Gå til innhold

Nå spøker det for den økte momsfrigrensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg skjønnar ikkje at nokon Norske butikkar kan tene på slike småsalg. Butikkane i Norge har skyhøge kostnader for kvart einaste salg, og eg trur norske butikkane vil tene meir om momsgrensa blir heva, sidan gjennomssnittssalget vil bli større. Det er på tide at utlandet tek over alle småsalg, så kan heller dei noske butikkane konsentrere seg om dei større og meir lønnsome salga.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg skjønnar ikkje at nokon Norske butikkar kan tene på slike småsalg. Butikkane i Norge har skyhøge kostnader for kvart einaste salg, og eg trur norske butikkane vil tene meir om momsgrensa blir heva, sidan gjennomssnittssalget vil bli større. Det er på tide at utlandet tek over alle småsalg, så kan heller dei noske butikkane konsentrere seg om dei større og meir lønnsome salga.

 

Det er størst avanse på småvarene. Sytepaven fra Netthandelen er blant de som klager mest på økt tollgrense. Disse lever stort sett av å selge billig kinavarer til nordmenn som kjeder seg så mye på jobben at de må bestille ting på nett.

 

Ja, vi risikerer at jobber kan forsvinne i disse butikkene. Men nordmenn får også mer penger igjen ved å bruke mindre på disse varene ved enten å ikke kjøpe dem, eller å kjøpe dem billigere fra utlandet.

 

Det nøyaktige regnestykket overlater jeg til noen med doktorgrad i makroøkonomi.

Lenke til kommentar

Eg skjønnar ikkje at nokon Norske butikkar kan tene på slike småsalg. Butikkane i Norge har skyhøge kostnader for kvart einaste salg, og eg trur norske butikkane vil tene meir om momsgrensa blir heva, sidan gjennomssnittssalget vil bli større. Det er på tide at utlandet tek over alle småsalg, så kan heller dei noske butikkane konsentrere seg om dei større og meir lønnsome salga.

 

Blir jo som å si at vi kan legge ned Nille, samt slutte å selge varer for under 200,- kroner.

 

Ellers er det vanvittig mye penger å spare på kinahandel om man smørt seg med tolvmodighet. Personlig anser jeg iphone usb kabel for forbruksvare, da de ofte ryker eller blir dårlige.. En bemannent kundebutikk kan ta 100lapp for noe slikt.. Kjøpte selv nylig 12stk for 38 kroner, inklusiv frakt fra kina.. Etter 3uker dukket de opp i postkassen :)

 

Kanskje litt overkill på antallet, men de som eier iPhone produkter kan aldri få nok av de kablene der..

Lenke til kommentar

Dere som vil ha opp grensen regner jeg med også synes at norske butikker skal kunne selge samme varene uten mva ?

 

Klart en har masse småvarer der en ganger rikelig opp, men dette gjelder på langt nær alt under 200. Og om en skulle kunne konkurere på noe som minner om like forhold så kan en ikke basere seg på at noen skal betale "skatt" og andre ikke for dei samme tingene.

 

Blir litt som at staten skulle støtte svart arbeid med norske kunder så lenge det var utlendinger som utførte det. (selvsagt satt på spissen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...