Gå til innhold

TEST: Apple iPad Air 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Galaxy tab S får + for støtte av minnekort, og - for "Begrenset lagringsminne"

For iPad'en nevnes ikke dette en gang i konklusjonen.. den har jo like begrenset lagringsminne og ikke støtte for minnekort.

 

Men på iPad Air 2 så kan man kjøpe en versjon med større lagringskapasitet. (selv om det koster skjorta)

 

Fordelen med Apples løsning er nok kanskje at all lagringen er høy-hastighets lagringsplass

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller mangler det nesten fullstendig diskusjon om hardware i denne iPad'en bortsett fra resultater av ytelsestester?

 

"Er iPad Air 2 det heftigste nettbrettet av dem alle?" er da feil tittel ville jeg ha sagt på en slik "test" utført av en side som heter tross alt "hardware.no"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Joda, men burde ikke produkter innenfor samme kategori få positive og negative punkter for samme kriterier?

 

Joda, dette burde være en selvfølge! #forskjellsbehandling :hrm:

 

 

Vet ikke helt jeg. iPad har aldri hatt minnekort. Hverken nummer 1,2,3,4,5, eller nå 6. Samme med iPhones. På et visst tidspunkt blir det meningsløst å fortsette å mase om det, Apple kommer aldri til å tilby micro SD.

 

Man kan heller trekke det frem som et pluss for de nettbrettene som har utvidbart minne, fremfor å trekke de som ikke har det. For min del er det ikke noen big deal, siden det er så lite man kan lagre på SD-kortet.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Fikk kommentaren min -- et forholdsvist saklig innlegg med ingen dårlige ord, frekkheter eller angrep på noen som helst -- slettet, så prøver igjen (redigert, vel å merke, i tilfelle moderator tenker å slette på nytt).

10/10 er helt ufortjent og uforståelig, mtp. pris. Dette er en kjempeviktig faktor. Et kvalitetsmessig overlegent produkt kan gjerne få 10/10 i forhold til konkurrenter, men hvis den også har en pris som er betydelig høyere, er jo den tydeligvis ikke verdt kjøpet/karakteren. Da kompenserer man for høyere pris med høyere kvalitet, naturligvis. For å ta et enkelt eksempel fra da jeg kjøpte meg laptop i utlandet (med generaliseringer, for argumentets skyld):

I 2013-2014 ble ultrabookene Samsung Ativ Book 9 og Samsung Vaio Pro. De hadde begge nøyaktig samme spesifikasjon: touch, 1080P, i7 4500U, samme minne, skjerm, osv. Vaioen var litt tynnere og en god del lettere, men ellers ganske like ultrabooker. Likevel kostet Ativen opp mot 2000,- mer enn Vaioen og andre ultrabook i sin klasse. Og det var av nøyaktig den grunn at selv norske anmeldelser (som Hardware) ga den lavere enn full pott, til sammenligning med konkurrentene. Og dette var jo helt rimelig tankegang, rasjonelt og vanlig: for eks. fikk nettbrettet Nexus 7 2013 pluss for å være billig, og ble omtalt som et "røverkjøp", når Finn Jarle anmeldte den.

En telefon som for eks. yter middels, har 1080P, grei kamera, design osv. er det dårlig kjøp for 6000,-. Men et fantastisk kjøp for 3000,-. Hvorfor ellers fikk Nexus 5 og Oneplus One så mye skryt (også hos Amobil)? Jo, for pris/verdi.

Så er vi over til Apple-produkter: dette nettbrettet er en liten oppgradering av forrige generasjon, men er fortsatt et godt nettbrett. Men til tross for alle trekkene anmelder gir (han glemmer for øvrig å nevne mangel på minnekort) kan jo man kanskje argumentere for 10/10, siden den er så tynn, mindre refleks og har god ytelse. Men det gjør man ikke hvis man tar med pris i ligningen: 1 ting er at Galaxy Tab S har både høyere oppløsning, fullstendig overlegen skjerm med farger og sortnivå og mer minne. Men når en Galaxy Tab S koster 1500,- (30 %) mindre, som anmelder også noterer, da SKAL MAN GI TREKK. Gjør han derimot det? NEI. Og det latterligste? Når Galaxy Tab S ble anmeldt av Amobil i sommeren, da den blåste alle konkurrenter av banen med sine spesifikasjoner og var best i ytelsestester, og kostet 1000-1500 mindre enn dette nettbrettet, ble den kritisert for "høy pris".

Og jeg kan jo bare spekulere i hvorfor anmelder velger å ikke inkludere dette i sine anmeldelser, til tross for at det er det viktigste: kan det være fordi man da ikke kan rettferdiggjøre karakteren som blir gitt? At man da ender opp med å gi en dårlig konklusjon? Tilfellet her er ikke like ekstremt som med iPhone, der pris/reell verdi er større, men er fortsatt vesentlig.

Endret av La Menthe
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Joda, men burde ikke produkter innenfor samme kategori få positive og negative punkter for samme kriterier?

Joda, dette burde være en selvfølge! #forskjellsbehandling :hrm:

 

Vet ikke helt jeg. iPad har aldri hatt minnekort. Hverken nummer 1,2,3,4,5, eller nå 6. Samme med iPhones. På et visst tidspunkt blir det meningsløst å fortsette å mase om det, Apple kommer aldri til å tilby micro SD.

 

Man kan heller trekke det frem som et pluss for de nettbrettene som har utvidbart minne, fremfor å trekke de som ikke har det. For min del er det ikke noen big deal, siden det er så lite man kan lagre på SD-kortet.

 

Så lenge de fleste har minnekort, og det bare er et par som ikke har det, så bør det jo trekkes frem som negativt til minoriteten :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk kommentaren min -- et forholdsvist saklig innlegg med ingen dårlige ord, frekkheter eller angrep på noen som helst -- slettet, så prøver igjen (redigert, vel å merke, i tilfelle moderator tenker å slette på nytt).

 

10/10 er helt ufortjent og uforståelig. Ikke bare glemmer Finn Jarle å ta opp prisen, som er den viktigste faktoren, men også at den er utstyrt med udugelige 1 GB minne (som er så flaut at Apple tom. velger å ikke skrive hvor mye minne iPaden har i spesifikasjonslisten for den i sin egen butikk).

 

Pris: dette er en kjempeviktig faktor. Et kvalitetsmessig overlegent produkt kan gjerne få 10/10 i forhold til konkurrenter, men hvis den også har en pris som er betydelig høyere, er jo den tydeligvis ikke verdt kjøpet/karakteren. Da kompenserer man for høyere pris med høyere kvalitet, naturligvis. For å ta et enkelt eksempel fra da jeg kjøpte meg laptop i utlandet (med generaliseringer, for argumentets skyld):

 

I 2013-2014 ble ultrabookene Samsung Ativ Book 9 og Samsung Vaio Pro. De hadde begge nøyaktig samme spesifikasjon: touch, 1080P, i7 4500U, samme minne, skjerm, osv. Vaioen var litt tynnere og en god del lettere, men ellers ganske like ultrabooker. Likevel kostet Ativen opp mot 2000,- mer enn Vaioen og andre ultrabook i sin klasse. Og det var av nøyaktig den grunn at selv norske anmeldelser (som Hardware) ga den lavere enn full pott, til sammenligning med konkurrentene. Og dette var jo helt rimelig tankegang, rasjonelt og vanlig: for eks. fikk nettbrettet Nexus 7 2013 pluss for å være billig, og ble omtalt som et "røverkjøp", når Finn Jarle anmeldte den.

 

En telefon som for eks. yter middels, har 1080P, grei kamera, design osv. er det dårlig kjøp for 6000,-. Men et fantastisk kjøp for 3000,-. Hvorfor ellers fikk Nexus 5 og Oneplus One så mye skryt (også hos Amobil)? Jo, for pris/verdi.

 

Så er vi over til Apple-produkter: dette nettbrettet er en liten oppgradering av forrige generasjon, men er fortsatt et godt nettbrett. Men til tross for alle trekkene anmelder gir (han glemmer for øvrig å nevne mangel på minnekort og at den bare har 1 GB minne!) kan jo man kanskje argumentere for 10/10, siden den er så tynn, mindre refleks og har god ytelse.. Men det gjør man ikke hvis man tar med pris i ligningen: 1 ting er at Galaxy Tab S har både høyere oppløsning, fullstendig overlegen skjerm med farger og sortnivå og 3 ganger så høy minne. Men når en Galaxy Tab S koster 1500,- (30 %) mindre, som anmelder også noterer, da SKAL MAN GI TREKK. Gjør han derimot det? NEI. Og det latterligste? Når Galaxy Tab S ble anmeldt av Amobil i sommeren, da den blåste alle konkurrenter av banen med sine spesifikasjoner og var best i ytelsestester, og kostet 1000-1500 mindre enn dette nettbrettet, ble den kritisert for "høy pris".

 

Og jeg kan jo skjønne bare spekulere i hvorfor anmelder velger å ikke inkludere dette i sine anmeldelser, til tross for at det er det viktigste: kan det være fordi man da ikke kan rettferdiggjøre karakteren som blir gitt? At man da ender opp med å gi en dårlig konklusjon? Tilfellet her er ikke like ekstremt som med iPhone, der pris/reell verdi er større, men er fortsatt vesentlig.

Så faller hele legoslottet din sammen når man finner ut at selv med 1 gb minne er forsatt iPad Air 2 et langt kjappere og stabilt nettbrett enn Samsung Tab S. Du kan ikke sammenligne spec med Apple og Android, fordi hadde du puttet nøyaktig like spec i begge er forsatt iPaden kjappere.

 

10/10 er vel fortjent da ingen nettbrett kan levere totalopplevlsen til iPad, tror du noe annet har du brukt for mye tid på å lese spec papirer fremfor å faktisk prøve nettbrettene.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

 

Fikk kommentaren min -- et forholdsvist saklig innlegg med ingen dårlige ord, frekkheter eller angrep på noen som helst -- slettet, så prøver igjen (redigert, vel å merke, i tilfelle moderator tenker å slette på nytt).

 

10/10 er helt ufortjent og uforståelig. Ikke bare glemmer Finn Jarle å ta opp prisen, som er den viktigste faktoren, men også at den er utstyrt med udugelige 1 GB minne (som er så flaut at Apple tom. velger å ikke skrive hvor mye minne iPaden har i spesifikasjonslisten for den i sin egen butikk).

 

Pris: dette er en kjempeviktig faktor. Et kvalitetsmessig overlegent produkt kan gjerne få 10/10 i forhold til konkurrenter, men hvis den også har en pris som er betydelig høyere, er jo den tydeligvis ikke verdt kjøpet/karakteren. Da kompenserer man for høyere pris med høyere kvalitet, naturligvis. For å ta et enkelt eksempel fra da jeg kjøpte meg laptop i utlandet (med generaliseringer, for argumentets skyld):

 

I 2013-2014 ble ultrabookene Samsung Ativ Book 9 og Samsung Vaio Pro. De hadde begge nøyaktig samme spesifikasjon: touch, 1080P, i7 4500U, samme minne, skjerm, osv. Vaioen var litt tynnere og en god del lettere, men ellers ganske like ultrabooker. Likevel kostet Ativen opp mot 2000,- mer enn Vaioen og andre ultrabook i sin klasse. Og det var av nøyaktig den grunn at selv norske anmeldelser (som Hardware) ga den lavere enn full pott, til sammenligning med konkurrentene. Og dette var jo helt rimelig tankegang, rasjonelt og vanlig: for eks. fikk nettbrettet Nexus 7 2013 pluss for å være billig, og ble omtalt som et "røverkjøp", når Finn Jarle anmeldte den.

 

En telefon som for eks. yter middels, har 1080P, grei kamera, design osv. er det dårlig kjøp for 6000,-. Men et fantastisk kjøp for 3000,-. Hvorfor ellers fikk Nexus 5 og Oneplus One så mye skryt (også hos Amobil)? Jo, for pris/verdi.

 

Så er vi over til Apple-produkter: dette nettbrettet er en liten oppgradering av forrige generasjon, men er fortsatt et godt nettbrett. Men til tross for alle trekkene anmelder gir (han glemmer for øvrig å nevne mangel på minnekort og at den bare har 1 GB minne!) kan jo man kanskje argumentere for 10/10, siden den er så tynn, mindre refleks og har god ytelse.. Men det gjør man ikke hvis man tar med pris i ligningen: 1 ting er at Galaxy Tab S har både høyere oppløsning, fullstendig overlegen skjerm med farger og sortnivå og 3 ganger så høy minne. Men når en Galaxy Tab S koster 1500,- (30 %) mindre, som anmelder også noterer, da SKAL MAN GI TREKK. Gjør han derimot det? NEI. Og det latterligste? Når Galaxy Tab S ble anmeldt av Amobil i sommeren, da den blåste alle konkurrenter av banen med sine spesifikasjoner og var best i ytelsestester, og kostet 1000-1500 mindre enn dette nettbrettet, ble den kritisert for "høy pris".

 

Og jeg kan jo skjønne bare spekulere i hvorfor anmelder velger å ikke inkludere dette i sine anmeldelser, til tross for at det er det viktigste: kan det være fordi man da ikke kan rettferdiggjøre karakteren som blir gitt? At man da ender opp med å gi en dårlig konklusjon? Tilfellet her er ikke like ekstremt som med iPhone, der pris/reell verdi er større, men er fortsatt vesentlig.

Så faller hele legoslottet din sammen når man finner ut at selv med 1 gb minne er forsatt iPad Air 2 et langt kjappere og stabilt nettbrett enn Samsung Tab S. Du kan ikke sammenligne spec med Apple og Android, fordi hadde du puttet nøyaktig like spec i begge er forsatt iPaden kjappere.

 

10/10 er vel fortjent da ingen nettbrett kan levere totalopplevlsen til iPad, tror du noe annet har du brukt for mye tid på å lese spec papirer fremfor å faktisk prøve nettbrettene.

 

 

Beklager feilen, fikset på. Men når det gjelder minne og spesifikasjoner tar du helt feil, hvis man ser på tid. Dårlig spesifikasjoner holder mye mindre over tid. Jeg ga forøvrig pluss til iPaden for ytelse, like mye som jeg ga den trekk for spesifikasjoner (noe den helt klart fortjener) i innlegget mitt.

 

Dessuten er ikke dette godt nok argument for høyere pris. En Nexus-telefon kjører stock android og er langt kjappere og mer stabilt enn flaggskipmodeller fra Samsung, Sony og HTC. Det gir dem dog ingen grunnlag for å ta høyere pris for sine spesifikasjoner. Det virker som det bare er Apple som tillater seg med denne rettferdiggjørelsen.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Det er nok også fordi at Apples produkter er mer "eksklusive" blandt ungdommen/motebevisste. Det er nok mest pga design, men også pga byggekvalitet og IOS.

 

Har selv iPhone, men hadde aldri kjøpt det igjen mtp pris. Men det funker jo, for all del

Endret av noctua_nh-d14
Lenke til kommentar

Det er nok også fordi at Apples produkter er mer "eksklusive" blandt ungdommen/motebevisste. Det er nok mest pga design, men også pga byggekvalitet og IOS.

 

Har selv iPhone, men hadde aldri kjøpt det igjen mtp pris. Men det funker jo, for all del

 

Det er jeg godt klar over. Spørsmålet er om det er et legitimt grunnlag?

 

Design- og byggekvalitetmessig har den ingen materialer, holdbarhet, praktisk faktor osv. som rettferdiggjør høyere pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er nok også fordi at Apples produkter er mer "eksklusive" blandt ungdommen/motebevisste. Det er nok mest pga design, men også pga byggekvalitet og IOS.

 

Har selv iPhone, men hadde aldri kjøpt det igjen mtp pris. Men det funker jo, for all del

Det er jeg godt klar over. Spørsmålet er om det er et legitimt grunnlag?

 

Design- og byggekvalitetmessig har den ingen materialer, holdbarhet, praktisk faktor osv. som rettferdiggjør høyere pris.

 

Jeg vil si at den absolutt ikke har forskjeller ift tilsvarende modeller, mtp Byggekvalitet/design til å forsvare prisen.

 

Altså, ca2500 for iPad mini syntes jeg er greit, men 6000 eller hva det nå er for iPhone, det er jo direkte latterling

  • Liker 2
Lenke til kommentar

iPad Mini 3 16 GB koster 3400,-. Og da snakker vi om et 1 år gammelt nettbrett (den har jo nøyaktig samme spesifikasjoner som iPad Mini 2). En Galaxy Tab S 8.5" med 80GB (64 GB minnekort) er fortsatt noen hundre kroner billigere.

 

Så nei, det er ikke verdt sin pris, det heller

 

 

 

Så faller hele legoslottet din sammen når man finner ut at selv med 1 gb minne er forsatt iPad Air 2 et langt kjappere og stabilt nettbrett enn Samsung Tab S.

 

iPad Air 2 har visstnok 2 GB RAM

 

 

Som var feilen jeg beklaget og rettet på.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...