Gå til innhold

Droneskapere vil at «droner» skal hete noe annet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At den militære bruken av droner har ført til at folk no forbinder droner med noke som er militært vil vell endre seg raskt no når droner blir brukt meir og meir i andre samanhengar?

 

For meg så blir dette litt som å påstå at vi må slutte å kalle ambulansearbeiderane for uniformerte sidan folk flest forbinder uniform med soldatar.

 

 

Å legge til eit ord som henviser til ubemanna, fjernstyrt, sjølvstyrt, osv kan fort bli litt skummelt sidan vi då kan ende opp med å kalle dronane for noke heilt anna enn kva dei i framtida vil bli.

Utviklinga går fort, så plutselig er alle droner sjølvflygande og då er det dumt om vi har valgt å kalle dei for "fjernstyrte flygeeinheitar". Eller kanskje det går i ei retning der dronene blir store nok til å ha med ein passasjer? I så tilfelle er det dumt om vi definerer droner som ubemanna... eit eller anna.

 

 

Droner er fint og nøytralt, kva folk assosierer med ordet vil endre seg fortløpande.

Lenke til kommentar

"Foruten at ordet har blitt belastet som følge av militært bruk, hevder organisasjonen at drone antyder at enheten er dum eller lite avansert, noe som kan være langt ifra sannheten."

 

Tja, belastet pga militært bruk er jeg tvilende til og et tullete argument, da måtte vi forandre en del andre navn også som f.eks;

 

For meg så blir dette litt som å påstå at vi må slutte å kalle ambulansearbeiderane for uniformerte sidan folk flest forbinder uniform med soldatar.

:) :) :)

 

Men hvis man leser litt på definisjonen av ordet; http://dictionary.reference.com/browse/drone så kan man tydelig se at det ikke er noen god definisjon på hva en drone faktisk er.

 

Hvis man skal finne et nytt ord så foreslår jeg å (delvis) finne på et nytt ord til bruk i dagligtale og et teknisk navn. Noe ala datamaskin eller rakett, dette er generelle ord som beskriver mange varianter av produktet som egentlig heter noe helt annet :)

 

Hmmmm, kanskje komme med et forslag da.... "era"?? ElectronicRadio-controlledAircraft?? Heisann der flyr en era...?? Vel jeg mangler fantasi tror jeg :p

 

Vel, de får kose seg de som skal finne på dette, blir artig å høre resultatet :D

Lenke til kommentar

PFA

 

funker både på norsk og engelsk, og um tysk? flere?

 

personlig flygende assistent

personal flying assistant

persönliche fliegende Assistenten?

 

assistent fordi de ofte brukes til å assistere deg med ting fra lufta, ta bilder og filme, hente ting etc.

 

eventuelt AFA automated flying assistant

eller RFA remotecontrolled flying assistant

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...