Gå til innhold

TEST: Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ærlig sagt tror jeg at HTPC'en var erklært klinisk død den dagen Apple TV ble lansert og ble kontret at et hav av Android-baserte ARM maskiner. Seriøst, hvem vil ha en fullverdig PC nå, som bruker mye strøm, er ofte med vifter og med en haug av funksjoner en HTPC aldri utnytter, har elendig oppstartstid etc etc?

I tillegg 17x17cm er ikke akkurat smått. Pluss kabinett, pluss HDD, plus ekstern antenne som dette hovedkortet krever, med mindre man "modder" den til intern, pluss PSU...

Plutselig er man gjene opp i en dimensjon på i alle fall 20x20x 10 eller noe, ikke smått lenger, og med skikkelig fjernkontroll gjerne en endelig prislapp på rundt 3-6k.

 

Så sammenlign dette med alle alternativene, både eple og android: godt under 1000-lappen, ferdig stappet med software, mye mindre i størrelse, vifteløs og liten.

Neste alternativ som har ikke mye å skryte av prismessig, men vil begrave enhver HTPC ytelses og designmessig er Mac Mini. Men igjen - hvem trenger en PC i stuen?

 

Rest in peace HTPC.

Lenke til kommentar

Nessuono, har du prøvd en moderne PC? Hvem slår av HTPCen? Og de bruker kanskje en watt i hvilemodus? Og plassen i TV-benken er gjerne receiver-begrenset uansett. Videre er det jo mildt sagt en villfarelse å tro at en mac mini begraver enhver HTPC ytelsesmessig?

 

Jeg skjønner godt at HTPC ikke er for alle, men den gjør jobben med å vise media bedre enn noe annet. Noen trenger ikke det beste, andre ønsker det beste.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nessuono, har du prøvd en moderne PC? Hvem slår av HTPCen? Og de bruker kanskje en watt i hvilemodus? Og plassen i TV-benken er gjerne receiver-begrenset uansett. Videre er det jo mildt sagt en villfarelse å tro at en mac mini begraver enhver HTPC ytelsesmessig?

 

Jeg skjønner godt at HTPC ikke er for alle, men den gjør jobben med å vise media bedre enn noe annet. Noen trenger ikke det beste, andre ønsker det beste.

 

AtW

 

Du er velkommen å finne en HTPC i samme størrelse som en Mac Mini som yter like bra eller bedre, i såfall, men uansett er diskusjonen avsporet.

 

Du skriver den "viser media bedre enn noe annet", javel, hva er det en Android set-top box ikke klare å vise? Nå er jeg spent!

 

For de *aller fleste* er uansett modell og produsent en set-top box aktuell for video, musikk, og bilder omtrent i den rekkefølgen som je skrev det nå. Alle disse oppgavene kan ARM-baserte enheter gjøre med glans - og slik utvikligen går henger SOC'enes utvikling i såpass store skritt at de begynner å ta igjen konsoller på grafikk også, og 4k støtte er like rundt hjørnet i det minste i tilfelle Apple sine SOC som alrede har en skjult støtte for 4k som enda ikke er tatt i bruk.

Poenget er uanset flere kriterier: pris, markedets etterspørsel, størrelse, støy/strømforbruk. I alle disse områdene var HTPC "bra" i sin tid pga det ikke fantes alternativer - idag er bruken av HTPC en nisje-hobby. Hvem som helst i tråden er velkommen til å overbevise meg at det *ikke* er Roku og Chromecast som er markedets ledende.

Lenke til kommentar

 

Nessuono, har du prøvd en moderne PC? Hvem slår av HTPCen? Og de bruker kanskje en watt i hvilemodus? Og plassen i TV-benken er gjerne receiver-begrenset uansett. Videre er det jo mildt sagt en villfarelse å tro at en mac mini begraver enhver HTPC ytelsesmessig?

 

Jeg skjønner godt at HTPC ikke er for alle, men den gjør jobben med å vise media bedre enn noe annet. Noen trenger ikke det beste, andre ønsker det beste.

 

AtW

Du er velkommen å finne en HTPC i samme størrelse som en Mac Mini som yter like bra eller bedre, i såfall, men uansett er diskusjonen avsporet.

 

Du skriver den "viser media bedre enn noe annet", javel, hva er det en Android set-top box ikke klare å vise? Nå er jeg spent!

 

For de *aller fleste* er uansett modell og produsent en set-top box aktuell for video, musikk, og bilder omtrent i den rekkefølgen som je skrev det nå. Alle disse oppgavene kan ARM-baserte enheter gjøre med glans - og slik utvikligen går henger SOC'enes utvikling i såpass store skritt at de begynner å ta igjen konsoller på grafikk også, og 4k støtte er like rundt hjørnet i det minste i tilfelle Apple sine SOC som alrede har en skjult støtte for 4k som enda ikke er tatt i bruk.

Poenget er uanset flere kriterier: pris, markedets etterspørsel, størrelse, støy/strømforbruk. I alle disse områdene var HTPC "bra" i sin tid pga det ikke fantes alternativer - idag er bruken av HTPC en nisje-hobby. Hvem som helst i tråden er velkommen til å overbevise meg at det *ikke* er Roku og Chromecast som er markedets ledende.

 

 

Moving the goalposts allerede? Påstanden din var at mac mini vil begrave enhver PC design og ytelsesmessig, hverken mer eller mindre. Nå legger du inn andre faktorer fordi du med ett forstod at påstanden er totalt feil

 

Mange set-top-bokser klarer ikke å vise 4k h264 eller h265 med høy bitrate. Men det er forsåvidt ikke poenget. Påstanden var ikke at en HTPC kan vise mer, men at den kan vise det bedre, bedre skalering, reclocking større muligheter som gjør at man kan få bedre kvalitet, men forsåvidt også gjøre mer.

 

Det er du som påstår at HTPC er klinisik død, og i praksis at ingen vil ha den. Ingen har påstått at dedikerte HTPCer er markedsledene, som i stråmannen du setter opp. HTPC har et nisjepreg, men den gjør en bedre jobb, og noen bryr seg om det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Da jeg skriver "HTPC" tenker jeg en set-top boks *utformet* PC, med blandt annet lavere effekt\ytelse, mer stillegående komponenter, som er nesten et must hvis man skal ha en PC i stuen og ikke en nitrogenkjølt spillmaskin så å si. Da er det mange maskiner... starter med klassisk Barebone til dagens forskjellige micro/mini/pico ITX formfaktorer, og alle maskiner som faller under den veldig generelle betegnelsen som oftest er avgjort av formfaktor. Og i denne nisjen er Mac Mini i forhold til a) størrelse og estitisk "stuerenhet" b) dBa nivå og c) ytelse overlegen. Igjen, om du finner en annen maskin som yter like bra og er i samme størrelse og er like stillegående - be my guest og opplys meg.

 

At mange ARM set-top bokser ikke klare å vise 4k har jeg alrede skrevet om - og påstanden din er ikke akkurat oppdagelse av Amerika her. Men jeg skrev også at det ble oppdaget at Apple's siste SOC har *skjult* støtte for 4k akselerasjon, noe som er en pekepinne i teknologiens utvikling, og jeg vil si med stor sikkerhet at Andoid baserte top-bokser av alle varianter (og kanskje Chromecast) med støtte for 4k er rett rundt hjørnet - og det i knøttesmå vifteløse maskiner som trekker maks 10w eller noe i den duren, og er små nok til å legge i lommen så å si.

 

Når det gjelder HTPC, achtung:

90620cd84eba04a57f5424cd89e5c524.jpg

Å nei, den er ikke med. For en "overraskelse".

Som jeg sa er dagens HTPC nisjeprodukt for spesialinteresserte. Alt det en HTPC kan skryte av idag - 4k støtte og diverse andre ytelser som blir stadig vekk satt til sides som uaktuelle eller blir "overtatt" av SOC-baserte maskiner.

Å si at HTPC er aktuelt idag er litt det samme som å si at Commadore 64 kloner er aktuelle: ja, noen pga nostalgi eller kuriøsitet ønsker å kjøpe seg en. Men å si at den har en plass i dagens forbrukermarked er nok mildt sagt å overdrive mye. HTPC - samme sak.

Lenke til kommentar

Da jeg skriver "HTPC" tenker jeg en set-top boks *utformet* PC, med blandt annet lavere effekt\ytelse, mer stillegående komponenter, som er nesten et must hvis man skal ha en PC i stuen og ikke en nitrogenkjølt spillmaskin så å si. Da er det mange maskiner... starter med klassisk Barebone til dagens forskjellige micro/mini/pico ITX formfaktorer, og alle maskiner som faller under den veldig generelle betegnelsen som oftest er avgjort av formfaktor. Og i denne nisjen er Mac Mini i forhold til a) størrelse og estitisk "stuerenhet" b) dBa nivå og c) ytelse overlegen. Igjen, om du finner en annen maskin som yter like bra og er i samme størrelse og er like stillegående - be my guest og opplys meg.

 

At mange ARM set-top bokser ikke klare å vise 4k har jeg alrede skrevet om - og påstanden din er ikke akkurat oppdagelse av Amerika her. Men jeg skrev også at det ble oppdaget at Apple's siste SOC har *skjult* støtte for 4k akselerasjon, noe som er en pekepinne i teknologiens utvikling, og jeg vil si med stor sikkerhet at Andoid baserte top-bokser av alle varianter (og kanskje Chromecast) med støtte for 4k er rett rundt hjørnet - og det i knøttesmå vifteløse maskiner som trekker maks 10w eller noe i den duren, og er små nok til å legge i lommen så å si.

 

Når det gjelder HTPC, achtung:

90620cd84eba04a57f5424cd89e5c524.jpg

Å nei, den er ikke med. For en "overraskelse".

Som jeg sa er dagens HTPC nisjeprodukt for spesialinteresserte. Alt det en HTPC kan skryte av idag - 4k støtte og diverse andre ytelser som blir stadig vekk satt til sides som uaktuelle eller blir "overtatt" av SOC-baserte maskiner.

Å si at HTPC er aktuelt idag er litt det samme som å si at Commadore 64 kloner er aktuelle: ja, noen pga nostalgi eller kuriøsitet ønsker å kjøpe seg en. Men å si at den har en plass i dagens forbrukermarked er nok mildt sagt å overdrive mye. HTPC - samme sak.

 

Mac mini er en helt fin maskin for sin størrelse, og sitt dB-nivå og sin ytelse, det er sant, men du kan lage både bedreytende og stillere maskiner uten problemer. Du fortsetter å dra trikset

 

- Komme med idiotisk påstand "vil begrave enhver HTPC ytelses og designmessig er Mac Mini."

- Be meg argumentere imot en helt annen påstand når jeg påpeker hvor feilaktig påstanden din er.

 

Det virker som poenget mitt gikk deg hus fordi, HTPCer kan vise media BEDRE, for noen er det godt nok at media kun vises, andre er opptatt av bedre kvalitet

 

​Det er vel forsåvidt ingen overraskelse at HTPC ikke er med på noen liste over streaming media devices? Det er jo en PC, den faller vel ikke inn i den gruppen engang?

 

Og nei, du sa ikke at en HTPC var et nisjeprodukt, du sa HTPCer var klinisk døde, undret deg over hvem i det hele tatt som trengte de, og deretter kom med masse feilaktige påstander om ulempen til HTPCer.

 

Men det er jo forsåvidt fint at du innser at ditt innlegg var fullt av tøv, for du later jo hele veien som du har sagt noe helt annet senere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen synes Chromecast, AppleTv osv holder i massevis og noen syns HTPC er veien og gå. Selv så kommer ikke jeg og forlate HTPC på mange år regner jeg med siden det er veldig fleksibelt. Har ca 5 faner i nettleseren hjemme med forskjellige play-kanaler der jeg ser de program jeg ønsker når jeg ønsker det.

Lenke til kommentar

For noen måneder siden bygde jeg en HTPC med dette hovedkortet, en A10-7800, SSD og et vifteløst Streacom FC08B EVO kabinett. Helt lydløs, spiller det meste av litt eldre spill, emulatorer, alt av filformater jeg har (lagrer media på en NAS, bruker Mediaportal som front-end). Har testet AppleTV (ikke jailbreaket) men den var nok mer rettet til de som var i Apples klør allerede. Har en Raspberry Pi som jeg testet med XMBC, den spilte mye av video OK men var usigelig treig på resten. Har en Chromecast som er fin til å spille Youtube osv. (og den nye NRK-appen er fin!), men for generell bruk ender jeg nesten alltid opp med PC'en, for den har ikke (kunstige) begrensninger.

Lenke til kommentar

Mac mini er en helt fin maskin for sin størrelse, og sitt dB-nivå og sin ytelse, det er sant, men du kan lage både bedreytende og stillere maskiner uten problemer. Du fortsetter å dra trikset

 

- Komme med idiotisk påstand "vil begrave enhver HTPC ytelses og designmessig er Mac Mini."

- Be meg argumentere imot en helt annen påstand når jeg påpeker hvor feilaktig påstanden din er.

 

Det virker som poenget mitt gikk deg hus fordi, HTPCer kan vise media BEDRE, for noen er det godt nok at media kun vises, andre er opptatt av bedre kvalitet

 

​Det er vel forsåvidt ingen overraskelse at HTPC ikke er med på noen liste over streaming media devices? Det er jo en PC, den faller vel ikke inn i den gruppen engang?

 

Og nei, du sa ikke at en HTPC var et nisjeprodukt, du sa HTPCer var klinisk døde, undret deg over hvem i det hele tatt som trengte de, og deretter kom med masse feilaktige påstander om ulempen til HTPCer.

 

Men det er jo forsåvidt fint at du innser at ditt innlegg var fullt av tøv, for du later jo hele veien som du har sagt noe helt annet senere.

 

AtW

 

Hvis du kan "fint lage" (altså til og med bedre enn en PC produsent selv) en maskin like stillegående eller bedre, i samme størrelse, med samme ytelse, så får du sette igang og hele verden får kikke på deg.

Og ja - siden det ikke finnes maskiner like kraftige og like stille/små har Mac Mini "begravd" alle konkurrentene, for de er volummessig 5x større og oppover med tilsvarende ytelse, og ofte ikke stille i det hele tatt. Men mest sannsynligvis snakker jeg med en eplehater som har aldri eid en slik maskin, og dermed har null peiling.

Igjen, om det er en del av akkurat denne diskusjonen du er uenig i - link til en maskin som beviser det motsatte. Inntil du gjør det kommer jeg bare til å ignorere dine opphissede innholdstomme kommentarer.

Angående at jeg har endret min påstand - stikk hodet ditt i ei bøtte med kald vann, og slutt å spikre fliser. Jeg har utdypet mine påstander, som du har enda ikke kontret med ett eneste fakta.

Lenke til kommentar

 

Mac mini er en helt fin maskin for sin størrelse, og sitt dB-nivå og sin ytelse, det er sant, men du kan lage både bedreytende og stillere maskiner uten problemer. Du fortsetter å dra trikset

 

- Komme med idiotisk påstand "vil begrave enhver HTPC ytelses og designmessig er Mac Mini."

- Be meg argumentere imot en helt annen påstand når jeg påpeker hvor feilaktig påstanden din er.

 

Det virker som poenget mitt gikk deg hus fordi, HTPCer kan vise media BEDRE, for noen er det godt nok at media kun vises, andre er opptatt av bedre kvalitet

 

​Det er vel forsåvidt ingen overraskelse at HTPC ikke er med på noen liste over streaming media devices? Det er jo en PC, den faller vel ikke inn i den gruppen engang?

 

Og nei, du sa ikke at en HTPC var et nisjeprodukt, du sa HTPCer var klinisk døde, undret deg over hvem i det hele tatt som trengte de, og deretter kom med masse feilaktige påstander om ulempen til HTPCer.

 

Men det er jo forsåvidt fint at du innser at ditt innlegg var fullt av tøv, for du later jo hele veien som du har sagt noe helt annet senere.

 

AtW

 

Hvis du kan "fint lage" (altså til og med bedre enn en PC produsent selv) en maskin like stillegående eller bedre, i samme størrelse, med samme ytelse, så får du sette igang og hele verden får kikke på deg.

Og ja - siden det ikke finnes maskiner like kraftige og like stille/små har Mac Mini "begravd" alle konkurrentene, for de er volummessig 5x større og oppover med tilsvarende ytelse, og ofte ikke stille i det hele tatt. Men mest sannsynligvis snakker jeg med en eplehater som har aldri eid en slik maskin, og dermed har null peiling.

Igjen, om det er en del av akkurat denne diskusjonen du er uenig i - link til en maskin som beviser det motsatte. Inntil du gjør det kommer jeg bare til å ignorere dine opphissede innholdstomme kommentarer.

Angående at jeg har endret min påstand - stikk hodet ditt i ei bøtte med kald vann, og slutt å spikre fliser. Jeg har utdypet mine påstander, som du har enda ikke kontret med ett eneste fakta.

 

 

Vennligst les hva jeg skriver, og svar igjen, eller påpek hvor jeg sa jeg kunne bygge en som ytet likt, hadde samme størrelse og var like eller mer stillegående?

 

Det er null problem å lage en maskin som er mer stillegående enn mac mini og i tillegg yter bedre, og i min stereobenk er det en slik maskin, den er større, men benken er allerede receiver-begrenset i størrelse, som hos de fleste, derfor er det for meg, i stor grad irrelevant.

 

Og link til hva, en maskin som motbeviser hva? Din originale påstand om at Mac mini begraver enhver PC design og ytelsesmessig? Eller en av dine senere påstander etter du har begynt å ro? Og hvilke av disse senere påstandene er det konkret du mener jeg har sagt noe imot? Men mac mini er jo en fin maskin til sitt bruk det, og den selger jo, til tross for din påstand om at HTPCen er død og at ingen trenger det, rare greier.

 

Det er ikke flisespikking, det er å påstå at du har gått beinhardt ut med tøv, og prøver senere å late som du har sagt noe annet for å prøve å komme ut av det med æren i behold. Det er ingen utdyping, det er å ro.

 

Men som nevnt, det er jo fint du har sett hvor tåpelige dine egne påstander var og nå prøver å distansere deg fra de.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pro tip: Om du ønsker å bli tatt seriøst i diskusjoner kan det være lurt å holde seg unna hersketeknikker fra laveste hylle, som feks "klassikere" som å beskylde meningsmotstandere for å være hissige eller sinte. De fleste oppegående mennesker ser umiddelbart at du ikke aner noe om andres sinnstemning når de ikke skriver noe om det, og gjennomskuer dermed slikt ganske lett.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...