Gå til innhold

FEATURE: – Roboter kan ikke kjøre i fylla (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette løser ikke bare prisproblemet, hvor mange av de som har størst behov for bil (enslige mødre som bor langt utenfor bysentrum osv.) ikke har råd til en sikker og god bil, men også store deler av køproblematikken og miljøproblemene med bil.

Alene løser selvsagt en selvkjørende bil ikke problemet med at tusenvis av mennesker skal fra hjemmene sine til jobb akkurat samtidig, men når bilen ikke lenger er "petter sin bil" og "randi sin bil", men en del av en kooperativ flåte som eies av alle på jobben (f.eks) så blir det plutselig veldig vanskelig å si nei til å kjøre sammen til jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette løser ikke bare prisproblemet, hvor mange av de som har størst behov for bil (enslige mødre som bor langt utenfor bysentrum osv.) ikke har råd til en sikker og god bil, men også store deler av køproblematikken og miljøproblemene med bil.

Alene løser selvsagt en selvkjørende bil ikke problemet med at tusenvis av mennesker skal fra hjemmene sine til jobb akkurat samtidig, men når bilen ikke lenger er "petter sin bil" og "randi sin bil", men en del av en kooperativ flåte som eies av alle på jobben (f.eks) så blir det plutselig veldig vanskelig å si nei til å kjøre sammen til jobb.

 

Hva skiller behovsmengden til en enslig mor mot den for en enslig far? Hva gjør at en enslig mor har et større behov, enn la oss si en blind eller funksjonshemmet person? Hva med firma som har flere ansatte som jobber ute, men som kunne klart seg med mindre bilpark, om bilen kunne benyttes av Randi", mens "Petter" var igang med kundemøte/oppdrag hos sin kunde?

 

Synes første del av innlegget ditt ble rett og slett veldig flåsete og forutinntatt...

 

Selvkjørende biler vil i seg selv ikke fjerne kø, men når bilene "prater sammen" og samtidig med lyskryss, så kan hele transporten gjøres mye mer flytende, og behovet for stor avstand til forankjørende ville blitt redusert, og derved gitt plass til flere kjøretøy.

 

Parkeringsproblemer kan reduseres ved at selvkjørende biler kan parkeres inn (tettere parkering), så lenge disse er mulig å flytte uten eiers tilstedeværelse for å slippe ut "innesperrede" biler.

 

Ser heller ikke at en offentlig ordning trenger å være i veien for at man fremdeles har "Petter" og "Randi" sin bil. Man har gjerne sine ønsker og behov, som ikke trenger å være enten/eller, men fint kan eksistere sammen med kollektive ordninger. For mange er den tiden man sitter alene i bil helt avgjørende for å koble av fra jobb/hjem, så å tvinge folk over i samkjøring, ser jeg ikke poenget med. Skal jeg være nødt å bruke 20 min ekstra, fordi "Randi" bor nærmere og må plukke opp barn i barnehagen, når jeg egentlig bare vil hjem fortest mulig?

 

Og så er det mange som godt kunne tenke seg selvkjørende bil når man skal til og fra hjem, jobb,skole osv, men som ønsker å kunne slå av autopilot når man har lyst å kjøre selv. Assist-systemene kan da legge seg litt i "overvåkningsmodus", og kun trå til når man ser at sjåføren er i ferd med å gjøre alvorlige feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...