Gå til innhold

Forskere utviklet superfiber med enorm kapasitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel koster ikke mye for fiberlampe:

BRAND NEW FIBRE OPTIC LIGHT FIBRE OPTIC LAMP

 

Ellers finnes det USB Rocket Sequin Lamp Multi Color Changing LED Glitter Night Light Lava

 

Lavalampe er nok utdatert med untaket over, hadde det finnes lampe som bruker LED og bruker lava som smelter på veldig lave tempraturer slik at halogen lampe eller Sparepære var tilstrekklig kunne jeg vurdert det, men har en gammel som jeg knapt bruker.

 

 

Men over til tema, tror fiberen som brukes her, neppe blir særlig for oss som ønsker oss fiber uansett, tror dette neppe kommer å brukes for privatpersoner før år 2045 eller senere, så det er nok heller infiber eller stamnettet til internetlevrandørene som antakelig kommer å bruke dette. Kanskje også militæret eller større bedrifter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå er dagens begrensning av hastighet i singel-fiber kun relatert til utstyret på hver ende av fiberen så det å bruke flere fiber samtidig krever ikke noe mindre utstyr på hver ende, det reduserer kun selve den fysiske fiberkabelen, som ikke var noe problem størrelsesmessig til å begynne med uansett..... oh well. "SUPERFIBEEEERRRR" "LAZERS" "hw.noooo" "fiberlampe"

Endret av Henrik2k
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke noe ekspert på fiber, men vanlig SC singlemode fiber har antakelig begrenset til 36 TB\s ren teknisk, ved å legge flere fiber med flere lag kan man få i dette ennå mere per enkel fiberkabel. Nå gjelder dette særlig over lengere avstander 1 KM eller lengere.

 

Problemet er utstyret også må være mindre for å kunne skille lysstrålene.

Blir omtrent som å sammenligne telefonkabel mot CAT5 E der 4-6 pins små kabler mot 8 som i prinsippet betyr flere kabeler dataene kan sendes gjennom.

Lenke til kommentar

Nå er dagens begrensning av hastighet i singel-fiber kun relatert til utstyret på hver ende av fiberen så det å bruke flere fiber samtidig krever ikke noe mindre utstyr på hver ende, det reduserer kun selve den fysiske fiberkabelen, som ikke var noe problem størrelsesmessig til å begynne med uansett..... oh well. "SUPERFIBEEEERRRR" "LAZERS" "hw.noooo" "fiberlampe"

 

Selvfølgelig er det potensielt nyttig å kunne sende flere streams på denne måten.Ikke la din iver et å kritisere hw.no stå i veien for fakta.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

blir da ikke noe forskjell fra å bruke 7 seperate fiber i samme kabel.....

helt korrekt. Fiberkabler bundles ofte sammen i flere antall enn 7 stykk også.

Men "oppfinnelsen" sparer plass da det skal dem ha i og med at hver enkelt fiber er tynnere. Har på følelsen at disse ferdig-bundlede kablene har eksistert i lang tid

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Mangler bare at nett-levrandørene leverer optisk linje med kapasitet på 255tbit nå? Da skal det bli nok til å lese artikler på tek.no uten lagg, hehe.

Lurer på om det i det heletatt blir vanlig fiber til hele Norge? For slik som trådløst nett utvikler seg for tiden, vil jeg tro at flere vil gå for det i fremtiden...

Personlig vil jeg helst ha "kablet" nett, for stabilitet. Men blir trådløse nettet like stabilt, så er det jo mindre kabler å holde styr på...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...