Gå til innhold

Ja takk til logiske prosessorkjerner (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hyper threading gir ikke store effekten under gaming,, det ser du spesielt hvis du bruker en Intel Core i5-4690K i forhold til bruk av i7-4790k prosessor. Det er derfor ikke behov for å investere i en dyrere i7 prosessor hvis du bare bruker komputeren din til dette bruket. Skal du spare litt penger er det derfor et godt valg og kjøpe en i5 prosessor.

Lenke til kommentar

Jeg husker det var endel diskusjon rundt HT i når den først kom ut. I enkelte tilfeller resulterte den i tregere ytelse.

I dag bruker vi OS som vet om (og skiller mellom) virtuelle kjerner, fysiske kjerner og flere prosessorer, så det er muligens ikke et problem lengre.

 

Noen som vet litt mer detaljer rundt dette?

Lenke til kommentar

Noen som vet litt mer detaljer rundt dette?

For enkelte workloads kan dette fremdeles være et problem, men det er primært for servere at dette potensielt er viktig. Intel sin implementasjon av HT har også blitt bedre siden det ble lansert på Pentium 4.

 

Konsekvensene med at pipeline må flushes er Core-arkitekturen er heller ikke så stor som den var på Pentium 4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen som vet litt mer detaljer rundt dette?

For enkelte workloads kan dette fremdeles være et problem, men det er primært for servere at dette potensielt er viktig. Intel sin implementasjon av HT har også blitt bedre siden det ble lansert på Pentium 4.

 

Konsekvensene med at pipeline må flushes er Core-arkitekturen er heller ikke så stor som den var på Pentium 4.

 

 

Var det jeg hadde mistanke om.

Takker for info :)

Lenke til kommentar

 

 

Kan fortelle at i Crysis 3 så fikk man opp til 25% bedre ytelse med HT=on med 4 kjerner cpu. F.eks med 3770k :)

 

Siden HT faktisk senker ytelsen i noen spill, så er det jo kjekt å ha 8 ekte kjerner med høy hastighet. 8 core @ 4500mhz + gjør da susen :wee:

Noen spill? De aller fleste spill tror jeg vi sier.

Da finner du frem tester som viser det, så gjør du forumet bedre ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen som vet litt mer detaljer rundt dette?

For enkelte workloads kan dette fremdeles være et problem, men det er primært for servere at dette potensielt er viktig. Intel sin implementasjon av HT har også blitt bedre siden det ble lansert på Pentium 4.

 

Konsekvensene med at pipeline må flushes er Core-arkitekturen er heller ikke så stor som den var på Pentium 4.

 

Det kan jeg bekrefte at stemmer. På jobben kjører vi sanntid simulering av liner og annen fysikk. Det er veldig vrient å splitte i flere tråder, og må derfor gå på enkelt kjerne. Har vi hyperthreading påskrudd så taper vi mye ytelse.

Men dette blir jo (som du nevner) en jobb som går på en server.

Lenke til kommentar

 

 

Siden HT faktisk senker ytelsen i noen spill, så er det jo kjekt å ha 8 ekte kjerner med høy hastighet. 8 core @ 4500mhz + gjør da susen :wee:

Slår du av HT i BIOS for noen spill da? Noen anbefalinger du kan gi meg angående dette for meg som også har en 5960X? :)

Slå av i bios ja. Tar bare noen sekunder å fixe.

Lenke til kommentar

Vet noen om HT bør skrues av på BF4 ?

Jeg har en i7-4790k og gamer bare BF4 .. Kjører bunnstabilt og synes ytelsen er helt konge ( med GTX 970 )

 

Jeg kan jo sef teste å skru av HT da men hvis forsjellen er liten bryr jeg meg neppe.. :)

 

Gjør gjerne det og post hva du finner her :)

Lenke til kommentar

 

Vet noen om HT bør skrues av på BF4 ?

Jeg har en i7-4790k og gamer bare BF4 .. Kjører bunnstabilt og synes ytelsen er helt konge ( med GTX 970 )

 

Jeg kan jo sef teste å skru av HT da men hvis forsjellen er liten bryr jeg meg neppe.. :)

 

Gjør gjerne det og post hva du finner her :)

 

 

Jeg har hatt 4790k 4core +HT og 4960x (6 core+ HT), og fikk høyere fps i multiplayer med 4960x. Høyere minimumsfps på de mest krevnde plassene. Jeg testet ikkje uten HT. I multiplayer på de store banene og 32 player +, så er jeg nesten helt sikker på at HT hjelper for 4790k. Dog jeg kan ta feil :D

 

En plass som er bra å teste cpu på er skipsvraket på Paracel Storm. Stå rett ved der helikopteret spawner og se mot de store øyene i midten av kartet. :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Fant en nogenlunde bra test om BF4 og HT her..

Ser ut til at BF4 drar nytte av HT og.. ikke minst Win.8 ..

Tror det var mange som hadde trøbbel med stabilitet når BF4 var i starten men det er fixa nå..(jeg kjører det i hvert fall knirkefritt)

 

Og med Skype og andre programmer oppe å går når man gamer hjelper vel alt av ekstra "krefter" :)

http://www.overclock.net/t/1480050/battlefield-4-benchmarks-ht-on-vs-off-win8-1-vs-win7-new-nvidia-337-50-drivers

Lenke til kommentar

Handbrake og videokomprimering henter vel mer utav flere (virtuelle) kjerner inntil et visst punkt, da du får mer utav høyere klokkefrekvens?

Leste en del prosessortester og har for meg at jeg konkluderte med dette når jeg bestilte meg ny workstation nå, og endte derfor opp med 2x Xeon 4core 2623v3 med høyere klokkefrekvens i stedet for 2x 6core 2620v3.

 

Det er mulig jeg har bomma, men ....

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Handbrake og videokomprimering henter vel mer utav flere (virtuelle) kjerner inntil et visst punkt, da du får mer utav høyere klokkefrekvens?

Leste en del prosessortester og har for meg at jeg konkluderte med dette når jeg bestilte meg ny workstation nå, og endte derfor opp med 2x Xeon 4core 2623v3 med høyere klokkefrekvens i stedet for 2x 6core 2620v3.

 

Det er mulig jeg har bomma, men ....

 

Det er en grunn for at 5960x er KONGE. 4500mhz+ med 8 kjerner + HT drar det meste

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...