Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tilbud og etterspørsel. Årsaken til at de stuper i pris er at få gidder å kjøpe disse. Folk vil ikke ha 3840*2160, de vil ha 3840*2160 OLED.

 

Bør jeg kjøpe 4K-TV nå?

Nei, lisensbelagte TV-signaler kommer ikke til å få 3840*2160 i overskuelig fremtid. Kjøp heller 3840*2160 OLED Public display ("tv" uten lisensbelagt tuner) og vis lisensfri nett-tv på displayet om du har behov.

 

En 3840*2160 TV har kanskje 10 års praktisk levetid. Det er noe riv ruskende galt når man må betale 5 ganger mer for å få lov til å eie TV (TV-lisensen) i løpet av levetida enn det koster å kjøpe TV-en.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Tilbud og etterspørsel. Årsaken til at de stuper i pris er at få gidder å kjøpe disse. Folk vil ikke ha 4K, de vil ha 4K OLED.

 

Bør jeg kjøpe 4K-TV nå?

Nei, lisensbelagte TV-signaler kommer ikke til å få 4K i overskuelig fremtid. Kjøp heller 4K OLED Public display ("tv" uten lisensbelagt tuner) og vis lisensfri nett-tv på displayet om du har behov.

 

En 4K TV har kanskje 10 års praktisk levetid. Det er noe riv ruskende galt når man må betale 5 ganger mer for å få lov til å eie TV (TV-lisensen) i løpet av levetida enn det koster å kjøpe TV-en.

4K OLED eller 4K ikke OLED hvis den er mye mere billig.

Lenke til kommentar

Nei, lisensbelagte TV-signaler kommer ikke til å få 4K i overskuelig fremtid. Kjøp heller 4K OLED Public display ("tv" uten lisensbelagt tuner) og vis lisensfri nett-tv på displayet om du har behov.

 

Har du eksempel på slike til god pris? Eller mener du at man bør vente på dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Artikler som dette er en av mange grunner til at det er nærmest umulig å ta undernettsidene til Tek.no (Hardware, Amobil, etc.) saklig. Og da tenker jeg ikke på den ungdommelige stilen teksten er skrevet i, eller den smakløse humoren.


Problemet er at artikkelen heter “GUIDE: 4K-TV” , og ikke en eneste gang tar artikkelforfatteren opp det faktum at brukeren kjøper en teknologi som han/hun REALISTISK (dvs. at det hadde eksistert noen få kanaler og en realistisk mengde filmer og serier) ikke får utnytte. Hva skal jeg med 4K-TVer i 2015 egentlig? Se på kanaler som enda sender i fire ganger så lav oppløsning (og da ser vi bort i fra det faktum at majoriteten av kanaler faktisk er SD)? Eller skal jeg se på filmer som ikke engang har begynt å bli produsert i 4K for massemarkedet?


Jeg skal altså kjøpe meg en 4K-TV, når en vanlig Full HD-TV kan vise det nøyaktig samme innholdet like godt?


Så hva er det jeg kjøper en 4K-TV for? For noe jeg har bruk for om 5 år (hvis vi er heldige), når 4K-kanaler og 4K-filmer EKSISTERER i en grad jeg får utnytta TVen?


Da venter jeg heller de neste 4-5 årene. I 2020, når 4K faktisk er relevant, vil det eksistere langt bedre 4K-TVer til langt billigere pris. Å kjøpe 4K-TV nå er ren idioti, men takket være IT-nettsteder som Tek.no, lures mange til å tro at det motsatte er tilfellet. Dette er et prakteksempel på den bunnløse og arbitrære alliansen mellom medier og næringslivet/markedet som gjør oss til apatiske og ukritiske konsumenter.

Endret av La Menthe
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Kan ikke LG/Samsung osv, starte og selge TV tunern som ekstra utstyr på alle deres tver? er veeeldig få som faktisk bruker den innebygde i dag uasnett de fleste har en ekstra boks fra cd/get/altiboks.

 

Da slipper vi alle NRK avgiften. :p

 

All den tid det er tunere i boksene du henviser til... nei.

Jeg bor borettslag med avtale hos Get. Jeg vil følgelig tro at jeg må krangle bra for å slippe avgiften om jeg fortsatt vil ha tv. Nå er kanalen NRK den jeg ser mest på (ser nesten ikke tv), så for min del er det ingen stor sak. Reklame klarer jeg ikke.

Lenke til kommentar

 

Artikler som dette er en av mange grunner til at det er nærmest umulig å ta undernettsidene til Tek.no (Hardware, Amobil, etc.) saklig. Og da tenker jeg ikke på den ungdommelige stilen teksten er skrevet i, eller den smakløse humoren.
Problemet er at artikkelen heter “GUIDE: 4K-TV” , og ikke en eneste gang tar artikkelforfatteren opp det faktum at brukeren kjøper en teknologi som han/hun REALISTISK (dvs. at det hadde eksistert noen få kanaler og en realistisk mengde filmer og serier) ikke får utnytte. Hva skal jeg med 4K-TVer i 2015 egentlig? Se på kanaler som enda sender i fire ganger så lav oppløsning (og da ser vi bort i fra det faktum at majoriteten av kanaler faktisk er SD)? Eller skal jeg se på filmer som ikke engang har begynt å bli produsert i 4K for massemarkedet?
Jeg skal altså kjøpe meg en 4K-TV, når en vanlig Full HD-TV kan vise det nøyaktig samme innholdet like godt?
Så hva er det jeg kjøper en 4K-TV for? For noe jeg har bruk for om 5 år (hvis vi er heldige), når 4K-kanaler og 4K-filmer EKSISTERER i en grad jeg får utnytta TVen?
Da venter jeg heller de neste 4-5 årene. I 2020, når 4K faktisk er relevant, vil det eksistere langt bedre 4K-TVer til langt billigere pris. Å kjøpe 4K-TV nå er ren idioti, men takket være IT-nettsteder som Tek.no, lures mange til å tro at det motsatte er tilfellet. Dette er et prakteksempel på den bunnløse og arbitrære alliansen mellom medier og næringslivet/markedet som gjør oss til apatiske og ukritiske konsumenter.

 

 

Det er ditt synspunkt, tilsynelatende basert på en hverdag der man hovedsaklig ser på TV-sendinger når man bruker TVen, det passer ikke for min del.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Artikler som dette er en av mange grunner til at det er nærmest umulig å ta undernettsidene til Tek.no (Hardware, Amobil, etc.) saklig. Og da tenker jeg ikke på den ungdommelige stilen teksten er skrevet i, eller den smakløse humoren.

 

Problemet er at artikkelen heter ?GUIDE: 4K-TV? , og ikke en eneste gang tar artikkelforfatteren opp det faktum at brukeren kjøper en teknologi som han/hun REALISTISK (dvs. at det hadde eksistert noen få kanaler og en realistisk mengde filmer og serier) ikke får utnytte. Hva skal jeg med 4K-TVer i 2015 egentlig? Se på kanaler som enda sender i fire ganger så lav oppløsning (og da ser vi bort i fra det faktum at majoriteten av kanaler faktisk er SD)? Eller skal jeg se på filmer som ikke engang har begynt å bli produsert i 4K for massemarkedet?

 

Jeg skal altså kjøpe meg en 4K-TV, når en vanlig Full HD-TV kan vise det nøyaktig samme innholdet like godt?

 

Så hva er det jeg kjøper en 4K-TV for? For noe jeg har bruk for om 5 år (hvis vi er heldige), når 4K-kanaler og 4K-filmer EKSISTERER i en grad jeg får utnytta TVen?

 

Da venter jeg heller de neste 4-5 årene. I 2020, når 4K faktisk er relevant, vil det eksistere langt bedre 4K-TVer til langt billigere pris. Å kjøpe 4K-TV nå er ren idioti, men takket være IT-nettsteder som Tek.no, lures mange til å tro at det motsatte er tilfellet. Dette er et prakteksempel på den bunnløse og arbitrære alliansen mellom medier og næringslivet/markedet som gjør oss til apatiske og ukritiske konsumenter.

 

Det er ditt synspunkt, tilsynelatende basert på en hverdag der man hovedsaklig ser på TV-sendinger når man bruker TVen, det passer ikke for min del.

 

AtW

Hva annet enn TV-serier, filmer og andre TV-sendinger blir en TV brukt til, egentlig? Og da snakker jeg om den vanlige konsument: 95% av alle nordmenn der ute. For det er jo det denne artikkelen, og ikke minst Tek.no, er rettet mot: vanlige, norske IT-konsumenter.

 

Jeg er også nysgjerrig på hva det er du bruker din 4K-TV til? Og hvor stor andel av de som leser denne artikkelen tror du faller innenfor gruppen som bruker TV hovedsaklig til annet enn TV-sendinger, filmer og serier. Eller for å gjøre det enda mer rettferdig: hvor stor andel av de som allerede har kjøpt seg 4K-TVer, og vil gjøre det de neste par årene, tror du gjør mye annet enn å se på TV-kanaler, filmer og serier på TVen sin?

 

Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg sidestilt 4K-satsingen mot oss konsumenter, som Tek.no med blant annet denne artikkelen av Niklas Plikk er villige samarbeidere av, som ren svindel. Innen 4K slår inn på markedet, der vi får se NRK og TV2 i 4K (eller 3K -- 1440P), og har en del filmer å se i 4K, har mange av disse "lurte" konsumentene allerede kjøpt seg en ny 4K-TV.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Nå er vel fortsatt 95% av TV-salget Full HD, noe som skulle passe bra for de 95% som bruker TV-en utelukkende som TV for fjernsynskanaler og Full HD filmer.

 

De muligens 5% som benytter TV-en som skjerm for en PC eller direkte visning av foto eller egne 3840*2160 opptak (f.eks Gopro Hero 3 Black eller Panasonic GH4). 3840*2160 PC-skjermer begynner jo å bli ganske populært fordi folk faktisk kan utnytte den fulle oppløsningen i en del sammenhenger. Så lenge TV-en brukes som PC-skjerm av og til så vil den fordelen også omfatte TV-en. Selv om man store deler av tiden ikke utnytter oppløsningen så kan det være at man ønsker 3840*2160 for de få gangene man vil utnytte oppløsningen.

 

Jeg husker denne debatten fra HD ready vs Full HD, men lufta gikk helt ut av debatten da Full HD TV-ene sank så mye i pris at de ikke kostet nevneverdig mer enn HD ready. Da endret responsen seg fra "det koster mye og man får ikke utnyttet det ennå" til "det koster så lite ekstra så hvorfor ikke?" Det var da folk flest ikke merket at HD ready TV-ene begynte å forsvinne fra markedet.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan ikke LG/Samsung osv, starte og selge TV tunern som ekstra utstyr på alle deres tver? er veeeldig få som faktisk bruker den innebygde i dag uasnett de fleste har en ekstra boks fra cd/get/altiboks.

 

Da slipper vi alle NRK avgiften. :p

 

Skjønte ikke helt den, hvis de aller fleste har en ekstra boks fra CD/get/altibox hvorfor slipper de fleste NRK avgiften?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan ikke LG/Samsung osv, starte og selge TV tunern som ekstra utstyr på alle deres tver? er veeeldig få som faktisk bruker den innebygde i dag uasnett de fleste har en ekstra boks fra cd/get/altiboks.

 

Da slipper vi alle NRK avgiften. :p

 

Skjønte ikke helt den, hvis de aller fleste har en ekstra boks fra CD/get/altibox hvorfor slipper de fleste NRK avgiften?

Det hadde jo vært bra for oss som ikke har vanlig tv boks og ikke vil ha det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også nysgjerrig på hva det er du bruker din 4K-TV til? Og hvor stor andel av de som leser denne artikkelen tror du faller innenfor gruppen som bruker TV hovedsaklig til annet enn TV-sendinger, filmer og serier. Eller for å gjøre det enda mer rettferdig: hvor stor andel av de som allerede har kjøpt seg 4K-TVer, og vil gjøre det de neste par årene, tror du gjør mye annet enn å se på TV-kanaler, filmer og serier på TVen sin?

 

Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg sidestilt 4K-satsingen mot oss konsumenter, som Tek.no med blant annet denne artikkelen av Niklas Plikk er villige samarbeidere av, som ren svindel. Innen 4K slår inn på markedet, der vi får se NRK og TV2 i 4K (eller 3K -- 1440P), og har en del filmer å se i 4K, har mange av disse "lurte" konsumentene allerede kjøpt seg en ny 4K-TV.

 

 

 

Det er ikke alle som tenker nytte, det er faktisk en del av oss som leser her som tenker annerledes, som synes det er artig med litt utvikling. 4K burde ha kommet tidligere, kan jeg jo fint si som motsvar!

 

Jeg tar gjerne i mot en 4K TV når jeg har fått summet meg jeg, for en 10-15 lakser. Det skal bli så inderlig deilig å komme seg vekk fra den HD-ready skjermen jeg nå sliter meg igjennom filmer med.

 

Den har et sykt etterslep, den sliter med fargegraderinger der hvor det finnes forskjellige toner av en farge. Tåkelandskap eller hva det måtte være. Der ser jeg "terrengkart-innringning" av hver tone. Jeg er sprellklar for noe nytt snart:

 

post-30484-0-42835600-1415812103_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Kan ikke LG/Samsung osv, starte og selge TV tunern som ekstra utstyr på alle deres tver? er veeeldig få som faktisk bruker den innebygde i dag uasnett de fleste har en ekstra boks fra cd/get/altiboks.

 

Da slipper vi alle NRK avgiften. :p

Skjønte ikke helt den, hvis de aller fleste har en ekstra boks fra CD/get/altibox hvorfor slipper de fleste NRK avgiften?

 

 

 

Øøh.. Rart spørsmål i grunnen. En forklaringer kan være at mange brukere ikke har TV-abonnement hos Altibox (det er den løsningen jeg har gått for). Det er lov å tenke litt utfor skapet. Få seg litt markgrunn under beina. Kjenne på hvilke muligheter man faktisk har også videre. :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Jeg er også nysgjerrig på hva det er du bruker din 4K-TV til? Og hvor stor andel av de som leser denne artikkelen tror du faller innenfor gruppen som bruker TV hovedsaklig til annet enn TV-sendinger, filmer og serier. Eller for å gjøre det enda mer rettferdig: hvor stor andel av de som allerede har kjøpt seg 4K-TVer, og vil gjøre det de neste par årene, tror du gjør mye annet enn å se på TV-kanaler, filmer og serier på TVen sin?

 

Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg sidestilt 4K-satsingen mot oss konsumenter, som Tek.no med blant annet denne artikkelen av Niklas Plikk er villige samarbeidere av, som ren svindel. Innen 4K slår inn på markedet, der vi får se NRK og TV2 i 4K (eller 3K -- 1440P), og har en del filmer å se i 4K, har mange av disse "lurte" konsumentene allerede kjøpt seg en ny 4K-TV.

 

 

Det er ikke alle som tenker nytte, det er faktisk en del av oss som leser her som tenker annerledes, som synes det er artig med litt utvikling. 4K burde ha kommet tidligere, kan jeg jo fint si som motsvar!

 

Jeg tar gjerne i mot en 4K TV når jeg har fått summet meg jeg, for en 10-15 lakser. Det skal bli så inderlig deilig å komme seg vekk fra den HD-ready skjermen jeg nå sliter meg igjennom filmer med.

 

Den har et sykt etterslep, den sliter med fargegraderinger der hvor det finnes forskjellige toner av en farge. Tåkelandskap eller hva det måtte være. Der ser jeg "terrengkart-innringning" av hver tone. Jeg er sprellklar for noe nytt snart:

 

post-30484-0-42835600-1415812103_thumb.jpg

 

Det er ikke snakk om å ikke ønske 4K, eller demme det ned. Jeg er like henrykt ovenfor alt over 2K som noen andre, og har for eks. både nettbrett og dataskjermer i 1440P. Problemet er at 4K-innhold av typen som folk faktisk bruker tiden på er ikke-eksisterende, samtidig som disse produsentene forsøker å selge oss (ikke nisje-folk, men hele den generelle befolkningen) 4K-TVer, med mediers hjelp.

 

Simen1 nevnte ovenfor at det fins enkelte som faktisk verdsetter 4K-TV fordi de filmer i 4K og vil kunne sette det på TV. GREITT. Men det er et nisjemarked, og som jeg nevnte i mitt originale innlegg:

 

Hvor stor andel av de som allerede har kjøpt seg 4K-TVer, og vil gjøre det de neste par årene, tror du gjør mye annet enn å se på TV-kanaler, filmer og serier på TVen sin?

 

Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg sidestilt 4K-satsingen mot oss konsumenter, som Tek.no med blant annet denne artikkelen av Niklas Plikk er villige samarbeidere av, som ren svindel. Innen 4K slår inn på markedet, der vi får se NRK og TV2 i 4K (eller 3K -- 1440P), og har en del filmer å se i 4K, har mange av disse "lurte" konsumentene allerede kjøpt seg en ny 4K-TV.

 

De fleste som allerede har 4K-TV er vanlige mennesker som bruker 4K-TV til å se på TV-sendinger, filmer og serier, av den enkle grunn at 4K markedsføres mot alle ikke ikke bare et nisjemarked. De har kjøpt 4K rett og slett som resultat av markedsføring, som sider som Tek.no er med på å støtte gjennom artikler som dette. Jeg har mange bekjente som har 4K-TV, eller planlegger å kjøpe det. Ikke har de 4K-kameraer eller planer om å bruke de til 4K-bilder heller.

 

Å kjøpe 4K i dag er som å kjøpe farge-TV, når alle sendinger, filmer og serier er i svart/hvitt.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg sidestilt 4K-satsingen mot oss konsumenter, som Tek.no med blant annet denne artikkelen av Niklas Plikk er villige samarbeidere av, som ren svindel. Innen 4K slår inn på markedet, der vi får se NRK og TV2 i 4K (eller 3K -- 1440P), og har en del filmer å se i 4K, har mange av disse "lurte" konsumentene allerede kjøpt seg en ny 4K-TV.

De fleste som allerede har 4K-TV er vanlige mennesker som bruker 4K-TV til å se på TV-sendinger, filmer og serier, av den enkle grunn at 4K markedsføres mot alle ikke ikke bare et nisjemarked. De har kjøpt 4K rett og slett som resultat av markedsføring, som sider som Tek.no er med på å støtte gjennom artikler som dette. Jeg har mange bekjente som har 4K-TV, eller planlegger å kjøpe det. Ikke har de 4K-kameraer eller planer om å bruke de til 4K-bilder heller.

 

Å kjøpe 4K i dag er som å kjøpe farge-TV, når alle sendinger, filmer og serier er i svart/hvitt.

 

 

 

Nå er Tek.no er teknologinettsted. Da skriver man om teknologi. Mange av oss som leser artikler her leser om et hundretalls nye produkter før man går hen og kjøper noe.

 

Ta et balletak, og kjenn etter om det sitter der slik det skal. Kjenn etter litt om du ikke er litt vel pessimistisk nå.

 

Jeg er glad for å lese om at prisene er på vei ned. Så kanskje om alt fra 14 dager, til 1-2 mnd. Eller et halvår, 1,5 år eller hva det måtte bli. Jeg har ikke bestemt meg.

 

Så plutselig kan det foreligge en helt ny nyhet om noen få dager, som gjør at jeg ombestemmer meg. Vær du trygg på at jeg har lest om 4K i mange år nå, så jeg kommer enten til å hive meg på billig, eller sitte å vente på at "den siste skruen" faller på plass, slik at det neste kjøpet mitt blir optimalt for meg :p

Lenke til kommentar

Hvis det ikke hadde vært for early adopters så hadde ikke prisen gått ned, så sånn sett er det bare bra at flere kjøper 4k TVer. Innholdsleverandørene venter også kanskje noe på å lage 4k innhold fordi når ingen har 4k TV til å vise innholdet på så tenker de kanskje hva er poenget. Forhåpentligvis så går det litt fortgang med innholdet nå som 4k TVer begynner å bli overkommelig priset og flere anskaffer det.

 

Selv kommer jeg til å vente enda en stund. Både til at det blir billigere og at teknologien for litt tid på å modnes. Hvis jeg ikke tar feil så har det vært problemer med at kablene ikke støtter 4k helt bra ennå og det hadde vært ergerlig å hatt en TV som ikke støtter morgendagens kabel standard (rett meg gjerne hvis jeg har feil).

 

 

Jeg tar gjerne i mot en 4K TV når jeg har fått summet meg jeg, for en 10-15 lakser. Det skal bli så inderlig deilig å komme seg vekk fra den HD-ready skjermen jeg nå sliter meg igjennom filmer med.

 

Den har et sykt etterslep, den sliter med fargegraderinger der hvor det finnes forskjellige toner av en farge. Tåkelandskap eller hva det måtte være. Der ser jeg "terrengkart-innringning" av hver tone. Jeg er sprellklar for noe nytt snart:

 

Hvis du har en så crappy HD-ready skjerm og du er villig til å bruke 10-15 høvdinger på en 4k skjerm, hvorfor har du ikke kjøpt en billig full-HD skjerm for lenge siden. De har vært såpass billig (3000-4000) i mange år allerede og høres ut som hvilket som helst skjerm ville ha vært en oppgradering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

Kan ikke LG/Samsung osv, starte og selge TV tunern som ekstra utstyr på alle deres tver? er veeeldig få som faktisk bruker den innebygde i dag uasnett de fleste har en ekstra boks fra cd/get/altiboks.

 

Da slipper vi alle NRK avgiften. :p

All den tid det er tunere i boksene du henviser til... nei.

Jeg bor borettslag med avtale hos Get. Jeg vil følgelig tro at jeg må krangle bra for å slippe avgiften om jeg fortsatt vil ha tv. Nå er kanalen NRK den jeg ser mest på (ser nesten ikke tv), så for min del er det ingen stor sak. Reklame klarer jeg ikke.

hvordor ikke bare bruke NRK nett TV? da slipper du jo å ha tv

Lenke til kommentar

 

 

Kan ikke LG/Samsung osv, starte og selge TV tunern som ekstra utstyr på alle deres tver? er veeeldig få som faktisk bruker den innebygde i dag uasnett de fleste har en ekstra boks fra cd/get/altiboks.

 

Da slipper vi alle NRK avgiften. :p

All den tid det er tunere i boksene du henviser til... nei.

Jeg bor borettslag med avtale hos Get. Jeg vil følgelig tro at jeg må krangle bra for å slippe avgiften om jeg fortsatt vil ha tv. Nå er kanalen NRK den jeg ser mest på (ser nesten ikke tv), så for min del er det ingen stor sak. Reklame klarer jeg ikke.

hvordor ikke bare bruke NRK nett TV? da slipper du jo å ha tv

 

 

Jeg vil ha tv. Å se film/serier på en pc ødelegger filmen/serien fullstendig for min del. Film skal sees på en større skjerm, helst med et godt anlegg. PC/nettbrett er til nød greit på buss/og eller ferie. Til nød. For min del er det definitivt ikke verdt det jeg sparer på å ikke ha tv.

 

Videre betaler jeg allerede en liten sum til Get gjennom borettslaget. Dette er utenfor min kontroll. Jeg betaler litt ekstra for en HD PVR boks. Men siden jeg liker å ha NRK og et knippe andre kanaler synes jeg det er helt greit. Men det meste ser jeg via Netflix, Google osv gjennom Chromecast. Kona derimot ser mye på diverse tv-kanaler. Det samme gjør ungene, selv om Netflix der også står for majoriteten av innhold tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...