Gå til innhold

GUIDE: UEFI: Unified Extensible Firmware Interface (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke like ille som sist gang, men igjen klarte dere å gå forbi hva EFI faktisk er. Som navnet indikerer er hele hensikten bak EFI å lage større firmware-moduler som forenkler driverutvikling til ulike platformer. Egenskaper som gjerne trekkes frem som støtte for større lagringsenheter, GUI og "raksere" oppstart har faktisk ingenting med EFI i seg selv å gjøre, og kan støttes uten EFI. Det er også verdt å merke seg at langt fra alle (U)EFI-hovedkort har et fancy GUI, f.eks. serverhovedkort har gjerne ikke det og vil oppfattes som en eldre BIOS.

 

Bonus for de spesielt interesserte: EFI-spesifikasjonen tillater kommunikasjon med enheter uten at operativsystemet vet om det, og kan også oppdatere seg selv.

Boot-image til EFI skal egentlig være i Microsofts proprietære PE-format også, for alle som bryr seg om slikt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

UEFI...

 

Jeg synes det har blitt fullstendig overkill, et OS for å laste et OS...

 

Jeg mistenker at populariteten skyldes produsentenes utvidete muligheter for kontroll av bruken. Når UEFI kan gå på nett for å sjekke om du har lov å bruke hovedkortet eller disken gir det muligheter for spisset prising og/eller forenklet produksjon. Det vil nok skje en del fremover hvor forbruker stadig mister mer av kontrollen over varen denne "eier".

Lenke til kommentar

 

Boot-image til EFI skal egentlig være i Microsofts proprietære PE-format også, for alle som bryr seg om slikt.

Hva slags konsekvens har det?

 

Bruk av en spesiell versjon av PE-formatet for bootloader gjør at bootloadere må kompileres med spesifikke kompilatorer. Det er også helt unødvendig, PE-formatet er designet til å kjøre i et operativsystem. Det finnes åpne alternativer til dette formatet.

 

Et annet konkurransehemmende tiltak er at mange EFI-maskiner kun vil starte opp fra signerte operativsystemer. Begge deler er idiotiske ting som MS har vært forkjemper for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

UEFI...

 

Jeg synes det har blitt fullstendig overkill, et OS for å laste et OS...

 

Jeg mistenker at populariteten skyldes produsentenes utvidete muligheter for kontroll av bruken. Når UEFI kan gå på nett for å sjekke om du har lov å bruke hovedkortet eller disken gir det muligheter for spisset prising og/eller forenklet produksjon. Det vil nok skje en del fremover hvor forbruker stadig mister mer av kontrollen over varen denne "eier".

 

At vi bare har varen to låns og med begrensninger i forhold til bruk? Jeg tror du er inne på noe som kan bli en realitet i fremtiden og som ny teknologi kan gi produsentene en helvetes god kontroll over forbrukerne som ikke er ett gode. Det er vel en "bedre og bedre" opphavsrett som spøker i bakgrunnen.....

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...