Gå til innhold

Foto

GUIDE: Teknobryggeren – Del 2 (Ekstra)

9 svar i denne tråden

#1 RBW

RBW

Bruker

• Medlemmer
  • 3 236 innlegg
  •   7. september 2000

Skrevet 15. november 2014 - 18:01

IMG_9630.300x169.jpg

Nå skal det bygges varmtvannstank, eller HLT som det kalles på bryggerspråket.

GUIDE: Teknobryggeren – Del 2 (Ekstra)
  • 0

Mine gullprodukter i Prisguide

Tidligere skribent, testansvarlig og redaktør på Hardware.no. Nå bare på forumet for moro skyld.. :D

#2 Sandedk

Sandedk

Bruker

• Medlemmer
  • 78 innlegg
  •   29. juni 2005

Skrevet 15. november 2014 - 18:46

Av frykt for at folk skal dø bør dere opplyse om at alt dere foretar dere i denne reportasjen er fullstendig ulovlig.
0.75mm2 ledning til 2kw varmeelement skal være minimum 1,5mm2.
Bruke jordledning som fase til varmeelement= høl i hue.
Mangetrådet ledning SKAL ha endehylser montert.
Av frykt for represalier av tilsynsmyndighetene vil jeg merket denne reportasjen med
"Ikke gjør dette hjemme"
Hvis du skal lage deg et bryggeanlegg, les i de minst gjennom Norbryggs forum og aller helst konsulter en elektriker.
  • 5
Asus Rampage IV Extreme,Core i7 3930K @ 4600, Seasonic MD12 850w, XFX 5970 BE, 16 GB Gskill PC19200, Lian Li Mod. Cube Case, 40 TB lagring, Quadrad Vannkjøling, Dell 3007 WFP-HC*.

#3 multiwii

multiwii

Bruker

• Medlemmer
  • 37 innlegg
  •   20. juli 2011

Skrevet 15. november 2014 - 21:39

Av frykt for at folk skal dø bør dere opplyse om at alt dere foretar dere i denne reportasjen er fullstendig ulovlig.
Av frykt for represalier av tilsynsmyndighetene vil jeg merket denne reportasjen med
"Ikke gjør dette hjemme"
Hvis du skal lage deg et bryggeanlegg, les i de minst gjennom Norbryggs forum og aller helst konsulter en elektriker.

Ser ut for at jordkablen står riktig men at de ikke har tatt bilde etter de var ferdige å koble. Skruen på varmeelementet er jord, de to kabelsko endene er hvor man kobler til L og N. Men du har rett i at 0,75mm2 er noe knapt for 2kw det er bare vanskelig å se om det er 0,75mm2 de har brukt,:) ikke så lett å få hele bildet når de ikke har lagdt ved noe koblingskjema. Det går en lampet ledning fra PID kontrolleren til SSR og den er nokk 0,75mm2 men ledningen som ligger som brudd over SSR mot varmelementet (blå N leder) kan være 1,5mm2. Rydd litt opp i det elektriske og legg ut en god guide på hvordan det skal kobles, elektro er ikke noe vanskelige greier. Men greit å gjøre det riktig når man legger det ut som en guide dere har gjort her:)

Hva blir neste del? Nedkjøling;) bygge en fin varmeveksler. Stilig prosjekt jeg kunne tenkt meg å teste ut, er tross alt en x-kjølemontør selv og dette hadde passet meg perfekt:) herlig med øl! Skål!

Dette innlegget har blitt redigert av multiwii: 15. november 2014 - 21:55

• 0

#4 Morten A

Morten A

Forumveileder

• Forumveiledere
  • 908 innlegg
  •   24. april 2005

Skrevet 16. november 2014 - 10:32

Rengjøring av det varme elementet virker også vanskelig på undersiden :/
  • 0
~ Glenn-Morten ~ A

#5 Matryoshka Doll

Matryoshka Doll

Bruker

• Medlemmer
  • 406 innlegg
  •   7. februar 2013

Skrevet 17. november 2014 - 13:52

Hvor mange guider kommer det
  • 0

#6 RBW

RBW

Bruker

• Medlemmer
  • 3 236 innlegg
  •   7. september 2000

Skrevet 19. november 2014 - 09:51

"Ikke gjør dette hjemme"

Hei og takk for tilbakemelding!

Det er brukt en apparatledning som er merket med 10 ampere, så det burde vel være innenfor med god margin.

Jordledningen er riktig den, men varmelementet mangler derimot en kobling på det bildet.

Ellers er tanken absolutt ikke ferdig, ble litt stress på slutten dessverre får å få ting "ferdig", men det tar vi til etterretning til neste gang. Ikke minst at vi tar oss bedre tid til å merke, vise koblinger og innprente i det uendelige at man ikke skal tøyse med elektrisitet.

Vi aner ikke hvor mange saker det blir, men denne her ble kanskje hakket for sær og spesiell. Takker for tips i alle fall :)

• 0

Mine gullprodukter i Prisguide

Tidligere skribent, testansvarlig og redaktør på Hardware.no. Nå bare på forumet for moro skyld.. :D

#7 Trazor

Trazor

Bruker

• Medlemmer
  • 614 innlegg
  •   2. oktober 2003

Skrevet 27. november 2014 - 10:49

Synes artikkelen var knall, jeg får lyst til å bygge et slikt oppsett selv og bruker nok denne artikkelen som mal. (Dog en større gryte, 30l hvis jeg får tak i)

Kom gjerne med mer i samme serie!

• 0

#8 Karl-Peder

Karl-Peder

Bruker

• Medlemmer
  • 1 334 innlegg
  •   28. april 2004

Skrevet 29. november 2014 - 20:17

Jeg ble avhengig av denne artikkelserien med en gang, og nå begynner abstinensene å melde seg. Når kommer neste artikkel??
  • 0

"Menneskehetens fremtid er heldigvis et forbigående fenomen."
Nils-Fredrik Nielsen

#9 Trazor

Trazor

Bruker

• Medlemmer
  • 614 innlegg
  •   2. oktober 2003

Skrevet 2. desember 2014 - 08:55

Et spørsmål til artikkelforfatteren: Du skriver "Bore hull til varmelementet." som et punkt.

Hvordan gjorde du dette? 40mm hull er jo ikke noe man lager med 12v drill akkurat.
  • 0

#10 Trazor

Trazor

Bruker

• Medlemmer
  • 614 innlegg
  •   2. oktober 2003

Skrevet 24. august 2015 - 12:32

Hadde det vært mulig å lagt ut et koblingsskjema for dette oppsettet?
  • 0

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere