Gå til innhold

TEST: LG G Watch R


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flotte greier men omtrent alle "smarte" klokker idag er 1ste genereasjon, har tragisk batteritid og er egentlig lite autonome bortsett fra samsung sitt "mobilklokke", som er også større enn alle andre.

Jeg tenker å skaffe meg en smartklokke, men ikke før:

1) Den kan fungere uten mobil

2) Er vanntett ned til minst 10 meter

3) Har eget GPS-mottaker og fullverdig kartsystem

4) Fulladet batteri varer i minst 3 fulle døgn ved vanlig bruk, og minst 24h ved intensiv bruk.

5) Er ikke gigantisk

6) Har induktiv lading, helst på en enkel liten matte. All slags mekaniske ladekontakter, Apple sin "induksjonsløsning som kunne like greit være en modifisert magsafe tilkobling" er nokså ukrukelige i mine øyne. Apple har gitt en *pekepinne* i hvilken retning teknisk utvilking bør gå, men løsningen er langt fra godt nok.

7) Kankje innfbygget wifi, eller slot for nano-sim slik at den kan uavhengig av en mobil motta epost, laste ned hva som helst etc, altså for databruk ikke for samtaler.

 

kanskje for mange strenge krav, men i mine øyne må smartklokker erstatte vanlige klokker i alt det de gjør og litt til, uten å henge etter flere lysår på gelt grunnleggende egenskaper som batteritid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flotte greier men omtrent alle "smarte" klokker idag er 1ste genereasjon, har tragisk batteritid og er egentlig lite autonome bortsett fra samsung sitt "mobilklokke", som er også større enn alle andre.

Jeg tenker å skaffe meg en smartklokke, men ikke før:

1) Den kan fungere uten mobil

2) Er vanntett ned til minst 10 meter

3) Har eget GPS-mottaker og fullverdig kartsystem

4) Fulladet batteri varer i minst 3 fulle døgn ved vanlig bruk, og minst 24h ved intensiv bruk.

5) Er ikke gigantisk

6) Har induktiv lading, helst på en enkel liten matte. All slags mekaniske ladekontakter, Apple sin "induksjonsløsning som kunne like greit være en modifisert magsafe tilkobling" er nokså ukrukelige i mine øyne. Apple har gitt en *pekepinne* i hvilken retning teknisk utvilking bør gå, men løsningen er langt fra godt nok.

7) Kankje innfbygget wifi, eller slot for nano-sim slik at den kan uavhengig av en mobil motta epost, laste ned hva som helst etc, altså for databruk ikke for samtaler.

 

kanskje for mange strenge krav, men i mine øyne må smartklokker erstatte vanlige klokker i alt det de gjør og litt til, uten å henge etter flere lysår på gelt grunnleggende egenskaper som batteritid.

 

Helt enig i at den bør fungere uten mobil og ha et kartsystem.

 

Vantetthet kommer nok snart, kanskje Sony hiver seg på dette som vanlig? :)

 

Lurer på om moto 360 har induksjonslading, ihvertfall noe liknende. Den støtter også quick charge 2.0, som kan gi 8 timer brukstid på 15 minutter lading. De første anmeldelsene klagde på lav batteritid, men Motorola fikset dette med en ny update som senket batteribruken kraftig.

 

Bør nå helst ha wifi/nanosim hvis den skal funke uten mobil ja ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter min mening er premisset som blir lagt til grunn når "smartklokker" skal omtales helt feil. Det høres ut som ting ikke er bra nok før klokka kan erstatte en mobil fullt ut. Resultatet må ihvertfall bli tungvint å komplisert ibruk (i forhold til en mobil) og vi vil vel uansett ikke kvitte oss med mobilen heller?

Personlig så har jeg brukt en såkalt "smartklokke" i snart 2 år allerede, nemlig Pebble og Pebble Steel (selv om jeg selv ikke anser den som "smart" i det hele tatt). Min erfaring er att den kan fungere som en fjernkontroll for enkelte ting jeg gjør med mobilen, mens den aller viktigste funksjonen er att den er en alltid tilgjengelig liten infoskjerm som gir meg varsler akkurat etter hvordan jeg ønsker det. Faktisk så trykker jeg relativt lite på klokka iløpet av dagen, men får mye informasjon, som jeg slipper å forholde meg til på mobilen.

Med nyere programvare så har også frittstående nyttefunksjonene til klokka kommet til. Den kan bl.a telle skritt, registrere søvn og har kompass. Siden den ikke trenger å lades hver natt også, så kan den ta over alle funksjoner som tradisjonelle treningsarmbånd har. Det kan en bare glemme med en Android wear klokke som må lades hver natt. Det må ikke glemmes noe av det første som jeg falt for med Pebble heller; nemlig vekkerklokke funksjonen. Helt genialt å bli vekket med en vibrasjon på hånden, og snu seg rundt til samboeren å se att hun sover like godt. Igjen, med dagens Android wear enheter; glem det...

Etter min mening har Pebble gjort veldig mye rett på første forsøk. Smartklokka kan aldri konkurrere ut en mobil, det må heller fokuseres på det som er nyttig. Videre utvikling for Pebble bør være å gjøre den slankere, mindre ramme rundt skjerm, høyere oppløsning.. For min del kan gjerne klokka fremdeles være uten farger også, da det ikke er noe som verken gjør klokken penere eller mer funksjonell..

Endret av Ole Th
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor ikke Moto 360 er nevnt som alternativ, spesielt siden den også er rund.

 

@CasterAnd: Moto 360 har induksjonslading. Batteritiden er ikke så ille som reviewene skulle ha den til å være, kan lett få 2 dager levetid. Den er også vanntett, men bare ned til 1m under vann.

Endret av iernie
Lenke til kommentar

I likhet med Ole Th så nærmer det seg to år siden jeg begynte å bruke Pebble. Jeg bruker også klokken som vekkerklokke uten å vekke kona, så å lade om natten før arbeidsdagene er ingen god løsning. Utover klokke og alarm bruker jeg den primært til varsling av telefon, sms og møter (telefonen står på lydløs). Når batteritiden omtales som et par dager oppfatter jeg klokken som mislykket (for meg). Jeg har drøyt to døgn på meg til å få ladet Pebble når den varsler om at det bare er 20% batterikapasitet igjen. At ingen av konkurrentene har funksjoner som frister når man må gi opp batteritiden er en ting, men skulle jeg velge forbedringer til Pebble, så er pulsmåler og enda bedre batteritid de to øverste punktene på listen. Deretter kommer mindre volum. Jeg er langt mer spent på hva neste versjon av Pebble byr på enn hva de store leverandørene som Sony, Samsung og Apple kommer med.

Lenke til kommentar

2 år batteritid for en klokke er minimum. Smartfunksjoner er OK, spesielt GPS og treningsapper og at disse krever mer strøm. Derfor er mitt forslag for industrien å ha egen batteri for klokke funksjon slik at den holder slik som i dag par år og en annen batteri til kommunikasjon og smartfunksjoner som kan lades ved behovet slik at klokken virker uansett om man husker lade eller ikke.

 

Dagens klokke størrelse burde dette ikke være umulig.

Lenke til kommentar

Det kan sikkert diskuteres om denne kvalifiserer som smartklokke, eller bare som aktivitetmåler, men det er lite å utsette på designet selv om den "konkurrerer" i den siste kategorien.

 

http://www.withings.com/us/withings-activite.html

Helt enig, produsenten har her (som hos Pebble) fokusert på et begrenset utvalg funksjoner - og å gjøre de på en bra måte. For de som er ute etter en lekker klokke med funksjonaliteten til et aktivitetsarmbånd, må dette være mitt i blinken

 

Kairos som også er nevnt her, virker også å ha et bra konsept, stikkordet er vel "less is more" :)

Endret av Ole Th
Lenke til kommentar

I likhet med Ole Th så nærmer det seg to år siden jeg begynte å bruke Pebble. Jeg bruker også klokken som vekkerklokke uten å vekke kona, så å lade om natten før arbeidsdagene er ingen god løsning. Utover klokke og alarm bruker jeg den primært til varsling av telefon, sms og møter (telefonen står på lydløs). Når batteritiden omtales som et par dager oppfatter jeg klokken som mislykket (for meg). Jeg har drøyt to døgn på meg til å få ladet Pebble når den varsler om at det bare er 20% batterikapasitet igjen. At ingen av konkurrentene har funksjoner som frister når man må gi opp batteritiden er en ting, men skulle jeg velge forbedringer til Pebble, så er pulsmåler og enda bedre batteritid de to øverste punktene på listen. Deretter kommer mindre volum. Jeg er langt mer spent på hva neste versjon av Pebble byr på enn hva de store leverandørene som Sony, Samsung og Apple kommer med.

 

Pulsmåler hadde utvilsomt vært kjekt å ha, men jeg er litt i tvil om dagens teknologi kan fungere godt nok. I tillegg, hva om en bruker metallenke (som jeg gjør), da vil klokka gjerne bevege seg litt rundt på håndleddet og det ikke er noen enkel måte å stramme den inn før bruk. Jeg har mer tro på små enheter som plasseres et eller annet sted på kroppen og kommuniserer med minst mulig bruk av strøm direkte til en klokke. Hva med en tynn liten strikk rundt håndleddet som brukte Bluetooth LE direkte mot klokka?

 

Min forløpige løsning på pulsmåling kommer forhåpentligvis i løpet av vinteren: https://www.kickstarter.com/projects/hellobragi/the-dash-wireless-smart-in-ear-headphones/posts

Endret av Ole Th
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...