Gå til innhold

Nordmann brukte hele tre år på å lage denne timelapse-videoen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har gått litt inflasjon i å hevde "nn har brukt x år på å lage yy" ser det ut til.

Realiteten her er at Harald Warholm har brukt noen få timer høst og vår på å prøve å treffe det rette tidspunktet. Han har en halvtimes kjøretur hver vei. Om vi skal gjette på at han har brukt 10 turer hver høst og vår, og vært der et par timer hver gang, har det i tilfelle tatt 90 timer fordelt over tre år. Det virker kanskje ikke like imponerende i ettertid, så jeg kan skjønne behovet for å hause det opp litt.

Nok surmuling: Det er et blinkskudd, og noe jeg gjerne ville ha gjort selv. All ære til fotografen for det. Kritikken er ene og alene til artikkelforfatteren.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis timingen er så kinkig, og litt feil timing eller plassering kan gi 6 måneders forsinkelse, og kanskje gjentatte ganger, så hadde jeg ihvertfall funnet frem GPS, sjekket visse tabeller, og børstet støvet av matteboken min. Men hva vet jeg, kanskje han gjorde det, og kanskje det ellers ville tatt 5 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han skriver selv at været ikke har vært på hans side, før denne gangen, så at det har tatt 3 år, vil gjerne si at det har tatt 3 år fra han tenkte at dette ønsket han å ta en timelaps av, frem til han fikk gjennomført en suksessfull timelaps av det.

 

I alle fall forstod jeg at dette ikke var noe han jobbet med i 3 år, før han ble ferdig.

 

Timelaps er uhorvelig med arbeid, skal man lage noe som er spennende å se på for tilskuer. Dette kan bli en del av en pen 5 minutters timelaps, men en 5 minutters timelaps krever fort rundt 10 000 bilder, om man er usedvanlig rutinert og vet nærmest eksakt hva man trenger.

 

Personlig foretrekker jeg heller 10 fantastiske bilder, fremfor en gjennomsnittlig timelaps.

 

Uansett kjekt når man får til det man setter seg som mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
– Jeg har aldri visst det nøyaktige tidspunktet dette skjer på, annet enn at det skjer to ganger i året; om høsten og om våren. I tillegg har jeg aldri hatt været på min side, inntil for noen dager siden. Jeg klarte det endelig!

For enkelhets skyld, kan du avsløre de "hemmelige" datoene? Og finnes det mulighet dagen før og dagen etter hvis du stiller deg litt annerledes?

 

tow: Det hadde vært kjedelig å sitte og vente et halvår på post, og når øyeblikket kommer så er det overskyet. :p

 

Uansett, nydelig timelaps.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har aldri visst det nøyaktige tidspunktet dette skjer på, annet enn at det skjer to ganger i året; om høsten og om våren.

 

The Photographer's Ephemeris kunne vel greit svart på dette? Eller en myriade av tilsvarende nettsider og apper.

 

Har selv brukt appen et par ganger til å finne riktig lys med stort hell, men ikke noe som krever denne nøyaktigheten.

 

Uansett en veldig fin liten timelapse. :)

Lenke til kommentar

Lurer på hva eksakt han mener med at været ikke var på hans side, regn? Overskyet? Tåke?

Jeg ville gjerne ha sett en timelapse der det var regn, hadde skapt en spesiell stemning. Eller lett tåke. Han kunne fint ha satt dette sammen for å vise litt forskjellig norsk vær i all sin prakt :)

Kanskje det ikke hadde blitt like "fint/ bra" sånn fotografisk sett, men siden han så gjerne ville gjøre dette så burde han ha testet selv om det var dårlig vær. Kanskje han har gjort det, men jeg vil se de videoene hvis dette er tilfelle :)

Jeg synes dog denne var en smule middelmådig. Bare litt lys gjennom fjellet... Men kudos for jobben, absolutt verdt å se.

Lenke til kommentar

Lurer på hva eksakt han mener med at været ikke var på hans side, regn? Overskyet? Tåke?

 

Jeg ville gjerne ha sett en timelapse der det var regn, hadde skapt en spesiell stemning. Eller lett tåke. Han kunne fint ha satt dette sammen for å vise litt forskjellig norsk vær i all sin prakt :)

 

Hele målet var nok å få sola gjennom hullet. Regn, overskyet eller tåke ville i de fleste tilfeller satt en effektiv stopper for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Lurer på hva eksakt han mener med at været ikke var på hans side, regn? Overskyet? Tåke?

 

Jeg ville gjerne ha sett en timelapse der det var regn, hadde skapt en spesiell stemning. Eller lett tåke. Han kunne fint ha satt dette sammen for å vise litt forskjellig norsk vær i all sin prakt :)

 

Hele målet var nok å få sola gjennom hullet. Regn, overskyet eller tåke ville i de fleste tilfeller satt en effektiv stopper for det.

 

 

Tja, det kommer an på hvor mye regn eller hvor tjukk tåke. Har sett en del solnedganger og oppganger i tåke og regn og det er meget pent synes jeg, var derfor jeg skrev det jeg skrev. Burde kanskje ha skrevet inn disse linjene for å presisere :) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...