Gå til innhold

Operasjon dagsverk-innsamlere tok betalt med kortleser på mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om kontoen din skulle bli tømt eller noe lignende regner jeg med banken er mer enn villig til å løse problemet. Uansett vet iZettle hvem selger er, og har alt av detaljer, så det er tvilsomt vedkommende kommer seg unan. Det er uansett en grense på noen få tusen per kort om dagen, så noe store summer går det ikke an å ta ut når man har privatkonto hos iZettle.

Lenke til kommentar

Om kontoen din skulle bli tømt eller noe lignende regner jeg med banken er mer enn villig til å løse problemet. Uansett vet iZettle hvem selger er, og har alt av detaljer, så det er tvilsomt vedkommende kommer seg unan. Det er uansett en grense på noen få tusen per kort om dagen, så noe store summer går det ikke an å ta ut når man har privatkonto hos iZettle.

Hva hvis det er små, søte barn av østeuropeiske bander med skimming-utstyr?

Lenke til kommentar

 

Om kontoen din skulle bli tømt eller noe lignende regner jeg med banken er mer enn villig til å løse problemet. Uansett vet iZettle hvem selger er, og har alt av detaljer, så det er tvilsomt vedkommende kommer seg unan. Det er uansett en grense på noen få tusen per kort om dagen, så noe store summer går det ikke an å ta ut når man har privatkonto hos iZettle.

Hva hvis det er små, søte barn av østeuropeiske bander med skimming-utstyr?

 

 

Hvorfor blander du inn østeuropeiske bander og skimming-utstyr? Det er totalt usakelig og har ingenting med denne diskusjonen å gjøre. Vi snakket om en kortterminal og noen som lurte på hva som ville skje hvis noen "hacket" terminalen til å kunne ta mange flere kroner enn det står på skjermen.

Lenke til kommentar

 

 

Om kontoen din skulle bli tømt eller noe lignende regner jeg med banken er mer enn villig til å løse problemet. Uansett vet iZettle hvem selger er, og har alt av detaljer, så det er tvilsomt vedkommende kommer seg unan. Det er uansett en grense på noen få tusen per kort om dagen, så noe store summer går det ikke an å ta ut når man har privatkonto hos iZettle.

Hva hvis det er små, søte barn av østeuropeiske bander med skimming-utstyr?

 

 

Hvorfor blander du inn østeuropeiske bander og skimming-utstyr? Det er totalt usakelig og har ingenting med denne diskusjonen å gjøre. Vi snakket om en kortterminal og noen som lurte på hva som ville skje hvis noen "hacket" terminalen til å kunne ta mange flere kroner enn det står på skjermen.

 

At det ikke hjelper hva slags sikkerhetsløsninger izettle har hvis de som går rundt med kortterminalen ikke er den de gir seg ut for å være. Østeuropeiske bander har vært overrepresentert med skimming av kortterminalløsninger, derfor tok jeg fram det som et eksempel. De bruker også ofte barn som avledningsmanøver.

Lenke til kommentar

Nei, men det har jo ingenting med kortterminalen å gjøre hvem de gir seg ut for å være. De kan like godt ha en vanlig bøsse og late som pengene går til noe bra. (Hvis det er dette du sikter til da)

 

Uansett kan ikke østeuropeiske bander bruke iZettle, man må ha norsk fødselsnummer og være bosatt i Norge. Betalingene kan uansett altid spores tilbake. Det er ikke mye større sannsynlighet for at noen prøver å skimme deg med iZettle framfor en vanlig trådløs bankterminal slik mange på loppemarked osv. har.

Lenke til kommentar

Jeg merker jeg er litt motvillig mot å trekke kortet på en dings koblet til en mobiltelefon eller nettbrett. Ja, det står på displayet hvor mye jeg betaler, men det er jo ikke ekstremt vanskelig å jukse til noe som ser ut som et uskyldig kjøp men ender opp med å tømme kontoen

 

I praksis så fungerer izettle dingsten på samme måte som en vanlig terminalen. Chipen på kortet ditt (visa/mastercard) blir avlast og kun den summen du aksepterer blir trukket. Ved nettverkstrøbbel (mobilt bredbånd eller wifi) så kan det bli dobbelt trekt.. Men det er veldig enkelt å føre penger tilbake til kortet hvis så skjer. Strengt tatt ikke ofte. Hvilken som helst person kan skaffe seg izettle og ta imot inntil 250000 Kr i døgnet. Din posisjon blir også logget, enten via mobilt bredbånd (gps) eller trådløst nettverk. Innehaver av terminalen må stemme overens med bankkontoinnehaver. Dette for å hindre hvitvasking.

Lenke til kommentar

Grensen er 15 000kr i døgnet, ikke 250 000kr. (For privatpersoner ihvertfall, for organisjoner med org. nummer gjelder egne regler)

 

En ting jeg har lagt merke til er at når jeg får SMS om at konto er belastet på vanlig terminal som i butikken, står det belastet fra konto "1234.**.*****" mens SMS fra iZettle belastning blir "Belastet fra VISA ***.****.1234.****", altså fra VISA istedenfor kontonummeret.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Grensen er 15 000kr i døgnet, ikke 250 000kr. (For privatpersoner ihvertfall, for organisjoner med org. nummer gjelder egne regler)

 

En ting jeg har lagt merke til er at når jeg får SMS om at konto er belastet på vanlig terminal som i butikken, står det belastet fra konto "1234.**.*****" mens SMS fra iZettle belastning blir "Belastet fra VISA ***.****.1234.****", altså fra VISA istedenfor kontonummeret.

 

Jeg så de har endret på de summene ja...

 

Chip & PIN reader

For transactions with chip-cards, the following limits apply:

 

Private accounts

30,000 NOK is the daily transaction limit.

15,000 NOK is the transaction limit per card and transaction.

 

Business accounts

2,000,000 NOK is the daily transaction limit.

50,000 NOK is the transaction limit per card and transaction.

Lenke til kommentar

Bra gjort av elevene å faktisk ha med kortleser. Da hadde nok jeg også bidratt. Nå har jeg aldri med meg kontanter.

 

...lurer på hvor lenge det er til vi får se gatetiggere i oslo med en sånn iZettle-dings. :p

 

For selgere av "=Oslo"-magasinet kan du betale ved å sende en tekstmelding med et kodeord til 1960 tror jeg det er (kanskje ikke helt de du tenkte på).

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar
I praksis så fungerer izettle dingsten på samme måte som en vanlig terminalen. Chipen på kortet ditt (visa/mastercard) blir avlast og kun den summen du aksepterer blir trukket. Ved nettverkstrøbbel (mobilt bredbånd eller wifi) så kan det bli dobbelt trekt.. Men det er veldig enkelt å føre penger tilbake til kortet hvis så skjer. Strengt tatt ikke ofte. Hvilken som helst person kan skaffe seg izettle og ta imot inntil 250000 Kr i døgnet. Din posisjon blir også logget, enten via mobilt bredbånd (gps) eller trådløst nettverk. Innehaver av terminalen må stemme overens med bankkontoinnehaver. Dette for å hindre hvitvasking.

 

 

At det er mulig å få tilbakeført pengene er jo fint og flott, men fortsatt noe man helst vil unngå. Jeg er ikke utgangspunktet mistenksom til selve produktet iZettle, men heller det å la en "dings" tilkoblet en privat mobil lese av bankkortet mitt, samt at jeg taster inn pin-kode på nevnte mobil. iZettle sin programvare må vi anta er trygg nok, men det er ingenting som stopper noen fra å lage en kortleser, klistre på iZettle-logo og installere programvare som lagrer kortinformasjon/pinkode til senere bruk. Eller at de eventuelt tar en iZettle og får inn egen firmware som belaster mye mer enn det som står i displayet og/eller lagrer kortinformasjon

 

Når det er sagt så kan man selvsagt gjøre det samme med vanlige bankterminaler, men det at en iZettle er forventet å eies av privatpersoner gjør det mye enklere å lure folk

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Tja, de fleste tenker ikke noe mer over iZettle enn vanlig bankterminal annet enn at det er mindre. Jeg vil tro de fleste folk som er utsatt for slike angrep utansett, de over 30 kanskje, ikke tenker over at ikke privatpersoner kan ha en kortterminal annet enn iZettle. Tror det er like sannsynlig noen misbruker en kortterminal som iZettle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...