Gå til innhold

Nå kan superledere virke i romtemperatur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Noen som kan komme med forslag til hva slags betydning dette kan ha for oss? Jeg klarer ikke å se for meg hva dette kan gjøre for meg.

 

Overføring av elektrisitet uten tap av energi på grunn av motstand. Mao så får vi en helt latterlig høy utnyttelsesgrad av elektrisk energi.

Lenke til kommentar

"Normalt sett oppnås denne tilstanden kun ved ekstrem nedkjøling: for metaller som regel til det absolutte nullpunktet, minus 273,15 grader celsius"

 

Mennesker har enda ikke klart å kjøle noe ned til det absolutte nullpunktet, en har bare kommet nærme. Kvantefysikk har også fått en egen overskrift, noe jeg mener er feil fokus, da det er snakk om kvanteeffekter, og ikke et forsøk i kvantemekanikk i seg selv. Jeg setter pris på slike artikler og at dere tør å stupe ut i fagstoffet, men artikkelen mangler dessverre kontroll på fagkunnskapen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Noen som kan komme med forslag til hva slags betydning dette kan ha for oss? Jeg klarer ikke å se for meg hva dette kan gjøre for meg.

 

Overføring av elektrisitet uten tap av energi på grunn av motstand. Mao så får vi en helt latterlig høy utnyttelsesgrad av elektrisk energi.

Ikke bare dette, også morsomme ting som svevetog :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Noen som kan komme med forslag til hva slags betydning dette kan ha for oss? Jeg klarer ikke å se for meg hva dette kan gjøre for meg.

 

Overføring av elektrisitet uten tap av energi på grunn av motstand. Mao så får vi en helt latterlig høy utnyttelsesgrad av elektrisk energi.

Ikke bare dette, også morsomme ting som svevetog :)

Og cpu'er uten kjøling! Og betydelig økning av rekkevidden på el-biler. Og lavere strømregning. Og nesten stille datarom!

 

Superledere ved romtemperatur, bare tanken gir meg blanke øyne.

Lenke til kommentar

"Normalt sett oppnås denne tilstanden kun ved ekstrem nedkjøling: for metaller som regel til det absolutte nullpunktet, minus 273,15 grader celsius"

 

Mennesker har enda ikke klart å kjøle noe ned til det absolutte nullpunktet, en har bare kommet nærme. Kvantefysikk har også fått en egen overskrift, noe jeg mener er feil fokus, da det er snakk om kvanteeffekter, og ikke et forsøk i kvantemekanikk i seg selv. Jeg setter pris på slike artikler og at dere tør å stupe ut i fagstoffet, men artikkelen mangler dessverre kontroll på fagkunnskapen.

 

Ja, for superledene metaller, som stort sett er type 1-superledere, så oppnår de gjerne superledning fra ca 1-10 Kelvin.

 

Ellers er det jo fint de har fått det til med YBCO, som jeg vil tro er det vanligste superledermaterialet(?)

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen som kan komme med forslag til hva slags betydning dette kan ha for oss? Jeg klarer ikke å se for meg hva dette kan gjøre for meg.

Med så kort varighet som mikrosekunder og kun under påvirkning av laser, vil dette ikke gi noen betydning for oss.

 

Ellers er det jo fint de har fått det til med YBCO, som jeg vil tro er det vanligste superledermaterialet(?)

Jeg tror YBCO er både mest kjent og mest brukt på grunn av høy omslagstemperatur (godt over LN2) og ingen kjempegiftige eller kjempedyre bestanddeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen som kan komme med forslag til hva slags betydning dette kan ha for oss? Jeg klarer ikke å se for meg hva dette kan gjøre for meg.

Med så kort varighet som mikrosekunder og kun under påvirkning av laser, vil dette ikke gi noen betydning for oss.

 

Det har du rett I, det at de har funnet en mate å få det til å virke på er imidlertid et kjempefremskritt. Det gjør det lettere å lage et material som har de samme egenskapene som det laserbestrålte og du er i mål.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ha en artikkelserie hvor man skriver om begrensningene i ny teknologi?

Det er ofte mer interessant og kunnskapsgivende.

Et eksempel kunne være at om superledere

Superledere er ekstremt (brittle) sprø, og knekker/sprekker ekstremt lett.

Superledere kan bare bli brukt til å overføre DC strøm, de fungrer ikke med AC. Dette begrenser bruksområdene.

Selv om superledere riktig nok overfører "store mengder DC strøm uten mostand" er det begrenset hvor mye strøm den kan overføre før den mister sine egenskaper, du kan alstå ikke overføre så mye strøm du vil i en så tynn kabel du ønsker.

Slike artikler kunne blitt en kul greie, hvis noen er enig med meg, så lik innlegget

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som kan komme med forslag til hva slags betydning dette kan ha for oss? Jeg klarer ikke å se for meg hva dette kan gjøre for meg.

 

 

Krøll med Ohm's lov???

 

U = I * R

 

R = 0, gir U = 0

?

 

 

I = U/R

 

I = U / 0

går det an å dele noe på null ??

 

Lenke til kommentar

Superledere kan brukes med AC, blant annet i CERN brukes det mengder av superledende spoler med AC.

Helt korrekt.

 

Men går ut fra at man ofte snakker om DC, for ved AC-strømtransport så vil det reaktive tapet bli svært høyt (selv vanlige kabler ved lange kabelstrekk så vil de reaktive tapene være vell så høye som ohmske motstanden i lederen), og har du først superleder så ønsker du jo gjerne enda høyere strøm, som igjen fortsetter å øke det reaktive tapet. DC har derimot ingen reaktiv side, og vil kunne transportere store mengder energi over lange avstander uten tap.

 

Dette er selvsagt ikke noe problem i spoler, hvor du kun ønsker at det skal være rent reaktivt. :)

 

For ikke å snakke om de ekstreme komponentene som må til for å switche f.eks 10000A 50 ganger i sekundet. :D

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...