Gå til innhold

Dette lille kameraet kan ta 18 500 bilder i sekundet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm.. ikke veldig imponert her ettersom det finnes rimelige sensorer rettet mot mobiltelefonkamera, kompaktkamera og actionkamera med langt høyere pikselrater. For eksempel Aptinas 1,5 år gamle AR1411HS som dytter ut alle sine 14 Mp opp til 60 ganger i sekundet = 840 Mp/s. Kongen på hastighetshaugen er vist for tida sensoren som sitter i Samsung NX1. Den skal klare å dytte ut hele 28 Mp vanvittige 240 ganger i sekundet = 6720 Mp/s !!! Resten av kameraet struper dessverre sensoren og sensoren er heller ikke optimalisert for høyere fps på lavere oppløsninger. Poenget mitt er bare at Silver, Gold og Platinum ikke virker i front teknologisk selv om de har noen raske lavoppløste moduser. Platinum ser ut til å toppe ut på 393 Mp/s (på 75 fps), Gold på 262 Mp/s (på 200 fps) og silver på 258 Mp/s (på 840 fps).

 

Ønsker man god lyssensitivitet og lite bildestøy på høyhastighetsopptakene så vil jeg heller ha en større sensor i kombinasjon med farger enn en liten monokrom sensor. (Fargefiltre stjeler lys, men det veies fort opp av større sensorareal)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom det hovedsaklig er utlesingshastighet som begrenser hastigheten var det antall Mp/s jeg ikke var imponert over. Det får disse kameraene til å virke teknisk langt bak. Hvordan man deler opp Mp/s i fps og Mp er et designspørsmål. De jeg nevnte har valgt flere Mp og færre fps, men produktet, Mp/s er langt høyere, altså teknisk langt foran på hovedbegrensningen. Sensoren Aptina 1411HS gjetter jeg på koster rundt 50 dollar/stk i passe stort kvanta. Samsung NX1 koster 13500 kr. Kameraene i artikkelen spenner fra 350 til 900 pund, altså et sted mellom sensoren og kameraet jeg nevnte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Sensorstørrelse: "Silver: 1/4", Gold: 1/2", Platinum: 1"."

Skulle bety at Platinum har like stor bildebrikke som rx100.

 

Men det jeg ikke forstår er hvorfor ingenting i eksempelfilene er skarpe. Highspeed krever selvfølgelig mye lys eller høy ISO, men det skulle jo ikke være noe problem å kjøre på med lys for å gi et godt inntrykk. Kan de ha kjørt høy iso og drept opptaket med støyreduksjon, eller er kameraet så dårlig? Det frister aboslutt ikke med så uskarpe opptak i VGA-oppløsning. Kan ikke helt se hva jeg skulle bruke det til med så lav kvalitet.

Lenke til kommentar

Det ser ut som en kombinasjon av dårlig oppløsning i utgangspunktet og null prioritert på lokal kontrast og oppskarping. Flere av filmene er tatt med fargeversjonen og det vil gå ytterligere ut over skarpheten.

 

Men en ting jeg lurer på, uten å ha sjekket: Det står at det følger med et 50mm f/1,4 objektiv til alle tre variantene. Det må jo bety voldsom tele på den med 1/4" sensor (10,8x cropfaktor). Hadde det ikke vært bedre å levere de med hvert sitt normalobjektiv? (altså rundt 5, 10 og 20 mm)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...