Gå til innhold

Din neste bilrute kan bli motstandsdyktig mot regn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor robust er en overflate av mikroskopiske "spiker"? Tåler det steinsprang like godt/dårlig som vanlig glass? Tåler det gjentatt sølesprut og at sølespruten blir skjøvet over glasset av slitte viskere gjentatte ganger? Tåler det gjentatt bruk av snøkost når snø sklir ned fra biltaket? Hva med overflatehinneødeleggende stoffer som såpe?

 

Tåler belegget dette så håper jeg det blir standard og ikke "beskyttet" av svindyre patentlisenser så bare noen få får gleden av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om dette er så avvisende som det sies, så er jo den største trusselen vindusviskere, om det fortsatt vil være et behov.. kan jo være at vannet preller av så bra at du ikke trenger de i stor grad.

Snø og is vil jo heller ikke feste seg, og skraping av is vil ikke være et issue, bare å koste / skyve det av :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

Pfft... så treg utviklingen er da... har slikt på sprayflaske jeg!

Hva heter den, fungerer det bra?

 

 

Jeg kjøpte Neverwet for å prøve dette. Funket like bra som reklamen påstår! :) Men det er jo mange ulemper med disse sprayene. Ikke er de gjennomsiktig, så kan ikke brukes på bilen. Så blir belegget oppløst av såpe, etc, så hvor stor nytteverdien er egentlig er noe usikkert.. Dessuten inneholder de aceton, så det er ikke så lurt å spraye seg selv heller før man går i dusjen (som hadde vært moro å prøve). men stilig var det jo.

 

Effekten det siktes til i artikkelen fra plantelivet er forresten Lotus Effect.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ditec lakkbeskytter på glassruter avviser vann. Da kjører jeg uten å bruke viskere, uansett vær. Praktisk. Holder i 6-9 mnd før det er såpass slitt at effekten forsvinner.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Pris?

For Ditec ?

... Dyrt. 3-5 tusen for en vanlig bil vil jeg tippe.

Du må nesten søke etter priser på nettet, det må legges på av noen som driver med sånt.

 

Det der med glatte glassruter er jo eghentlig bare en bi-effekt, Ditec er jo egentlig et "skall" for å beskytte lakken og gjøre renhold enklere. Du spyler bilen helt rein bare med vanntrykket en hageslange gir.

(Ikke alle biler kan benytte det, noen typer lakk vil visstnok flasse "under skallet").

Lenke til kommentar

Hvor robust er en overflate av mikroskopiske "spiker"? Tåler det steinsprang like godt/dårlig som vanlig glass? Tåler det gjentatt sølesprut og at sølespruten blir skjøvet over glasset av slitte viskere gjentatte ganger? Tåler det gjentatt bruk av snøkost når snø sklir ned fra biltaket? Hva med overflatehinneødeleggende stoffer som såpe?

 

Tåler belegget dette så håper jeg det blir standard og ikke "beskyttet" av svindyre patentlisenser så bare noen få får gleden av det.

 

Her påstås det at materialet (vindusglasset?) i seg selv er hydrofobisk og da har mekanisk slitasje i så fall ingenting å si på evnen til å frastøte "uønskede" molekyler da det ikke er snakk om noen overflatehinne, men artikkelen var ikke helt tydelig på dette.

Lenke til kommentar

Om dette er så avvisende som det sies, så er jo den største trusselen vindusviskere, om det fortsatt vil være et behov.. kan jo være at vannet preller av så bra at du ikke trenger de i stor grad.

Snø og is vil jo heller ikke feste seg, og skraping av is vil ikke være et issue, bare å koste / skyve det av :)

 

For ikke å snakke om friksjonsspørsmålet. jeg synes vindusviskere sliter nok med å bevege seg når de kjører på tørr rute. Montro om dette øker, eller om det faktisk kan senke friksjonen, hvem vet??

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv Rain-X og har brukt den i mange år. En liten, gul flaske. (Ikke den sorte.) Veldig fornøyd. Den er klar og beregnet for glass. 125 kroner for en drøy flaske. Før fikk man kjøpt den på de fleste bensinstasjoner, men så ble den borte en stund. Fant den på fredag hos MoBiRek (Bilextra) i Lillestrøm og er fornøyd nå.

 

Du har den på en ren rute, venter til det blir en gråaktig hinne og polerer ruta med en fille. Den holder seg på fort et par måneder eller mer før du må gjenta prosessen, men en flaske er drøy og varer fort flere år. Om vinteren gjør den at is ikke fester seg så hardt til ruta og er lett å få av,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...