Gå til innhold

Telefonsalg kan bli helt forbudt i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter min mening har denne bransjen fått nok advarsler. Forby hele greia. Kan ikke se at samfunnet har noe å tape på det.

 

Da tror eg du undervurdere hvor mange i samfunnet som tjener penger nettopp ved salg pr telefon. Selv om eg personlig ikke hadde hatt noe imot å ikke bli oppringt mer.

Lenke til kommentar

På tide. FrP sitt forslag om å svarteliste useriøse vil ikke endre på noe. Alle telefonselgerselskaper vil påstå de er seriøse og vise til tap dersom de blir svartelistet og dermed slippe. Ap sin påstand om at mange er seriøse er irrelevant. Det er en forhatt praksis selv om de er seriøse. Videre påstår de at det vil ramme mange seriøse bedrifter. Muligens etter selskapenes egen påstand om hva som er seriøst, men det er ikke sånn at dette vil koste arbeidsplasser. De må bare finne andre metoder enn å bruke telefon. For eksempel skaffe seg et lokale og invitere forbipasserende inn til en handel slik andre butikker må.

Lenke til kommentar

Da tror eg du undervurdere hvor mange i samfunnet som tjener penger nettopp ved salg pr telefon. Selv om eg personlig ikke hadde hatt noe imot å ikke bli oppringt mer.

Masse folk som tjener penger på å selge heroin også, så at businessen lønner seg er ikke i seg selv nok til at den skal være lovlig.

 

Problemet med telefonsalg er at de a) er dodgy og b) eksternaliserer alle de negative effektene av det de driver med.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et av de første forbudene på årevis som jeg kan stille meg bak helt uten betenkeligheter.

 

Oppsøkende salg er et brudd på privatlivets fred. For min del har det i perioder vært så intenst at jeg helt har sluttet å svare på telefoner som ikke kommer fra et nummer jeg har lagret i kontaktlisten. Jeg har selvfølgelig reservert meg mot telefonsalg, uten at det hjalp.

 

At det sysselsetter mange ungdommer holder ikke som argument for å bevare denne bransjen. Jeg betaler gladelig for at disse går på NAV i stedet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Da tror eg du undervurdere hvor mange i samfunnet som tjener penger nettopp ved salg pr telefon. Selv om eg personlig ikke hadde hatt noe imot å ikke bli oppringt mer.

Masse folk som tjener penger på å selge heroin også, så at businessen lønner seg er ikke i seg selv nok til at den skal være lovlig.

 

Problemet med telefonsalg er at de a) er dodgy og b) eksternaliserer alle de negative effektene av det de driver med.

nja jo.. om det hadde vært like mange som livnærte seg på salg av heroin som telefonsalg, så skulle eg heller vært enig med deg. Tror likevel at et forbud hadde fått noe spenstige konsekvenser. Med mindre noen kan bevise det motsatte.

Lenke til kommentar

 

Etter min mening har denne bransjen fått nok advarsler. Forby hele greia. Kan ikke se at samfunnet har noe å tape på det.

Da tror eg du undervurdere hvor mange i samfunnet som tjener penger nettopp ved salg pr telefon. Selv om eg personlig ikke hadde hatt noe imot å ikke bli oppringt mer.

 

 

Hva så? Hvorfor er det et argument at noen tjener på telefonsalg, og hva tror du vil skje med disse pengene om telefonsalg forsvinner?

 

Mange i samfunnet tjener penger på tyveri og svindel også.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Etter min mening har denne bransjen fått nok advarsler. Forby hele greia. Kan ikke se at samfunnet har noe å tape på det.

Da tror eg du undervurdere hvor mange i samfunnet som tjener penger nettopp ved salg pr telefon. Selv om eg personlig ikke hadde hatt noe imot å ikke bli oppringt mer.

Hva så? Hvorfor er det et argument at noen tjener på telefonsalg, og hva tror du vil skje med disse pengene om telefonsalg forsvinner?

 

Mange i samfunnet tjener penger på tyveri og svindel også.

 

AtW

Hva som skjer med økonomien når alle selskap får forbud mot å ta kontakt med personer for å selge noe, vet eg ikke. Er faktisk ikke bare Omega3 selgere vi snakker om. Sammenligningen mellom en som selger deg en strømavtale og en som selger deg heroin, eller stjeler lommeboka di, blir for dumt. Endring av regler og skjerme folk som ikke vil ha tlf er greit, men å totalforby? Har liten tro på at det er veien å gå. Er åpen for argumenter for det motsatte, så lenge det er noe som ligner på fornuft og ikke bare svada. (jobber forøvrig ikke med telefonsalg)

Lenke til kommentar

Hadde vært fantastisk om telefonsalg ble gjort ulovlig. Utrolig irriterende, og helt meningsløst.

 

Det er da ikke et argument at de som direkte driver med telefonsalg går under. Ja, og hva så? Det er i all hovedsak en svært fleksibel gruppe mennesker (de fleste er unge), og har generelt lite utdanning eller noe som låser dem til det yrket.

 

Og kan om de faktisk skaffer seg noe peiling, kanskje også jobbe som en selger, ja, altså en slik selger som folk ØNSKER seg, og oppsøker.

 

Så å la de plage vettet av folk på bakgrunn av at vi må la de få beholde jobben, DET er meningsløst det.

 

Telefon blir brukt mer som en form for personlig "nødsentral" for viktige beskjeder som haster. Det er da helt håpløst at de fortsatt bruker dette for kjøp og salg, når hovedplatformen for dette er internett og fysiske butikker.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

 

Etter min mening har denne bransjen fått nok advarsler. Forby hele greia. Kan ikke se at samfunnet har noe å tape på det.

Da tror eg du undervurdere hvor mange i samfunnet som tjener penger nettopp ved salg pr telefon. Selv om eg personlig ikke hadde hatt noe imot å ikke bli oppringt mer.

Hva så? Hvorfor er det et argument at noen tjener på telefonsalg, og hva tror du vil skje med disse pengene om telefonsalg forsvinner?

 

Mange i samfunnet tjener penger på tyveri og svindel også.

 

AtW

Hva som skjer med økonomien når alle selskap får forbud mot å ta kontakt med personer for å selge noe, vet eg ikke. Er faktisk ikke bare Omega3 selgere vi snakker om. Sammenligningen mellom en som selger deg en strømavtale og en som selger deg heroin, eller stjeler lommeboka di, blir for dumt. Endring av regler og skjerme folk som ikke vil ha tlf er greit, men å totalforby? Har liten tro på at det er veien å gå. Er åpen for argumenter for det motsatte, så lenge det er noe som ligner på fornuft og ikke bare svada. (jobber forøvrig ikke med telefonsalg)

 

 

Sammenlikningen er grei den når "mange tjener penger på det", brukes som argument alene.

 

Argumentet er at reklame er en uting som bare fordreier markedskreftene, at dette er plagsomt for folk, og at det er bortkastet arbeidskraft som sitter og plager folk. Kanskje vil noen bedrifter selge mindre om de ikke kan drive med telefon-salg, man da vil andre tjene mer (fordi folk ikke legger penga under madrassen som alternativ).

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Telefonsalg har også lett for å forlede kunder. Det finnes mange "krigsmanualer" hvor det står skrevet nøyaktig hva man skal si til spesielle typer mennesker for å få de til å kjøpe noe eller gå med på noe.

 

Når man får en overbevisende stemme i øret, kun ensidig informasjon og ingen mulighet til å sammenlikne med konkurrenter eller sjekke andres erfaringer, så blir det i mange tilfeller rått parti mot mennesker som lett lar seg lure eller som har lett for å stole på andre.

 

Dette vet bransjen jævlig godt og utnytter systematisk.

Endret av Twinflower
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med opt-in istedet for opt-out: man regristrerer seg om man ønsker å bli oppringt, heller enn om man ønsker å slippe. De som vil bli oppringt av telefonselgere skal gjerne få lov til det for min del.

 

Og fjern regelen om rett til oppringning ved tidligere kundeforhold i samma slengen, det er for mange smutthull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...