Gå til innhold

KOMMENTAR: – Nei, mobilkameraet ditt er ikke «bra»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Verdiløs sammenligning. Et fullformatkamera til 20 lapper er ikke et reelt alternativ til et mobilkamera. Et kompaktkamera som får plass i lomma, ER et alternativ. Noen (og kanskje til og med de fleste) av disse kompaktkameraene er ikke bedre enn at vi kunne hatt nytte av en slik sammenligning.

 

Folk som ikke forstår at et 20 lappers kamera er uendelig mye bedre enn et som har blitt presset inn i en mobiltelefon til 5, kan ikke reddes. For å endre en slik tenkemåte kunne man kanskje hatt et referanse-kompaktkamera, og hatt med sammenligninger i alle mobiltelefon-tester.

 

Er det? Dyre kamera har omtrent samme bildekvalitet, men har andre funksjoner istedet, om man tok foreksempel et panasonic GM1 som man fint får i lomma, og gjorde samme test, så hadde resultatet blitt omtrent det samme.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eg sliter litt med å skjønne poenget her. Når ein tar og samanliknar eit dedikert kamera og ein mobiltelefon til ca same pris, seier det vel seg sjølv at det dedikerte vil vere bedre. Sånn har det alltid vore.

 

Mobilkamera har blitt ekstremt mykje bedre - i forhold til andre mobilkamera! Å samanlikne med skikkelige kamera er jo berre heilt på trynet.

Endret av Kyanite
Lenke til kommentar

Får en skikkelig vond følelse inni meg hver gang jeg befinner meg i nærheten av noen med speilreflekskamera og hører fokuspipelyden etterfulgt av et *FLOPP* som følge av at den innebygde blitzen spretter opp og avslører full auto-modus. Mange av disse klarer seg fint med en mobiltelefon. Går litt på interessen også:) Når det er sagt, sier jeg ja takk til begge deler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Eg sliter litt med å skjønne poenget her. Når ein tar og samanliknar eit dedikert kamera og ein mobiltelefon til ca same pris, seier det vel seg sjølv at det dedikerte vil vere bedre. Sånn har det alltid vore.

 

Mobilkamera har blitt ekstremt mykje bedre - i forhold til andre mobilkamera! Å samanlikne med skikkelige kamera er jo berre heilt på trynet.

 

Hvorfor? Det mangler ikke på folk som erstatter kamerat sitt med en mobil.

 

AtW

 

 

Det skjønner eg jo. Mobilkameraet er "greit nok". Folk som vil ha bedre bilder, kjøper dedikerte kamera. Ein går ikkje og kjøper mobiltelefon fordi ein skal bruke den til sportsfotografering, men for å ha med seg eit kamera til alle tider, om ein får bruk for det. På samme måte som at audiofile går for dedikerte musikkavspelarar og forsterker. Det er ikkje fordi det er mest for pengane, men det er veldig praktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Eg sliter litt med å skjønne poenget her. Når ein tar og samanliknar eit dedikert kamera og ein mobiltelefon til ca same pris, seier det vel seg sjølv at det dedikerte vil vere bedre. Sånn har det alltid vore.

 

Mobilkamera har blitt ekstremt mykje bedre - i forhold til andre mobilkamera! Å samanlikne med skikkelige kamera er jo berre heilt på trynet.

 

Hvorfor? Det mangler ikke på folk som erstatter kamerat sitt med en mobil.

 

AtW

 

 

Det skjønner eg jo. Mobilkameraet er "greit nok". Folk som vil ha bedre bilder, kjøper dedikerte kamera. Ein går ikkje og kjøper mobiltelefon fordi ein skal bruke den til sportsfotografering, men for å ha med seg eit kamera til alle tider, om ein får bruk for det. På samme måte som at audiofile går for dedikerte musikkavspelarar og forsterker. Det er ikkje fordi det er mest for pengane, men det er veldig praktisk.

 

 

Ja, og er det ikke da et poeng i å vite hva man faktisk betaler i manglende kvalitet? Det synes ihvertfall jeg.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Får en skikkelig vond følelse inni meg hver gang jeg befinner meg i nærheten av noen med speilreflekskamera og hører fokuspipelyden etterfulgt av et *FLOPP* som følge av at den innebygde blitzen spretter opp og avslører full auto-modus. Mange av disse klarer seg fint med en mobiltelefon. Går litt på interessen også :) Når det er sagt, sier jeg ja takk til begge deler.

 

Tja, et bra kamera er uendelig mye bedre også i fullauto.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Det skjønner eg jo. Mobilkameraet er "greit nok". Folk som vil ha bedre bilder, kjøper dedikerte kamera. Ein går ikkje og kjøper mobiltelefon fordi ein skal bruke den til sportsfotografering, men for å ha med seg eit kamera til alle tider, om ein får bruk for det. På samme måte som at audiofile går for dedikerte musikkavspelarar og forsterker. Det er ikkje fordi det er mest for pengane, men det er veldig praktisk.

Ja, og er det ikke da et poeng i å vite hva man faktisk betaler i manglende kvalitet? Det synes ihvertfall jeg.

 

AtW

 

Joda. Men om ein først er klar over forskjellen på mobilkamera vs dedikerte, er det jo kanskje like greit å samanlikne dedikerte kamera? For folk som ikkje veit forskjellen, kan det ikkje vere så nøye uansett, tenker eg. Kommentaren ovanfor påpeiker stort sett berre "Dedikerte kamera er mykje bedre enn mobilkamera", noko som er ganske logisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bildene jeg tar med mobilkameraet jeg har med meg er uansett uendelig mye bedre enn bildene jeg ikke tar med speilreflekskameraet jeg ikke har med meg..

 

Veldig godt poeng. Det beste kameraet man har er det man har med seg, og det er for de aller fleste stort sett mobilen.

 

Jeg synes man har kommet langt med mobilkameraene. Forskjellen fra HTC Desire (2010) og Galaxy S3 (2012) er enorm, og det på bare to år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man bare vil dokumentere funker mobilkamera bra. Men muligheten til å ta fototeknisk gode bilder er svært begrenset. For små brikker og for begrenset optikk. Kan ikke helst se at det vil endre seg heller, da det er snakk om fysiske lover mer enn manglende teknisk utvikling.

 

Men til dokumentasjon og instagram er mobilkamera helt topp!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bildene jeg tar med mobilkameraet jeg har med meg er uansett uendelig mye bedre enn bildene jeg ikke tar med speilreflekskameraet jeg ikke har med meg..

Telefonkameraet er altså bedre enn ingenting. Det betyr selvsagt ikke at det er bedre enn det kameraet du har liggende hjemme. At du lar det beste kameraet ligge hjemme bør være en trist tankevekker. Synd å ende opp med kjipe bilder i stedet for gode. Bare ikke skyld på speilrefleksen eller andre for at du velger det sånn.

 

Kjersti: Gode telefoner av samme årgang bruker som regel state of the art minste pikselteknologi, som for tiden ligger på ca 1,1 mikrometer (um) pikselavstand. Noen har små og noen har ennå mindre sensorer. Pikselantallet blir altså proporsjonalt med sensorarealet. Fortsatt innen samme årgang og høy prisklasse. Siden sensorareal betyr mye for bildekvaliteten så blir antall piksler et indirekte mål på bildekvalitet. Kjøper du telefon med 21 Mp (1,1 um piksler, 1/2,3") så blir det bedre bilder enn om du kjøper en med 8 Mp (1,1 um, 1/4"). Ikke fordi det er flere piksler som folk flest tror, men på grunn av større sensorareal.

 

Andre regler gjelder for systemkamera fordi de ikke pusher pikselstørrelsen til for tiden ytterste grense. Det brukes større variasjon i pikselstørrelse. En ting jeg er uenig med deg i er at de individuelle pikslene bør være store (f.eks A7r vs A7s). Det er ikke størrelsen på pikslene som teller, men arealet på sensoren. Eller sagt på en annen måte: størrelsen på hver piksel ganger antallet.

 

De aller minste pikslene (1,1 um) har tradisjonelt hatt utfordringer med effektivitet. Mye lys strander "mellom" aktivt pikselareal. Men de siste par årene har det skjedd endringer. Bakbelyste sensorer som Exmor R har redusert dette tapet betraktelig. Stabling av sensorer har flyttet kondensatoren og flere av transistorene fra pikslenes etasje til etasjen under (Exmor RS). Begge deler øker effektiviteten så bra at de små sensorene faktisk ligger foran typiske systemkamerasensorer med tanke på antall fotoner fanget per arealenhet. Derfor er små sensorer litt bedre enn hva størrelsehandicapet deres tilsier. Inntil videre. For samme teknologi har såvidt begynt å komme til systemkameraene (Samsung NX1 og Pentax Q-serien). Vi har altså noe å se frem til de neste par årene på systemkamerafronten.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

En annen interessant ting er bildevinkel vs blendertall vs brennvidde vs lysmengde. Som kjent må brennvidde og sensorstørrelse følge hverandre dersom man vil ha samme bildeutsnitt (bildevinkler). Større brennvidde, for eksempel 100 mm vs 25mm på en sensor med 1/4 av diameteren. Har begge objektivene samme blendertall, for eksempel f/2, så vil det største ha en lysåpning med f/2 = 100mm/2 = 50mm diameter. Det minste vil ha 25mm/2 = 12,5mm diameter. Eller 16 ganger forskjell i lyssamlende areal, selv om begge har samme blendertall og samme bildevinkel. Dette lyset skal også fordeles ut over en 16 ganger større sensor så man får samme lysstyrke per sensorareal. Men lysmengden totalt blir også 16 ganger større. Det er det som teller på lavtlysegenskaper som støy.

 

___

 

En tredje interessant ting er at hvis man har stillestående motiver kan man lappe sammen flere bilder slik at det tilsvarer ett kamera med større sensor. Eksempel: Telefon med 8 Mp på en 1/4" sensor og objektiv med 4mm f/2,0. Ta 4 bilder i 2*2 formasjon uten overlapp. Da får du 32 Mp totalt, men også en bildevinkel og total lysmengde tilsvarende et 8mm f/2,0 objektiv på en 1/2" sensor. Litt mer tabloid sagt, du kan ta mellomformatbilder med telefonkameraet, bare forholdene ligger til rette og du benytter riktige teknikker. Panorama gir deg på "magisk vis" bilder tilsvarende mye større sensor. Mer signal + samme støy = bedre signal/støy-forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tja, jeg vet ikke jeg. Det kan da se ut til at det skal være mulig å få svært gode bilder også med en god mobiltelefon...:http://www.ippawards.com

 

Dårlig med side ved side sammenligninger der...

 

bra, bra nok for FB eller "bra"?

Ja, si det. Det er jo vanskelig å gjøre en god vurdering av det så lenge man kun kan se de på en nettside. Men slik det fremstår vil jeg si at de er Bra. Altså totalt sett.

 

Men for å kunne gjøre en komplett vurdering så bør de jo kunne sees på utskrifter i ulike formatet, fra A5 til A3+. Først da kan man jo gjøre seg en total vurdering...

Lenke til kommentar

Det blir ikke nødvendigvis veldig mye bedre resultater med et dyrt og dedikert kamera, om en ikke har kunskaper til å utnytte disse egenskapene et slikt kamera har.

 

Detaljgjengiving har også mye med kvaliteten på objektiver å gjøre, så et godt kamera med "crappy" objektiv, behøver ikke gi bedre resultater/detaljer enn hva du får med et greit mobilkamera.

 

Mulighetene er selvsagt flere med et dedikert kamera, men resultatene kommer ikke automatisk fordi en har et meget bra kamera, en må også kunne bruke det.

 

Jeg ville heller latt en skikkelig fotograf ta bilder med en mobiltelefon eller engangskamera for den delen, enn at jeg ville latt noen helt uten kunskaper tatt dem med et dyrt og godt kamera.

 

Det handler absolutt mest om hvordan det blir brukt, ikke nødvendigvis hvilket kamera det er etter min mening.......

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...