Gå til innhold

Har du knust skjermen på iPhonen din?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En skjerm til 190kr er langt fra god kvalitet :p
Du må nok nræmere 500kr for å få en OEM skjerm eller ekte Apple skjerm.

Å montere en skjerm il 190kr er rett og slett ikke verdt det. Har reparert en del iPhones selv, og folk har brukt alt fra 190 til 600kr skjermer, og forksjellen er enorm. Der den dyre er fargesterk, med godt lys og gode farger, er den billige blass, mørk og bare dårlig.

 

Kjøper som oftest fra iFixit:

https://www.ifixit.com/Store/iPhone/iPhone-5s-Display-Assembly-LCD-Front-Panel-Digitizer-Only/IF124-001-3

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at folk bare kan glemme å levere inn telefon til et autorisert verksted etter at man selv eller et uautorisert verksted har gjort endringer i telefonen.

 

De autoriserte tar ikke 2499,- for bytte av skjerm, de tar 2499,- for en bytteenhet - samme gjelder iPad. Eldre modeller har lavere pris. Prisen baserer seg på hva Apple krever for bytteenhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at folk bare kan glemme å levere inn telefon til et autorisert verksted etter at man selv eller et uautorisert verksted har gjort endringer i telefonen.

 

De autoriserte tar ikke 2499,- for bytte av skjerm, de tar 2499,- for en bytteenhet - samme gjelder iPad. Eldre modeller har lavere pris. Prisen baserer seg på hva Apple krever for bytteenhet.

 

Riktig som du poengterer. Oppdaterer saken så det kommer tydelig frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at folk bare kan glemme å levere inn telefon til et autorisert verksted etter at man selv eller et uautorisert verksted har gjort endringer i telefonen.

Jeg har veldig lyst å få sjekket lovligheten av denne praksisen. På biler er det jo et poeng at EU har ved lov gjort det umulig for bilprodusent å nekte å godkjenne garanti om noe jobb/service er gjort av andre verksteder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Husk at folk bare kan glemme å levere inn telefon til et autorisert verksted etter at man selv eller et uautorisert verksted har gjort endringer i telefonen.

Jeg har veldig lyst å få sjekket lovligheten av denne praksisen. På biler er det jo et poeng at EU har ved lov gjort det umulig for bilprodusent å nekte å godkjenne garanti om noe jobb/service er gjort av andre verksteder.

 

 

I Norge er det jo uansett ikke så relevant, da man kan kjøre det som en reklamasjonssak uansett hva produsent sier om garanti - og dersom de skal nekte reklamasjon så må det ha direkte sammenheng med evt "uautorisert" arbeid som er utført.

Lenke til kommentar

En skjerm til 190kr er langt fra god kvalitet :p

Du må nok nræmere 500kr for å få en OEM skjerm eller ekte Apple skjerm.

 

Å montere en skjerm il 190kr er rett og slett ikke verdt det. Har reparert en del iPhones selv, og folk har brukt alt fra 190 til 600kr skjermer, og forksjellen er enorm. Der den dyre er fargesterk, med godt lys og gode farger, er den billige blass, mørk og bare dårlig.

 

Kjøper som oftest fra iFixit:

https://www.ifixit.com/Store/iPhone/iPhone-5s-Display-Assembly-LCD-Front-Panel-Digitizer-Only/IF124-001-3

 

Veldig sant. Jeg driver bytteskjerm.no, et mobilvekested i Tønsberg, og ville aldri kjøpt av de billigste delene verken til jobb eller privat. Det er ikke bare stor forskjell i utseende og bildekvalitet, men også kvaliteten på elektronikken som behandler bildesignalet. Jeg har flere ganger fått inn telefoner til reparasjon der hovedkortet eller batteriet faktisk hadde tatt skade av en uoriginal billigskjerm.

 

Til artikkelforfatter vil jeg også påpeke at det er stor forskjell mellom verksteder, ikke bare i form av kvaliteten på delene, men kanskje spesielt kvaliteten på arbeidet. Jeg ser stadig vekk telefoner som har blitt reparert på andre verksteder, der det mangler viktige skruer, beslag, eller andre slike ting på innsiden av enheten, som rett og slett kommer av slurv.

 

Det viktigste å være bevisst på er det faktum at hvis et verksted er mange hundre kroner billigere enn konkurrenter, er det svært sannsynlig at det ikke brukes originale deler, og dermed løper du risikoen å ytterligere skade telefonen din over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
I Norge er det jo uansett ikke så relevant, da man kan kjøre det som en reklamasjonssak uansett hva produsent sier om garanti - og dersom de skal nekte reklamasjon så må det ha direkte sammenheng med evt "uautorisert" arbeid som er utført.

Vil ikke de fleste verksteder avvise knust skjerm som "brukerfeil" og dermed ikke dekket av reklamasjon? Så vidt jeg vet skal det en del krangling til før man før de til å skjønne at uhyre sårbar skjerm er en iboende svakhet/mangel fra fabrikk, om noen i det hele tatt har fått det på reklamasjonen med den begrunnelsen. Personlig mener jeg omfanget av knust skjerm er så stort at det bør kvalifisere som en mangel i følge forbrukerkjøpsloven, men nå er det dessverre ikke jeg personlig som avgjør det. :)

Lenke til kommentar

Mener du virkelig at knust skjerm ikke skal defineres som brukerfeil? På hvilken måte skal og burde forbrukerelektronikk tåle å dundre i bakken uten å ta skade av det? Dette virker fantastisk naivt.

 

Det er jo ikke sånn at disse skjermene knuser av seg selv.. Selv har jeg tilgode å ha en eneste knust skjerm på noen av mine mobiltelefoner, og det jo ikke sånn at jeg ikke har vært uheldig så de har gått i bakken noen ganger. Derimot når jeg ser folk på fest bokstaveligtalt ha telefonen sine flyvende i mellom vegger og tak så er det jo ikke rart ting går til helvete.

Lenke til kommentar

 

En skjerm til 190kr er langt fra god kvalitet :p

Du må nok nræmere 500kr for å få en OEM skjerm eller ekte Apple skjerm.

 

Å montere en skjerm il 190kr er rett og slett ikke verdt det. Har reparert en del iPhones selv, og folk har brukt alt fra 190 til 600kr skjermer, og forksjellen er enorm. Der den dyre er fargesterk, med godt lys og gode farger, er den billige blass, mørk og bare dårlig.

 

Kjøper som oftest fra iFixit:

https://www.ifixit.com/Store/iPhone/iPhone-5s-Display-Assembly-LCD-Front-Panel-Digitizer-Only/IF124-001-3

Veldig sant. Jeg driver bytteskjerm.no, et mobilvekested i Tønsberg, og ville aldri kjøpt av de billigste delene verken til jobb eller privat. Det er ikke bare stor forskjell i utseende og bildekvalitet, men også kvaliteten på elektronikken som behandler bildesignalet. Jeg har flere ganger fått inn telefoner til reparasjon der hovedkortet eller batteriet faktisk hadde tatt skade av en uoriginal billigskjerm.

 

Til artikkelforfatter vil jeg også påpeke at det er stor forskjell mellom verksteder, ikke bare i form av kvaliteten på delene, men kanskje spesielt kvaliteten på arbeidet. Jeg ser stadig vekk telefoner som har blitt reparert på andre verksteder, der det mangler viktige skruer, beslag, eller andre slike ting på innsiden av enheten, som rett og slett kommer av slurv.

 

Det viktigste å være bevisst på er det faktum at hvis et verksted er mange hundre kroner billigere enn konkurrenter, er det svært sannsynlig at det ikke brukes originale deler, og dermed løper du risikoen å ytterligere skade telefonen din over tid.

 

 

Det er jo direkte feil å si at noen bruker originalskjermer mens andre ikke gjør det. Så lenge en skjerm ikke er tatt direkte fra en urørt iPhone så får man ikke tak i original skjerm. Glass og ramme produseres av en tredjepart, mens LCD kommer fra brukte telefoner eller fra de samme fabrikkene. Det er ikke mange fabrikker rundt om i verden som produserer LCD.

 

Det kan godt være at elektronikken mellom LCD og flex-kablene på skjermen er av varierende kvalitet, men om en skjerm koster 190kr eller 500kr tror jeg ikke har mye betydning. Uautoriserte verksted vil som regel med erfaring finne ut hvem som selger de beste skjermene, mens de som bestiller enkeltskjermer får noe større usikkerhet rundt kvaliteten. Det er også verkstedene som tar kostnaden om en skjerm skulle vise seg å ha produksjonsfeil.

Lenke til kommentar

 

I Norge er det jo uansett ikke så relevant, da man kan kjøre det som en reklamasjonssak uansett hva produsent sier om garanti - og dersom de skal nekte reklamasjon så må det ha direkte sammenheng med evt "uautorisert" arbeid som er utført.

Vil ikke de fleste verksteder avvise knust skjerm som "brukerfeil" og dermed ikke dekket av reklamasjon?

 

 

Antagelig - men nå tenkte jeg mer på reparasjon av helt andre feil enn skjerm-relaterte etter at du selv har byttet skjermen :)

Lenke til kommentar

 

 

Husk at folk bare kan glemme å levere inn telefon til et autorisert verksted etter at man selv eller et uautorisert verksted har gjort endringer i telefonen.

Jeg har veldig lyst å få sjekket lovligheten av denne praksisen. På biler er det jo et poeng at EU har ved lov gjort det umulig for bilprodusent å nekte å godkjenne garanti om noe jobb/service er gjort av andre verksteder.

De fleste produsenter operer med denne praksisen. Verkstedene har egne rutiner for å avdekke om det har vært brukt uautoriserte deler i en telefon, og siden alt av service logges inn i systemene mot IMEI og S/N, så finner man ut om eventuell reparasjon med originaldel har blitt utført av et uautorisert eller autorisert verksted.

 

Finnes hederlige unntak, men det er svært svært svært få.

Lenke til kommentar

Mener du virkelig at knust skjerm ikke skal defineres som brukerfeil?

Hvis det ikke kom frem tydelig nok i innlegget både at jeg mener det og hvorfor, så kan jeg bekrefte at ja, det mener jeg.

 

På hvilken måte skal og burde forbrukerelektronikk tåle å dundre i bakken uten å ta skade av det? Dette virker fantastisk naivt.

Dundre i bakken? Det er vel ingen som har snakket om å la forbrukerelektronikk dundre i bakken her. Det er snakk om en gjenstand som skal være i ganske variert bruk i årevis, inkludert risiko for moderate støt. Omtrent som snekkere regner med at drillen deres skal tåle å legges litt røft fra seg på en bordflate og tåle å ligge i en verktøykasse selv om man roter etter andre verktøy. Ikke at telefoner skal tåle det samme som en drill, men det bør stå i stil til forventet normal bruk. (Nei, ikke veggimellom og druknet i spy og drinker på fest). Det er du som drar inn "dundre i bakken" og sånt. Jeg mener bare at et så stort omfang av knuste skjermer på noen utvalgte telefonmodeller som også danner grunnlaget for en hel reparasjonsindustri, er bevis nok for at enkelte produsenter spekulerer i hvor skjøre det går an å bygge skjermene. Du kan tenke deg ramaskriket det ville blitt om bilindustrien produserte etter samme filosofi. Det er denne grensetøyingen på skjørhet jeg mener har gått for langt. Ikke at telefoner bør kunne erstatte baseballer. Det hadde vært naivt. Men det er også naivt å ikke reagere når grensetøyingen for skjørhet har gått så langt som den har.

 

Det finnes lovreguleringer, kvalitetsbestemmelser og kvalitetssertifiseringer på en drøss med områder (f.eks IP-grad) men på akkurat dette området er det dessverre ganske lovløst, så jeg vet forbrukerkjøpslovens intensjon om at et produkt "skal tåle normal bruk" er et halmstrå i den sammenheng. Håper for framtiden at det kommer klarere føringer på hva en telefon skal tåle. Ikke noe urealistiske greier selvsagt, bare et konkret minimum så vi har noe å forholde oss til når man skal bestemme om et produkt har en iboende mangel eller ikke på dette området.

Lenke til kommentar

 

I Norge er det jo uansett ikke så relevant, da man kan kjøre det som en reklamasjonssak uansett hva produsent sier om garanti - og dersom de skal nekte reklamasjon så må det ha direkte sammenheng med evt "uautorisert" arbeid som er utført.

Vil ikke de fleste verksteder avvise knust skjerm som "brukerfeil" og dermed ikke dekket av reklamasjon? Så vidt jeg vet skal det en del krangling til før man før de til å skjønne at uhyre sårbar skjerm er en iboende svakhet/mangel fra fabrikk, om noen i det hele tatt har fått det på reklamasjonen med den begrunnelsen. Personlig mener jeg omfanget av knust skjerm er så stort at det bør kvalifisere som en mangel i følge forbrukerkjøpsloven, men nå er det dessverre ikke jeg personlig som avgjør det. :)

Jo knust skjerm er brukerfeil, imidlertid kan ikke Apple avise en senere reklamasjon dersom de ikke kan påvise med god sikkerhet at det det uorginale skjemen som var årsaken til at telefon ikke virker
Lenke til kommentar

Er det unormalt å forvente at en telefon skal tåle å mistes i bakken?
Etter min mening innebører normal bruk stor fare for at telefonen kan mistes i bakken, og at den dermed må tåle det, noe alle mine iPhones har gjort uten å knuse.

Min 4er vikarierte som arbeidslys i garasjen og har regelmessig fallt fra 1-2m og ned på betongen i garasjen. Uten å ha tatt noe skade av dette. Det er kansje i overkant, men jeg mener at fall fra lommehøyde ned på fliser burde være noe telefonen helt klart må klare.

Lenke til kommentar

Utfordringen da ligger jo i bevisbyrden, hvordan i allverden skal det kunne påvises at en telefon falt fra 1 meters høyde ned på asfalt, og ikke 20 meter ned på betong osv? Hvordan kan man bevise om det lå en liten stein eller noe annet som forverrer problemstillingen?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Dundre i bakken? Det er vel ingen som har snakket om å la forbrukerelektronikk dundre i bakken her. Det er snakk om en gjenstand som skal være i ganske variert bruk i årevis, inkludert risiko for moderate støt. Omtrent som snekkere regner med at drillen deres skal tåle å legges litt røft fra seg på en bordflate og tåle å ligge i en verktøykasse selv om man roter etter andre verktøy. Ikke at telefoner skal tåle det samme som en drill, men det bør stå i stil til forventet normal bruk. (Nei, ikke veggimellom og druknet i spy og drinker på fest). Det er du som drar inn "dundre i bakken" og sånt. Jeg mener bare at et så stort omfang av knuste skjermer på noen utvalgte telefonmodeller som også danner grunnlaget for en hel reparasjonsindustri, er bevis nok for at enkelte produsenter spekulerer i hvor skjøre det går an å bygge skjermene. Du kan tenke deg ramaskriket det ville blitt om bilindustrien produserte etter samme filosofi. Det er denne grensetøyingen på skjørhet jeg mener har gått for langt. Ikke at telefoner bør kunne erstatte baseballer. Det hadde vært naivt. Men det er også naivt å ikke reagere når grensetøyingen for skjørhet har gått så langt som den har.

 

Det finnes lovreguleringer, kvalitetsbestemmelser og kvalitetssertifiseringer på en drøss med områder (f.eks IP-grad) men på akkurat dette området er det dessverre ganske lovløst, så jeg vet forbrukerkjøpslovens intensjon om at et produkt "skal tåle normal bruk" er et halmstrå i den sammenheng. Håper for framtiden at det kommer klarere føringer på hva en telefon skal tåle. Ikke noe urealistiske greier selvsagt, bare et konkret minimum så vi har noe å forholde oss til når man skal bestemme om et produkt har en iboende mangel eller ikke på dette området.

Jeg synes igjen det blir litt for konspirasjonsaktig fra deg dette. Nå bruker vel de største leverandørene stort sett gorilla glass og den påstanden om at de spekulerer i hvor lite de kan tåle har jeg absolutt ingen tro på. Det er jo mer i vinden å lage telefoner som tåler mye og jeg er rimelig skråsikker på at de store produsentene skjønner at nåverdien av å lage dårlige telefoner som gjør at folk kjøper flere er ganske mye lavere enn å lage gode telefoner og beholde kunder i lengre tid fremover. Det er en ganske kjent "sannhet" innen forbrukeratferd som jeg nok innenfor rimelighetens grenser kan anta at de store produsentene har peiling på. Igjen synes jeg denne forestillingen om at store konsern automatisk er onde tar litt overhånd. Det er fortsatt vanlige mennesker som driver store konsern selv om det er mange av de.
Lenke til kommentar

Haha. Tusener å spare...

Jadda.

1. -Forskjellen mellom 3. part og original-skjerm. -Enorm.

2. -Skjermen er kun billig om du finner han hos en grossist.

3. -Skjermene er IKKE billige, og eldre modeller taes knapt nok inn til grossist.

4. -Gjør du feil på første forsøk, er antakeligvis kostnadsforskjellen allerede gått i dass.

5. -Har du sett den lille skrue som holder telefonen din sammen? -Den krever spesialverktøy som koster... ...nærmere 1500,-

6. -Har du lampe med forstørrelsesglass? Ikke? Håper du har godt syn.

7. -Er du stø på hånda? se pkt. #4

 

Spare 1000'er... Jepp. Kan jo gjøre det samme med å skifte motor i bilen sjøl og.

 

-Ikke helt realistisk artikkel :D

Lenke til kommentar

Haha. Tusener å spare...

Jadda.

1. -Forskjellen mellom 3. part og original-skjerm. -Enorm.

2. -Skjermen er kun billig om du finner han hos en grossist.

3. -Skjermene er IKKE billige, og eldre modeller taes knapt nok inn til grossist.

4. -Gjør du feil på første forsøk, er antakeligvis kostnadsforskjellen allerede gått i dass.

5. -Har du sett den lille skrue som holder telefonen din sammen? -Den krever spesialverktøy som koster... ...nærmere 1500,-

6. -Har du lampe med forstørrelsesglass? Ikke? Håper du har godt syn.

7. -Er du stø på hånda? se pkt. #4

 

Spare 1000'er... Jepp. Kan jo gjøre det samme med å skifte motor i bilen sjøl og.

 

-Ikke helt realistisk artikkel :D

Jeg har bytta skjerm på flere iphoner. Verktøyene fikk jeg gratis med i pakken;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...