Gå til innhold

Tester ut fremtidens strømnett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Kobles sammen gjennom internett"

- En uttalelse verdig VGNett evt barnehagelitteratur. Ikke "norges teknologinettsted"

 

Evt multiplexing på kraftkabel som er den faktiske teknologien som er aktuell for dette.
Teknologien er basert på at man påtrykker et signal på et annet frekvensbånd enn strømmen som går gjennom kabelen ligger på, dette signalet kan filtreres ut ved mottak. Det er en ELDGAMMEL teknologi utviklet en gang på 80-tallet men fremdeles mye brukt der hvor man ikke ønsker å måtte trekke ekstra nettverksgrensesnitt sammen med kraftledningene. Brukes mye subsea blant annet. På denne måten kan man få både strøm og kommunikasjon gjennom samme kabel uten å øke antall ledere. Systemet er også ganske "tuklesikkert" da kommunikasjonen gå rett tilbake til strømselskapets system og IKKE "GJENNOM INTERNETT" som ville gitt rom for tukling med målingene.

Endret av Henrik2k
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det virker litt betenkelig, at leverandøren skal kunne ta strømtilførselen din.

 

Om forbrukers ønsker og behov ikke blir tatt hensyn til f.eks. Det er jo ikke sikkert forbruker er enig i alle tilfeller der strømmen slukkes. Det vil vel også bli et betydelig behov for at det er mer enn bare strømmåleren som får slik kontroll, slik at strømleverandør og forbruker kan bli enige om hvilke deler av huset/bedriften som kan stenges.

 

Det er mange tenkte scenarioer som utspiller seg i hode på de som leser slike nyheter vil jeg tro:

 

1. Mørklagt bygg

2. Mister all varmetilførsel/oppvarming

3. Frysebokser og kjøleskap

4. Varmtvann

5. Kritiske servere / PC'er

6. Overvåkningsanlegg / alarmanlegg tapper nødstrømsbatteriet "sitt" tomt

7. Det finnes nok enda flere scenarioer.

 

Vi er litt for tilrettelagt for total kollaps på en eller annen del/behov, da vi hovedsaklig drifter forskjellige deler med nettopp strøm.

 

Artikkelen til Tek.no går ikke i dybden på noe av dette, enda!!

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

I utgangspunktet er jo dette positivt, men jeg vil anta strøm/nettleverandørene vil bli fristet til å selge informasjonen som kan innhentes med dette.

Da får man enda en ting man kan legge til i big data profilen.

 

Dette er vel ikke lov i Norge?

Jeg vet ikke hvilket lovverk som evt. regulerer dette.

Jeg var for ti år siden sikker på at masseovervåking av internett/mobilbrukere ikke var lov i Norge

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi noen gang kommer til det punktet at strømleverandøren "ofrer" strøm til det som de mener er mindre kritisk hos meg, så kommer jeg til å bruke alle pengene mine på eget kraftverk.

 

Det er nettopp det.

 

Vi er nok klare for at vi skal slippe å lese av strømmen selv de fleste av oss. Men, jeg tror det stopper litt der.

 

For hvor mange er det som har slike supereffektive moderne hus, som kan hente energi på den ene og den andre måten som erstatning for strøm, samt å levere mikroandeler med strømporsjoner i histen og pisten.

 

Jeg kan ikke se for meg helt at det skal være lønnsomt å levere mikroandeler med strømporsjoner, altså på investering i utstyrets side.

 

Dersom det koster flere hundretusen å skaffe seg utstyr for det ene og det andre, og man kun får noen skarve øre i uken, så sier det vel seg selv. Man må ha en skikkelig produktiv energiskaper. F.eks. en bekk/elv eller noe som virkelig monner. Det er det alt for få som har i dag.

 

Ellers kunne jeg nok plante en vindmølle på den lille hageflekken min. Men, er rimelig skuddsikker på at naboene ville protestert.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Kobles sammen gjennom internett"

- En uttalelse verdig VGNett evt barnehagelitteratur. Ikke "norges teknologinettsted"

 

Evt multiplexing på kraftkabel som er den faktiske teknologien som er aktuell for dette.

Teknologien er basert på at man påtrykker et signal på et annet frekvensbånd enn strømmen som går gjennom kabelen ligger på, dette signalet kan filtreres ut ved mottak. Det er en ELDGAMMEL teknologi utviklet en gang på 80-tallet men fremdeles mye brukt der hvor man ikke ønsker å måtte trekke ekstra nettverksgrensesnitt sammen med kraftledningene. Brukes mye subsea blant annet. På denne måten kan man få både strøm og kommunikasjon gjennom samme kabel uten å øke antall ledere. Systemet er også ganske "tuklesikkert" da kommunikasjonen gå rett tilbake til strømselskapets system og IKKE "GJENNOM INTERNETT" som ville gitt rom for tukling med målingene.

 

Med dagens moderne kommunikasjonsutstyr til f.eks. el-målere, så trenger man ikke - i motsetning til hva du sier - "trekke ekstra nettverksgrensesnitt sammen med kraftledningene". Snarere tvert i mot. Mesteparten av kommunikasjonen mellom strømmåler og basestasjon/server går via radio eller GSM-signaler.

Lenke til kommentar

Hvis vi noen gang kommer til det punktet at strømleverandøren "ofrer" strøm til det som de mener er mindre kritisk hos meg, så kommer jeg til å bruke alle pengene mine på eget kraftverk.

 

Tror ikke dette er veldig relevant, det vil uansett kreve en helt annen type måler som måler på flere kurser og kan skru av noen, og at disse kursene er satt opp mot ulike formål som alle varmeovner på en kurs.
Lenke til kommentar

 

Dette kan være dårlig nytt for folk som ikke betaler strømregningen sin

 

Hvorfor? Det er ikke mangel på teknologi som forsinker at strømmen din blir slått av, det er juridiske hensyn.

 

 

Sannsynligvis. Men, gitt at Elektrisitetsverket har gitt en romslig varsel om stengning, så må vel også de ha rett til å stenge strømmen. Så får det være opp til den "siktede" forbrukeren å redde frysevarene sine også videre.

 

Forbrukeren gambler jo med å få strømmen stengt, så det er ikke mangel av intelligens som normalt råder for de betalingsuvillige.

 

Dessuten slipper E-verket å sende ut folk som fysisk må koble i fra, dersom den nye teknologien implementeres ordentlig, for blir det ikke sånn montro?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dette kan være dårlig nytt for folk som ikke betaler strømregningen sin

Hvorfor? Det er ikke mangel på teknologi som forsinker at strømmen din blir slått av, det er juridiske hensyn.

Sannsynligvis. Men, gitt at Elektrisitetsverket har gitt en romslig varsel om stengning, så må vel også de ha rett til å stenge strømmen. Så får det være opp til den "siktede" forbrukeren å redde frysevarene sine også videre.

 

Forbrukeren gambler jo med å få strømmen stengt, så det er ikke mangel av intelligens som normalt råder for de betalingsuvillige.

 

Dessuten slipper E-verket å sende ut folk som fysisk må koble i fra, dersom den nye teknologien implementeres ordentlig, for blir det ikke sånn montro?

Ser faremomentene ved å gi strømleverandøren/linjeeier tilgang til for mye data om mitt individuelle forbruk, og at de skal kunne på fritt basis avgjøre hvilke punkter og tjenester de ønsker å stenge av ved ekstra høy belastning.

 

På den andre siden ser jeg det behovet de har for å sørge for at folk ihvertfall har strøm til kjøleskap og fryser, varmovner og komfyr, telefon og varmtvannstanken, men ikke nødvendigvis trenger TV, Internett og lys. Spesielt for de som ikke har betalt regningen sin i tide.

 

Men som flere har antydet, dersom de bare tar seg tilrette hos den enkelte husholdning, så vil det fort bli bråk, da det er forskjell på hva man er villig til å ofre, når hovedproblemet er at de ikke har høy nok kapasitet i nettet sitt i utgangspunktet.

 

Vi bruker strøm på langt flere ting enn før, slik at tross strømsparing på alt vi omgir oss med, så det totale forbruket vil jeg tro er høyere enn det noen gang har vært. Men vi bor sabla nært nordpolen, slik at i perioder vil vi få langvarige kuldeperioder som gjør at vi trenger masse strøm til oppvarming akkurat i de periodene hvor vi når kritisk høyt forbruk i forhold til hva strømselskapene er i stand til å levere.

 

Det er i de samme periodene vi holder oss hjemme, og forbruker tv og internett, fremfor å være ute Da lager vi oss kakao, baker boller, steker vafler eller ostesmørbrød, eller annet vi ønsker å kose oss med, når utetilværelse er det som frister oss aller minst.

 

Da er det rimelig irriterende om strømmen forsvinner. Da blir vi sureog gretne. Om det da viser seg å være strømselskapet som struper forbruket vårt ved å stenge ned punkter, jada er det nok endel som vil bli krakilsk.

 

Nei, dette vil vi kontrollere selv, så bygg kapasitet. Det er det vi betaler dere godt for. Og, ja, selv dagens kapasitet kan bli langt større om dere orker å ta kostnaden ved å oppkradere og effektivisere eksisterende kraftverk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Kobles sammen gjennom internett"

- En uttalelse verdig VGNett evt barnehagelitteratur. Ikke "norges teknologinettsted"

 

Evt multiplexing på kraftkabel som er den faktiske teknologien som er aktuell for dette.

Teknologien er basert på at man påtrykker et signal på et annet frekvensbånd enn strømmen som går gjennom kabelen ligger på, dette signalet kan filtreres ut ved mottak. Det er en ELDGAMMEL teknologi utviklet en gang på 80-tallet men fremdeles mye brukt der hvor man ikke ønsker å måtte trekke ekstra nettverksgrensesnitt sammen med kraftledningene. Brukes mye subsea blant annet. På denne måten kan man få både strøm og kommunikasjon gjennom samme kabel uten å øke antall ledere. Systemet er også ganske "tuklesikkert" da kommunikasjonen gå rett tilbake til strømselskapets system og IKKE "GJENNOM INTERNETT" som ville gitt rom for tukling med målingene.

 

 

Tuklesikkert my ass.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bygge atomkraftverk? Og evt. risikere Tjernobyl v.2.0? Nei, takke meg til solkraft og vindkraft. Mulig det ikke er lønnsomt pr. i dag, men hvis vi ikke har alternativer til olje, kull og gass så står vi der om x-antall år med skjegget i postkassa og nisselua i hånda mens vi ber EU pent om å få lov til å importere strøm til ågerpriser. Ja vi har vannkraft, men vannkraft alene er ikke nok til å holde Norge gående når vi bruker stadig mer strøm.

Lenke til kommentar

Bygge atomkraftverk? Og evt. risikere Tjernobyl v.2.0? Nei, takke meg til solkraft og vindkraft. Mulig det ikke er lønnsomt pr. i dag, men hvis vi ikke har alternativer til olje, kull og gass så står vi der om x-antall år med skjegget i postkassa og nisselua i hånda mens vi ber EU pent om å få lov til å importere strøm til ågerpriser. Ja vi har vannkraft, men vannkraft alene er ikke nok til å holde Norge gående når vi bruker stadig mer strøm.

Tjernobyl ble bygget av gaffa teip og ståltråd fra bunnpris.... et sikkert kraftverk bygget på sikker måte er gode, see på land som Sverige, Finland, England, Sveits og ikke Minst Frankrike.

 

Frankrike har rundt 73% av deres kraft fra atom (verdens høyeste grad) og har Europas reneste luft, og en vedlig stabil og forutsigbar og lav strømpris.

 

 

Mens vin og sol er dyrt som bare det ustabilt og funker ikke i storskala.

 

Atom er eneste fornuftige som kan levere nok kraft.

 

http://www.cbsnews.com/news/france-vive-les-nukes/

Endret av -Night-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tjernobyl ble bygget av gaffa teip og ståltråd fra bunnpris.... et sikkert kraftverk bygget på sikker måte er gode, see på land som Sverige, Finland, England, Sveits og ikke Minst Frankrike.

Frankrike har rundt 73% av deres kraft fra atom (verdens høyeste grad) og har Europas reneste luft, og en vedlig stabil og forutsigbar strømpris.

 

Atom er eneste fornuftige som kan levere nok kraft.

 

http://www.cbsnews.com/news/france-vive-les-nukes/

 

Det var meget innsiktsfullt, med tanke på at du gikk inn veldig dypt i tekninske detaljer og ditt utfyllende forståelse av både sovietiske atomreaktorer og spesielt grunnen til ulykken i Tsjernobyl... og var taktisk nok til å utelate Japan fra listen pga ikke feil med selve reaktoren men med sikringselementene rundt den (I see what you did there! Naughty!)... men fikk allikefel en liten fekalieflekk på foten med England som relativt nylig hadde et ukontrollert utslipp av radioaktiv kjølevann i Nordsjøen, som ytterligere forsterker mitt tro på det du skriver flerfoldige ganger. Men glemte kanskje å si at Russland er det eneste landet idag som har klart å utvikle en reaktor som kan stenges ned uten noen støttesystemer, nemlig at den kan kjøle seg selv helt passivt selv ved total svikt av samtlige kontroll/hjelpesystemer og dermed unngå nedsmelting som er hovedgrunnen for de største ulykkene hittil på alle reaktorer... selvfølgelig ved hjelp av ståltråd og gaffateip denne gangen også, med inspirasjon fra en hjerneskade pådratt etter urimelige mengder med vodka, bjørnedans, balalaikamusikk etc. Men dette er en total avsporing fra hovedtemaet.

 

 

Angående "tingenes internett", "big data" og såpass dyp integrering i landets helt grunnleggende del av sivile infrastrukturen - hjemmene til folk - så må jeg si at jeg er direkte skremt.

For det første påstanden om at systemet er "sikkert" - er et løgn. Alt kan hackes. I allefall alle "smarte" enheter. Antageligvis har de fleste langtidsminne som ikke rekker lengre enn par år tilbake, og har akkurat klart å glemme at Israel/USA klarte å infisere Siemens sine PLSer som styrte uransentrifugene i Iran, som var forresten som alle slike ting et "høysikkerhetsanlegg" tross alt, og noen her mener noen at ingen av de mange PCene som kommer til å overvåke/styre strømnettet kan virkelig infiseres?

For det andre vennligst tenk på konsekvensene: hvis man glemmer for et øyeblikk potensialet av ytterligere overvåkning, som om ikke overvåkning av alt som man vet om er bekymringsfult for seg selv, i det aller minste tenk på at hele BYER om ikke hele landet kan mørklegges, og tenk dere at den skadelige koden "låser ut" samtlige "smarte" kWh målere ut fra sine opprinnelige kontrollenheter, hva slags kolossalt omfattende jobb det blir å få på plass strømmen i alle de boligene, husene, høyblokkene, fabrikkene, togstasjonene etc i etterkant. Her snakker man om å potensielt lamme hele landet med noen tastetrykk. Om det skjer vi internett, minnepinne som en arbeider villig eller uvitende setter i datamaskinen (som f.eks. ellers er ikke tilkoblet internet) og sprer viruset, eller om det spres via på en eksotisk måte som enda er ukjent er ikke av noe stor betydning. Konsekvensene derimot er forferdelige.

For det tredje: big data, som vanlig, en større voksende 1984 boble. "tingenes internett" *vil* bety total overvåkning, og mitt spådom er at dette contra Snowden og Manning er såpass åpenbart og skremmende, at antaller whistleblowers som kommer til å avsløre enda større overgrep over privatlivet vil bare øke - nettopp pga "tingenes internet", for da er man kommet til et helt nytt nivå.

Endret av nessuno
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...