Gå til innhold

Ga bort TV-en i protest mot NRK


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men er ikke det slik at nrk kan kun sees ved å ha dekoder og tilhørende rikstv/osv abonnement?

 

NRK kan også sees på internett, men det teller visst ikke for å betale lisens, hvilket egentlig er helt på trynet.

 

Lisensen er gammeldags og bør avvikles. Skal man absolutt ha NRK får det finansieres over statsbudsjettet som alle andre statlige aktiviteter...

 

Det var en gang jeg leste på et forum at man kan sende brev til NRK hvor man skriver at de får lov til å komme og plombere TV'en, og at det er nok til å slippe lisens. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

Lenke til kommentar

NRK er ett hundre prosent latterlige. Jeg er selv styremedlem av et lokallag av en frivillig organisasjon som holder et treffsted for ungdom åpent en dag i uken. Vi hadde mange måneder med bal med NRK-lisens selv om, som vi også kunne bevise, lokalet ikke hadde TV-signaltilgang. Vi ble nødt til å gjennomgå "plombering" av den nye TVen vår. Det dummeste er at det eneste som er plombert er coax-inngangen. TV-signaler nå til dags må uansett innom en dekoder, og kun koblet til TVen gjennom HDMI/Scart. Tydeligvis var alikevel denne verdiløse handlingen det som skulle til for å tilfredsstille NRK.

 

NRK, more like SNORK

 

Det var en gang jeg leste på et forum at man kan sende brev til NRK hvor man skriver at de får lov til å komme og plombere TV'en, og at det er nok til å slippe lisens. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

De kommer ikke selv, ikke som jeg har hørt. Det vi var nødt til var å sende TVen til en NRK-godkjent TV-reparatør, og betale for plombering og henting/levering av TVen ut av lokallagets egen "lomme".

Endret av Efreeti
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Men er ikke det slik at nrk kan kun sees ved å ha dekoder og tilhørende rikstv/osv abonnement?

NRK kan også sees på internett, men det teller visst ikke for å betale lisens, hvilket egentlig er helt på trynet.

 

Lisensen er gammeldags og bør avvikles. Skal man absolutt ha NRK får det finansieres over statsbudsjettet som alle andre statlige aktiviteter...

 

Det var en gang jeg leste på et forum at man kan sende brev til NRK hvor man skriver at de får lov til å komme og plombere TV'en, og at det er nok til å slippe lisens. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

 

 

Nrk plomberer ikke tv'n (iallefall ikke når jeg sjekket sist) det som var beskjeden var at det kunne bestilles en tredjepart som (du må betale for) kan komme og plombere tv'n for deg.

 

Dette er av saker "akurknytt" for min del:

"Vi har ikke orket å sette oss inn i hvordan lisensreglene ser ut, vi anntar dette går bra og blir sure når det ikke går vår vei, siden vi ikke har orket å snakke med NRK på forhånd"

 

Hvis man ikke trenger en TV, så kjøper man ikke en TV. Enkelt og greit, ett typisk eksempel på en bedrift som trenger en monitor, men ikke orker å ta den ekstra kostnaden som er tilknyttet det som det koster å kjøpe en monitor. (En monitor er jo typisk en del dyrere enn en tv) Drar på elkjøp og kjøper en TV, siden den er billigere og klager på NRK fordi "vi har ikke orket å lese lisensreglene og nå må betale for lisens pr. tv" (ja, bedrifter har lisens pr. tv) Dette ble dyrere enn det i utgangspunktet kostet for en monitor, men dette er ikke vår feil... Neeeeeida, detter er NRK sin feil, for vi har ikke orket å lese reglene... Eller ringt en kundebehandler for å spørre om dette. Nei, vi anntar at det går bra, for vi skal jo ikke vise TV på disse skjermene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det var en gang jeg leste på et forum at man kan sende brev til NRK hvor man skriver at de får lov til å komme og plombere TV'en, og at det er nok til å slippe lisens. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

Ja det er riktig det. De har en slik guide her på TEK et sted vet jeg. Det er dog et problem med dette, du kan ikke bare skrive et brev "kom hit og plomber" :p Det må vises til regelverk og paragrafer, men hvis du skriver det riktig så burde det ikke være noe problem.

 

Jeg har selv skrevet et par brev til NRK-Linsensavd, den første gangen var det nok å skrive (sånn ca) "Hei, jeg bruker TV kun som PC skjerm, kom å sjekk dere, men jeg skal ikke ha lisens pga manglende TV-mottaks muligheter" Ikke noen henvisninger til noe, det var 6-7 år siden. De har nok blitt strengere nå.

 

Andre gangen så hadde jeg kjøpt 2 TV'er i gaver, fikk lisenskrav og skrev på mail at jeg hadde gitt dem bort som gaver. De sendte svar at jeg måtte bevise det (ved å få underskrift av de som fikk TV'ene), jeg skulle skrive ut noen papirer og fylle dem ut. Jeg skrev tilbake for å være litt teit at jeg ikke har printer og ikke har mulighet for å få ut papirene og ba dem sende dem i posten. Jeg skrev også at det ikke er riktig at jeg skal betale for å sende brevet så de la ved en returkonvolutt :p Dette var ca 3 år siden.

 

Så jeg har ikke hatt problemer egentlig, de har nok blitt strengere eller så har bare jeg vært heldig. Uansett så bør man lese en guide for å være på sikre siden.

 

Var ikke meningen å skrive en så lang lefse, men tenkte de historiene var artige :)

 

Edit; Historie 2; Der var dette også for å overføre lisenskravet på mottaker av TV'en.

Endret av Dante's Inferno
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det fins ikke en måte hvor en det går ann å se på TV uten å betale NRK lisens? Burde vært en løsning for folk som ikke ser på NRK.

 

Du kan såklart se ulovlig på NRK, bare å kjøpe en apple TV og bruk NRK appen. Men nei, man kan egentlig ikke se på NRK uten å måtte betale for det.

 

Med løsning for folk som ikke ser på NRK så kunne jo NRK gjørt det samme som alle andre kanaler, sperre den i dekoderen, bruke brukernavn og passord for å se TV. Det er ikke akkurat vanskelig å få til, spessielt siden alle andre tvdistributører får dette til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det fins ikke en måte hvor en det går ann å se på TV uten å betale NRK lisens? Burde vært en løsning for folk som ikke ser på NRK.

 

Må huske at dette ikke er en NRK-lisens, det er en kringkastingsavgift http://no.wikipedia.org/wiki/Kringkastingsavgift Her til lands går avgiften til NRK, men det er det ikke NRK som bestemmer selv. Avgiften kunne fint ha gått til en annen kanal eller blitt spredt utover, det er det staten som bestemmer regner jeg med.

 

"I mange land, spesielt i Europa, også noen land i Afrika og Asia, benyttes lisensen til å finanisere kostnadene for allmennkringkasting"

 

Hvorfor må man alltid påpeke dette til en eller annen hver gang denne diskusjonen kommer opp? Det er ganske mange som ikke vet hva dette er tror jeg, og enda færre som vet at det ikke er en NRK lisens.

Lenke til kommentar

Det er egentlig veldig lett å komme unna lisensen. Alt du trenger å gjøre er å melde ifra til lisensavdelingen at tv'en de har registrert på deg, ikke står hos deg, men at den er hos moren/faren/kompisen din som allerede betaler lisens. Om du ikke har noen å "overskrive" den til, så kan du melde fra om at TVen ikke fungerte og derfor er kastet/reklamert. Om de kommer på døra og spør, så forteller du bare at du ikke har tv.

 

Null stress.

Lenke til kommentar

Ikke førstemann dere som har vært borte i dette latterlige systemet til NRK. Jeg bor i ett kollektiv hvor det kun er en utgang til tven fra veggen til tv. Dette er i stua hvor utleier har montert tv og betaler NRK lisens. Da jeg flyttet inn hadde jeg med meg en tv fra der hvor jeg tidligere bodde, forklarte NRK at jeg ikke hadde mulighet til å koble tven min til mottaker og se på tv og dermed ba om å kansellere lisensen. Men nei da det gikk selvfølgelig ikke. Tven jeg har skal bort i løpet av denne terminen det er helt sikkert. NRK får ikke penger av meg for noe jeg ikke får brukt! Helvetes NRK de er frekke og griske som FAEN! Nekter å støtte de mer!

Lenke til kommentar

NRK er ett hundre prosent latterlige. Jeg er selv styremedlem av et lokallag av en frivillig organisasjon som holder et treffsted for ungdom åpent en dag i uken. Vi hadde mange måneder med bal med NRK-lisens selv om, som vi også kunne bevise, lokalet ikke hadde TV-signaltilgang. Vi ble nødt til å gjennomgå "plombering" av den nye TVen vår. Det dummeste er at det eneste som er plombert er coax-inngangen. TV-signaler nå til dags må uansett innom en dekoder, og kun koblet til TVen gjennom HDMI/Scart. Tydeligvis var alikevel denne verdiløse handlingen det som skulle til for å tilfredsstille NRK.

 

NRK, more like SNORK

 

 

Det var en gang jeg leste på et forum at man kan sende brev til NRK hvor man skriver at de får lov til å komme og plombere TV'en, og at det er nok til å slippe lisens. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

De kommer ikke selv, ikke som jeg har hørt. Det vi var nødt til var å sende TVen til en NRK-godkjent TV-reparatør, og betale for plombering og henting/levering av TVen ut av lokallagets egen "lomme".

Har mye kostet det å plommene tv'er?

Lenke til kommentar

Ikke førstemann dere som har vært borte i dette latterlige systemet til NRK. Jeg bor i ett kollektiv hvor det kun er en utgang til tven fra veggen til tv. Dette er i stua hvor utleier har montert tv og betaler NRK lisens. Da jeg flyttet inn hadde jeg med meg en tv fra der hvor jeg tidligere bodde, forklarte NRK at jeg ikke hadde mulighet til å koble tven min til mottaker og se på tv og dermed ba om å kansellere lisensen. Men nei da det gikk selvfølgelig ikke. Tven jeg har skal bort i løpet av denne terminen det er helt sikkert. NRK får ikke penger av meg for noe jeg ikke får brukt! Helvetes NRK de er frekke og griske som FAEN! Nekter å støtte de mer!

Bare vent. Du kan la være å betale for en god stund, helt til kravet om betaling uten en avgjørelse fra en domstol sendes over til statens innkrevingssentral, og da får du et brev hvor det står at enten så betaler du - eller så blir pengene tvangsinnkrevet fra lønnen din og om nødvendig fra (fast) eiendom som du eier.

Og da er du f***ed: for hverken Medietilsynet som skal liksom behandle klager på NRK, Kulturdepartementet som skal liksom være ansvarlig for Forskriften om Fjernsynsmottakere, eller Sivilombudsmannen som skal også teoretisk sett hjelpe deg vil alle ta NRK sin side og si noe a-la "vi er elige med NRK" eller "det er ikke noe de kan hjelpe med" og da har du ikke mye igjen som du kan gjøre. Og dette snakker jeg om ut av mitt eget erfaring.

 

Dere tulleballer som skriver her i tråden "ja men jeg skal melde ifra om at TV er ikke lenger hos meg", eller "ja men de kan ikke kreve inn lisens fra den tiden jeg hadde TV tidligere men ikke hadde TV signaler", eller dere som mener "jeg skal gi beskjed til NRK at TV ikke er i bruk" etc.

En ting må dere forstå slik at dere slipper å leve i en lettknuselig fantasiverden:

NRK skal ha pengene sine. De aksepterer ikke melding om mottaker ikke i bruk, begrunnet på Forskriften om Fjernsynsmottakere som sier at så lenge du HAR mottakeren, uansett bruk, så skal de ha pengene. De vil også ignorere henvendelser om TV solgt, gitt bort, etc inntil dere kan bevise det. Om dere sier at NRK skal besøke dere og sjekke det virkelige forholdet - de vil ikke gjøre det.

Den eneste gangen de besøker folk er hvis du for eksempel melder til folkeregisteret om flytting, og ikke er registrert som eier av TV mottaker, så sender de folk på besøk som kommer til å ta seg inn på ditt eiendom og kikke inn i vinduene (i tilfelle hus) eller banke på døren, og prøve og ikke inn og si "ja men jeg hører du har en film eller noe som spilles av - du har TV da!"... MAO alt de kan for å enten bevise eller ha mistanke nok til å tro at du skal belastes lisenskrav.

Summa summarum:

DERE VIL ALLTID MØTE VEGGEN.

 

Husk at da har dere å gjøre med en maf... jeg mener statlig organisasjon som har sendt krav til døde folk, og ikke akseptert at de er døde tross dokumentasjonen. Dere har å gjøre med en organisasjon som uten en domstolsavgjørelse via sine venner i statens innkrevingssentral kan tvangsinndra lønn eller eiendom. Og absolutt ingen av de statlige institusjoner som teoretisk sett skal hjelpe dere vil hjelpe dere, med mindre man prøver sin sak i en domstol. Det enkleste, tross at det koster penger - få TVen plombert (ja det står ikke at det er krav mot deg i Forskriften om Fjernsynsmottakere, men "hvis NRK ønsker det" men det driter de i) av et autorisert selskap, få selskapet til å sende melding om plombering, og før det skaff din egen kopi for i 50% av tilfeller vil NRK "glemme" å registrere plomberingen og sende krav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"I mange land, spesielt i Europa, også noen land i Afrika og Asia, benyttes lisensen til å finanisere kostnadene for allmennkringkasting"

 

Hvorfor må man alltid påpeke dette til en eller annen hver gang denne diskusjonen kommer opp? Det er ganske mange som ikke vet hva dette er tror jeg, og enda færre som vet at det ikke er en NRK lisens.

 

Dette er bare enda en god grunn til at det bør gå over skatteseddelen. Det gir ikke mening at det er kun de som tar inn NRK TV som skal betale.

 

Jeg ser nesten utelukkende på NRK, men betaler ikke lisens fordi jeg streamer over nettet. Veldig mange andre betaler lisens fordi de har TV uten å se på NRK i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...