Gå til innhold

LED-skapere får Nobelprisen i fysikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

led_effektivitet.563x248!.png

Dette var da litt av en overdrivelse, på grensen til løgn. LED har ikke i nærheten av 300 lm/W som det påstås her. Her har dere en mye bedre liste over luninøs effektivitet. Vanlige LED lyskilder man kjøper i butikken har en effektivitet inkludert driver og fargefilter (altså epler vs epler-sammenligning) på 28,6 - 91,3 lm/W i følge tabellen og de fleste jeg ser i butikken har en oppgitt effektivitet på ca 60-100 lm/W. Går man for de med fælt blått fargestikk kombinert med overdimmensjonert driver kan de komme opp mot 150 lumen/Watt, uten reflektor/diffusor, men de er så grusomme at jeg vil sterkt fraråde de. Rundt 100 lm/W ser ut til å være det beste LED-teknologien har å by på i dag. Velger man spesielt effektive T5 lysrør med god lyskvalitet (Ra>90) så får man faktisk 100 lm/W fra den teknologien også.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor de får tallene sine fra, men det er vel tvilsomt en sammenligning enn hvordan de forskjellige lyskildene er i dag, men heller hvordan de beste på sin tid var.

For vi har jo som du sier forbedret også de eldre versjonene litt etter litt.

 

Og hvorfor ta den skjiten vi får kjøpt i matbutikken som sammenligning? De henger jo 10 år etter uansett, og yter knapt bedre enn de første jeg kjøpte for mange herrens år siden.

Bedre å sammenligne med hvor langt vi har kommet i disse dager. Men om de klarer 300 lm/W har jeg ingen anelse om hvor du finner. Godt over 100 lm/W er derimot noe du finner i en god del produkter. ja, selv på maks lysstyrke, og enda mer på lavere.

 

F.eks: En standard Cree XM-L (har vært ute en stund, og er å finne i haugevis av produkter): http://www.cree.com/LED-Components-and-Modules/Products/XLamp/Discrete-Directional/XLamp-XML

 

Ved 2,9V og 0,7A så gir den ut 300 lm.

Aka. 148 lm/W.

 

Edit: Ser ut som deres nyeste klarer 303 lm/W:

http://www.cree.com/News-and-Events/Cree-News/Press-Releases/2014/March/300LPW-LED-barrier

Endret av Andrull
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det gleder meg at LED-produkter sakte men sikkert blir bedre med årene, selv om artikkelen ikke tegner et korrekt bilde av LED-utvalget. Det er en formidabel forskjell på dårlige og gode LED-produkter, og dårlige prukter kan ha svært kort levetid, lage støy eller være brannfarlige.

 

Den viktigste fordelen med LED-belysning er derimot at det er en effektiv belysning uten kvikksølv.

 

Jeg håper at fremtidige hus bygges med et likestrømsnett i tillegg til vekselstrøm, med en sentral transformator til effektiv omforming, som kan brukes til alt fra belysning til lading av telefoner og laptoper. Hvis det blir brukt noe a la USB 3.1 så kan det også brukes til dataoverføring i samme kabel, og ikke minst hjemmeautomasjon. Da kunne vi eliminert mange brannfarlige billige adaptere i samme slengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

led_effektivitet.563x248!.png

Dette var da litt av en overdrivelse, på grensen til løgn. LED har ikke i nærheten av 300 lm/W som det påstås her.

Står jo 21. århundre og i løpet av de neste 85 år bør vi vel ha klart 300 lm/W.
Cree, en kjent produsent av LEDs har allerede klart 303 lm/W. La til litt mer i innlegget mitt. Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor de får tallene sine fra, men det er vel tvilsomt en sammenligning enn hvordan de forskjellige lyskildene er i dag, men heller hvordan de beste på sin tid var.

 

For vi har jo som du sier forbedret også de eldre versjonene litt etter litt.

 

Og hvorfor ta den skjiten vi får kjøpt i matbutikken som sammenligning? De henger jo 10 år etter uansett, og yter knapt bedre enn de første jeg kjøpte for mange herrens år siden.

Bedre å sammenligne med hvor langt vi har kommet i disse dager. Men om de klarer 300 lm/W har jeg ingen anelse om hvor du finner. Godt over 100 lm/W er derimot noe du finner i en god del produkter. ja, selv på maks lysstyrke, og enda mer på lavere.

 

F.eks: En standard Cree XM-L (har vært ute en stund, og er å finne i haugevis av produkter): http://www.cree.com/LED-Components-and-Modules/Products/XLamp/Discrete-Directional/XLamp-XML

 

Ved 2,9V og 0,7A så gir den ut 300 lm.

Aka. 148 lm/W.

 

Edit: Ser ut som deres nyeste klarer 303 lm/W:

http://www.cree.com/News-and-Events/Cree-News/Press-Releases/2014/March/300LPW-LED-barrier

Andrull: Takk for info. Jeg stolte for mye på Wikipedia der det sto at den teoretiske begrensningen lå på 300, men ser det trengs en oppdatering der. Uansett, jeg vil pirke på at de ikke inkluderte driveren i regnestykket og hadde dårlig fargegjengivelse (5150K gir en CRI/Ra på under 80%). Et tykkere lag med fosfor ville bedret fargegjengivelsen, særlig gul og grønn, men da ville antall lumen sunket noe. Med driver og tykkere fosfor ville effektiviteten blitt lavere. Grunnen til at jeg vil ha med driveren i regnestykket er fordi den er inkludert i de teknologiene vi sammenligner med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...