloud, og dette er så hemnlingsløst bra.

Er helt enig i det Spartapus nevner angående spillet. Utenom historien er selve spillet perfekt på alle måter når det gjelder oppsettet. Elsker det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg likte ikke Materia system, jeg vil ha klassene lagd for meg, Zidane er en tyv og con-artist så han er Thief klassen i spillet.

Garnet kommer fra kongelig blod (i think) så hun kan bruke Summon, og Eiko som man møter senere gir mer historie på begge 2.

 

Jeg tror ikke at et spill må bygge opp siste bossen så opp for at spillet skal bli bra, i FF9 så fikk de det som var viktigst fram, reisen gjennom den store verdenen.

Ingen av spillene klarer og vil aldri klare og lage en så bra verden som FF 9 har.

 

Du har masse gode scener fra alle deler av landet, og de følger den type historie hvor nesten alle byene og plassene i starten ble ødelagt til de grader,

 

Og du ender faktisk og grinde mer i FF 7 en FF 9, fordi visst du skal få alle skills som i FF9 så vil det ta veeeldig lang tid og gjøre, mens is FF 9 slipper man og tenke på det, man bare velger hvem man vil ha i slutten av spillet.

 

Og Vivi er kåret til mest populære karakteren i Final Fantasy serien, ikke Cloud.

Lenke til kommentar

Nå var ikke mitt innlegg ment som noen slakt av 9, som også er at mine største favorittspill noensinne. Jeg kan være enig i at FF9 har en mer gjennomført verden enn 7, men jeg er ikke enig i at 9 har mindre grinding, først og fremst fordi det er et mye vanskeligere spill. Nå er ikke det utelukkende negativt for 7 er nok litt for lett, hovedsakelig pga. visse typer materia som er så sterke at de ødelegger balansen i spillet mot slutten, hvis vi ser bort i fra de valgfrie bossene der de er helt nødvendige for å vinne. Samtidig tror jeg den lave vanskelighetsgraden er noe av grunnen til at spillet kunne bli en introduksjon til JRPG-sjangeren for så mange.

 

Sluttbossen i FF9 burde imidlertid blitt håndtert annerledes og er det svakeste punktet i spillet. "Necron" kommer helt ut av det blå og har ingen rolle i spillet utover å stå for den siste bosskampen. Helt unødvendig i og med Kuja lett kunne fylt den rollen.

Lenke til kommentar

Tipper a det skyldes hovedsaklig at det var den første JRPGen mange spillte. De tidligere spillene kom jo tross alt aldri ut i Europa i det hele tatt, og de var vel litt nisje også i USA der de faktisk kom ut.

 

Selv om FF7 gjør noen ting veldig bra (hovedsaklig Materia-systemet) så er det et stort steg ned fra tidligere FF spill på mange andre områder.

Det sliter bl.a. med elendig pacing og en overdrevet selvhøytidlig og deprimerende historie. Rett og slett litt for mye "emo bullshit". En annen ting som er til stor irritasjon er de unødvendig frekvente random encounters som kombinert med det faktum at det nå er fri bevegelse (til forskjell fra tile-basert i tidligere spill) gjør utforskning og leting etter skjulte objekter en major PITA og en lang og kjedelig prosess.

 

Musikken er selvsagt som nesten alle FF-spill helt utmerket, men det er den også i 8'eren (syns nok personlig at 8'eren har den nest mest minneverdige boss-melodien etter FF6), som ellers er enda dårligere.

 

FF6 og 4 er nok for min del de klart sterkeste FF-spillene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...