Gå til innhold

GUIDE: Når datamaskinen ikke virker (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forsidebilde: Han holder et 7990 i ene hånden og leker uforsiktig med et hovedkort i andre samtidig som at han holder en skrutrekker med samme hånd. Alt dette på et sted som absolutt ikke ser ut til å være sikret for statiske ladninger. Dere kan jo likeså godt bare sende meg alt sammen, så kan jeg kaste det for dere. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

God artikkel. Har selv hatt Arconis i et år som stadig sutrer over levetiden til den ene disken. 18% har den vært i mange måneder.. Backup er tatt, kun spent på å se hvor lenge den varer :)

 

Acronis har sutret over en disk her også ganske så lenge , saken er at Acronis ikke alltid leser verdiene til diskene dine riktig , dvs den sa at den siste 3TB disken min var nesten 5 år gammel i forhold til antall timer den har vært i bruk...

 

Programmet jeg føler gir en mer riktig avlesning av Smart verdiene er for min del Crystaldiskinfo.

Lenke til kommentar

Når vi snakker om PC-fusk her!

 

Jeg har en Alienware Aurora R4 som gir signaler på at det er ett problem med grafikkkortet (Den piper 6 ganger http://www.dell.com/support/article/us/en/19/SLN114868/EN)

 

Jeg ringte til Alienware Tech support, men fikk til svar at det kunne eventuelt være feil på hovedkort samt grafikkort! Det vil koste 5000-6000+ for bytte av hovedkort og grafikkort samt feilsøking for å være sikker.

 

Er det da å anbefale selv kjøpe inn deler for så å reparere selv?

 

Som dere sikkert skjønner allerede er garantien gått ut :/

Lenke til kommentar

 

 

God artikkel. Har selv hatt Arconis i et år som stadig sutrer over levetiden til den ene disken. 18% har den vært i mange måneder.. Backup er tatt, kun spent på å se hvor lenge den varer :)

Acronis har sutret over en disk her også ganske så lenge , saken er at Acronis ikke alltid leser verdiene til diskene dine riktig , dvs den sa at den siste 3TB disken min var nesten 5 år gammel i forhold til antall timer den har vært i bruk...

 

Programmet jeg føler gir en mer riktig avlesning av Smart verdiene er for min del Crystaldiskinfo.

Tester "Crystaldiskinfo" , spennende å se hva konklusjonen til det programmet blir :)

Lenke til kommentar

Når vi snakker om PC-fusk her!

 

Jeg har en Alienware Aurora R4 som gir signaler på at det er ett problem med grafikkkortet (Den piper 6 ganger http://www.dell.com/support/article/us/en/19/SLN114868/EN)

 

Jeg ringte til Alienware Tech support, men fikk til svar at det kunne eventuelt være feil på hovedkort samt grafikkort! Det vil koste 5000-6000+ for bytte av hovedkort og grafikkort samt feilsøking for å være sikker.

 

Er det da å anbefale selv kjøpe inn deler for så å reparere selv?

 

Som dere sikkert skjønner allerede er garantien gått ut :/

 

Reklamasjon, dersom den er under 5 år gammel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsidebilde: Han holder et 7990 i ene hånden og leker uforsiktig med et hovedkort i andre samtidig som at han holder en skrutrekker med samme hånd. Alt dette på et sted som absolutt ikke ser ut til å være sikret for statiske ladninger. Dere kan jo likeså godt bare sende meg alt sammen, så kan jeg kaste det for dere. :)

 

Ja, noen er merkelig uforsiktige. Selv så håndterer jeg kort som om de var vinylplater. Unngår å berøre eksponerte komponenter/ledere og holder kun i kantene. Å lade seg ut først og mens man holder på er heller ingen dårlig ide. Spesiellt nå som lufta blir tørrere i takt med at kulda setter inn.

 

Bildet så ikke sååå ille ut da. Skjermkort er ganske godt innpakket i dag og han ser ut til å la tuppen av kortet støtte seg mot hånda. Har sett verre håndtering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsidebilde: Han holder et 7990 i ene hånden og leker uforsiktig med et hovedkort i andre samtidig som at han holder en skrutrekker med samme hånd. Alt dette på et sted som absolutt ikke ser ut til å være sikret for statiske ladninger. Dere kan jo likeså godt bare sende meg alt sammen, så kan jeg kaste det for dere. :)

 

Myten om statisk elektrisitet har blitt knust igjen og igjen. Kanskje den var aktuell på 90-tallet, men de fleste komponenter kan i dag tafses og røres på alle slags måter uten at de blir ødelagt av den grunn.

Lenke til kommentar

 

Forsidebilde: Han holder et 7990 i ene hånden og leker uforsiktig med et hovedkort i andre samtidig som at han holder en skrutrekker med samme hånd. Alt dette på et sted som absolutt ikke ser ut til å være sikret for statiske ladninger. Dere kan jo likeså godt bare sende meg alt sammen, så kan jeg kaste det for dere. :)

 

Myten om statisk elektrisitet har blitt knust igjen og igjen. Kanskje den var aktuell på 90-tallet, men de fleste komponenter kan i dag tafses og røres på alle slags måter uten at de blir ødelagt av den grunn.

Nei. Det er det enkle og riktige svaret.

Lenke til kommentar
Myten om statisk elektrisitet har blitt knust igjen og igjen. Kanskje den var aktuell på 90-tallet, men de fleste komponenter kan i dag tafses og røres på alle slags måter uten at de blir ødelagt av den grunn.

 

Det er riktig ja, komponenter kan tafses på stort alt ja, uten at det tar direkte skade av det der å da.

Men, det kan bli ustabilitet, blåskjermer og etterhvert defekte komponenter på sikt om man tafser...

Du kan få feil som https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1510267&hl= etter du har tafset, ikke nødvendigvis umiddelbart etter men etterhvert ;)

Lenke til kommentar

 

Forsidebilde: Han holder et 7990 i ene hånden og leker uforsiktig med et hovedkort i andre samtidig som at han holder en skrutrekker med samme hånd. Alt dette på et sted som absolutt ikke ser ut til å være sikret for statiske ladninger. Dere kan jo likeså godt bare sende meg alt sammen, så kan jeg kaste det for dere. :)

 

Myten om statisk elektrisitet har blitt knust igjen og igjen. Kanskje den var aktuell på 90-tallet, men de fleste komponenter kan i dag tafses og røres på alle slags måter uten at de blir ødelagt av den grunn.

Privat PCen din kan du godt gjøre som du vil med. Men når jeg bytter/setter inn supervisor kort i et HP blade, så er det kjedelig å fucke det opp og la HW til 500 000kr stå ubrukelig til nytt supervisor kort kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsidebilde: Han holder et 7990 i ene hånden og leker uforsiktig med et hovedkort i andre samtidig som at han holder en skrutrekker med samme hånd. Alt dette på et sted som absolutt ikke ser ut til å være sikret for statiske ladninger. Dere kan jo likeså godt bare sende meg alt sammen, så kan jeg kaste det for dere. :)

 

Tror du overvurderer hvor skjørt PC-utstyr er.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Forsidebilde: Han holder et 7990 i ene hånden og leker uforsiktig med et hovedkort i andre samtidig som at han holder en skrutrekker med samme hånd. Alt dette på et sted som absolutt ikke ser ut til å være sikret for statiske ladninger. Dere kan jo likeså godt bare sende meg alt sammen, så kan jeg kaste det for dere. :)

 

Tror du overvurderer hvor skjørt PC-utstyr er.

 

AtW

 

Jeg tror du undervurderer hvor strenge krav det er til statisk sikring hos seriøse aktører.

Lenke til kommentar

Kan understreke at kravene hos en større aktør er langt tøffere for sikring av statisk elektrisitet enn hos gjennomsnittet , personlig er jeg dog av den oppfatning at de fleste aktørene faktisk sørger for å ha matter som hindrer statisk elektrisitet og de fleste er flinke til bruk av armbånd med lenke ved håndtering av elektronisk utstyr.

 

Men dagens pc utstyr er også mindre følsomt ovenfor statisk elektrisitet enn det var før , dette har tross alt med at produsentene ønsker at produktene deres skal tåle en del for å forhindre for mye merarbeid med kundeservice og videre vurdering av ti tusener av produkter som har blitt utsatt for "uvettug" bruk der kunden har tatt ut og montert direkte uten beskyttelse.

 

Men må også påpeke at det varierer mye der også , noen produkter tåler det meste mens andre produkter er såpass skjøre at det skal ingenting for at de skal ta kvelden / bli ustabile.

 

Men fint om vi kan bevege oss litt tilbake til topic om dere er ferdige med diskusjonen :)

 

Edit : Kan jo like så godt bidra med hvordan jeg feilsøker Datamaskiner :

 

1 : Sjekker at alt er koblet til riktig - Eksterne kabler , interne kabler , harddisker , skjermkort , minne og ikke minst at man har slått på strømforsyningen og ikke eventuelt justert den til 110V. Sjekker også om Spacere er montert riktig og at cpu kjøler ikke har løsnet. Tester kjapt om PC starter , hvis ikke punkt 2 eller rett til 3.

 

2 : Visuell inspeksjon med belysning om nødvendig på de interne komponentene , her er man på utkikk etter feks skrapemerker (uheldig bruk av skrujern eller andre små ulykker som å miste en tung cpu kjøler mot hovedkortet under montering) og om skjermkortet kommer i kontakt med kabinettet (noe som kan gi problemer ).

Sjekker også om strømforsyningen starter ved å tjuvkoble denne (har gjerne en vifte eller to tilkoblet).

 

3 : Neste test er avhengig av om maskinen er ustabil eller ikke , som regel kjører jeg da Memtest86+ i en time og går direkte til bios om det dukker opp feil og endrer på noen innstillinger for å prøve å få minnet stabilt.

 

4 : Utifra den informasjonen jeg nå har fått tak i vurderer jeg om maskinen må testes videre (S.M.A.R.T / PSU belastningstest , Cpu og feks prime95) eller om problemet kan ligge i programvaren.

 

Dette er litt omtrentlig som jeg gjør det , hender at jeg går direkte på sak om jeg får inntrykk av at det er et konkret problem som er årsaken , hvis ikke så feilsøker jeg gradvis til jeg finner ut feilen. Er også innen Administrative verktøy og leser hendelselisten for å få hint om hva det kan være.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...