Gå til innhold

Dette batteriet kan lades superraskt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel håper noe ligdene kommer til laptop og mobiltelefoner.

Selv om det er forstående biler kommer først. Men spørsmålet er hvor lønnsomt det er sammenlignet mot luft, propan og andre ting. Problemet med elbil er vel man ikke klarer å varme opp bilen 30 grader på vinteren samtidig å kjøre fort ellers blir batteriet utømt veldig raskt.

Lenke til kommentar

1. Rask opplading betyr nok også mulighet for rask utlading. Ergo kan du nok da også bruke motoren maks, samtidig som du varmer opp bilen. At det går utover kapasiteten blir noe helt annet. Det er jo ikke snakk om økning i kapasitet her, og får i så fall bli en vurdering fra sjåføren etter hvor langt han skal. Men har du mulighet til å fylle opp batteriet igjen på 5 min, så er det kanskje en bagatell uansett.

 

Ja, vi må ikke glemme at forbrenningsmotorer blir mindre effektive i kulda de også, og både rekkevidden og ytelsen til motoren går like mye ned når du kjører varmeapparatet på fullt. Så forskjellen blir bare at EL-biler har kortere rekkevidde, men det viste vi vel fra før.

 

Blir dette et problem så bør man kanskje vurdere en enkel fiks, i stede for å håpe på super-batterier osv... Ha varme i garasjen, eller la varmen stå på mens den står tilkoblet fast strøm. Da er den varm allerede. Et minimalt problem på EL-bil når du UANSETT må ha den tilkoblet strømnettet.

2. Er ikke lange veien fra batteri i telefon/laptop til bil og vice versa.

 

3.

 

 

Men spørsmålet er hvor lønnsomt det er sammenlignet mot luft, propan og andre ting.

? Forklar. Hva har batterier til felles med luft, eller propan i denne sammenhengen?

 

4. Mye av problematikken til å lade opp biler er fortsatt den dag i dag at ladestasjonene ikke har kapasitet nok. For å lade opp en større Tesla Model S på fem minutter så trengs ca. 1,1 MW strømforsyning. De råeste til Tesla er på 0,12 MW (120 kW). Og selv de er sjeldent syn.

 

Ja, med tanke på at du med et par slike ladestasjoner fort trenger sin egen høyspent transformatorstasjon, hvor mindre versjoner, gjerne er i størrelseorden rundt 10 MW, som er slike du ofte finner ên av per kommune/bydel. :eek:

https://snl.no/transformatorstasjon

Så vi må nok håpe på at disse ladestasjonene kan følge utviklingen i så fall, for at det blir noe utbytte. Og det krever ganske krass satsing, for slike stasjoner vil fort komme opp i ganske mange millioner-klassen.

 

Og ladere for mobiler og bærbare blir nok også ganske klumpete om de skal støtte superrask lading. Telefoner vil trenge en på størrelse med de største laderene på bærbare.
Mens en laptop må nok forvente å få en aktiv kjølt strømforsyning på størrelse med en middels stor strømforsyning i stasjonære.

Det samme med selve DC/DC ladekretsen i mobil/laptop, som også må forsterkes kraftig opp. ^^ Muligens lønner det seg å ha en hurtiglader og en standard for å kunne ta med seg på ferie.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det ville fått ganske mange bruksområder. Langt mer enn hva batterier alene i dag står for.

 

Må ikke glemme at i det øyeblikket noe går galt med batteriet så lader den ut energien mye fortere=)

Tja, det gjenstår å se.

 

Du får allerede sikringer på batterier som skal hindre de å lade seg for raskt ut.

 

Og ofte har problemet vært at det på et og annet vis har kommet hull på batteriet, som reagerer med lufta og antenner. Så fremt kapasiteten og dermed også energitettheten ikke øker, så ser jeg ikke noen grunn til at denne reaksjonen skal bli noe mer voldsom enn i dag.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg er spent på energitettheten i disse. Det er jo kanskje vekt som er det største problemet med batterier i bil i dag.

 

Ellers er jeg tilhenger av batteribytteteknologi. Det muliggjør at man abonnerer på batterier i stedet for å ta investeringen når batteriet tilfeldigvis tar kvelden. Det muliggjør også at ladestasjonene kan lade batterier etter det som er gunstig for kraftselskapene. Visse tider på døgnet er det spesielt gunstig for kraftselskapene å få forbrukt overkapasiteten.

Lenke til kommentar

Rart at el-biler blir sett på som første egnede bruksområde for denne typen batterier, da det ikke er batteriet som i dag setter den største begrensningen på hvor raskt man kan lade. Det er jo en grunn til at man kan lade en Tesla Model S 85kWh på under én time på hurtigladerne, men at det tar ca et døgn på 230V/16A.

 

Man vil i såfall kreve hurtigladere som kan levere ti ganger effekten Teslas hurtigladere leverer i dag, og det vil gi høye krav til kontakter og ledninger, og ikke minst til kraftnettet. Å lade opp et batteri på 85kWh på fem minutter vil kreve en effekt på 1020kW, som ved 600V vil trekke 1700A.

 

Det virker nyttigere i applikasjoner med batterier med lavere energi, f.eks mobiler, som ikke vil kreve noe spesielt av det elektriske anlegget uansett.

Lenke til kommentar

Rart at el-biler blir sett på som første egnede bruksområde for denne typen batterier, da det ikke er batteriet som i dag setter den største begrensningen på hvor raskt man kan lade. Det er jo en grunn til at man kan lade en Tesla Model S 85kWh på under én time på hurtigladerne, men at det tar ca et døgn på 230V/16A.

 

Man vil i såfall kreve hurtigladere som kan levere ti ganger effekten Teslas hurtigladere leverer i dag, og det vil gi høye krav til kontakter og ledninger, og ikke minst til kraftnettet. Å lade opp et batteri på 85kWh på fem minutter vil kreve en effekt på 1020kW, som ved 600V vil trekke 1700A.

 

Det virker nyttigere i applikasjoner med batterier med lavere energi, f.eks mobiler, som ikke vil kreve noe spesielt av det elektriske anlegget uansett.

 

Husk at det er ingen ting i veien for å ha buffere på ladestasjonene. Selv om bilen bare skal stoppe i 5 minutter kan man ha ladet en buffer i en time på forhånd slik at ikke denne strømmen behøver å hentes direkte fra nettet.

Lenke til kommentar

Ja. Disse batteriene vil jo kunne kombinere både batterier sine fordeler og superkondensatorer sine fordeler. Har de et par hundre kWh de har ladet opp om natta, og mellom bil-rushene, så hjelper det bok godt på.

 

Ja, med slik utladingshastighet så er spenningsfallet/indre motstand ekstremt lavt, og effektiviteten høy. Sannsynligvis langt over 99%.

 

Og kombinert med høy holdbarhet så er de ikke bare egnet som buffere, men PERFEKTE. Ja såpass, at det faktisk kan endre livet for nåværende El biler uten disse batteriene, pga. mulighet for raskere ladestasjoner.

 

Men for å være ærlig. Hvor høy effekt kan du få inn til huset når du bygger nytt hus i dag, og fortsatt er innenfor "standardmateriell"? Går ut fra at det er en del standardutstyr for forbrukere som man kan bestille, som ikke koster mer enn selve huset?

 

Eneste jeg har kjennskap til er 150 A før inntaket til sikringsskapet. Er nytt system, så skulle tro det er snakk om 400V trefas TN?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Siden det ikke står noe om kapasitet, kapasitet per kg eller kapasitet per dollar regner jeg med det er dårligere enn for vanlige batterier. Det betyr likevel ikke at de ikke har noen funksjon i markedet. Effekt er også en etterspurt egenskap og (super)kondensatorer er dyre og har sammenlignet med batterier veldig mye dårligere kapasitet, kapasitet per kg og kapasitet per dollar.

 

Her kan disse batteriene ha en stor fordel. Ikke på lading, men på leveranse av effekt til motoren. Vanlige elbilbatterier (Li-varianter) leverer ganske lite effekt og må derfor være stort i antall og vekt før de kan levere noe særlig effekt. Litt mer folkelig sagt, vi kan i dag velge mellom elbiler med lav batterikapasitet/vekt/motoreffekt og de med høy batterikapasitet/vekt/motoreffekt. Disse nye batteriene kan åpne opp muligheten for å ha lette elbiler med lav batterikapasitet kombinert med høy motoreffekt. Perfekt for en lett og sportslig 2-seter som Tesla Roadster.

 

Måten man gjør det på er å ha et vanlig størrelse vanlig Li-basert batteri for kapasitetens del og bruker den nye batteritypen som buffer. For eksempel med kapasitet til å ta bilen opp fra 0-100 km/t med en motoreffekt som kanskje er 2-4 ganger det Li-batteriene klarer å levere.

Lenke til kommentar

En slik buffer kunne også egne seg til å ta i mot regenerering fra bremsekraft. Kanskje også for enkelte hybridløsninger som finnes i dag.

 

Ser jo for meg en mulighet med å ha sin batteripakke som vanlig, for så å leie ei ekstrapakke på en stasjon når behovet for lengre rekkevidde kommer. Denne kan så benyttes til å fylle den innebygde pakken under drift, og returneres/byttes når den er tom. Et slikt system vil jo minne mye om dagens med fylling av drivstoff. Disse pakkene lades så opp på stasjonene så hurtig som mulig og leies ut til neste kunde når den er full. Dette forutsetter at bilfabrikkene blir enige om en standard, da.

 

Den innebygde pakken vil da være forholdsvis liten og lett, og benyttes primært til småkjøring og småturer. Så leier man ei pakke med flere valg på størrelse, alt etter hvor langt man skal. Denne kan jo ikke være for stor og tung, så behovet for ei rask tanking/bytting underveis vil kanskje også melde seg.

Lenke til kommentar

Med tanke på at alt av fossil drevne kjøretøy en eller annen gang må erstattes av noe annet ,gjerne strøm så er det jo viktig at disse batteriene har både høy kapasitet og lang rekkevidde

 

Det er greit med mindre kjøretøy som man kan ladde opp i lunsjen og så forsatte utkjøringen av varer etterpå

men disse enger seg jo dårlig til større og lengre transportoppdrag

 

jeg ser for meg rent elektriske busser som går en del mil i løpet av dagen

 

enkelttegn steder her i landet har man så lange oppoverbakker ( over fjellet ) at man nesten tømmer batteriet før man er kommet på toppen:

Lenke til kommentar

Elgen: Slike batterier legger også litt opp til at man kan lade via induksjon mens man kjører forbi korte "ladefelt". Med så raske batterier så kunne det vært gøy å tenke seg at du kunne lade en 10 % bare ved å kjøre i en kortere ladestripe på noen hundre meter. Legger du opp et par sånne rundt i byen på strategiske steder så klarer du fort å kunne øke distansen til uendelig så lenge de ikke er for mange mil fra hverandre.

 

10 % tilsvarer jo i dag ca. 30 km.

 

Mens i dag ville slikt vært mye dyrere pga. Lengre ladetid og dermed lengre og flere slike ladeløkker.

 

Ja det er i det minste en forlokkende tanke som ikke blir heeelt umulig. Klarer de få opp et par i oslo, 2 på vegen til bergen/trondheim og noen få spredt utover. Så er kapasitetproblemene nesten så godt som løst for hverdagskjøring. Samt langkjøring

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...