Gå til innhold

Femte generasjon Xperia Z kan bli heftig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Blant støttede videomodi skal være 2048 x 1080 pikslers oppløsning med 16 000 frames per sekund og 6144 x 2160 med 240 frames per sekund.

 

What ?????

 

Jeg hadde vært fornøyd med to nuller mindre , altså 2048x1080 med 160 fps

Og med 16 000 fps vil den spise opp minnekort til frokost.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blant støttede videomodi skal være 2048 x 1080 pikslers oppløsning med 16 000 frames per sekund og 6144 x 2160 med 240 frames per sekund.

What ?????

 

Jeg hadde vært fornøyd med to nuller mindre , altså 2048x1080 med 160 fps

Og med 16 000 fps vil den spise opp minnekort til frokost.....

Dette dokumentet på sensoren ser autentisk ut, men størrelsen ser over ikke ut til å passe i en telefon eller nettbrett. Det står at diagonalen skal være hele 23,79mm. Det er større sensor enn Olympus og Panasonic har i sine micro four thirds kameraer. En så stor sensor trenger også god plass til optikken.

 

Bare til sammenligning, Nokia Pureview 808 hadde 1/3 av sensorarealet og var hele 1,8 centimeter tykk over kameraet. Hvis sensorstørrelsen stemmer skal de slite hardt med å bygge kameraet under 2 cm tykt.

 

Apropos spise minnekort, så tviler jeg på den har stor nok buffer til et helt sekund, for det er milevis fra at minnekort klarer å svelge unna datastrømmen. Dette blir nok uhyre kortvarige opptak. Prosessoren klarer neppe å kode H.264 eller H.265 i nærheten av raskt nok. Det må altså lagres som rådata og ikke komprimert videoformat. Med andre ord begrenses opptaket av hvor mye rådata man klarer å dytte inn i ram, typisk et par GB.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper på at det må være snakk om en sensor til en helt ny type high speed systemkamera.

 

2048x1080 piksler med 16000 fps er jo ikke mindre enn en sensasjon , hvorfor sette inn en slik sensor i en mobiltelefon ?

 

4,4 MPX netto er jo ganske så lite , mobiltelefonene til dags øker jo dette tallet fra år til år.

 

Bufferet glemte jeg faktisk , men selv de største minnekortene man får tak i ( er ikke det ca 512 GB ? ) komme til å bli fyllt opp på noen få sekunder ( hvis de i det hele tatt klarer å svelge unna den enorme datastrømmen )

Tipper det isåfall blir en liknende løsnig lik Sony A7s hvor dataene blir lagret på en ekstern enhet.

Lenke til kommentar

Dette er jo genialt. Flere mobil lanseringer, billigere blir de gamle modellene(forhåpentligvis). Større utvalg i Z familien skader jo ikke så lenge de holder seg til compact og vanlig. Kunne kanskje også roe seg ned litt på størrelsen, tror de fleste greier seg med 5,5" som maks og 4-4,7" som minimum. For min del har jeg ingen gorilla hender så LG G2 er perfekt for min hånd med sine slanke kanter og store skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Malmern: Det står 16 000 fps i dokumentet og det ser autentisk ut.

 

Eong: Den får som sagt neppe plass i en mobiltelefon.

 

Johome: Enig, sensoren havner nok i spesielle høyhastighetskamera. Kanskje til Phantom-serien eller en konkurrent til de.

 

I følge mine regnestykker skulle 512 GB holde til 107 sekunder med 6144*2160*12bit*240fps, vel og merke hvis minnekortet klarer 4,8 GB/s. Alternativt 9,6 sekunder med 2048*1080*12bit*16000fps, hvis minnekortet klarer 53 GB/s. I realiteten må de enten benytte en form for rambasert minne (og få veldig korte opptak) eller spesialbygde SSDer med både kapasitet og hastighet nok.

 

1 sekund opptak med 16 000 fps vil ta 11 minutter å spille av med 24 fps, 666 ganger saktere enn normalt.

Lenke til kommentar

Detaljert info om hvordan IMX189AEG skal fungere.

 

Redigert: Ennå mer detaljert info.

 

Kort fortalt, fargefilteret flyttes lynraskt og det tas 3 lynraske eksponeringer. En for hver farge. Brønndybden er vist veldig lav (grunn-ISO er over 5000). Det kan tyde på at sensoren har flere brønner per piksel og noe fancy elektronikk som bytter mellom brønnene under trippeleksponringen. Korte eksponeringer er triple, mens ved lengre eksponeringer tas det flere hele runder a 3 eksponeringer. Det står ikke noe om maks eksponeringstid, men det hintes til at teknikken vil bli brukt på sensorer i flere ulike størrelser. Det er selvsagt de mindre sensorene (1/2" - 1/3" optisk format) som er mest aktuelle for mobiltelefoner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...