Gå til innhold

Israel «planter» solcelletrær med et hav av funksjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ett tre koster omtrent 100 000 dollar og leverer opptil 1,4 kilowatt.

1,4 kW toppeffekt gjelder nok med sola på sitt høyeste og skyfritt vær. I nattehalvdelen av døgnet leverer det selvsagt ingenting. Hvis vi sier det i gjennomsnitt leverer 1 kW, 8 timer i døgnet blir det 8 kWh per døgn eller 2920 kWh/år. I Israel ligger elenergiprisen på ca 1,1 NOK/kWh. Med en valuta på 6,6 dollar/NOK så vil det ta litt over 205 år før investeringen går i null, forutsatt null rente. Med andre ord et rent tapsprosjekt, eller skal jeg si kunstprosjekt. Det er mye billigere å bruke eksisterende kraftnett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ett tre koster omtrent 100 000 dollar og leverer opptil 1,4 kilowatt.

1,4 kW toppeffekt gjelder nok med sola på sitt høyeste og skyfritt vær. I nattehalvdelen av døgnet leverer det selvsagt ingenting. Hvis vi sier det i gjennomsnitt leverer 1 kW, 8 timer i døgnet blir det 8 kWh per døgn eller 2920 kWh/år. I Israel ligger elenergiprisen på ca 1,1 NOK/kWh. Med en valuta på 6,6 dollar/NOK så vil det ta litt over 205 år før investeringen går i null, forutsatt null rente. Med andre ord et rent tapsprosjekt, eller skal jeg si kunstprosjekt. Det er mye billigere å bruke eksisterende kraftnett.

Poenget her er nok ikke å tjene inn pengene men å gi folk strøm og Internett på steder hvor De ikke har noen av delene. Og det er veldig mange som ikke har det i verden. Og dette kan gjøre folk mer opplyste som igjen vil bygge bedre samfunn med mindre overtro osv. Helt genialt produkt.

 

Og i f. Eks Afrika og India er det mye mer enn 8 timer med sol. 12 - 15 timer. Så da blir regnestykket litt annerledes. Vet ikke om det er batteri inne i treet? Det burde det være. Da har man strøm hele døgnet.

Lenke til kommentar

 

 

Ett tre koster omtrent 100 000 dollar og leverer opptil 1,4 kilowatt.

1,4 kW toppeffekt gjelder nok med sola på sitt høyeste og skyfritt vær. I nattehalvdelen av døgnet leverer det selvsagt ingenting. Hvis vi sier det i gjennomsnitt leverer 1 kW, 8 timer i døgnet blir det 8 kWh per døgn eller 2920 kWh/år. I Israel ligger elenergiprisen på ca 1,1 NOK/kWh. Med en valuta på 6,6 dollar/NOK så vil det ta litt over 205 år før investeringen går i null, forutsatt null rente. Med andre ord et rent tapsprosjekt, eller skal jeg si kunstprosjekt. Det er mye billigere å bruke eksisterende kraftnett.

Poenget her er nok ikke å tjene inn pengene men å gi folk strøm og Internett på steder hvor De ikke har noen av delene. Og det er veldig mange som ikke har det i verden. Og dette kan gjøre folk mer opplyste som igjen vil bygge bedre samfunn med mindre overtro osv. Helt genialt produkt.

 

Og i f. Eks Afrika og India er det mye mer enn 8 timer med sol. 12 - 15 timer. Så da blir regnestykket litt annerledes. Vet ikke om det er batteri inne i treet? Det burde det være. Da har man strøm hele døgnet.

 

Har du vært i India eller Afrika? Jeg ser jo for meg at Norad eller andre skal sponse et slikt prosjekt om du bruker Simens utregninger. Kanskje bør en ta bort det HW kaller for "gimmic"-faktoren, da jeg vil tro at rent vann, belysning og andre ting er viktigere enn å kommunisere med andre "trær".

Lenke til kommentar

Poenget her er nok ikke å tjene inn pengene men å gi folk strøm og Internett på steder hvor De ikke har noen av delene. Og det er veldig mange som ikke har det i verden. Og dette kan gjøre folk mer opplyste som igjen vil bygge bedre samfunn med mindre overtro osv. Helt genialt produkt.

 

Og i f. Eks Afrika og India er det mye mer enn 8 timer med sol. 12 - 15 timer. Så da blir regnestykket litt annerledes. Vet ikke om det er batteri inne i treet? Det burde det være. Da har man strøm hele døgnet.

12-15 timer sol i døgnet? Du vet det er natt halve døgnet? Og selv de 12 timene sola er over horisonten er det bare midt på dagen sola står på sitt høyeste og makseffekten kan nås. Toppeffekten vil stige fra null ved soloppgang til 1,4 kW midt på dagen og ned til null igjen ved solnedgang. I stedet for å integrere en kurve jeg ikke vet helt formen på tok jeg et litt optimistisk anslag på tilsvarende 8 timer toppeffekt og null resten. Da har jeg ikke faktorisert inn graden av skyer som vil trekke det ytterligere ned. Hensikten med tallet var å gi et øvre estimat. Realiteten ligger nok noe under det avhengig av hvor de settes opp.

 

Du har et tynt poeng i at det kan være nyttig der det ikke er strøm fra før, men treet er svindyrt!!! Så sykt dyrt at det skal mye til for å ikke finne mer kostnadseffektive løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...