Gå til innhold

Denne skal kjempe mot Intels bærbarprosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med pris og strømforbruk, de to viktigste komponentene i en slik løsning?

Pris kan jo dumpes...

 

Strømforbruk kommer de til å ligge langt bak Intel på. I følge AMD sine roadmaps så er denne prosessoren laget med 28nm. Intel ruller nå ut 5. generasjon Core-arkitektur basert på Broadwell, som bruker 14nm.

 

AMD kommer sikkert til å ha litt bedre GPU, men Intel har forbedret GPU fra Haswell til Broadwell, så differansen blir stadig mindre.

Lenke til kommentar

 

er det noe nytt på gang innen desktop hos amd, eller er det full stopp på den fronten?

 

Mener å huske at de nå satser på APU istedenfor. Siste kraftige desktop CPU var vel FX-9590 (Piledriver)

 

 

Er ikke alle CPU'er som leveres nærmest blitt APU'er. Tenker på mellomprisede prosessorer som f.eks. i5 og slike. Hva er kravet for at det skal ha navnelappen APU?

 

At den inneholder en integrert GPU sammen med CPU'en?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

er det noe nytt på gang innen desktop hos amd, eller er det full stopp på den fronten?

 

Mener å huske at de nå satser på APU istedenfor. Siste kraftige desktop CPU var vel FX-9590 (Piledriver)

 

 

Er ikke alle CPU'er som leveres nærmest blitt APU'er. Tenker på mellomprisede prosessorer som f.eks. i5 og slike. Hva er kravet for at det skal ha navnelappen APU?

 

At den inneholder en integrert GPU sammen med CPU'en?

 

 

Noen av Intel's prosessorer har vel integrert grafikk, men jeg vet ikke om det dermed kvalifiserer dem til å være APU...

Lenke til kommentar

 

 

er det noe nytt på gang innen desktop hos amd, eller er det full stopp på den fronten?

Zen er i rute, og vil komme løpet av 2016. Jim Keller klarer nok å få frem en intel-killer denne gangen også^^
Det skjer ikke, men det er jo lov å tro på julenissen! :)

AMD har masse spennende på gang nå! Carrizo Er et meget spennede produkt fra AMD! Strømforbruket vil bli mye lavere, og kjernen vil bli ca 40% mindre, og 20% høyere ytelse! Om det stemmer, så vil ikke intel nærme seg AMD, som du påstår^^ 2015/16 vil bli et meget spennende år for AMD! AMD må også lykkes da... Ellers så ser det mørkt ut! Men jeg har stor tro på AMD neste år, og ikke minst hva som kommer ut i 2016!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AMD har masse spennende på gang nå! Carrizo Er et meget spennede produkt fra AMD! Strømforbruket vil bli mye lavere, og kjernen vil bli ca 40% mindre, og 20% høyere ytelse! Om det stemmer, så vil ikke intel nærme seg AMD, som du påstår^^ 2015/16 vil bli et meget spennende år for AMD! AMD må også lykkes da... Ellers så ser det mørkt ut! Men jeg har stor tro på AMD neste år, og ikke minst hva som kommer ut i 2016!

Kommer dessverre ikke til å ha mye å stille opp med mot Intel sine "big-cores" (Broadwell). Intel ligger også to prosessgenerasjoner forran AMD nå (14nm vs. 28nm). Ytelsesestimatene dine er typiske marketing tall. Hadde de tallene vært i nærheten av korrekte så hadde ikke AMD dumpet hele "Bulldozer"-arkitekturen.

 

På x86 high-end har nok toget gått nå. AMD har ikke R&D-muskler nok til å gjøre noe med Intel. AMD jobber i disse dager med nok en runde med oppsigelser. 7% av alle ansatte denne gangen. Hadde endel kontakt med utviklere som jobbet med GPGPU og HSA hos AMD, der er det dessverre nesten ingen igjen. Det er også en av grunnene til at blant annet AMD sin årlige utviklerkonferanse (Developer Summit) ble kansellert i år.

 

Godt du er optimistisk, det er dessverre ikke jeg, men det er jo min mening og analyse, så hva vet vel jeg... :) Kan jo håpe at AMD finner noen nisjer de kan holde på med, men er nok redd for at innen utgangen av 2016 så er AMD kjøpt opp av et annet selskap. Samsung elller Qualcomm er navn som nevnes i industrien som mulige kandidater.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...