Gå til innhold

Nettbrett-salget skrumper inn – PC-er gjør det bedre enn ventet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis snittet er omtrentlig som meg, så har man funnet ut at padda aldri blir tatt fram Liten laptop med tastatur er bare overlegent. Eneste jeg har funnet bedre med padde, er når jeg er på flytur og sitter i trange seter. Ellers har jeg aldri sett at den gjør jobben noe bedre enn en liten laptop.

Endret av RattleBattle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt til sitt bruk, min mor og far som kun bruker en "hjemme-PC" til nettsurfing, Finn.no, Facebook og noe epost og litt casual spilling klarer seg tilsynelatende mye bedre med et godt nettbrett. Koster ikke nødvendigvis allverden, er langt mindre pes hva gjelder drifting og vedlikehold, langt færre fallgruver og en generelt mer skreddersydd brukeropplevelse.

 

Jeg for min del er nok en alt for "avansert" bruker til at nettbrett er et særlig aktuelt tema, jeg er en som liker å splitte skjermen så jeg har flere aktive vinduer samtidig, driver med relativt grei mengde med multitasking, føler meg helt avhengig av et godt tastatur osv osv.. Men alt til sitt bruk.

 

 

 

At nettbrett salget faller ser jeg på som en naturlig reaksjon på at slaget nok har vært kunstig høyt noe år nå, for ikke å snakke om at akkurat som med mobil så har markedet begynt å stagnere hvor forskjellene fra år til år er relativt minimale og at folk som har kjøpt fjorårets nettbrett neppe har noe voldsomt stort behov eller grunn for å oppgradere med det aller første, og nyvinningene er såpass beskjedne at selv ikke de mest teknologiinteresserte ser noen særlig grunn til å hoppe på det siste og nye "just cause".

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke så rart egentlig. En bærbar PC er jo mye mer praktisk og ikke minst mye kraftigere enn ett nettbrett. Pisslei av å vente på at ipaddene og de andre nettbrettene her i huset bruker mange sekunder på så enkle ting som å åpne en simpel nettside. Mobilen min kan jo også gjøre alt nettbrettet mitt gjør.

 

En pc til 4k åpner nok ikke opp ting raskere enn et nettbrett til 4k. Og opplevelsen av en høyoppløst skjerm med IPS er mye bedre enn en 720p TN. Jeg er jo forsåvidt enig i at mobiler kan gjøre alt nettbrett kan, men nettbrett har dobbel skjermstørrelse som gjør opplevelsen ganske annerledes. Blir nesten som å sammenlikne en 24" monitor med en 50" tv. Nettbrett er også i mange tilfeller billigere :o

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis snittet er omtrentlig som meg, så har man funnet ut at padda aldri blir tatt fram Liten laptop med tastatur er bare overlegent. Eneste jeg har funnet bedre med padde, er når jeg er på flytur og sitter i trange seter. Ellers har jeg aldri sett at den gjør jobben noe bedre enn en liten laptop.

Eller kanskje snittet er som meg, jeg bruker nesten ikke PC lenger bortsett fra når jeg skal produsere noe, padda gjør jobben 90% av tiden.

 

En PC er en maskin for å produsere data, en padde er for å forbruke data. Jeg forbruker betydelig mer data enn jeg produserer...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke så rart egentlig. En bærbar PC er jo mye mer praktisk og ikke minst mye kraftigere enn ett nettbrett. Pisslei av å vente på at ipaddene og de andre nettbrettene her i huset bruker mange sekunder på så enkle ting som å åpne en simpel nettside. Mobilen min kan jo også gjøre alt nettbrettet mitt gjør.

En pc til 4k åpner nok ikke opp ting raskere enn et nettbrett til 4k.

 

 

Tull. Min billig PC med Intel Celeron til 1700 kroner åpner en nettside flere ganger raskere enn ipad 4'ern.

Er du klar over hvor mye kraftigere prosessorene i dagens PC'er er enn de som er i nettbrettene?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt noe behov for nettbrett. Har stasjonær PC til gaming og tyngre oppgaver, en billig laptop til litt serie titting og nettbruk å til å ta med på lengere reiser, samt en telefon som jeg kan ta med meg på kortere reiser å som kan gjøre alt et nettbrett kan.

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt noe behov for nettbrett. ...

Det er jo det som skal være styrende for om man kjøper noe eller ikke. Så når du ikke har behov for nettbrett, så kjøper du det ikke. Enkelt og greit.

 

Jeg virkelig er storfornøyd med iPad og bruker den betydelig mer enn noen annen datadings jeg har eid. Den dekker dermed mitt behov på en glimrende måte.

Lenke til kommentar

Hvis snittet er omtrentlig som meg, så har man funnet ut at padda aldri blir tatt fram Liten laptop med tastatur er bare overlegent. Eneste jeg har funnet bedre med padde, er når jeg er på flytur og sitter i trange seter. Ellers har jeg aldri sett at den gjør jobben noe bedre enn en liten laptop.

De er bedre på bussen/toget/i bilen. De er bedre når du ligger i sofaen. De er bedre å holde i. De varer lenger (med mindre man ikke har ultrabook). De blåser ut ikke varm luft og mye susete lyd. Skal jeg fortsette?

 

Som et stolt medlem av #pcmasterrace, anser jeg PCer som ikke bare gode redskap, men en nødvendighet. Og jeg har hatt både dyre stasjonære PCer og laptoper. Jeg har hatt flere ultrabooks, blant annet Sony Vaio Pro 13, som er den desidert beste ultrabooken jeg har vært borti. Og er det en ting jeg kunne si om dem så var det at jeg utelukkende brukte de for å holde på med Photoshop, høre på musikk (av en eller annen grunn har ALLE ultrabooks helt fantastiske lyddrivere og DACer, og er perfekte for musikkelskere), skriving og fotballstreaming. Men når det gjaldt lett surfing, musikkavlytting og serie- og filmtitting, samt Facebook, Fotmob (fotballstatistikk), Youtube, lese bøker, mail, osv., valgte jeg nesten alltid Nexus 7. Og det gjorde jeg av den enkle grunn at jeg uten problemer kunne ligg i sofaen, sitte på bussen eller stå oppreist og gjøre alle disse tingene, uten å føle meg ukomfortabel på noen som helst måte.

 

Jeg er helt enig med deg: absolutt alt er mye bedre og enklere på en PC (og alt på stasjonær er bedre og enklere enn på laptop). Men nettbrett tilbyr den praktiske egenskapen av at du kan det med deg over alt i alle situasjoner og steder, mens dette rett og slett ikke er mulig på en laptop.

I kveld kommer jeg for eks. til å ligge i sofaen med nettbrettet, samtidig som jeg ser på Arsenal-Dortmund-kampen (heja BVB!) i bakgrunnen.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

 

 

Ikke så rart egentlig. En bærbar PC er jo mye mer praktisk og ikke minst mye kraftigere enn ett nettbrett. Pisslei av å vente på at ipaddene og de andre nettbrettene her i huset bruker mange sekunder på så enkle ting som å åpne en simpel nettside. Mobilen min kan jo også gjøre alt nettbrettet mitt gjør.

En pc til 4k åpner nok ikke opp ting raskere enn et nettbrett til 4k.

 

 

Tull. Min billig PC med Intel Celeron til 1700 kroner åpner en nettside flere ganger raskere enn ipad 4'ern.

Er du klar over hvor mye kraftigere prosessorene i dagens PC'er er enn de som er i nettbrettene?

 

 

 

En Intel Celeron til 1'700 kr er ikke mange ganger raskere enn dagens nettbrett, hvertfall ikke om du er villig til å legge inn litt mer enn 2000 kr for et nettbrett. Et lite tips er også å roe ned bastantheten litt, du fremstår utrolig bastant og arrogant i måten du fremtoner deg på i kommentarfeltet her akkurat som alle andre her skulle vært fullstendig blåst i hodet.

 

Og utsagnet ditt om at du laster inn en nettside mange ganger raskere er ren svada, jeg åpner vel knapt en nettside raskere på min stasjonære hjemme med Google Chrome enn hva madammen gjør på sin iPad Air 2. Og jeg setter opp flere bærbare daglig i prisklassen 2000 til 15000 kr og disse maskinene med Intel Celeron er ikke i nærheten av å oppføre seg sånn som du beskriver.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En Intel Celeron til 1'700 kr er ikke mange ganger raskere enn dagens nettbrett, hvertfall ikke om du er villig til å legge inn litt mer enn 2000 kr for et nettbrett. Et lite tips er også å roe ned bastantheten litt, du fremstår utrolig bastant og arrogant i måten du fremtoner deg på i kommentarfeltet her akkurat som alle andre her skulle vært fullstendig blåst i hodet.

 

 

Bra forsøk på hersketeknikk. En som påstår at et nettbrett er i nærheten å ha like kraftig CPU som en bærbar må jo være blind. Mitt tips er å roe ned forherligelsen din av eplet litt og innbill deg at jeg heller skrev om et Nexus-brett istedet for en ipad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, iPad Air 2 scorer 4547 i Geekbench 3 mot Surface 3 Pro med Intel Core i5 som scoret 5665 og tester skriver;

 

 

 

it’s worth pointing out that the A8X now has a Geekbench score that is very close to a dual-core Core i5-4250U — the Haswell chip that’s inside the mid-2013 13-inch MacBook Air. The A8X CPU manages single- and multi-threaded scores of 1812 and 4477 — while the Core i5-4250U is at 2281 and 4519

 

 

Så det virker vel ikke så søkt å regne med at en Intel Celeron 1007U som er det du finner i stortsett det meste av maskiner i prisklassen du skisserer ikke er flere ganger så raskt som en Apple A8X.

 

At du til stadighet skal dra inn Apple får nå være din sak, selv bruker jeg ikke en iPad og har ikke noe behov eller bruksområdet for ett nettbrett. Det betyr dog ikke jeg slenger meg med på din pompøse utspill som ikke hører noe sted hjemme.

 

 

Kan dra inn flere nettbrett som har god ytelse som burde kunne hamle opp med Intel Celeron 1007U som blant annet Google Nexus 9, NVIDIA Shield Tablet osv..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis snittet er omtrentlig som meg, så har man funnet ut at padda aldri blir tatt fram Liten laptop med tastatur er bare overlegent. Eneste jeg har funnet bedre med padde, er når jeg er på flytur og sitter i trange seter. Ellers har jeg aldri sett at den gjør jobben noe bedre enn en liten laptop.

 

Motsatt for meg. PC-bruken ble betraktelig redusert etter at jeg fikk nettbrett. Bruker stort sett kun PC til ting jeg ikke får gjort fra ett nettbrett, som f.eks nettbank og java-programmer.

Mye ligger vel i at jeg liker Android veldig godt, pluss at jeg ikke liker windows like godt. Tvunget restart og lignende er ikke gøy.

Nå det er sagt så er det såklart bedre å skrive på et fysisk tastatur enn på et virtuelt.

Lenke til kommentar

Tja, iPad Air 2 scorer 4547 i Geekbench 3 mot Surface 3 Pro med Intel Core i5 som scoret 5665 og tester skriver;

 

 

 

it’s worth pointing out that the A8X now has a Geekbench score that is very close to a dual-core Core i5-4250U — the Haswell chip that’s inside the mid-2013 13-inch MacBook Air. The A8X CPU manages single- and multi-threaded scores of 1812 and 4477 — while the Core i5-4250U is at 2281 and 4519

 

 

Så det virker vel ikke så søkt å regne med at en Intel Celeron 1007U som er det du finner i stortsett det meste av maskiner i prisklassen du skisserer ikke er flere ganger så raskt som en Apple A8X.

 

At du til stadighet skal dra inn Apple får nå være din sak, selv bruker jeg ikke en iPad og har ikke noe behov eller bruksområdet for ett nettbrett. Det betyr dog ikke jeg slenger meg med på din pompøse utspill som ikke hører noe sted hjemme.

 

 

Kan dra inn flere nettbrett som har god ytelse som burde kunne hamle opp med Intel Celeron 1007U som blant annet Google Nexus 9, NVIDIA Shield Tablet osv..

 

Ipad 4'ern brukte akurat nå 5 sekunder på å åpene VG sidene og det er jo helt uholdbart. Ipad Air 2 er sikkert kjappere, men da snakker vi 6000 kroner for noe som har 64Gb lagring. Min simple reise PC kostet som sagt 1700 kroner og da snakker vi 500Gb lagring, 4 Gb ram og et fullverdig desktop OS.

 

Men håper for all del nettbrettene blir kjappe nok til at de slutter irritere meg grenseløst snart. Satser på neste gen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...